شعر و ادب

21 08 2015
کد خبر : 4222494
تعداد بازدید : 71
 دبیر  کانون شماره همراه استاد مشاور شماره همراه
فروه صفری   دکتر معصومه غیوری  

آخرین اخبار و اطلاعیه

نکوداشت آئین یلدا

بزرگداشت حافظ

همایش در کوی نیکنامی برگزار می شود

عصری باشعر همراه با کارگاه آموزشی شعر ترنج

نشست تخصصی با موضوع "زیستن در موقعیت آستانه ای" در دانشگاه گیلان برگزار شد

نشست تخصصی «کلیشه های نقد»

مراسم شعرخوانی «یادی از نصرت رحمانی و شیون فومنی» برگزار شد

جشن یلدا

به همت کانون شعر و ادب این دانشگاه جشن یلدا ی دانشگاه گیلان در روز چهارشنبه 30 آذر 96 ساعت13 الی 15 در تالار حکمت دانشگاه گیلان با اجرای سارا متقی، دبیر کانون شعر و ادب دانشگاه گیلان برگزار شد. در این مراسم که با حضور خانم دکتر کریمی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گیلان،  یزدان خوشحال کارشناس کانون های فرهنگی دانشگاه و جمعی از شاعران و شعر دوستان عضو انجمن های ادبی استان گیلان  و جمع پرشور دانشجویان دانشگاه گیلان برگزار گردید پس از تلاوت قرآن و پخش سرود ملی، مشاعره ی دانشجویی بخش آغازین مراسم بود که با اجرای امیر حسین فردی و شرکت 5 نفر از دانشجویان ( احمد بدری، سید محمد حسینی فرد، فاطمه حیدری، فاطمه حکمتی و دنیا غنوی) برگزار و سید محمد حسینی فرد، احمد بدری و فاطمه حیدری به ترتیب اول تا سوم شدند. بخش دوم برنامه، دکلمه خوانی اشعار حضرت حافظ و اجرای موسیقی ویژه یلدا بود که با اجرای حمیدرضا کامرانی و پیانو( فردین افتخاری) صورت گرفت. قصه گویی گیلکی توسط استاد محمد رسول حقدوست، مجری، بازیگر و قصه گوی مطرح گیلانی، سومین بخش برنامه بود و در انتها استندآپ کمدی دانشجویی توسط دو تن از اعضای کانون تئاتر دانشگاه گیلان پایان بخش برنامه بود. شایان ذکر است با کیک و انار یلدایی از مهمانان پذیرایی شد.

حضور دبیر و ده نفر از اعضای کانون شعرو ادب دانشگاه گیلان در جلسه نقد و بررسی شعر:

دبیر و ده نفر از اعضای کانون شعرو ادب دانشگاه گیلان در تاریخ 22 آذر ماه 96 در جلسه نقد و بررسی شعر احمد بدری (دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک) و مجتبی مقامی (دانشجوی کارشناسی زبان و ادبیات فارسی) که از دانشجویان و اعضای کانون شعر و ادب دانشگاه گیلان می باشند، حضور یافتند.

دیدار با استاد جلیل واقع طلب

کانون شعر و ادب دانشگاه گیلان در صدد است تا جهت گرامی داشتن یاد و خاطر و تشکر از زحمات بزرگان ادبی استان گیلان، به طور ماهیانه به منزل یکی از این مفاخر رفته و دیداری را ترتیب بدهد. به همین جهت، در روز سه شنبه 21 آذر1396 سری به منزل استاد جلیل زد پس از گفت و شنود پیرامون اوضاع شعر و ادب استان گیلان و وضعیت شعر معاصر و شاعران جوان، دانشجویان به شعر خوانی در محضر استاد پرداخته و مورد نقد قرار گرفتند.

جلسات هفتگی شعر

جلسات هفتگی کانون شعر و ادب دانشگاه گیلان از تاریخ 25 مهر تا 21 آذر 96 روزهای سه شنبه ساعت 15 الی 17در خانه ی فرهنگ دانشگاه گیلان برگزار شد. این جلسات با شرکت شاعران و شعر دوستان دانشگاه گیلان برگزار گردید  و در بعضی جلسات آن مهمانی  از اعضای انجمن های ادبی استان گیلان ( طاهره شارمی، آقای کوچکی زاد، محمد جواد چراغ علیپور، هانی ملک زاده، معین دقیقی، حجت دلگرم، مجتبی قنرنیا و...) حضور داشتند. همچنبین اولین جلسه شعر این کانون با حضور سه تن از دانشجویان ترکیه ای " رشته زبان و ادبیات فارسی" برگزار شد. شعر خوانی، نقد و بررسی اشعار و نگاه خاص به یک شاعر و بررسی کار ها و اشعار او... از جمله فعالیت های هفتگی این جلسات بود.

