شعر و ادب ( شرق گیلان)

22 11 2015
کد خبر : 4222116
تعداد بازدید : 73
 دبیر کانون   شمار ه همراه استاد مشاور  شمار ه همراه
    دکتر زهرا دانش  

 

آخرین اخبار و اطلاعیه

برگزاری محفل خیال شاعری

کنکاش اول؛ گلستان خیال

حریق خزان

برگزاری دومین دوره مسابقات پانتومیم به مناسبت روز دانشجو

سکانس اول مراسم افتتاحیه کانون فیلم و عکس و معارفه کانون های شعر و ادب و موسیقی دانشکده فنی شرق گیلان

محفل کتاب و کتابخوانی

برگزاری جشن امضای کتاب «بیشه زار خیال»

تو در دورترین نقطه این شهر اما در بیشه­ زار خیالم از خود به من نزدیک­تری ...   

  "امیرحسین احمدی" حمایت از فعالین حوزه­های فرهنگی در کنار پرورش استعدادهای دانشجویان مهم­ترین هدف کانون­های فرهنگی است که کانون شعر و ادب شرق در راستای حمایت از اعضا و فعالین خود برای اولین  بار در دانشکده فنی و مهندسی شرق گیلان از کتاب عضو مجمع خود حمایت کرد. در این راستا کانون شعر و ادب در تاریخ 25 اردیبهشت­ ماه 97، تدارک فروش کتاب امیرحسین احمدی دانشجوی رشته علوم مهندسی با نام "بیشه زار خیال" را دید و در انتهای فروش کتاب­ها مراسمی را برای امضای کتاب­های فروخته شده در سالن اجتماعات دانشکده فنی شرق گیلان ترتیب داد. در این برنامه ابتدا محمدرضا داداشی­ آذر؛ دبیر کانون شعر و ادب شرق متنی از حامد ابراهیم­ پور درباره شاعران و دل­نوشته نویسان قرائت کرد و به معرفی اجمالی کتاب پرداخت. در ادامه نویسنده کتاب بیشه ­زار خیال با مخاطبان خود صحبت کرد و شروع به امضا کردن کتاب­ها نمود.

رادیو شعرو ادب؛ عیدانه توسط کانون شعر و ادب شرق گیلان پخش شد  

پادکست رادیو شعر و ادب در ادامه فعالیت های خود به عنوان اولین پادکست دانشگاه گیلان در سال جدید با عیدانه میهمان مخاطبان خود بود. بعد از پخش سه شماره به درخواست مخاطبان رادیو به تولید پادکست کوتاه رو آوردیم و از این شماره میان شماره ­های اصلی خود پادکستی کوتاه منتشر خواهیم­کرد. عیدانه اولین پادکست کوتاه ما با موضوعی غمناک در تاریخ 4 فروردین ماه 97 منتشر شد. موضوعی که همه ما با آن سر و کار داشته ایم. از دست دادن دوست، آشنا و یا عزیزی به اندازه­ کافی تلخ و سخت و غم ­انگیزست اما سختی این جدایی در ساعات تحویل سال و حتی روزهای ابتدایی سال جدید بیشتر احساس می شود که ما در این شماره به همدلی با این عزیزان پرداخته ایم. این پادکست با گویندگی بیتا جمالی و پیمان ملک­پور و همچنین نویسندگی محمدرضا داداشی­آذر از دو طریق کانال تلگرامی کانون به نشانی telegram.me/kanoone_shere_guilan و همچنین سایت تهران پادکست به نشانی tehranpodcast.ir قابل دریافت برای علاقه ­مندان می ­باشد.

برگزاری مراسم جشن شب یلدا در دانشکده فنی شرق گیلان:

