نانو فناوری

27 11 2016
کد خبر : 4221250
تعداد بازدید : 140

دبیر انجمن علمی

شماره همراه

استاد مشاور

شماره همراه

فروغ جباری

 

دکتر یاسر بهاری

 

آخرین اخبار و اطلاعیه

سمینار علمی با موضوع "آشنایی با نانو فناوری و گزیده کاربرد های آن در تبدیل و ذخیره انرژی"

رویداد کارنو در دانشگاه گیلان برگزار شد

کارگاه های شبیه سازی دینامیک مولکولی

اولین رویداد بازی های رومیزی در دانشگاه گیلان

همایش ملی الهام از مهندسی حیات در فناوری نانو

نشست مجمع اتحادیه انجمن علمی دانشجویی علوم و فناوری نانو

حضور درسومین جلسه اتحادیه علوم و فناوری نانو

حضور درسومین جلسه اتحادیه علوم و فناوری نانو با میزبانی دانشگاه فردوسی مشهد در 4 و 5 خرداد ماه برگزار شد. جلسات اتحادیه نانو در چندین نوبت در دو روز با حضور 6 نفر از اعضای شورای مرکزی و بازرس اصلی برقرار شد. اهم  برنامه های جلسه : بررسی عملکرد اتحادیه و همچنین  طرح ها و برنامه های اتحادیه و انتخاب دبیر جدید اتحادیه ( قاسم نوجامه از دانشگاه پیام نور اردبیل )

آزمون هفتمین مسابقه ملی نانو

زمان برگزاری برنامه: 22 اردیبهشت ماه

ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در راستای اهداف ترویجی و آموزشی تدوین شده در سند راهبردی فناوری نانو، اقدام به برگزاری مسابقه ملی فناوری نانو نموده است. مسابقه دانشجویی فناوری نانو هر ساله با گستره ملی، توسط کارگروه ترویج و آموزش عمومی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با حضور هزاران نفر از علاقمندان به فناوری نانو برگزار می‌گردد. هدف از برگزاری این مسابقه که بزرگترین رقابت علمی دانشجویی کشور در زمینه فناوری نانو است، ایجاد فضای رقابتی سالم به منظور افزایش آشنایی دانشجویان با فناوری نانو، گسترش آموزش فناوری نانو در دانشگاه‌ها و دیگر مراکز علمی – آموزشی کشور، شناسایی برترین های این حوزه از فناوری و حمایت از آنها و جهت‌دهی فعالیت‌های آموزشی و حمایت‌های تشویقی صورت گرفته از سوی ستاد توسعه فناوری نانو است. هفتمین مسابقه ملی نانو به همت نهاد ترویحی انجمن علمی فناوری نانو و با حمایت های ارزشمند معاونت آموزشی دانشگاه گیلان و نماینده تام الاختیار برگزاری آزمون های دانشگاه در محل پردیس دانشگاه گیلان در تاریخ 22 اردیبهشت ماه در ساعت 10 صبح ه صورت همزمان در ۴۴ مرکز آزمون در ۳۱ استان کشور برگزار گردید. این آزمون مطابق با استاندارهای تمامی آزمون های سراسری در ساعت 13:30 دقیقه پایان یافت. این مسابقه در یک مرحله‏ و بصورت تئوری برگزار شد و کلیه سوالات آزمون به صورت چند گزینه ای طراحی شده بود. مسابقه ملی فناوری نانو از سال ۱۳۹۰، در راستای تحقق سند چشم‌انداز فناوری نانو با هدف ترویج و توسعه دانشجویی این فناوری و شناسایی افراد برتر و مستعد این حوزه از فناوری و حمایت از آنها به منظور نقش‌آفرینی در توسعه فناوری نانو برگزار می گردد.

کارگاه سنتز و شناسایی نانوذرات

کارگاه سنتز و شناسایی نانوذرات در روز دوشنبه 18 اردیبهشت96 برگزار شد. کارگاه صبح که 3:30 ساعت بود در خصوص انواع روش های سنتز نانو ذرات صحبت شد.  کارگاه بعد از ظهر در باب انواع روش های شناسایی نانو مواد گفتگو شد.  برای شرکت کنندگان گواهی شرکت در سمینار صادر شده است.

