زیست شناسی

18 08 2015
کد خبر : 4223057
تعداد بازدید : 152
 دبیر انجمن علمی شماره همراه استاد مشاور شماره همراه
سامان خندان کوچکی   دکتر فاطمه صفری  

آخرین اخبار و اطلاعیه

پخش مستند کریسپر

کارگاه آموزش نحوه ی جستجو مقالات علمی معتبر

Tea Time (با محوریت معارفه دانشجویان رشته زیست شناسی ورودی 98 و نشریه تکامل)

 

روز درختکاری : 15 اسفند 97

با توجه به هماهنگی های انجام شده ، بنا بر این شد که در روز درختکاری با همکاری دانشجویان هر یک از دانشجویان علاقه مند به خواست خود تعدادی نهال خریداری کرده و در محوطه علوم پایه کاشته شود. در این برنامه که با استقبال دانشجویان مواجه شد بالغ بر 70 نهال جمع آوری و توسط دانشجویان کاشته شد.از نکات حائز اهمیت در این طرح مشارکت تعدادی از اساتید و مسولین گرانقدر دانشگاه بود که موجب دلگرمی انجمن گردید.بر اساس امار جمع اوری شده تعداد 73 نهال میوه و یک درخت بید در محوطه علوم پایه با پلاک هایی به نام خود دانشجویان و اساتید شرکت کننده کاشته شد.

 

کارگاه کشت سلول

با همکاری انجمن علمی دانشکده علوم پایه , روز چهارشنبه 97.12.15 این کارگاه برگزار شد. خانم دکتر صفری مدرس این کارگاه بودند. ابتدا مقدمه ای را به شکل تئوری برای دانشجویان علاقمند بیان نمودند که بیشتر بر اهمیت کشت سلول و کاربرد ان در بیولوژی سلولی - مولکولی تاکید داشت. انواع سلول های مورد استفاده برای کشت سلول و روش های تهیه انها, همچنین انواع وسایل و مواد مورد نیاز برای کشت سلول و تجهیزات مورد نیاز ان مانند اتاق کشت و وسایل موجود در ان مثل انکوباتور co2 دار, هود لامینا, سانتریفیوژ, سمپلر با اندازه های متفاوت , میکروسکپ اینورت و فلاسک و پلیت های مورد استفاده در کشت سلول از جمله این توضیحات بود.

    در بخش دوم که بخش عملی این کارگاه بود, خانم دکتر صفری سلول های کشت داده توسط خودشان را به محل کارگاه منتقل نمودند و دانشجویان علاقمند با تقسیم در گروه های مختلف این سلول ها را پاساژ داده و در محیط کشت جدید کشت دادند. بعلاوه, در این کارگاه, روش شمردن سلول ها قبل از پاساژ برای علاقمندان اموزش داده شد و شرکت کنندگان در این کارگاه توانستند خودشان هم سلول ها را با کمک تریپان بلو رنگ امیزی نموده و سلول ها را شمرده و بدین ترتیب با این بخش کار هم اشنا شدند. در طول کارگاه سعی شد که ابهامات پیش امده در روش کشت سلول برطرف شود و توضیحات لازم برای سوالات مطرح شده بیان گردید.

    در پایان طی یک جمع بندی از مطالب گفته شده صورت گرفت و کارگاه به پایان رسید

 

طرح دارو های ضد سرطان

ارزیابی اثرات سایتوتوکسیک ترکیبات سنتزی مشتق از تیازول بعنوان داروهای ضد سرطان بر روی رده های سلولی MCF-7 و A549 با استفاده از سنجش MTT

زمان برگزاری برنامه: پاییز و زمستان 97

تحقیقات در این زمینه از تابستان پارسال با همکاری دانشکده داروسازی دانشگاه تهران در دانشکده علوم پایه دانشگاه گیلان به سرپرستی  خانم دکتر صفری ؛ عضو هیئت علمی گروه زیست شناسی ادامه پیدا کرد که در این بخش از پروژه و درواقع بر روی رده های سلول سرطانی ریه و پستان ، در قالب ارائه پوستر در هشتمین کنگره بین المللی زیست شناسی 2018 که در تابستان امسال در مراغه برگزار شد ، دفاع گردید.لازم به ذکر است این پروژه همچنان ادامه دارد و درحال اجرایی شدن آزمایشات در سطح  in vivo می باشد.قسمت دوم این پژوهش در تاریخ 6تا8 اسفند97 در کنگره بیوتکنولوژی پزشکی تهران دفاع شد و همچنین داده های نهایی در قالب یک مقاله برای داوری به ژورنال مربوطه ارسال گردیده است.

