خانه فرهنگ

تعریف خانه فرهنگ

خانه های فرهنگ سیستم پشتیبانی کامل از فعالیت های فرهنگی دانشگاه است که دانشجویان می توانند باحضور در این اماکن و استفاده از امکانات آن در زمنیه های مختلف فرهنگی فعالیت داشته باشند.

 با احداث این ساختمان بسیاری از مشکلات امکاناتی و پشتیبانی دانشجویان برای اجرای برنامه ها برطرف خواهد شد.

ساماندهی فعالیت‌های فرهنگی و اوقات فراغت دانشجویان، ارتقای وضعیت فرهنگی دانشجویان، توانمند‌سازی دانشجویان و افزایش اعتماد به نفس در آنها، افزایش آگاهی‌های اجتماعی، فرهنگی و هنری به واسطه آموزش، یادگیری مهارت‌های مختلف ارتباطی و معرفی آثار دانشجویان به واسطه برگزاری گالری‌های هنری و نمایشگاه‌های فرهنگی و هنری از اهداف ایجاد خانه های فرهنگ در دانشگاه ها می باشد.

ساخت و راه‌اندازی خانه‌های فرهنگ در دانشگاه‌ها با هدف تجمیع و ساماندهی فعالیت‌های دانشجویان در قالب‌های فرهنگی و ایجاد مرکزی مناسب جهت این فعالیت‌ها در دستور کار وزارت علوم قرار گرفته که می‌تواند برنامه‌های دانشجویی در حوزه فرهنگی را سرعت ببخشد.

راه اندازی خانه فرهنگ در دانشگاه گیلان

با لطف و عنایت حق تعالی و در راستای سیاست های نوین فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری راه اندازی «خانه فرهنگ» در چهارچوب و اهداف تعیین شده در سال ۸۷ در دستور کار دانشگاه گیلان قرار گرفت.

در این خصوص پس از طرح موضوع در شورای فرهنگی و تصویب آن مقرر گردید مکان یابی مناسب صورت گیرد.
در این باره دو گزینه در دستور کار قرار گرفت: نخست ساخت خانه فرهنگ و دوم انتخاب مکان مناسب در مجموعه دانشگاه و بدنبال آن تجهیز و آماده سازی پس از بررسی انجام گرفته و طی بازدید کارشناس خانه فرهنگ وزارت متبوع از دانشگاه گیلان یکی از ساختمان های دانشگاه مستقر در جنب بازارچه جهت راه اندازی ساختمان شماره یک در نظر گرفته شد.
بدنبال پیگیری لازم در سال ۸۸ روند بازسازی و تجهیز ساختمان مذکور در دستور کار قرار گرفت و با مساعدت های دفتر امور فرهنگی وزارت علوم، ساختمان شماره یک آن در دهه فجر سال ۸۸ با حضور استاندار، مسئولین دانشگاه و نماینده وزارت علوم مورد بهره برداری قرار گرفت.

این ساختمان در فضایی به مساحت حدود ۱۵۰ متر مربع دارای کتابخانه، سالن نمایشگاه، دفتر مدیر و تالار اجتماعات به ظرفیت ۶۰ نفر می باشد. برای راه اندازی و تجهیز این ساختمان حدود ۵۰۰ میلیون ریال هزینه شده است.

 شایان دکر است این ساختمان در تابستان ۸۸ توسط آقای دکتر اسلامی مدیر کل وقت دفتر امور فرهنگی بازدید گردید و ایشان از تلاشهای دانشگاه گیلان قدردانی کردند.
 *     *     *
با توجه به اهمیت حضور دختران دانشجو در خوابگاهها و جهت پرکردن اوقات فراغت ساختمان شماره ۲ خانه فرهنگ در دستور کار معاونت دانشجویی و فرهنگی قرار گرفت. لذا برای دست یابی به این موضوع، ساختمان شماره ۲ در جوار خوابگاه دختران بنت الهدی موقعیت یابی شد. برای راه اندازی این خانه فرهنگ مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات دانشگاه گیلان هزینه شده است.

این ساختمان حدود ۸۰ متر مربع دارای سه اتاق و سرویس آشپزخانه و بهداشتی می باشد و در تاریخ سوم خرداد ماه ۸۹ همزمان با همایش حجاب و عفاف به نام شهیده حجاب مروه شروینی با حضور مسئولین دانشگاه، نماینده دفتر امور فرهنگی وزارت علوم و مسئولین استانداری گیلان مورد بهره برداری قرار گرفت.

 *     *     *
 دانشگاه گیلان در فاز سوم، خانه فرهنگ ویژه دانشجویان ساکن در دانشکده منابع طبیعی صومعه سرا را در دستور کار قرار داده است که به امید خدا در آینده با حمایت های وزارت علوم پیگیری خواهد شد.