نقد و بررسی کتاب حرف های همسایه ی نیما یوشیج

جلسه ی نقد و بررسی کتاب "حرف های همسایه" نیما یوشیج با سخنرانی دکتر رضا چراغی در 30 آبان 1396 ساعت 15 الی 17 در خانه ی فرهنگ دانشگاه گیلان به همت کانون شعر و ادب دانشگاه گیلان و با حضور جمعی از دانشجویان زبان و ادبیات فارسی، شاعران دانشگاه گیلان و تعدادی از شاعران عضو انجمن های ادبی استان گیلان ( محمد جواد چراغ علیپور، مجتبی قنبرنیا، هانی ملک زاده، حجت دلگرم، لطف اله پور عبدالله، کیهان محمدی و...) برگزار شد. در ابتدای جلسه احمد بدری، دانشجوی کارشناسی ارشد مکانیک دانشگاه گیلان و از سپیدسرایان مطرح کانون شعر و ادب دانشگاه، شعر داروگ نیما یوشج را خوانند پس از آن دکتر چراغی، عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه گیلان مختصری از اوضاع و احوال زندگی نیما یوشیج و ویژگی های قلم وی را بیان نموده و با پاسخ به سوالات دانشجویان و مهمانان به بحث اصلی جلسه، نقد و بررسی کتاب حرف های همسایه  وارد شدند. این جلسه با پرسش و پاسخ پیرامون ویژگی ها ی کتاب حرف های همسایه و درجه ی اهمیت آن پایان یافت.

مراسم بزرگداشت شاعر و نویسنده ی نامور، زنده یاد "بیژن نجدی"

کانون شعر و ادب دانشگاه گیلان و با همکاری بنیاد شعر و ادب داستان ایرانیان مراسم بزرگداشت شاعر و نویسنده ی نامور، زنده یاد "بیژن نجدی" همراه با نقد و بررسی کتاب "یوزپلنگانی که با من دویده اند" در روز چهارشنبه 24 آبان 96 مقارن با زادروز بیژن نجدی و هم زمان با روز کتاب در تالار حکمت ـ دانشکده ی ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان برگزار نمود. دراین مراسم که پروانه محسنی آزاد و ناتانائیل( همسر و فرزند زنده یاد نجدی) نیز حضور داشتند؛ دکتر نگین بی نظیر(عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه گیلان)، سینا جهاندیده( دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی،شاعر و نویسنده) و کیهان خانجانی( نویسنده و مدرس داستان نویسی) به نقد و بررسی کتاب یوزپلنگانی که با من دویده اند، پرداختند. در ادامه پس از سخنرانی بانو پروانه محسنی آزاد و نوازندگی و آوازخوانی گروه موسیقی برنامه، 5 نفر از شاعران مطرح استانی و کشوری( آرش پورعلیزاده، پونه نیکوی،رضا نیکوکار،حمیدرضا کامرانی و هانی ملک زاده) به شعر خوانی پرداختند و در نهایت این بزرگداشت با سخنرانی سارامتقی، دبیر کانون شعر و ادب دانشگاه گیلان و تقدیر و تشکر از همسر زنده یاد نجدی به پایان رسید.

 

حضور دبیر کانون شعر و ادب دانشگاه گیلان به همراه تعدادی از اعضای این کانون و تعدادی از دانشجویان زبان و ادبیات فارسی دانشگاه استانبول که برای گذراندن یک دوره آموزشی یک ماهه به دانشگاه گیلان آمده بودند.

در این جلسه که در تاریخ 26 مهر ماه 96 و  با حضور بسیاری از شاعران مطرح استانی برگزار گردید؛ پس از شعرخوانی و نقد و بررسی (روال کاری جلسات حوزه هنری)،  زینب تورهالی دو شعر از"ناظم حکمت" قرائت و ترجمه نمود و بحثی پیرامون اشتراکات و تبادلات فرهنگی، تأثیرپذیری فضای فرهنگی و بازتاب شعرها، ترانه ها و موسیقی های ایران در ترکیه شکل گرفت. در پایان به هر یک از دانشجویان ترکیه کتاب «روایت تصویری دفاع مقدس» از سوی حوزه هنری گیلان به رسم هدیه تقدیم گردید.

