کارگاه مجازی «روش تحلیل روایت در مطالعات فرهنگی» برگزار شد.

06 10 2021
کد خبر : 4236874
تعداد بازدید : 44

کارگاه مجازی «روش تحلیل روایت در مطالعات فرهنگی» توسط معاونت فرهنگی دانشگاه گیلان و دفتر جامعه شناسی انجمن جامعه شناسی در دانشگاه گیلان روز چهارشنبه 14 مهر ماه 1400 ساعت 9 صبح در فضای اسکای روم برگزار شد. ابتدا دکتر علی یعقوبی دبیر این کارگاه به اهمیت تحلیل روایت در مطالعات علوم انسانی و اجتماعی پرداخت گفت: تحلیل روایت امروزه قابل کاربرد در رشته­ های جامعه شناسی، انسان شناسی، مطالعات فرهنگی، تاریخ، زبان شناسی، نقد ادبی، علوم سیاسی، حوزه­های هنری و... است و کمتر در نهادهای آکادمیک ما  مورد توجه قرار گرفته است تنها از حیث تکنیکی و روشی در برخی کتب روش تحقیق و  چند مقاله و پایان نامه محدود شده است و از همه مهمتر وجه نظری آن مغفول مانده است.

سپس دکتر محمدسعید ذکایی استاد مطالعات فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی تهران  مدرس کارگاه به ایراد سخن پرداخت وی گفت: پژوهش روایتی در علوم اجتماعی توالی های نمادینی را مطالعه می کند که شفاهی، مکتوب، زبانشناختی، بصری و یا رفتاری هستند. پژوهش روایتی در علوم اجتماعی متضمن: استخراج، یافتن و یا بر ساختن روایت ها و تجزیه و تحلیل آنهاست. ماهیت فرآیندی تحلیل روایت داشتن طرح کردن نوع متفاوتی ازعلیت است که در آن علیت تواتری به جای علیت خطی قرار می گیرد.

وی افزود: بنیانهای نظری تحلیل روایت در ساختارگرایی، پست مدرنیسم و سازه گرایی اجتماعی قرار دارد و مفروضات تحلیل روایت مبتنی بر چند گزاره است: انسان ها با داستان هایی که در باره جهان می گویند بدان معنا می بخشند. روایت صورتی اقناع کننده و حیاتی از گفتمان تفسیری است. داستان ها کنش های نمادینی هستند که واقعیت اجتماعی را می سازند. به لحاظ ریشه شناسی، روایت ترکیبی از به یاد آوری رویدادها با نوع خاصی از شناخت یا فهم کردن از آن است. روایت از توالی رویدادها فراتر رفته و در پی معنا سازی از آن است.

دکتر ذکایی درباره ماهیت داستانها گفت: داستان ها به تجربه مربوطند داستان ها به ارزش ها مربوطند روایت ها مبتنی بر تجربه اند، محصول حافظه اند، نوعی ترتیب تقویمی بر آنها حاکم است، دارای انسجامند، موضوع محوری را تعریف می کنند و چهارچوبی دارند. روایت ها با خلع سلاح شنوندگان، آنها را اقناع می کنند، تجارب و احساسات دست نخورده آنها را فعال می سازند و استدلال هایی گزاره وار را به نمایش می گذارند.

علاوه بر این، شیوه جمع آوری اطلاعات در داستانها را می توان به شیوه های مختلفی جمع آوری کرد مانندمصاحبه های ساخت نیافته، مکالمات، داستان های مکتوب، یادداشت های روزانه، شعر، عکس ها و نقاشی ها. در تجزیه و تحلیل روایت باید به تحلیل نشانه شناختی، مطالعه ساختار و ریخت شناسی، تحلیل استعاره ها، شالوده شکنی. در تحلیل روایت می توان به فرم (مثلاکمدی، تراژدی)، ساختار (شناسایی الگوی داستان از طریق ریخت شناسی آن) و تحلیل مضمونی (شناسایی خطوط کلیدی داستان، پیرنگ ها و شخصیت ها) توجه کرد.

وی گفت در تحلیل روایت باید به چند نکته توجه کرد: بیشتر از آنکه خود را در موضع کارشناس قرار دهید، از موضعی وارد شوید که "چیزی نمی دانید".از موضعی تاریخی وارد شوید تا سیر توالی وقایع را بفهمید. (در باره زمانی به من بگو که ...)،  نقش و تاثیر افراد دیگر را نیز جویا شوید (با چه کسی همراه بودید؟). ماهیت زمانمند داستان را مورد توجه قرار دهید(بعد چه شد؟ این وضعیت چه مدت ادامه) داشت؟ به نقاط عطف توجه کنید (کی متوجه شدید که باید تغییر سیاست دهید؟به معنا و تفسیری که افراد از تجربه خود بیان می کنند توجه کنید(این وضعیت چه احساسی را در شما برانگیخت؟).

