وبینار ملی دگرخواهی به ­مثابۀ گفتگو برگزار شد

15 03 2021
کد خبر : 4240070
تعداد بازدید : 88

مجموعه نشست ­های ملی وبیناری «دگرخواهی  به­ مثابۀ گفتگو» در بازه زمانی 3 تا 24 اسفند ماه 1399 در قالب پنج نشست گفتگو به اهتمام معاونت فرهنگی دانشگاه گیلان، با پشتیبانی دفتر سیاستگذاری فرهنگی وزارت عتف و دفتر دانشگاهی انجمن جامعه ­شناسی دانشگاه گیلان با حضور مخاطبانی متشکل از اعضای هیات علمی، دانشجویان تحصیلات تکمیلی، کارشناسان و مدیران فرهنگی دانشگاه‌های سراسر کشور در فضای مجازی ادوبی کانکت برگزار شد.

نخستین وبینار در روز یکشنبه در تاریخ 3 اسفند ماه راس ساعت 20 (8 شب) برگزار شد. ابتدا دکتر علی یعقوبی دبیر وبینار به اهداف بحث، چرایی و اهمیت موضوع دگرخواهی و گفتگو و ارتباط بین آن دو در جامعه و دانشگاه ایرانی پرداخت. آنگاه دکتر نعمت الله فاضلی استاد انسان شناسی پژوهشگاه علوم انسانی مطالعات فرهنگی در سخنانی تحت عنوان«دگرخواهی و علوم انسانی» گفت:فرهنگ علم انسانی اجتماعی، فرهنگ دگرخواهی است؛ یعنی ویژگی­های فرهنگ علم انسانی اجتماعی در سطوح گوناگون با دگرخواهی انطباق دارد. اگر قرار باشد که برای فرهنگ علوم انسانی اجتماعی هسته ­ای کانونی در نظر بگیریم، آن هسته کانونی دگرخواهی است. دگرخواهی به معنای فرهنگ بر این نکته استوار است که درون جوامع انسانی اشکال گوناگون تفاوت­های هستی ­شناسانه وجود دارد. دگرخواهی بر این استوار است که این تفاوت­ها را چگونه باید به عنوان زندگی­های مسالمت ­آمیز و مدارا در نظر گرفت، به عنوان دیگری که ما از طریق آن بزرگ می ­شویم و توسعه پیدا می­ کنیم و در عین حال از طریق آن امکان زندگی پیدا می­ کنیم. نکته مهم این است که اگر به تاریخ علوم انسانی نگاه کنیم، چه در سطح کنشگران و چه در سطح نظریه ­ها و روش­ها این ارزش بنیادی است که ما سمت دیگری گشوده باشیم و مدارا و تساهل کنیم و از اشکال گوناگون خودپرستی­ های جمعی و دگرستیزی پرهیز کنیم. علوم انسانی از چند منظر دگرخواهی، دموکراتیک­ گرایی و گفتگوگرایی را توسعه می ­دهد. مسئولیت اخلاقی علوم انسانی این است که در آموزش، در کلاس درس معلم باید هم استاد زندگی باشد. استاد زندگی یعنی باید شخصیت استاد در کلاس و رویارویی او با موضوعات و تعاملی که با دانشجویان برقرار می­ کند، همه این­ها امکان تعامل و دوستی بیشتر را فراهم کند. این بحث در پایان  با پرسش و پاسخ گسترده شرکت­ کنندگان همراه شد.

دومین نشست وبیناری «دگرخواهی  به ­مثابۀ گفتگو» در روز یکشنبه 10اسفند از ساعت 10 صبح برگزار شد.خانم دکتر سیده اکرم برکاتی مدرس فلسفه دانشگاه فردوسی مشهد به بحث درخصوص «دیگری نزد هایدگر و ریکور» پرداخت و گفت: به نظر می ­رسد که هایدگر و ریکور هردو خودفهمی را در افق دیگری ترسیم کرده­ اند؛ تأویل­ پذیری که ریکور در امر کنش، مسئولیت، آزادی و اختیار بیان می­ کند، می ­توان برایش بنیادی هستی ­شناختی در اندیشه هایدگر ترسیم کرد. تمامیت­ ناپذیری و پویایی بنیادین ساختار خود و نسبت خود با دیگری این پیامد را به دنبال خواهد داشت که ما بدانیم به هیچ وجه نمی ­توانیم بدون دیگری هویت خود را بشناسیم و رابطه ما با دیگران نمی­ تواند رابطه دو سوژه باشد و این رابطه هستی ­شناختی و بنیادین از نوع برخورد دو دازاین است و هویت ما چه در سطح فردی چه اجتماعی در نسبت هستی­ شناختی با دیگری گره خورده است و گفتگو و دیالکتیک همواره ضرورت دارد و قابل انکار نیست.سپس دکتر حسین مصباحبان عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با موضوع «دانشگاه و مسئولیت نسبت به دیگری» تأکید کرد: ما مسئولیم که دانشگاه و معرفتی که به آن تعلق داریم و نقشی که به عهده گرفته ­ایم یعنی دانشجویی و معلمی را مدام مورد نقادی و بازاندیشی قرار دهیم؛ یعنی اولین وظیفه ­ای که ما نسبت به دیگری در دانشگاه داریم، اندیشیدن به دانشگاه، موقعیتی که دانشگاه دارد و معاصر کردن آن است.