نشست های دوره ای با عنوان "Tea Time

درخشش دانشگاه گیلان و انجمن های علمی دانشجویی در جشنواره ملی حرکت

بررسی اثر ضد بیوفیلم ماده موثر زرد چوبه در باکتری آئروموناس هیدروفیلا

کرسی آزاد اندیشی با عنوان  «چرا خدا نیست؟و چرا خدا هست؟»

به همت انجمن علمی دانشجویی زیست شناسی دانشگاه گیلان کرسی آزاد اندیشی «چرا خدا نیست؟و چرا خدا هست؟» با سخنرانی دکتر افشار محمدیان عضو هیات علمی گروه زیست شناسی دانشگاه گیلان 17اردیبهشت97 با حضور بیش از 300 نفر در تالار شهید کریمی دانشکده علوم پایه برگزار شد. در این جلسه علاوه بر حضور بی نظیر دانشجویان،اساتید گروه های مختلف فیزیک،شیمی و زیست شناسی نیز حضور داشتند.چارچوب جلسه بدین شکل بود که ابتدا دکتر افشار دلایلی کاملا مبتنی بر علم از دانشمندان بزرگ دنیا برای هر دو نظریه مطرح می کردند و سپس دانشجویان و سایر اساتید پرسش ها،ابهامات و نکات تکمیلی رو ارایه می دادند. از جذاب ترین بخش های این جلسه مناظره علمی دکتر افشار و دکتر صفاریان هیات علمی گروه فیزیک،بر سر یک تِئوری از دو نگاه مختلف فیزیک و زیست شناسی بود.

بازدید از مرکز بیوتکنولوژی کشاورزی گیلان

دورهمی دانشجویان زیست شناسی

همایش دانشجویی زیست شناسی

در این مراسم که 19 مهر ماه 96 در تالار شهید کریمی دانشکده علوم پایه برگزار شد؛ دکتر شعبانی پور مدیر گروه زیست شناسی در حوزه مسایل آموزشی و گرایش زیست دریا، دکتر صفری در مورد گرایش سلولی مولکولی، دکتر نورسته درحوزه رشته زیست شناسی گیاهی و دکتر حاصلی درباره جانورشناسی و زیست شناسی جانوری به سخنرانی پرداختند. همچنین جمعی از دانشجویان برتر نیز دقایقی از دستاورد های خود صحبت کردند که به عنوان نمونه امیرحسین ابراهیمی دانشجوی رشته زیست شناسی دانشگاه گیلان و مخترع کاغذ از گیاه آزولا، در حوزه فعالیت های خود در زمینه کارآفرینی دقایقی برای دانشجویان صحبت کرد. همچنین فرم های عضو گیری انجمن علمی بین دانشجویان توزیع گردید.

شرکت در مجمع عمومی اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی زیست شناسی کشور

دبیر انجمن زیست شناسی دانشگاه گیلان در مجمع عمومی اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی زیست شناسی کشور که به میزبانی دانشگاه خوارزمی تاریخ 9 و 10شهریور 96 برگزار شد حضور یافت. دبیر انجمن زیست شناسی دانشگاه گیلان، با اخذ رای در سمت بازرس دوم شورای مرکزی اتحادیه انتخاب گردید.