مراسم جشن شب یلدا در تاریخ 28 آذر ماه 96 در سالن اجتماعات دانشکده برگزار شد. این مراسم که مانند سال گذشته توسط کانون شعر و ادب دانشکده فنی شرق گیلان و با همکاری کانون موسیقی دانشکده فنی شرق گیلان برگزار شد. در بخش ابتدایی مراسم، خانم دکتر دانش، استاد مشاور کانون شعر و ادب، ضمن تبریک یلدا، دقایقی با دانشجویان و اساتید صحبت نمود. در ادامه آقای دکتر رحمتی، استاد مشاور کانون موسیقی هم دقایقی با حاضرین پیرامون تاریخچه یلدا صحبت کرد و با تبریک گفتن این شب با حاضرین مراسم را به سمت شروع برنامه های اصلی خود سوق داد. سپس، آرین فدایی، دبیر کانون موسیقی دانشکده فنی شرق به عنوان یکی از اعضای مجمع عمومی کانون شعر و ادب فارسی دانشکده فنی شرق، فال حافظی را برای حضار قرائت کرد و به صحبت پیرامون آن پرداخت. در ادامه، خانم دکتر دانش و آقایان دکتر نعمتی، دکتر میرزازاده و دکتر بدری،دکتر دیلمی، معاونت دانشکده که خاطرات خود با دانشجویان دانشکده و خاطرات خود در دوران دانشجویی را تعریف کردند. با توجه به اینکه به مناسبت روز دانشجو، مسابقات پانتومیم در دانشکده و با حضور 16 تیم که مسئولیت برگزاری آن با کانون شعر و ادب دانشکده و همکاری انجمن های علمی و کانون های فرهنگی این دانشکده بود، برگزار گردید، در آخرین مسابقه ­های این بازی ­ها، تصمیم بر این شد که مسابقه رده ­بندی در جشن شب یلدا برگزار شود. این مسابقه میان دو تیم پانا (زهرا سلطانی و فاطمه کیماسی) و سوئیت سه (نیما صلحی و سامان حقیقت) به قضاوت سه عضو مجمع عمومی کانون شعر و ادب (محسن نجات، شقایق ذولفقاری و مهسا صمدی) برگزار شد. اجرای دو قطعه موسیقی توسط اعضای شورای مرکزی و مجمع عمومی کانون موسیقی (احمد احمدی و فرزین یوسفی) و قرعه کشی بین حاضران این مراسم و اهدای چهار عدد فلش 16 گیگ به برگزیدگان قرعه کشی، از دیگر برنامه های این مراسم بود.

برگزاری مراسم «محفل سروستان » به مناسبت بزرگداشت روز دانشجو

به مناسبت بزرگداشت روز دانشجو، مراسمی با عنوان «محفل سروستان» در تاریخ 19 آذر ماه 96 توسط کانون موسیقی دانشکده فنی شرق گیلان و با همکاری کانون شعر و ادب دانشکده فنی شرق گیلان در سالن اجتماعات دانشکده فنی و مهندسی شرق گیلان برگزار شد. پس از استقرار دانشجویان، برنامه توسط آرین فدایی دبیر کانون موسیقی دانشکده شروع شد. بخش اول مراسم، شعرخوانی بود که در قالب گفتگو بین دو دانشجو صورت گرفت. اشعار نوشته و خوانده شده در این بخش توسط محمدرضا داداشی­ آذر دبیر کانون شعر و ادب فارسی دانشکده به همراه حسن ثابتی فر عضو شورای مرکزی کانون در خصوص مشکلات دانشجویی بود که در قالب طنز مطرح شد. در بخش بعدی، گروه موسیقی پاپ به­روی صحنه رفت و آهنگ (حس می­کنم تورو، خوانده شده توسط خواننده مجاز: مهدی یغمایی) و (عاشقم کرده، خوانده شده توسط خواننده مجاز: بهنام بانی) توسط احمد احمدی عضو شورای مرکزی کانون موسیقی دانشکده بازخوانی شد و گروه نوازندگان گیتار نیز فرزین یوسفی، صابر احمدنژاد، دانیال شیدایی و سینا ملک دوست بود. در ضمن انتخاب این آهنگ ها نیز با توجه به نظرسنجی به عمل آمده از دانشجویان بود.

 

 

رادیو شعرو ادب؛ باد خزان

بزرگداشت مولانا( انسانم آرزوست)

کانون شعر و ادب فارسی فنی شرق در راستای رسیدن به اهداف خود اولین بزم خود را تحت عنوان بزم انسانم آرزوست برای بزرگداشت مولانا برگزار کرد. این مراسم مورخ 14 آبان ماه 96  با صحبت­های دبیر کانون پیرامون هنرِ زندگی کردن آغازشد. صحبت­ هایی که با رسیدن به یک زندگی بهتر با تفکرات و عرفان مولانا به پایان یافت. در ادامه مراسم دکتر منیره طلیعه­ بخش در بخش اصلی مراسم سخنرانی خود را درباره مولانا و تفکر در جهان معاصر آغاز کرد. سپس 5 عضو فعال مجمع عمومی نمایش­نامه استاد و دانشجویان که توسط امین خانزاده، دانشجوی عضو شورای مرکزی از داستان مکتب و شاگردان مثنوی بازنویسی شده بود را اجرا کردند. در بخش معرفی کتاب نیز، مریم ادیب­خواه به معرفی رمان عشق (ملت عشق) نوشته­ ی الیف شفق پرداخت و قسمتی از آن را نیز برای حاضرین در بزم خواند. در بخش پایانی مراسم نیز کلیپی کوتاه از نمایش اپرای عروسکی مولانا به کارگردانی بهروز غریب­پور که قسمتی از آن در بزرگداشت سال 95 مولانا نیز پخش شده بود، پخش شد. شایان ذکر است در اولین بزم کانون که باحضور پرشور دانشجویان دانشکده برگزار شد، دکتر محمدپور مقدم نماینده فرهنگی و اجتماعی دانشکده، دکتر زهرا دانش، دکتر بدری و دکتر بخش­پوری حضور داشتند.

