دوازده ماموریت تشکل های دانشجویی

 
۱۲ توصیه مهم حضرت آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری(مدظله العالی) درباره وظایف تشکلهای دانشجویی

بیش از هزار دانشجو ازجمله نمایندگان تشکل‌های مختلف دانشجویی، عصر روز شنبه۱۲ تیر ماه ۹۵ ( مصادف با ۲۶ رمضان ۱۴۳۷) در دیداری صمیمانه و صریح با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، حدود پنج ساعت از دغدغه‌های دانشجویی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نسل جوان سخن گفتند و دیدگاه‌های رهبری انقلاب را درباره‌ی «مسائل دانشجویی و دانشگاهی، وظایف مهم دانشجویان در روند مقاومت ملت و موضوعات و مسائل مختلف روز»، از زبان ایشان شنیدند.
رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای سخنان خود با تأکید بر اینکه دیدارهای رمضانی با دانشجویان حقیقتاً شیرین و مطلوب است، گفتند: مطالب متنوع و دیدگاه‌های متفاوتی که در این دیدار مطرح شد، خوب و لذت‌بخش بود و نشانگر رشد سطح فکری و مطالبات قشر دانشجو است و نشان می‌دهد که با گذشت زمان، انگیزه‌های انقلابی و فکر روشن و استدلال متین در میان دانشجویان گسترش چشمگیر و روزافزونی داشته است.
ایشان دانشجویان را به انس بیشتر با قرآن و ادعیه توصیه کردند و گفتند: سخن اصلی من به دانشجویان تقویت ایمان است زیرا تنها با ایمان قوی می‌توان در مقابله با مشکلات و فشارها، مبارزه و مجاهدت کرد.
رهبر انقلاب اسلامی اوضاع خاص و حساس کنونی کشور را بسیار شبیه جنگ احزاب در زمان پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) دانستند و افزودند: امروز نیز همه‌ی دنیاپرستان و زورگویان عالم در مقابل جمهوری اسلامی ایران صف‌آرایی کرده و از همه‌ی جوانب آن را مورد حمله قرار داده‌اند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: در چنین شرایطی، کسانی که سست ایمان و شاید دارای گرایش‌های درونی به دشمن هستند، اظهار یأس و ناامیدی و خودکم‌بینی می‌کنند اما افراد دارای ایمان مستحکم، هر قدر هم شرایط سخت‌تر شود، با عزم و اراده‌ی قوی‌تر ایستادگی می‌کنند.
رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: اگر می‌خواهیم در مقابل جبهه‌ی استکبار ایستادگی کنیم و به عزت و شرف شایسته‌ی نظام جمهوری اسلامی برسیم، نیازمند حفظ و تقویت تقوا در رفتارهای شخصی و عمومی خود هستیم.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با استناد به برخی آیات قرآن درخصوص انحطاط نسل‌های بعدی ملت‌هایی که دارای ایمان بودند، گفتند: «ضایع کردن نماز» و «پیروی از شهوات» دو عامل اصلی انحطاط و تضعیف ایستادگی و مبارزه است.
ایشان خاطرنشان کردند: علت تأکید مکرر من به مسئولان مبنی بر جلوگیری از برگزاری اردوهای مختلط دانشجویی بر همین اساس است، زیرا رعایت نکردن حد و مرزهای دینی موجب تضعیف ایمان درونی می‌شود.
رهبر انقلاب اسلامی بعد از تبیین نقش ایمان در ایستادگی، به «مبارزه‌ی سرنوشت‌ساز و اجتناب‌ناپذیر ملت ایران با جبهه‌ی استکبار» اشاره کردند و گفتند: سرآغاز این مبارزه از آنجا بود که ملت ایران تصمیم گرفت مستقل و پیشرفته شود که این موضوع با منافع قدرت‌های مسلط جهانی ناسازگار است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، سخن برخی افراد مبنی بر اینکه نظام جمهوری اسلامی به‌دنبال بهانه‌جویی برای ناسازگاری با قدرت‌ها است را سخنی سطحی و نااندیشیده خواندند و افزودند: این مبارزه نیازمند بهانه نیست زیرا تا زمانی که ملت ایران براساس غیرت و سابقه‌ی انقلابی و اسلام، ایستاده است، این مبارزه وجود دارد و برای پایان آن نیز فقط دو راه متصور است؛ یا جمهوری اسلامی به آن‌چنان قدرت و توانایی دست یابد که طرف مقابل جرئت تعرض نداشته باشد یا اینکه جمهوری اسلامی هویت اصلی خود را از دست بدهد و یک ظاهر بی‌جانی از آن باقی بماند.