موفقیت دانشجوی دانشگاه گیلان در جشنواره بین المللی اختراعات جهان در ژنو

راهیابی مخترع جوان گیلانی به مرحله نهایی فستیوال جهانی اختراعات

امیر حسین ابراهیمی دبیر انجمن علمی زیست شناسی دانشگاه گیلان با اختراع خمیر کاغذ و کاغذ از گیاه آزولا به به مرحله نهایی فستیوال جهانی اختراعات دست یافت.

img_20161116_150231

شرکت در نشست اتحادیه انجمن های علمی زیست شناسی کشور

حضور و شرکت دبیر انجمن علمی دانشجویی زیست دانشگاه گیلان در مجمع تاسیس اتحادیه انجمن های علمی زیست شناسی کشور متشکل از دبیران انجمن های علمی دانشجویی زیست شناسی دانشگاه های سراسر کشور که  به میزبانی دانشگاه سیستان و بلوچستان در شهر زاهدان در تاریخ  02/29/ 1395،برگزار گردید و طی جلسات دبیران حاضر در مجمع به بررسی و تنظیم اساسنامه، اعضای اصلی اتحادیه شامل بازرسین و اعضای شورای مرکزی اتحایه و  کمیته ها انتخاب شدند که  امیر حسین ابراهیمی دبیر انجمن علمی دانشجویی زیست به عنوان عضو شورای مرکزی و  اولین رئیس کمیته پژوهش، فناوری، ارتباط با فضای کسب و کار و کار آفرینی فعالیت های متناسب با نیاز جامعه اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی زیست شناسی کل کشور، انتخاب شد.

20160518_092717 78 20160518_102922-1

جداسازی باکتری های بهبود دهنده رشدجلبک کلرلا ازمناطق ریزوسفر

زمان :  94/4/1  لغایت 95/4/1

Untitled-1

شناسایی انواع بلور­های اگزالات کلسیم در گونه­ های سیر ایران (Allium)  

مجری طرح : مینا خراسانی دستاورد:

  • پذیرش دو مقاله به ­صورت سخنرانی و پوستر در کنفرانس بین الملی زیست شناسی تهران
  • شناسایی بلورها و برخی از گیاهان سیر ایران

اجرای طرح بررسی اتنو بوتانی شهرستان های رودسر و املش و رضوانشر و دهستان ارده

زمان برگزاری برنامه: اردیبهشت 94 لغایت بهمن ماه 94 تعداد دانشجویان شرکت‌کننده: 9

این پژوهش با بررسی دقیق منطقه و جمع آوری اطلاعات در زمینه کاربرد گیاهان دارویی، باور ها و اطلاعات مردمی و مطالعات اسنادی شناسایی، دسته بندی و معرفی این گیاهان صورت گرفته است. گونه های گیاهی از مکان های مختلف منطقه گیلان جمع آوری و با استفاده از فلورها شناسایی شدند. برای هر گونه ی گیاهی نام علمی ، نام محلی ، اندام مورد استفاده ، خاصیت درمانی رایج ، فرم تهیه و مصرف داروی گیاهی، تدوین شد.

روش جمع آوری نمونه های گیاهی

جمع آوری اطلاعات به صورت مصاحبه انجام گرفت. برای مصاحبه شخصی افراد مطلع به خصوص گیاهشناسان سنتی که در شهر و روستا دارای اطلاعات در زمینه گیاهان دارویی و همچنین باهدف شناسایی گیاهان دارویی مهم منطقه مورد نظر و نحوه استفاده سنتی مختلف منطقه به استناد معرفی مصاحبه شونده و نیز به صورت تعیین فلور گیاهی صورت گرفت شناسایی گیاهان جمع آوری شده بعد ازتهیه نمونه هربایومی نشان دادن نمونه ها به افراد مصاحبه شونده به منظور اطمینان وتایید گیاهان معرفی شده و شناسایی گونه های گیاهی با استفاده از کتب فلور ایران و منابع معتبر( قهرمان ،1381-1356؛قهرمان ،1373-1369؛مبین 1354-1358؛مظفریان 1383)در هرباریوم دانشکده علوم پایه دانشگاه گیلان صورت گرفت. همچنین از برخی منابع مربوط به گیاهان دارویی ( ژانولاگ وژیری استودولا ترجمه ساعد زمان 1370)جهت مقایسه نتایج اتنوبوتانی این مطالعه با آن ها استفاده شد.

 

345z eezz

دسته بندی :
page
علوم پایه