در تحلیل روایت باید توجه کرد که:

1. سوالاتی بپرسید تا زمینه های فرهنگی را آشکار کند و جزییاتی از ارزش ها، اعتقادات و عادات افراد روشن سازد.

2. روایت شما باید آغاز، میانه و پایان را نشان دهد.

3. روایت شما باید اهمیت حضور افراد دیگر را نشان دهد.

4. روایت شما باید تداوم تاریخی را نشان دهد؟

5. روایت شما باید انتخاب ها و کنش های راوی را نشان دهد.

6. روایت شما باید استعاره ها، نمادها و شیوه های شهودی و خلاقانه شناخت را نشان دهد.

7. روایت شما باید درگیری راوی در رویدادها و احساسات، اندیشه ها و نگرش های آنها را نشان دهد تا تجارب راوی را در متن زندگی واقعی قرار دهد.

وی در پایان گفت علیرغم همه مزایای تحلیل روایت دارای محدودیتهایی نیز هست.  این محدودیتها عبارتند از: انتظارات تعمیم یافته در باره روایت، شی انگاری موضوع روایت، تقلیل زندگی ها به روایت ها، تنوع و عدم انطباق رویکردها، تعمیم ناپذیر بودن یافته ها.

در پایان این کارگاه، جلسه ای با حضور دکتر فرهاد رجبی دبیر کرسی  نظریه پردازی، دکتر محسن اکبری معاون فرهنگی دانشگاه با دکتر محمدسعید ذکایی درخصوص کارگروه ملی تخصصی مطالعات فرهنگی به دانشگاه گیلان برگزار گردید و راههای توسعه و گسترش آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

لینک صوت کارگاه : http://tour.guilan.ac.ir/public/farhangi/dr_zokayi.wma


دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

14 05 2024

پنجمین دوره آموزشی "کنشگری فرهنگی رسانه ای" ویژه کارشناسان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه های مناطق 2 و 3 کشور به میزبانی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گیلان

پنجمین دوره آموزشی کنشگری فرهنگی رسانه ای ویژه کارشناسان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه های مناطق ۲ و ۳ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به میزبانی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گیلان در حال برگزاری است. این دوره آموزشی توسط دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تا 27 اردیبهشت ماه 1043 با برگزاری کارگاه های آموزشی همچون تولد یک ایده؛ خلاقیت و ایده پردازی، سیر تولید محتوا، آشنایی با رسانه و مخاطب و بازاریابی و بازاریابی محتوایی اجرا می شود. دکتر اکبری معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گیلان در مراسم افتتاحیه این دوره با اشاره به اهمیت حضور رسانه ای و کنشگری فعالان فرهنگی در عرصه های مختلف ابراز امیدواری کرد این دوره موجب ایجاد جریان سازی رسانه ای در محیط های فرهنگی دانشگاه ها و زمینه ساز ایجاد پیوست رسانه ای برای تمامی فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی شود. تصاویر  

15 05 2024

با حضور مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مراسم اختتامیه جشنواره دانشگاهی حرکت در دانشگاه گیلان برگزار شد.