ایشان با تأکید بر اینکه برای پایان این مبارزه، راه اول یعنی «دستیابی به اقتدار کامل» مورد نظر ملت ایران است، گفتند: البته شاید امروز سیاست‌های آمریکا این‌گونه اقتضا کند که بخواهد میان مسئولان نظام اسلامی تفکیک قائل شود و آنها را به مسئولان خوب و بد تقسیم کند، اما آمریکایی‌ها اگر توانایی پیدا کنند، همان مسئولان به‌اصطلاح خوب نیز از نظر آنها بد خواهند شد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، اصل و هویت نظام اسلامی را هدف اصلی مقابله‌ی دشمنان با ملت ایران دانستند و افزودند: منظور از نظام اسلامی، مجموعه‌ی ساختار نظام و ارزش‌ها و اهداف آن همچون عدالت، پیشرفت علم، اخلاق، مردم‌سالاری، قانون‌گرایی و آرمان‌گرایی است.
ایشان با تأکید بر اینکه در این مبارزه، مشکلات بزرگی وجود دارد که می‌توان با ایستادگی و تدبیر از آنها عبور کرد، گفتند: در این مبارزه و همچنین در مسیر حل مشکلات، دانشجویان به‌عنوان عصاره‌ی توانایی‌های ملت، جایگاه و نقش ویژه‌ای دارند.
رهبر انقلاب اسلامی «مطالبه‌گری دانشجویان» را بسیار با اهمیت خواندند و تأکید کردند: برطرف کردن مشکلات کلان کشور بر عهده‌ی مسئولان عالی‌رتبه است اما مطالبه‌گری دانشجویان اگر با مطالعه و اطلاعات دقیق و درست همراه باشد، قطعاً زمینه‌ساز تلاش بیشتر مسئولان برای حل مشکلات خواهد بود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به برخی مطالب دانشجویان در این دیدار، ازجمله موضوع قراردادهای جدید نفتی اشاره کردند و افزودند: تا زمانی که در چارچوب منافع کشور، اصلاحات لازم در این قراردادها انجام نشود، قطعاً این قراردادها منعقد نخواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به برخی دیگر از انتقادات دانشجویان درخصوص تصمیم‌گیری‌های جاری دستگاه‌ها در کشور گفتند: براساس قانون و منطق، رهبری نمی‌تواند در تصمیم‌گیری‌های جزئی و اجرایی دستگاه‌ها وارد شود و اگر مسئولین اجرایی دچار اشتباه شوند، باید مجلس از ابزارهای نظارتی همچون استیضاح استفاده کند و یا اینکه رئیس‌جمهور مانع از اجرای آن تصمیم اشتباه شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: البته رهبری در مواردی که احساس کند برخی اقدامات حتی اقدامات جزئی، موجب انحراف نظام از مسیر اصلی می‌شود، باید ورود پیدا کند و مانع از آن کار شود.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به مشکلات ناشی از مبارزه و ایستادگی، در روند حرکت کشور افزودند: در این زمینه برخی مسائل ازجمله تقویت اقتصاد و افزایش توان دفاعی جزو موضوعات کلان کشور است که تحقق آنها و برطرف کردن مشکلاتشان، وظیفه‌ی مسئولان است.
رهبر انقلاب تأکید کردند: برخی مشکلات نیز به درون کشور مربوط می‌شود که تشکل‌های دانشجویی باید در ارائه‌ی راه‌حل آنها، به کمک مسئولان بشتابند.
ایشان پرهیز کامل از ناامیدی و خستگی را از رموز حل مشکلات خواندند و به تشکل‌های دانشجویی گفتند: اگر ایستادگی کردید و با بسیج ذهنی مردم، خواسته‌ها را به گفتمان عمومی تبدیل کردید، مسئولان هم مجبور می‌شوند به مطالبات شما عمل کنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با اشاره به سخن یکی از دانشجویان درباره‌ی تبعات منفی بیان حرف‌های مخالف حرف رهبری خاطرنشان کردند: بارها گفته‌ایم حرف مخالف رهبری، نه جرم است و نه معارضه‌ای با آن می‌شود.