سمینار آشنایی با فناوری نانو و کاربردهای آن

سمینار فناوری نانو و کاربردهای آن در روز دوشنبه 11 اردیبهشت ماه برگزار شد. برای آشنایی دانشجویان با ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و پیرفت فناوری نانو در کشور کلیپی در این خصوص پخش شد. مدرس سمینار دکتر یاسر بهاری عضو هیأت علمی گروه فناوری نانو دانشگاه گیلان و مدرس تراز الف ستاد توسعه فناوری نانو بودند. سرفصل هایی که در این سمینار در خصوص اهمیت فناوری نانو، تعریف نانو مواد، مرور تاریخی بر علم نانو، خواص مواد، تقسیم بندی بر اساس ابعاد، کاربردهای آن در علوم مختلف و ... صحبت شد. برای شرکت کنندگان گواهی شرکت در سمینار صادر شده است.

ایستگاه نانو

حضور دبیر انجمن علمی در ششمین دوره توان‌افزایی مروجین فناوری نانو ویژه نهادهای ترویجی دانشجویی فناوری نانو

ششمین دوره توان‌افزایی مروجین فناوری نانو ویژه نهادهای ترویجی دانشجویی فناوری نانو در روزهای ۲۵ الی ۲۷ بهمن ماه ۱۳۹۵ برگزار شد و دبیر انجمن علمی فناوری نانو به عنوان نماینده گروه فناوری نانو در این دوره شرکت کرد.

این دوره با هدف افزایش همکاری بین نهادهای ترویجی و ستاد نانو، آشنایی نهادها و گروه‌های دانشجویی با اهداف، ساختار و برنامه‌های این ستاد، افزایش روحیه کارگروهی و انتقال تجربیات موفق، افزایش توان علمی و اجرایی مسئولین نهادها، افزایش مهارت‌های فردی و گروهی نهادها و همچنین آگاهی از دغدغه‌ها و مشکلات نهادهای ترویجی دانشجویی فناوری نانو با حضور نهادهای ترویجی فعال در این حوزه  به مدت سه روز در محل پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور دانشگاه شهید بهشتی و ستاد توسعه فناوری نانو برگزار شد.

در این برنامه ۸۴ نفر از ۷۲ نهاد ترویجی شامل: ۵۸ گروه‌ دانشجویی، ۱ شرکت آموزشی و ۱۳ نهاد از سایر نهادهای ترویجی حضور داشتند. نهادهای ترویجی حاضر در این برنامه از ۵۷ دانشگاه و از ۳۹ شهر از ۲۶ استان کشور بودند.

نهادهای ترویجی حاضر در این دوره به تفکیک سازمان اصلی عبارت بودند از: ۲۷ نهاد ترویجی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ۱ نهاد ترویجی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۸ نهاد ترویجی دانشگاه آزاد اسلامی، ۱۷ نهاد ترویجی دانشگاه پیام‌نور، ۱ نهاد ترویجی مرکز آموزشی و فرهنگی سماء، ۱۵ نهاد ترویجی سازمان بسیج دانشجویی، ۲ نهاد ترویجی شرکت آموزشی و ۱ نهاد از سایر نهادهای ترویجی.

این برنامه با حضور عماد احمدوند، مدیر کارگروه ترویج ستاد نانو و مهدی رحمانی مدیر شبکه نهادهای ترویجی نانو آغاز شد و در جریان این برنامه نیز علی خداشاهی مسئول اداره نخبگان و تولیدات دانشجویی سازمان پیام‌نور، قاسم عاشوری کارشناس مسئول دبیرخانه مرکزی انجمن‌های علمی دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مصطفی کرمی رئیس اداره فعالیت‌های فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و کارشناسان انجمن‌های علمی دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و خانم‌ها اکبری و عبدالهی ضمن حضور در محل برنامه و گفتگو با انجمن‌های حاضر، از نمایشگاه دستاوردهای فناوری نانو کشور در محل ستاد نانو بازدید کردند.

برنامه روز اول:

1. «معرفی تاریخچه ستاد نانو و سیاست‌ها و ارزش‌های سازمانی و بررسی کتاب الف تا ی؛ روایتی از ورود ایران به سیاست‌گذاری فناوری نانو» توسط مؤلف کتاب، آقای حسین زاهدی و گروه مستندساز این کتاب ارائه شد.