سومین نشست وبیناری «دگرخواهی  به ­مثابۀ گفتگو» در روز یکشنبه 17 اسفند از ساعت 10 صبح برگزار شد. نخست دکتر علی یعقوبی خلاصه­ای درخصوص نشست­ های قبلی دگرخواهی(اول و دوم)  به سمع حاضران رساند. آنگاه دکتر علیرضا نیکویی دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه گیلان سخنرانی خود را با عنوان«دیگری مفهومی چندتکیه ­ای» مطرح کرد. وی گفت مفهوم دیگری همواره معنای واحدی ندارد بلکه در زمان، مکان و جوامع مختلف معنای متعددی دارد و با معنای احترام، دوستی، خشم، پرهیز و ستیز همراه است. دگردوستی و دگرستیزی دو روی یک سکه است که غالباً در همه جوامع وجود دارد. مفهوم دیگری و دگرخواهی با امر فرهنگ مرتبط است و در جوامع مختلف و در زمان­های مختلف به اشکال مختلف بازنما می ­شود. سپس دکتر جهاندیده پژوهشگر و مدرس دانشگاه فرهنگیان با موضوعی تحت­ عنوان «تفکر ترجمه­ای نظریۀ بومی ­سازی علوم انسانی و اضطراب تأثیر از دیگری» به ایراد سخن پرداخت و گفت: تفکر ترجمه‌ای اگرچه حاصل گفتگو با فرهنگ دیگری است، اما  از جنس تفکر گفتگومند نیست به عبارت دیگر تفکر ترجمه‌ای اگر به قصد کمک از اطلاعات و اندیشه‌های فرهنگ برتر باشد نمی‌تواند گفتگومند باقی بماند زیرا این تقابل، از نوع  تقابل فرادست و فرودستی است.تفکر ترجمه‌ای ارتباط تاریخمند با ایده‌های فرهنگ دیگری ندارد بلکه بیشتر حاصل انتخاب‌ها و گزینش‌هایی است که مترجم براساس میل گفتمانی انجام  می‌دهد.برای فائق آمدن بر اضطراب تأثیر ناشی از ترجمه فرهنگ خودی سعی می‌کند ایده‌های فرهنگ دیگری را به گونه‌ای تاویل و آشناسازی کند که وجه تهدید کننده‌ اش به حداقل برسد.

چهارمین نشست وبیناری «دگرخواهی به ­مثابۀ گفتگو» در روز سه شنبه 19 اسفندماه راس ساعت 10 صبح برگزار گردید. نخست دکتر پارسا یعقوبی استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کردستان درخصوص «پارادایم ها و دیگرهای برساخته ژانرهای ادبی فارسی» به ایراد سخن پرداخت.  وی انواع برساخته های مختلف  از دیگری در متون ادبی از حذف و جذب  اشاره کرد و به مبانی هستی شناختی و معرفت شناختی آن  پرداخت. آنگاه آقای منصوری پژوهشگر و کارشناس فرهنگی  با موضوع «از خودآیینی تا دگرگزینی: درنگی در الزامات رشد اخلاقی متعلّمان » به موانع و مشکلات نظام تعلیم و تربیت و مبانی معرفتی آن  درخصوص امر دیگری  اشاره کرد و شکل مطلوب نظام تعلیم تربیت را  مبتنی بر انسانهای خودآیین (انسانهای مستقل و  مسلط بر اراده و اعتماد به نفس) و دگرخواه(نوع دوست، فداکار) دانست.