رهبر انقلاب اسلامی در ادامه‌ی سخنانشان، دانشجویان کشور را فرصتی بزرگ، ثروتی عظیم و از نقاط قوت نظام دانستند و با تأکید بر لزوم توجه خاص مسئولان به این قشر در برنامه‌ریزی‌ها، گفتند: دانشجویان کنونی در مقایسه با دانشجویان اول انقلاب از لحاظ کمّی و کیفی بالاتر و دارای تفکرات عمیق‌تر انقلابی و اسلامی هستند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: بسیاری از دانشجویان انقلابی و با انگیزه‌ی اول انقلاب، اکنون در زمره‌ی محققین و دانشمندان کشور هستند، بنابراین هیچ منافاتی میان انقلابی بودن و درس خواندن وجود ندارد.
ایشان، دانشجویان را به خوب درس خواندن در کنار تقویت ایمان و معنویت سفارش کردند و گفتند: دانشجو همچنین باید دارای بصیرت باشد و به محیط دانشجویی و مسائل و تحولات کشور، منطقه و جهان با چشم باز نگاه کند.
رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: اگر چشم باز و بصیرت وجود نداشته باشد، ممکن است دانشجو در تشخیص دوست و دشمن و یا در تحلیل مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی دچار اشتباه و خطای محاسبه شود.
ایشان عموم دانشجویان را به «سوءظن به جریان رسانه‌ای دشمن» توصیه کردند و گفتند: دشمنان با هزینه‌های گزاف، جریان رسانه‌ای پیچیده و گسترده‌ای را بر ضد نظام اسلامی به راه انداخته‌اند که هدف اصلی آن، پوشاندن نقاط قوت جمهوری اسلامی و برجسته‌سازی برخی نقاط منفی برای ایجاد یأس و ناامیدی در مردم و جوانان است.
رهبر انقلاب اسلامی برجسته نشدن و یا انعکاس نیافتن حضور گسترده و پرشور مردم در راهپیمایی روز قدس در رسانه‌های بیگانه را نمونه‌ای از عملکرد جریان رسانه‌ای دشمن برشمردند و تأکید کردند: راهپیمایی روز قدس در روز جمعه در هوای بسیار گرم و با زبان روزه، حقیقتاً یک پدیده است اما این پدیده‌ی کم‌نظیر در رسانه‌های بیگانه انعکاس لازم را پیدا نمی‌کند، درحالی‌که اگر نقطه‌ای منفی وجود داشته باشد، آن را صدها برابر بزرگنمایی می‌کنند.
رهبر انقلاب در ادامه‌ی سخنانشان مسئولیت دانشجویان عضو تشکل‌ها را فراتر از وظایف دیگر دانشجویان برشمردند و با اشاره به پیچیدگی و چندلایه‌گی اوضاع سیاسی کنونی افزودند: در دهه‌ی اول انقلاب و دوران دفاع مقدس، مقابله با دشمن وظیفه‌ای روشن و برای عموم قابل درک بود اما امروز درهم‌تنیدگی مسائل مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی، اوضاع کاملاً پیچیده‌ای را ایجاد کرده و وظایف بسیار سنگین‌تری به همراه آورده است که لازمه‌ی مواجهه با این شرایط نیز داشتن چشمانی باز و «دقت، عقل و تدبیر است».
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پس از تبیین پیچیدگی و چندبُعدی بودن فضای کنونی، ۱۲ توصیه را در تشریح وظایف تشکل‌های دانشجویی بیان کردند.
توصیه‌ی اول ایشان به دانشجویان فعال، «حضور فکری در مسائل اصلی کشور و حضور فیزیکی در مواقع لازم» بود.
رهبر انقلاب، اعلام مواضع تشکل‌های دانشجویی در مسائل اصلی را مهم دانستند و افزودند: اگر این مواضع قوی و اصیل، به خوبی و روشنی اعلام شود، دوستان انقلاب مستحکم‌تر می‌شوند و دشمنان کشور ازجمله آمریکایی‌ها می‌فهمند که نباید به گزارش‌های تحریف‌شده و غیرواقعی درباره‌ی جوانان ایرانی دل خوش کنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، «برجام»، «ارتباط با آمریکا»، «اقتصاد مقاومتی» و «آینده‌ی کشور» را ازجمله مسائل مهمی خواندند که تشکل‌های دانشجویی در جایگاه افسران جنگ نرم، باید مواضع انقلابی، مستدل و محکم خود را درباره‌ی آنها بیان کنند.