بزرگداشت مولوی و حافظ

برگزاری مراسم نکوداشت دکتر غلامرضا رحمدل شرفشادهی

مراسم نکوداشت دکترغلامرضا رحمدل با همت کانون شعر و ادب دانشگاه گیلان در تاریخ 11 اردیبهشت ماه 96 در تالار حکمت دانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار گردید. این مراسم با حضور خانواده محترم آقای دکتر غلامرضا رحمدل (خانم دکتر کوشا همسر ایشان و آقای صادق رحمدل فرزند ایشان) و دو تن از شاعران گیلانی (آقای سیدامیر فخرموسوی و آقای مصطفی رحیم پور سیاهکلی) و همچنین آقای علیرضا بدیع از شاعران خوب کشوری برگزار گردید. مراسم با تلاوت آیاتی چند از کلام ا... مجید توسط یکی از دانشجویان و سرود ملی آغاز گردید و با سخنرانی آقای دکتر رنجبر عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه گیلان که پیرامون آقای دکتر غلامرضا رحمدل بود ادامه یافت. پایان بخش برنامه نیز شعرخوانی میهمانان و دانشجویان و تقدیر از آنها بود. مرحوم دکتر غلامرضا رحمدل در سال 1330 در روستای شرفشاده لاهیجان به دنیا آمد. در سال 1357 از دانشگاه تربیت معلم و در رشته زبان وادبیات فارسی فارغ التحصیل شد. در حالیکه در مدارس به آموزگاری مشغول بود، ادامه تحصیل داد و کارشناسی  ارشد رشته زبان و ادبیات  فارسی را در دانشگاه تهران در سال 1364 و دکتری رشته زبان و ادبیات فارسی را در دانشگاه تربیت مدرس در سال 1371 گذراند. از جمله مسئولیت های اجرایی ایشان ریاست آموزش و پرورش شهرستان های لنگرود و انزلی، رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه گیلان و عضو شورای فرهنگی عمومی گیلان بوده است. مرکز پژوهشی گیلان شناسی به همت ایشان راه انداری شده است و اولین استاد تمام دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان گردید. از ایشان پنج  کتاب در تاریخ اسلام و  پنج کتاب در ادبیات فارسی و 28 مقاله به چاپ رسیده است و جوایز متعددی از جمله احراز مقام نخست در دومین جشنواره سراسری دانشگاهیان 1381 و برگزیده کتاب سال دفاع مقدس 1386 و برگزیده مسابقه بهترین نقد ادبی در سال 1386 به دست آورد. همچنین پژوهشگر نمونه علوم انسانی در سال 1385 تنها گوشه ای از سوابق علمی و ادبی ایشان است.

جلسات داستان خوانی

زمان برگزاری جلسات: چهارشنبه ساعت 16_18 به صورت هفتگی مکان برگزاری جلسات : خانه فرهنگ دانشگاه تعداد افراد شرکت کنند : به صورت متغیر بین 10 الی 25 نفر بخش اول جلسات به خواندن داستان های دانشجویان اختصاص داده شده و دانشجویان به خواندن داستان های خود می پرداختند. بخش دوم جلسات به نقد داستان های خود دانشجویان  که از قبل در اختیار اعضا قرار داده اند اختصاص داده شده و همچنین به گفتگو و بحث پیرامون داستانهای نویسندگان داخلی و خارجی و همچنین گفتگو و بحث پیرامون تفکرات نویسنده و طریقه ی نویسنگی آنان بررسی می شد. بخش سوم جلسات نیز به بحث و گفتگو پیرامون مسائل و مشکلات موجود در ادبیات داستان و داستان نویسی و همچنین به بحث در مورد مهارتهای داستان نویسی و مبانی آن که اعضا در آن راستا بحث و تبادل نظر و اطلاعات  می کردند.

 

نکو داشت مرحوم دکتر غلامرضا رحمدل

اولین جشنواره ی دانشگاهی شعر دانشجویی

کانون شعر و ادب دانشجویی دانشگاه اولین جشنواره ی شعر دانشجویی ویژه دانشجویان دانشگاه گیلان را برگزار می نماید.

مهلت ارسال آثار : ۲۵ دی لغایت ۲۵ بهمن ماه ۹۵

نحوه ی ارسال آثار: ایمیل اشعار و مشخصات در قالب فایل ورد به آدرس Adabi.guilan@gmail.com    

دسته بندی :
page