موسیقی

19 08 2015
کد خبر : 4223121
تعداد بازدید : 126
 دبیر انجمن علمی شماره همراه استاد مشاور شماره همراه
محمد مهدی امیرصادقی   دکترکیارش روزبهانی  

آخرین اخبار و اطلاعیه

فعالیت سال1399 انجمن علمی موسیقی دانشگاه گیلان

 1- تاسیس صفحه اینستاگرام انجمن علمی به نشانی saom.gu

 2- گردآوری مقاله ای در مورد سیمین آقارضی و سازقانون توسط نگار نجیب الاشرافی پیرامون سبک نوازندگی سیمین آقا رضی و تاریخ ساز قانون

 3- گردآوری مقاله موسیقی شرق خراسان در دو بخش توسط علی کاربین برگرفته از کتاب مشق پلتان نوشته استاد عزیزتنها

 4- گردآوری مقاله موارد شاخص موسیقی فیلم در ایران توسط آران صمیمی

 5- گردآوری مقاله سازشناسی موسیقی بادی چوبی(فلوت) توسط زهرا شه پرست

6- گفتگو با استاد منصور حبیب استاد راهنمای انجمن پیرامون فعالیت های انجمن توسط  آرمان مقیمی پیرامون هدف گذاری و روند کاری انجمن صحبت شد

7- گفتگو با دکتر کیوان آقامحسنی پیرامون رشته اتنوموزیکولوژی و زمینه های فعالیت آن توسط  علی کاربین  پیرامون زمینه های کاری و تحقیقات ی  این زیر شاخه از رشته موسیقی صحبت شد

8- گفتگو با استاد کیارش روزبهانی پیرامون هدف گذاری ساختار آموزش موسیقی در  دانشگاه توسط آرمان مقیمی صحبت هایی در مورد روند تحصیلی دانشجویان رشته موسیقی از ابتدا تا فارغ التحصیلی صورت گرفت

 

9- گفتگو با اساتید ملامحمودی و جمالی       

کارگاه تخصصی نوازندگی تار و سه تار توسط استاد قاسم رحیم زاده

انجمن علمی دانشجویی موسیقی دانشگاه کارگاه تخصصی نوازندگی تار و سه تار توسط استاد قاسم رحیم زاده را مورخ 19 آذر ماه 96 در دانشکده هنر معماری برگزار نمود. این کارگاه که با حضور استاد قاسم رحیم زاده، کارشناس ارشد نوازندگی موسیقی ایرانی و استاد گروه موسیقی دانشگاه تهران برگزار شد. ایشان در بخش اول برنامه به طرح راه کارهایی برای بداهه نوازی پرداختند؛ اولین مبحث استفاده از تکنیک های متفاوت هنگام نوازندگی مانند توجه به گستره صوتی ساز (بالا و پایینی صدا) بود. ایشان در ادامه با پرداختن به این که ذهن یک بداهه نواز باید از ردیف موسیقی سنتی ایران به عنوان یک الگوی کامل در ساخت ملودی پردازی استفاده کند، اشاره کردند که نوازنده باید در تمرینات روزانه خود به بداهه پردازی و ساخت ملودی های مدل مختلف در ذهن خود بپردازد و به تکرار و تمرین این راه ادامه دهد. همچنین استفاده از ملودی های موسیقی نواحی، استفاده از نواخته های اساتید مختلف و ایجاد تغییرات در آنها، استفاده از الگوهای ریتمیک موجود در ردیف و ... از دیگر مطالبی بود که ایشان برای رسیدن به بدهه نوازی مهم دانستند. در بخش دوم کارگاه، استاد رحیم زاده به صورت گروهی و انفرادی با گوش دادن به نوازندگی دانشجویان و رفع ایراد های آن ها در نوازندگی به بیان مطالب تکنیکی و تخصصی در نوازندگی تار و سه تار همچنین ارائه اتود هایی جهت بهبود سطح و کیفیت نوازندگی دانشجویان نوازنده پرداختند.

کارگاه اصول و مبانی اجرای موسیقی ایرانی توسط استاد آیدین علیانسب

انجمن علمی دانشجویی موسیقی دانشگاه کارگاه اصول و مبانی اجرای موسیقی ایرانی توسط استاد آیدین علیانسب را مورخ 30 آبان ماه 96 در دانشکده هنر معماری برگزار نمود. در این کارگاه استاد آیدین علیانسب، استاد دانشکده موسیقی دانشگاه هنر در ابتدا با طرح مبحثی به موضوع کشف استعداد و راه­های شناسایی آن اشاره کردند؛ اینکه ما به عنوان یک هنرمند ابتدا باید بدانیم چگونه می توانیم اثری تولید کنیم که در دنیای هنر تاثیرگذار باشد. یک هنرمند در اثر شیفتگی به کاری که انجام می دهد حداکثر مهارت و بینش هنری را دریافت کرده و تحت تاثیر شرایط محیطی و تاریخی تاثیری منحصر به فرد در آثارش به جای خواهد گذاشت و صرفا به کپی برداری از آثار استادان موسیقی گذشته و تکرار آن نخواهد پرداخت. ایشان در ادامه کارگاه با پرداختن به مبحث استایل دست در نوازندگی و توضیح آناتومی دست به بیان روش هایی پرداختند که نوازنده در هنگام اجرا و تمرین باید از آنها استفاده کند تا هم آسیب کمتری به بدن خود وارد کرده و  هم بازدهی بهتری را در نوازندگی داشته باشد. مبحث انتهایی جلسه در مورد شیوه های تمرین کردن ساز بود که در آن به چگونگی تجزیه و تحلیل یک قطعه و آنالیز آن قبل از تمرین اشاره و بر تمرکز ذهنی به جای تمرین فیزیکی بیش از حد تاکید شد.

کارگاه آموزشی ساز سنتور

به همت انجمن علمی دانشجویی موسیقی دانشگاه گیلان کارگاه آموزشی ساز سنتور با حضور استاد روزبه رحیمی، کارشناس ارشد نوازندگی ساز ایرانی در ساعت ۱۴ روز یکشنبه مورخ ۷ خرداد در گروه موسیقی دانشکده هنر و معماری دانشگاه گیلان برگزار شد. در این برنامه بیش از ۲۰ نفر از دانشجویان این دانشکده و سایر دانشکده های دانشگاه گیلان که به صورت تخصصی به فعالیت موسیقی می­ پردازند، حضور داشتند. استاد روزبه رحیمی در طول چهار ساعت نظریات خود در مورد مبانی اصلی نوازندگی ساز سنتور شامل وضعیت صحیح بدن در هنگام نوازندگی، چگونگی نواختن صحیح مضراب، و … را به صورت جمعی و انفرادی به حاضرین آموزش دادند. از دیگر مباحث مطرح شده در این جلسه می توان به نحوه­ ی صحیح کوک کردن ساز سنتور، طریقه ­ی صدا دهی بهتر این ساز و ویژگی های ذاتی موسیقی ایرانی و تفاوت و امتیاز آن نسبت به موسیقی کلاسیک اشاره کرد.

  

دسته بندی :
هنر و معماری
page