محفل اول؛ سرآغاز

اولین برنامه کانون شعر و ادب فارسی فنی شرق  در نیمسال تحصیلی 97 ـ 96 تحت عنوان محفل سرآغاز برای معرفی فعالیت­های کانون برگزارشد.این جلسه مورخ 29 مهرماه 96 در سالن اجتماعات دانشکده فنی و مهندسی شرق با سخنرانی معاونت دانشکده،آقای دکتر دیلمی پیرامون فعالیت­های فرهنگی و تفاوت­های دانش ­آموز و دانشجو آغاز شد. در ادامه استاد مشاور کانون، خانم دکتر دانش هم دقایقی درباره اهمیت فعالیت دانشجویی و همچنین جایگاه کانون شعر و ادب در این فعالیت­ها با دانشجویان صحبت نمودند.دبیر کانون شعر و ادب فارسی فنی شرق، محمدرضا داداشی آذر ضمن خوش­آمد گویی پیرامون فعالیت­های کانون و معرفی بخش­های مختلف آن که شامل بزم­ها محفل­ ها­، کنکاش ­ها و همچنین پادکست رادیو شعر و ادب مطالبی را مطرح کند. در ادامه مراسم اعضای اصلی شورای مرکزی، صحبت­هایی را پیرامون فعالیت­های بخش خود زیر نظر کانون ارائه کردند. در ابتدا مهشید جوادی، مدیر دپارتمان شعر کلاسیک از برنامه­ های خود به دانشجویان و اساتید گفت و در انتها شعری از دانشجویان دانشکده خواند.در ادامه امین خانزاده، مدیر دپارتمان نمایش­نامه خوانی به معرفی دپارتمان خود پرداخت و نمایش­نامه­ای را تحت ­عنوان کلاس درس، نوشته­ ی یکی از دانشجویان دانشکده، با کمک دانشجویان فعال بخش دپارتمان نمایش­نامه خوانی اجرا کرد که با استقبال دانشجویان و اساتید روبرو شد.سومین دپارتمان کانون هم با نام دپارتمان داستان تحت مدیریت مریم ادیب­خواه با خوانش داستانی کوتاه به دانشجویان معرفی شد.و در آخرین بخش معرفی دپارتمان­های کانون، حسن ثابتی­فر، مدیر دپارتمان طنز و شعر پست مدرن به معرفی بخش زیر نظر خود پرداخت.در بخش پایانی مراسم هم یکی از دانشجویان خوش­ذوق و خوش­صدای دانشکده، احمد احمدی از اعضای شورای مرکزی کانون موسیقی شرق یک قطعه موسیقی برای دانشجویان اجرا کرد.

برحذر باش

برحذر باش که این راه پر از بیم و امید        دل پرخواهد و پای سبک دست تهی ای که در کوچه معشوقه ما می‌گذری       

بر حذر باش که سر می‌شکند دیوارش

زمان : 25 اردیبهشت ماه 1396

درباره جایگاه غزل پست­مدرن در ادبیات بود که با نامی دو پهلو برای بررسی این که آیا غزل پست­مدرن یک واژه و یک مبحث ساختگی در ادبیات است یا همانند ادبیات غرب این مبحث تمام و کمال در ادبیات ما وجود دارد و جایگاه خود را پیدا کرده است. در ابتدای این مراسم مرتضی پاک­ شریفی یکی از دانشجویان دانشکده درباره وجود مبحث پرداخت و در ادامه خانم دکتر غیوری عضو هیئت­ علمی دانشگاه گیلان  سخنرانی نمودند.

محفل سوم، حدیث عشق (بزرگداشت سعدی)

سومین محفل کانون شعر و ادب فارسی فنی شرق به مناسبت بزرگداشت سعدی در 21 اردیبهشت 96برگزار شد. به جهان خرم از آنم که جهان خرم ازوست عاشقم بر همه عالم که همه عالم ازوست این شعر سعدی نزد اهالی شعر به بیانیه عشق سعدی معروف است. جلسه کانون هم با بحث پیرامون همین مبحث آغاز شد. در ادامه این محفل صحبت به زبان سعدی و اینکه ما به زبان سعدی سخن می گوییم رسید. در محفلی که شباهت زیادی به یک مناظره جمعی داشت یک صدای واحد این اعتقاد را داشت که:" عرفان سعدی یک عرفان جدای از عرفان شعرای نامی­ای چون مولانا و حافظ است." این برنامه که برای ارج ­نهادن به مقام بلند یکی از قله­ های بلند ادبیات پارسی بود، با یک جمع­ بندی خوب توسط دانشجویان به اتمام رسید.