۲. کارگاه آموزشی «تیم‌سازی و توسعه کار تیمی در سازمان» به منظور تقویت روحیه کار تیمی و نگرش سازمانی در نهادهای ترویجی فناوری نانو توسط آقای حسین رضا‌زاده برگزار شد.

برنامه روز دوم:

۱. کارگاه خلاقیت شناسی (TRIZ) و تفکر سیستمی با تدریس دکتر تفقدی‌نیا عضو هیئت علمی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران  برگزار شد و نهادهای حاضر با اصول و مبانی TRIZ و خلاقیت شناسی آشنا شدند.

۲. سمینار آموزشی «نوآوری باز» توسط دکتر ملکی‌فر ارائه شد؛ ایشان در این سمینار به ارائه مقدمه‌ای از چالش‌های نوآوری و فناوری پرداختند. ۳. معرفی برنامه «چالش نوآوری و فناوری نانو» ستاد نانو توسط خانم افضلی مسئولین دبیرخانه این برنامه برای نهادهای حاضر صورت گرفت و راه‌های جذب مشارکت نهادهای ترویجی در ترویج و توسعه این برنامه مورد بررسی قرار گرفت. همچنین پوسترهای این برنامه نیز جهت توزیع در سراسر کشور در اختیار نهادهای ترویجی قرار گرفت.

۴. معرفی «سایت آموزش فناوری نانو، دوره‌های آموزشی آنلاین و آیین‌نامه حمایت از نشریات دانشجویی نانو» توسط سیدمحمد حسینی نماینده سایت آموزش فناوری نانو صورت گرفت.

۵. سپس نهادهای ترویجی از نمایشگاه توانمندهای‌های فناوری نانو ایران در محل ستاد نانو بازدید کردند و با محصولات و توانمندی‌های فناوری نانو کشور بیشتر آشنا شدند.

۶. پس از بازدید، نهادهای ترویجی در سمینار آموزشی «آشنایی با ستاد نانو و آیین‌نامه‌ها و حمایت‌های آن» در محل ستاد نانو شرکت و ضمن آشنایی با سند ۱۰ ساله اول و دوم فناوری نانو کشور اطلاعاتی در خصوص ستاد نانو و آیین‌نامه‌ها و حمایت‌های آن کسب کردند. ارائه این بخش توسط مجید صاحبی‌نژاد دبیر کارگروه سیاستگذاری و ارزیابی ستاد نانو و مهیار خادم کارشناس این کارگروه انجام شد.

۷. روز دوم با برنامه فرهنگی بازدید از برج میلاد پایان یافت.

برنامه روز سوم:

۱. سمینار «معرفی تجربه موفق تجاری‌سازی فناوری نانو و بررسی کتاب داستان نانوتافته؛ روایتی متفاوت از مسیر تجاری سازی فیلتر نانو الیاف» توسط مؤلف کتاب، سید حمزه حسنی ارائه شد.

۲. در ادامه «نشست پرسش و پاسخ و بیان تجربیات موفق نهادهای ترویجی» توسط نهادهای ترویجی فعال و برتر ششمین مسابقه ملی فناوری نانو برگزار شد و نمایندگان انجمن علمی نانو دانشگاه شهید باهنر کرمان، مرکز نانوفناوری شهید رنجبر بسیج دانشجویی استان فارس، اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی فناوری نانو، اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی عمران و کارگروه فناوری نانو دانشگاه پیام‌نور مرکز ارشق به بیان تجربیات خود پرداختند.

۳. در نهایت «بیست و دومین هم‌اندیشی نهادهای ترویجی فناوری نانو» با موضوع هفتمین مسابقه ملی فناوری نانو و بررسی عملکرد و دغدغه‌های نهادهای ترویجی در ترویج و توسعه فناوری نانو با حضور مهدی رحمانی مدیر شبکه نهادهای ترویجی فناوری نانو و علی طهاری مدیر ترویج صنعتی ستاد نانو برگزار شد.