ایشان، «اطلاعات دقیق و صحیح، مستدل بودن و به‌هنگام بودن» را از الزامات موضع‌گیری تشکل‌های دانشجویی برشمردند و افزودند: این مواضع باید به‌خوبی در نشریات دانشجویی انعکاس یابد، ضمن اینکه می‌توان با روش‌های دیگر ازجمله سخنرانی نمایندگان تشکل‌ها پیش از خطبه‌های نماز جمعه‌ی شهرهای بزرگ، این مواضع را به گوش جامعه نیز رساند.
رهبر انقلاب، اجتماع و حضور فیزیکی دانشجویان را نیز گاه لازم دانستند اما با شیوه‌های درست و قانونی.
ایشان با تأکید بر مخالفت همیشگی با برهم زدن هر اجتماع و مجلسی، افزودند: این کار مضر و یا حداقل بی‌فایده است و در مواقع لازم باید با تشکیل اجتماعات و جلسات، حرف خود را در قبال اجتماعات مخالف به گوش دانشجویان رساند چون دانشجو به‌دنبال فهمیدن حقیقت است.
رهبر انقلاب در همین بحث، مسئولان وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و مسئولان دانشگاه‌ها را به کمک به تشکل‌های انقلابی فراخواندند و خاطرنشان کردند: البته همه‌ی تشکل‌ها در برخورداری از حقوق عمومی یکسان هستند اما طبیعی و منطقی است که مسئولان دانشگاهی از تشکل‌های انقلابی و متدین، دفاع و حمایت کنند و زمینه‌ی حضور فعال‌تر آنها را به وجود آورند.
«تبیین و قانع کردن دل‌ها» دومین توصیه‌ی رهبر انقلاب به تشکل‌های دانشجویی بود.
ایشان تأکید کردند: در تفکر اسلامی، اقناع و جذب دل‌ها، یک اصل مهم است و تشکل‌های دانشجویی باید با استدلال‌های محکم و روشن، مواضع خود را برای دانشجویان و مردم تبیین کنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، موضوعاتی نظیر «اقتصاد مقاومتی، پیشرفت علمی، سبک زندگی و ارتباط با آمریکا» را ازجمله زمینه‌هایی خواندند که نیاز به تبیین مواضع گروه‌های فعال دانشجویی دارد.
رهبر انقلاب درباره‌ی روابط با آمریکا خاطرنشان کردند: تشکل‌های دانشجویی درخصوص بعضی مواضع رهبری از قبیل «ردّ رابطه با آمریکا و نفی مذاکره با این کشور به جز در موارد خاص و معین»، تأمل کنند و با درکی روشن از استدلال‌های مستحکم موجود، آنها را به شیوه‌های متقن و مستدل برای مخاطبان دانشجو و غیردانشجو تبیین نمایند.
ایشان، «استمرار و بیان صحیح، روشن، و مستدل مواضع تشکل‌های انقلابی دانشجویی» را در شکل‌دهی مطالبات عمومی و حرکت کشور در مسیر صحیح، مؤثر و ضروری خواندند.
«افزایش سطح آگاهی سیاسی و دینی» سومین توصیه‌ی رهبری به تشکل‌های دانشجویی بود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، همچنین «توسعه‌ی مخاطبان دانشجو» را از دیگر وظایف مجموعه‌های دانشجویی برشمردند و افزودند: اخلاق، حوصله، تحمل شنیدن حرف مخالف و تسلط بر مطالب ارائه‌شده، از پیش‌نیازهای عمل به این وظیفه است.
پنجمین توصیه‌ی رهبری به دانشجویان، «دفاع صریح و بدون تقیّه از نظام اسلامی» بود.
ایشان خاطرنشان کردند: دشمن با تکیه بر کمبودها، نقص‌ها و قصورها، انقلاب را کم‌ارزش جلوه می‌دهد و پیشرفت‌ها و موفقیت‌ها را نادیده می‌گیرد که لازم است تشکل‌های انقلابی این نامعادله را برهم بزنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: پایداری در مقابل ۳۷ سال دشمنی تمام‌عیار جبهه‌ی عظیم قدرت‌های مادی، مهم‌ترین موفقیت نظام شرافتمند و پرافتخار اسلامی است، آن‌هم در اوضاعی که یک اخمِ این قدرت‌های مادی، فلان حکومت پرمدعای پادشاهی را به تعظیم و تسلیم می‌کشاند.