آخرین روز نشست وبینار در روز یکشنبه 24 اسفنداز ساعت 10 صبح برگزار شد. دکتر فاطمه کریمی دانشیار  بازنشسته گروه علوم تربیتی و معاون سابق فرهنگی دانشگاه گیلان در مورد «دوگانۀ خودخواهی و دگرخواهی از منظر روانشناسی اسلامی» سخن گفت. ایشان ضمن بیان دیدگاه­های طرفداران اصالت خودخواهی و اصالت دگرخواهی به ارایه دوگانه خودخواهی و دگرخواهی از منظر روان­شناسی اسلامی پرداخت. انگیزه های درونی روانی که بقای نفس را تامین می­ کند منجر به خودخواهی مثبت و خودخواهی منفی  در انسان می­شود که منشاء آنها بخشی از ساختار روانی به نام هوش روانی ( آی کیو) است  که در روان­شناسی اسلامی از آن به عقل نظری جزیی تعبیر می­ شود‌. بخشی دیگر از انگیزه­ های درونی روانی که  بقای نوع را تامین می­کند منجر به دگرخواهی می­شود که ناشی از بخشی از ساختار روانی به نام هوش معنوی ( اس کیو ) است ودر روان­شناسی اسلامی از آن به عقل کلی تعبیر می­شود  که عامل عشق،دگرخواهی،خداخواهی، تمنای جاودانگی و خدمت به همنوع است. سپس حجت ­الاسلام حسین سرانجام از مدرسین حوزه و دانشگاه در سخنانی با عنوان «بازتعریف دیگری در پرتو فرهنگ و دین» گفت. دین در نوع تعاملش با دیگری به­ طوری که دیگری را به رسمیت بشناسد و نخواهد او را مانند خود کند، توانسته موفق باشد. عمده جوانانی که در اردوهای جهادی شرکت می­ کنند، دغدغه مالی و اومانسیم ندارند بلکه خدمت کردن به دیگران فارغ از اینکه از چه طبقه و نژاد و دینی هستند را برای خود سلوک می ­دانند و این مسیر را راه تعالی به سمت امر مطلق می ­دانند. خدمت به دیگری و تلاش برای رفع نیاز دیگری باعث می ­شود که خود فرد در مسیر تعالی گام بردارد.

 


دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

14 05 2024

پنجمین دوره آموزشی "کنشگری فرهنگی رسانه ای" ویژه کارشناسان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه های مناطق 2 و 3 کشور به میزبانی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گیلان

پنجمین دوره آموزشی کنشگری فرهنگی رسانه ای ویژه کارشناسان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه های مناطق ۲ و ۳ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به میزبانی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گیلان در حال برگزاری است. این دوره آموزشی توسط دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تا 27 اردیبهشت ماه 1043 با برگزاری کارگاه های آموزشی همچون تولد یک ایده؛ خلاقیت و ایده پردازی، سیر تولید محتوا، آشنایی با رسانه و مخاطب و بازاریابی و بازاریابی محتوایی اجرا می شود. دکتر اکبری معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گیلان در مراسم افتتاحیه این دوره با اشاره به اهمیت حضور رسانه ای و کنشگری فعالان فرهنگی در عرصه های مختلف ابراز امیدواری کرد این دوره موجب ایجاد جریان سازی رسانه ای در محیط های فرهنگی دانشگاه ها و زمینه ساز ایجاد پیوست رسانه ای برای تمامی فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی شود. تصاویر  

15 05 2024

با حضور مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مراسم اختتامیه جشنواره دانشگاهی حرکت در دانشگاه گیلان برگزار شد.