۴. در جریان این هم‌اندیشی علی طهاری با ارجاع به وب‌سایت‌های برنامه‌ها و بخش‌های مختلف ستاد نانو و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مرتبط به فعالیت‌های نهادهای ترویجی فناوری نانو به ارائه آیین‌نامه‌های حمایتی ویژه توسعه فناوری نانو پرداخت.

علاوه بر این در حاشیه این دوره، جلسات هم‌اندیشی جداگانه‌ای توسط نهادهای ترویجی بسیج دانشجویی، نهادهای ترویجی دانشگاه پیام‌نور، نهادهای ترویجی دانشگاه آزاد اسلامی و اعضای شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی علوم و فناوری نانو و اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی عمران برگزار شد و راهکارهای ترویج و آموزش فناوری نانو در هر یک از این گروه‌ها و همچنین مشکلات آنها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

2

3

4

5

حضور دبیر انجمن علمی در دومین جلسه اتحادیه نانو

جلسات اتحادیه نانو در چندین نوبت در سه روز ۲۵ الی ۲۷ بهمن ماه 95 طی دوره توان افزایی مروجین فناوری نانو با حضور 5 نفر از اعضای شورای مرکزی و بازرس اصلی و علی البدل برقرار شد و مشروح توافقات به صورت زیر است.

بعد از تعیین چهارچوب اولیه اتحادیه، زیر مجموعه های اتحادیه مشخص شد و در این راستا اعضا و  انجمن های فعال و غیر فعال شناسایی و نظرات و مشکلات انجمن ها بررسی می شود تا مشکلات مربوطه  با همکاری انجمن های فعال مرتفع شود. سپس شورای مشاوران با حضور مروجین و انجمن های فعال در حوزه نانو تشکیل شد و مقرر شد جهت استفاده از پتانسیل های موجود در این حوزه از تمامی اساتید و مدرسین در سراسر کشور استفاده شود. کانال، ایمیل و وبلاگ اولیه اتحادیه توسط دبیر کمیته ترویج ایجاد نهاد ترویجی اتحادیه تاسیس شد.

دانشگاه های سراسر کشور به 9 منطقه بر حسب تقسیم بندی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تقسیم و با توجه به حضور اعضای شورای مرکزی در استان های مختلف نماینده های هر منطقه مشخص شدند.نماینده ها موظف هستند پتانسیل های مناطق را شناسایی و در آن راستا فعالیت را گسترش دهند. همچنین سه طرح ملی مطرح شد و مقرر شد اعضا طرح های خود را تا قبل از شروع سال جدید تکمیل و تاییدیه وزارت را دریافت نمایند.

1

شرکت در مجمع تاسیسی اتحادیه علوم و فناوری نانو در دانشگاه صنعی اراک

با عنایت به برگزاری مجمع تاسیسی اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی نانو (با تمامی گرایشات) از تاریخ 2 لغایت 4 آذر ماه، خانم فریبا سعیدی دبیر انجمن علمی فناوری نانو (دانشکده فنی) و خانم نازنین نبی نیا دبیر انجمن علمی بین رشته ای نانو فناوری برای حضور در این مجمع در اراک حضور یافتند.

در 2 آذر ماه 95 با حضور سرکار خانم اکبری کارشناس اداره انجمن های علمی وزارت علوم، تحیقات و فناوری و آقای رحمانی نماینده ستاد نانو در سالن اجتماعات معاونت فرهنگی دانشگاه صنعتی اراک اتحادیه علوم و فناوری نانو با حضور نمایندگان 27 انجمن علمی دانشگاه ها تشکیل شد و در اولین مجمع تأسیسی، انتخابات شورای مرکزی برگزار شد.

اولین دوره انتخابات اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی علوم و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار گردید و بر اساس دستور جلسه برای انتخاب دبیر و نایب دبیر انتخابات بین شورای مرکزی انجام شد و امید عیدی از دانشگاه صنعتی اراک به عنوان دبیر اتحادیه و فریبا سعیدی به عنوان نایب دبیر اتحادیه انتخاب شدند.

در روز 95/9/4 نیز اعضای اتحادیه در اولین همایش فناوری نانو و کاربرد آن در صنعت که در دانشگاه صنعتی اراک برگزار شده بود شرکت کردند.

1

3

4

5

دسته بندی :
فنی