ایشان، کمیت و کیفیت نشاط‌انگیز دانشجویان انقلابی را نشانه‌ی زنده بودن و استعداد و ظرفیت ذاتی انقلاب دانستند و افزودند: البته منظور از دفاع از نظام، دفاع از رهبری نیست بلکه دفاع از مجموعه‌ی ارزش‌های درهم‌تنیده‌ای است که انقلاب با تکیه بر آنها به رشد و بالندگی خود ادامه می‌دهد.
«تداوم و توسعه‌ی اردوهای جهادی در روستاها و مناطق محروم» ششمین توصیه‌ای بود که رهبر انقلاب در این دیدار بیان کردند.
ایشان افزودند: اردوهای جهادی، هم خودسازی است، هم خدمت  و هم آشنایی با فضای واقعی کشور.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به تذکر مستمر خود به دولت کنونی و همه‌ی دولت‌های قبلی درباره‌ی رسیدگی به روستاها افزودند: تحقق این مسئله راه‌های روشنی دارد که ایجاد صنایع کوچک و تبدیلی ازجمله‌ی آنها است، البته عمل به این توصیه‌ی مستمر، همت می‌خواهد.
«توجه به سبک زندگی ایرانی اسلامی در اندیشه و عمل» و «تقویت گفتمان‌های اصلی انقلاب ازجمله عدالت، اقتصاد دانش‌بنیان و مقاومتی، پیشرفت اسلامی ایرانی و شتاب علمی» توصیه‌های هفتم و هشتم رهبر انقلاب به مجموعه‌های دانشجویی بود.
ایشان در همین زمینه تأکید کردند: بنده توسعه‌ی غربی را به‌هیچ‌وجه قبول ندارم چرا که پایه‌ها و مبانی آن غلط است و به همین علت، «گفتمان پیشرفت اسلامی ایرانی» را مطرح کرده‌ایم.
رهبر انقلاب درباره‌ی اقتصاد مقاومتی نیز گفتند: بر اساس گزارش‌هایی که رسیده، کارهای خوبی در دست اقدام است به شرط اینکه تداوم یابد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در نهمین توصیه، مجموعه‌های دانشجویی را به «تشکیل یک جبهه‌ی واحد ضدآمریکایی – ضدصهیونیستی در سطح دانشجویان جهان اسلام» فراخواندند.
ایشان افزودند: می‌توان با وسایل پیشرفته‌ی ارتباطاتی و در فضای مجازی، کمپین‌های عمومی دانشجویان مسلمان را براساس مخالفت با سیاست‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی شکل داد تا در مواقع لازم، میلیون‌ها جوان دانشجوی مسلمان با موضع‌گیری خود، حرکتی عظیم را در جهان اسلام به وجود آورند.
«پرهیز از زدن اتهام غیرانقلابی به افراد» دهمین توصیه‌ی رهبری به تشکل‌های دانشجویی بود.
ایشان به دانشجویان خاطرنشان کردند: انقلابی بودن، مراتب و معیارهای مشخصی دارد و نباید کسانی را که دیدگاه‌هایشان با شما انطباق کامل ندارد اما دارای این معیارها هستند، به غیرانقلابی بودن متهم کنید.
«هم‌افزایی تشکل‌های انقلابی دانشگاه‌ها از طریق تکیه بر نقاط مشترک» یازدهمین توصیه‌ی رهبری به دانشجویان بود.
ایشان تأکید کردند: اختلافات نباید به کشمکش تبدیل شود و تشکل‌های انقلابی به‌گونه‌ای عمل کنند که رواداری و تحمل مخالف در محیط‌های دانشگاهی جا بیفتد.
«نگاه راهبردی به انقلاب و تفکر درباره‌ی آینده» آخرین توصیه‌ی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به مجموعه‌های دانشگاهی بود.
ایشان به دانشجویان گفتند: رؤسای جمهور دهه‌های آینده، نمایندگان مجلس و مسئولان آینده‌ی کشور از میان شما عزیزان انتخاب خواهند شد، بنابراین با نگاهی کاملاً امیدوار و پرنشاط، تصویر آرمانی ۲۰، ۳۰ سال آینده کشور را ترسیم کنید و حرکت امروز خود را براساس آن افق روشن، سامان دهید.