 دکتر محمدمهدی ذوالفقارزاده مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این مراسم طی سخنانی برگزاری جشنواره‌ها و رویداد‌های فرهنگی را موجب تقویت فضای نشاط و پویایی محیط‌های دانشگاهی دانست. وی ادامه داد: آنچه که فضای دانشگاه را از سایر سازمان‌ها متفاوت می‌کند، فرصت یادگیری، تمرین و آزمون و خطا با بها یا هزینه به مراتب پایین‌تر و نزدیک صفر است که در انجمن‌های علمی دانشجویی این فرصت به حد مطلوبی وجود دارد و در سایر سازمان‌ها این فرصت یادگیری از تجربه‌ها و خطا‌ها را نمی‌توان یافت. ذوالفقارزاده افزود: تقویت روحیه کار تیمی، تضارب آرا، مدیریت زمان، تاب‌آوری، تفکر انتقادی، رهبری و مانند آن در قالب فعالیت در انجمن‌های علمی و سایر گروه‌های داوطلب دانشجویی امکان تحقق پیدا می‌کند. وی در ادامه اظهار کرد: انجمن‌های علمی، زمینه فراگیری مهارت‌های نرم را در دانشجویان فراهم می‌کند که این مهم در کنار دانش تخصصی موجب می‌شود تا ضریب موفقیت در ورود به محیط کار تا حد زیادی افزایش پیدا کند، چرا که طبق مطالعات، مهارت‌های نرم نقش کلیدی در جذب به بازار کار دارد. مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سیاست معاونت فرهنگی و اجتماعی در دوره فعلی اظهار داشت: در این دوره با پیگیری‌های به عمل آمده و همراهی مؤثری که از سوی معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم صورت گرفته است، سعی بر آن شده است تا انجمن‌های علمی دانشجویی به سمت فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه سوق پیدا کنند و از درون این کنش جمعی، هسته‌های فناور شکل گیرد. وی در ادامه سخنان خود با اشاره به راه‌اندازی سامانه فرنما گفت: این سامانه امکان ثبت و رصد لحظه‌ای فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها را میسر می‌کند. ذوالفقارزاده خاطر نشان کرد: ثبت فعالیت‌ها و برنامه‌ها در سامانه فرنما، این فرصت را به وجود می‌آورد تا از طریق آن بتوان در کنار سوابق فعالیت‌های آموزشی یا پژوهشی، سوابق کنش‌های مثبت فرهنگی و اجتماعی دانشجویان را ارائه کرد که این اقدام می‌تواند شرایط جذب دانش آموختگان فعال فرهنگی و اجتماعی در محیط کسب و کار را تسهیل کند. مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی وزارت علوم در پایان ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران این جشنواره در دانشگاه گیلان و تبریک به برگزیدگان ابراز‌ امیدواری کرد: این رویداد سرآغاز توفیقات بیشتر برای آینده‌سازان کشور عزیزمان باشد.   تصاویر

21 05 2024

مراسم سوگواری شهادت آیت الله رئیسی با حضور استاندار گیلان در دانشگاه گیلان برگزار شد

مراسم سوگواري شهادت آيت الله رئيسي و ياران شهيد ايشان با حضور استاندار گیلان، سرپرست دانشگاه، رؤسای دانشگاه های استان و دانشگاهیان گیلان در مسجد باقرالعلوم (ع) دانشگاه گیلان برگزار شد. دکتر اسدالله عباسی استاندار گیلان در این مراسم در سخنانی با تسلیت شهادت رئیس جمهور اظهار کرد: شهید آیت الله رئیسی در راه خدمت رسانی به مردم شب و روز نمی شناخت؛ اخلاص، ایمان و امید در وجود ایشان موج می زد. دکتر عباسی با گرامیداشت یاد و خاطره شهید حاج قاسم سلیمانی بیان کرد: آیت الله رئیسی از ویژگی‌های حاج قاسم سلیمانی برخوردار بود و در جبهه مبارزه حق علیه باطل، مبارزه با فساد، عدالت خواهی و خدمات صادقانه همواره در میدان عمل بود. وی افزود: شهید آیت الله رئیسی رئیس جمهور مردمی و باکفایت بود و بین خود و مردم فاصله‌ای نمی دید؛ با جان و دل به صحبت‌های مردم گوش می‌داد؛ ملت ایران در این حادثه تلخ خدمت‌گزار صمیمی، مخلص و باارزشی را از دست داد. نماینده عالی دولت در گیلان به مظلومیت آیت الله رئیسی اشاره کرد و ادامه داد: هیچ چیزی مانع تلاش شبانه‌روزی وی برای اصلاح امور کشور نمی‌شد و با تمام وجود در راه خدمت‌رسانی به مردم تلاش می‌کرد. وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای کشور از جمله شهیدان دفاع مقدس، امنیت، سلامت، مدافع حرم و شهدای ترور گفت: از آغاز انقلاب شکوهمند انقلاب اسلامی پای اسلامیت و جمهوریت، عزیزان زیادی را فدای انقلاب کردیم تا حقانیت ماندگار شود. استاندار گیلان با بیان اینکه آیت الله رئیسی در تمام امور صلاح مردم و رضایت الهی را مد نظر داشت اظهار کرد: امروز وظیفه ماست تا با جهاد تبیین ادامه دهنده راه عزیرانی باشیم که برای اعتلای کشور جانشان را فدا کردند. وی با تشریح اقدامات رئیس جمهور شهید در سه سال اخیر در کشور و گیلان بیان کرد: احیاء واحدهای راکد، ساخت مسکن، اشتغال و محرومیت زدایی اعم از اقدامات ارزشمند دولت سیزدهم آیت‌الله رئیسی است. دکتر عباسی در پایان ضمن تقدیر از سرپرست دانشگاه در راستای برگزاری این مراسم گفت: دست برادری به سوی همه دراز می کنم تا فضای استان فضای کار و خدمت باشد.