 دکتر محمدمهدی ذوالفقارزاده مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این مراسم طی سخنانی برگزاری جشنواره‌ها و رویداد‌های فرهنگی را موجب تقویت فضای نشاط و پویایی محیط‌های دانشگاهی دانست. وی ادامه داد: آنچه که فضای دانشگاه را از سایر سازمان‌ها متفاوت می‌کند، فرصت یادگیری، تمرین و آزمون و خطا با بها یا هزینه به مراتب پایین‌تر و نزدیک صفر است که در انجمن‌های علمی دانشجویی این فرصت به حد مطلوبی وجود دارد و در سایر سازمان‌ها این فرصت یادگیری از تجربه‌ها و خطا‌ها را نمی‌توان یافت. ذوالفقارزاده افزود: تقویت روحیه کار تیمی، تضارب آرا، مدیریت زمان، تاب‌آوری، تفکر انتقادی، رهبری و مانند آن در قالب فعالیت در انجمن‌های علمی و سایر گروه‌های داوطلب دانشجویی امکان تحقق پیدا می‌کند. وی در ادامه اظهار کرد: انجمن‌های علمی، زمینه فراگیری مهارت‌های نرم را در دانشجویان فراهم می‌کند که این مهم در کنار دانش تخصصی موجب می‌شود تا ضریب موفقیت در ورود به محیط کار تا حد زیادی افزایش پیدا کند، چرا که طبق مطالعات، مهارت‌های نرم نقش کلیدی در جذب به بازار کار دارد. مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سیاست معاونت فرهنگی و اجتماعی در دوره فعلی اظهار داشت: در این دوره با پیگیری‌های به عمل آمده و همراهی مؤثری که از سوی معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم صورت گرفته است، سعی بر آن شده است تا انجمن‌های علمی دانشجویی به سمت فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه سوق پیدا کنند و از درون این کنش جمعی، هسته‌های فناور شکل گیرد. وی در ادامه سخنان خود با اشاره به راه‌اندازی سامانه فرنما گفت: این سامانه امکان ثبت و رصد لحظه‌ای فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها را میسر می‌کند. ذوالفقارزاده خاطر نشان کرد: ثبت فعالیت‌ها و برنامه‌ها در سامانه فرنما، این فرصت را به وجود می‌آورد تا از طریق آن بتوان در کنار سوابق فعالیت‌های آموزشی یا پژوهشی، سوابق کنش‌های مثبت فرهنگی و اجتماعی دانشجویان را ارائه کرد که این اقدام می‌تواند شرایط جذب دانش آموختگان فعال فرهنگی و اجتماعی در محیط کسب و کار را تسهیل کند. مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی وزارت علوم در پایان ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران این جشنواره در دانشگاه گیلان و تبریک به برگزیدگان ابراز‌ امیدواری کرد: این رویداد سرآغاز توفیقات بیشتر برای آینده‌سازان کشور عزیزمان باشد.   تصاویر

21 05 2024

مراسم سوگواری شهادت آیت الله رئیسی با حضور استاندار گیلان در دانشگاه گیلان برگزار شد

مراسم سوگواري شهادت آيت الله رئيسي و ياران شهيد ايشان با حضور استاندار گیلان، سرپرست دانشگاه، رؤسای دانشگاه های استان و دانشگاهیان گیلان در مسجد باقرالعلوم (ع) دانشگاه گیلان برگزار شد. دکتر اسدالله عباسی استاندار گیلان در این مراسم در سخنانی با تسلیت شهادت رئیس جمهور اظهار کرد: شهید آیت الله رئیسی در راه خدمت رسانی به مردم شب و روز نمی شناخت؛ اخلاص، ایمان و امید در وجود ایشان موج می زد. دکتر عباسی با گرامیداشت یاد و خاطره شهید حاج قاسم سلیمانی بیان کرد: آیت الله رئیسی از ویژگی‌های حاج قاسم سلیمانی برخوردار بود و در جبهه مبارزه حق علیه باطل، مبارزه با فساد، عدالت خواهی و خدمات صادقانه همواره در میدان عمل بود. وی افزود: شهید آیت الله رئیسی رئیس جمهور مردمی و باکفایت بود و بین خود و مردم فاصله‌ای نمی دید؛ با جان و دل به صحبت‌های مردم گوش می‌داد؛ ملت ایران در این حادثه تلخ خدمت‌گزار صمیمی، مخلص و باارزشی را از دست داد. نماینده عالی دولت در گیلان به مظلومیت آیت الله رئیسی اشاره کرد و ادامه داد: هیچ چیزی مانع تلاش شبانه‌روزی وی برای اصلاح امور کشور نمی‌شد و با تمام وجود در راه خدمت‌رسانی به مردم تلاش می‌کرد. وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای کشور از جمله شهیدان دفاع مقدس، امنیت، سلامت، مدافع حرم و شهدای ترور گفت: از آغاز انقلاب شکوهمند انقلاب اسلامی پای اسلامیت و جمهوریت، عزیزان زیادی را فدای انقلاب کردیم تا حقانیت ماندگار شود. استاندار گیلان با بیان اینکه آیت الله رئیسی در تمام امور صلاح مردم و رضایت الهی را مد نظر داشت اظهار کرد: امروز وظیفه ماست تا با جهاد تبیین ادامه دهنده راه عزیرانی باشیم که برای اعتلای کشور جانشان را فدا کردند. وی با تشریح اقدامات رئیس جمهور شهید در سه سال اخیر در کشور و گیلان بیان کرد: احیاء واحدهای راکد، ساخت مسکن، اشتغال و محرومیت زدایی اعم از اقدامات ارزشمند دولت سیزدهم آیت‌الله رئیسی است. دکتر عباسی در پایان ضمن تقدیر از سرپرست دانشگاه در راستای برگزاری این مراسم گفت: دست برادری به سوی همه دراز می کنم تا فضای استان فضای کار و خدمت باشد.