رهبر انقلاب اسلامی در بخش پایانی سخنان خود نکاتی را درخصوص مسائل داخلی بیان کردند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با انتقاد از رویه‌ی برخی افراد که در عین ادعای حمایت از نظام و امام و انقلاب، موضع خود را درخصوص فتنه روشن نکرده اند، تأکید کردند: مواضع من درباره‌ی فتنه‌ی سال ۸۸ کاملاً صریح است و بر روی این موضوع حساس هستم و ملاک هم، عدم حمایت از کسانی است که سردمدار فتنه بودند و یا از آن سوءاستفاده کردند و تاکنون نیز اعلام تبری نکرده‌اند.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه تقسیماتی همچون اصول‌گرا و اصلاح‌طلب و یا اصلاح‌طلب مدرن و اصول‌گرای سنتی، به‌هیچ‌وجه مهم نیستند، افزودند: موضوع مهم، محتوا است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین به مباحثی که درخصوص لزومِ عقلانیت در کشور مطرح می‌شود، اشاره کردند و گفتند: این روزها درباره‌ی عقلانیت و لزوم گفت‌وگوی عقلای جناح‌ها مطالب زیادی مطرح می‌شود که اصل موضوع عقل‌گرایی بسیار پسندیده و مورد تأیید اسلام و قرآن است و امام (رحمه‌الله) نیز یکی از عقلای بزرگ جهان بود.
ایشان انقلاب اسلامی را انقلابی عقلایی خواندند و افزودند: براساس عقل‌گرایی، باید گفت کسانی که معتقدند برای پیشرفت کشور باید به غرب پناه برد، عقل خود را باخته‌اند زیرا عقل می‌گوید باید از تجربه‌ها درس گرفت.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تجربیات بسیار بد ملت ایران از غرب ازجمله تحمیل دیکتاتوری و استبداد پهلوی، سرنگون کردن دولت ملی، و تأسیس دستگاه سرکوب وحشتناک ساواک، گفتند: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز اولین تحریم‌ها، خیانت‌ها، جاسوسی‌ها، تهاجم‌های وسیع تبلیغاتی، حمایت از گروه‌های ضد انقلاب، تحمیل جنگ هشت‌ساله، حمایت همه‌جانبه از صدام، ساقط کردن هواپیمای مسافری تا بدعهدی‌ها و کارشکنی‌ها در برجام، همه از جانب غربی‌ها و به‌ویژه آمریکا بوده است.
ایشان با اشاره به عملکرد بسیار بد فرانسوی‌ها و آمریکایی‌ها در قضیه‌ی برجام افزودند: در قضیه‌ی برجام ثابت شد که آمریکایی‌ها اعم از کنگره و دولت همچنان سرگرم دشمنی با ملت ایران هستند.
رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: عقلانیت حُکم می‌کند که با چنین دشمنی با خرد و تدبیر برخورد شود و فریب او را نخوریم و وارد میدانی که او ترسیم کرده، نشویم.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر تمایل برای مذاکره و هماهنگی با ایران درخصوص مسائل منطقه از جمله سوریه گفتند: ما چنین هماهنگی را نمی‌خواهیم زیرا هدف اصلی آنها قطع حضور ایران در منطقه است.
ایشان با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران خواستار عدم حضور و مداخله‌ی آمریکا در منطقه است، افزودند: این مواضع نظام اسلامی درخصوص مسائل منطقه، در چارچوب عقلانیت است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: من براساس وظیفه‌ی دینی و شرعی و اخلاقی، تا جان در بدن دارم خواهم ایستاد و به مردم هم اعتماد دارم؛ همچنان‌که به نتیجه‌ی ایستادگی یعنی پیروزی یقین دارم.
ایشان خاطرنشان کردند: در میان نخبگان کشور به‌ویژه دانشگاهیان و دانشجویان نیز عناصر مؤمن و معتقد به ایستادگی بسیار زیاد هستند به‌گونه‌ای که هر فرد دلسردی را هم دلگرم می‌کند.