محفل دوم، پیغام آشنا

دومین محفل کانون شعر با نام پیغام آشنا به عنوان آخرین برنامه سال 95 برگزار شد. این برنامه که یک دورهمی شاعرانه بود، در آن بحث هایی پیرامون اینکه به چه چیزی می­ گوییم شعر انجام ­شد در ابتدای جلسه صحبت های یدالله رویایی درباره شعر نو توسط یکی از حاضرین پخش شد تا به قولی صحبت­های یک بزرگتر بالای سر برنامه باشد. در ادامه دوستان به بحث پیرامون پارامترهای شعری پرداختند که جاهایی با مثال­هایی هم عده­ای در مقابل شعر نو ایستادند! این بخش از صحبت­های حاضرین باعث شد تا بحث کمی هم به سمت و سوی شعر پست­ مدرن و آوانگارد برود که بدون هیچ حاشیه ­ای بحث به سمت شعر سپید و موج­ نو بازگشت. در نهایت هم با یک جمع بندی دومین محفل کانون با محوریت شعر چیست و چرا به شعر نو هم می­ گوییم شعر به اتمام رسید.

محفل شعر و ادب

محفل عشق داند اولین محفل کانون شعر و ادب است که در تاریخ ششم دی ماه 95 برگزار شد. کانون نام اولین محفل خود را از شعر معروف و زیبای حافظ برداشت و عشق داند، گذاشت.

عاقلان نقطه پرگار وجودند ولی                  عشق داند که در این دایره سرگردانند

در این مراسم کانون وارد بخش مسابقه شعر و دلنوشته نویسی شد که در این راستا 5داور به آثار ارسالی دانشجویان نمراتی را دادند و از بین آنها 3 اثر که بالاترین امتیاز را داشت به مرحله نهایی مسابقه راه پیدا کردند که در این مرحله 3 اثر برتر نوشته هایشان در مراسم خوانده شد و حاضران امتیازاتی دادند که این امتیازات با امتیاز داوران جمع و برنده نیز انتخاب شد.در ادامه برنامه، به تحلیل و بحث پیرامون غزل عشق داند حافظ پرداختیم. نقیضه پردازی یکی دیگر از بخش های برنامه بود که مورد استقبال نیز واقع شد تا مشارکت دانشجویان حاضر بیشتر شود. در انتهای مراسم نیز برنده مسابقه معرفی و هدیه ای به رسم یاد بود از طرف کانون به ایشان داده شد.

88

رادیو شعر و ادب:

کانون شعر و ادب دانشکده فنی و مهندسی شرق گیلان به مناسبت شب یلدا 95، اولین پادکست شعر و ادب تحت عنوان چله نامه را در میان دانشجویان و مسئولان دانشکده پخش نمود.

cover

جشن شب یلدا

در این مراسم که 95/09/30  در دانشکده فنی شرق گیلان برگزار شد؛ دکتر دیلمی معاون دانشکده و خانم دکتر دانش استاد مشاور دانشکده سخنرانی نمودند. شاهنامه خوانی که یکی از دوست داشتنی ترین بخش های شب یلداست توسط  پیمان ملک پور یکی از اعضای شورای مرکزی کانون اجرا گردید ایشان داستان اکوان دیو را برای حاضرین مراسم خواند و شرح داد. بخش بعدی برنامه، داستان خوانی بود که در این بخش فاطمه فرح یکی دیگر از اعضای شورای مرکزی، داستان کادوی یلدا از علی رضوی را انتخاب کرد و خواند. درادامه  آرین فدایی از دانشجویان دانشکده فالی را به نیابت از حاضرین در مراسم گرفت. اجرای موسیقی زنده سنتی و محلی یکی دیگر از بخش های برنامه بود که مورد استقبال دانشجویان نیز  واقع شد و سالار طاهری از دانشجویان دانشکده قطعاتی را برای حاضرین اجرا کرد. در انتهای جشن نیز مسابقه پانتومیم و پیکشنری که برگزار شد و از دانشجویان  و حاضران در مراسم با میوه و آجیل پذیرایی به عمل آمد.

1 2 3 4 5 6

 نکوداشت مولانا "بی تو به سر نمی شود"

1q 2q 3q 4q 5q 6q

دسته بندی :
page