در ابتدای این دیدار ۸ نفر از نمایندگان تشکل‌های دانشجویی،

آقایان:
– احسان ابراهیمی، نماینده‌ی بسیج دانشجویی
– محمدحسین قائد شریف، نماینده‌ی اتحادیه‌ی تحکیم وحدت
– مجتبی رئیسی، نماینده‌ی جنبش عدالتخواه دانشجویی
– محمد آهنگران، نماینده‌ی گروه‌های جهادی
– علیرضا احمدی، نماینده‌ی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل
– محمدعلی کامفیروزی، نماینده‌ی مدیران مسئول نشریات دانشجویی
– حسین زینلیان بروجنی، نماینده‌ی اتحادیه‌ی جامعه‌ی اسلامی دانشجویان
و خانم:
– فاطمه سادات ضرابی، نماینده‌ی اتحادیه‌ی تشکل‌های دانشگاه آزاد
بیش از ۲ ساعت دیدگاه‌ها و دغدغه‌های جامعه‌ی دانشجویی را بیان کردند.
مهم‌ترین محورهای سخنان نمایندگان تشکل‌های دانشجویی به این شرح است:
– ابراز نگرانی از خطر استحاله‌ی درونی به‌وسیله‌ی افراد و جریان‌هایی که اعتقاد عمیقی به مبانی انقلاب و امام ندارند
– ضرورت اصلاح ساختارهای فسادآور در نظام بانکی و اداری و برخورد قاطع با مفسدان و متخلفان
– انتقاد از عدم پایبندی جدی برخی مسئولان به اصول قانون اساسی و سیاست‌های نظام در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی
– ضرورت تبیین نحوه‌ی مطالبه‌گری دانشجویان در قبال اشکالات و نواقص
– انتقاد از زدن برچسب‌های سیاسی به مطالبه‌ها و پیگیری‌های دانشجویی از مسئولان
– تبیین صریح و روشن اصول دفاعی کشور برای مردم و جوانان و بیان علت حمایت از مقاومت در منطقه
– انتقاد از رواج اشرافی‌گری در میان برخی مسئولان
– انتقاد از بی‌توجهی مسئولان وزارت علوم به مسائل فرهنگی
– ایجاد تسهیلات مناسب برای ازدواج آسان دانشجویان
– انتقاد از ایجاد زمینه‌ی نفوذ بیگانگان به دانشگاه‌ها تحت عنوان دیپلماسی علمی
– اظهار نگرانی از نفوذ اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و آموزشی بیگانگان تحت عنوان جهانی‌سازی
– انتقاد از تلاش برخی برای تسری مدل برجام به مسائل منطقه‌ای، دفاعی و حقوق بشری
– چگونه باید در مقابل جریان غیرانقلابی داخل نظام ایستاد تا دو قطبی ایجاد نشود؟
– انتقاد از اظهارات شعاری برخی مسئولان در موضوع اقتصاد مقاومتی
– نتقاد از عملکرد شهرداری‌های کلان‌شهرها و گسترش بی‌محابای مراکز تجاری و تبعات سوء فرهنگی اجتماعی این مراکز
– ضرورت جوان‌گرایی در بدنه‌ی مسئولیتی کشور
– انتقاد از برخی برخوردهای قضایی با بعضی مطبوعات و تشکل‌های دانشجویی و صنفی
– لزوم تبیین شیوه‌ی تعامل با معتقدین به نظام که دارای دیدگاه‌های متفاوتی هستند
– اظهار نگرانی از پروژه‌ی آرمان‌زدایی از انقلاب اسلامی در سیاست خارجی
– انتقاد از عملکرد برخی مسئولان قضایی و عدم اطلاع‌رسانی شفاف درباره‌ی احکام دادگاه‌ها
– انتقاد از مسکوت ماندن طرح نظارت بر عملکرد نمایندگان مجلس
– گلایه از عملکرد برخی مسئولان در توجیه دشمنی‌های آمریکا و تلاش برای بزک کردن چهره‌‌ی آمریکا
– انتقاد شدید از برخورد نکردن با کارشکنی‌ها و نقض برجام از سوی آمریکا
– ضرورت تدوین سند بالادستی برای پیشرفت روستاها و گسترش فعالیت گروههای جهادی در مناطق محروم
– اهمیت چشم‌انداز ۲۰ ساله‌ی جمهوری اسلامی و روند نامناسب کنونی در دستیابی به اهداف آن
در این مراسم دانشجویان نماز مغرب و عشا را به امامت رهبر معظم انقلاب اسلامی اقامه و روزه‌ی خود را با ایشان افطار کردند.