ششمین و آخرین نشست وبیناری فراغت به مثابۀ گفتگو

22 09 2020
کد خبر : 4242774
تعداد بازدید : 47

ششمین و آخرین نشست وبیناری فراغت به مثابۀ گفتگو
ششمین و آخرین نشست تخصصی وبیناری فراغت به مثابۀ گفتگو در روز چهارشنبه 2/ 7 / 1399 از ساعت یازده صبح به همت معاونت فرهنگی دانشگاه گیلان، با پشتیبانی دفتر سیاستگذاری فرهنگی وزارت عتف و دفتر دانشگاهی انجمن جامعه شناسی ایران در دانشگاه گیلان با حضور مدیران و کارشناسان فرهنگی دانشگاه های سراسر کشور برگزار شد.  نخست دکتر مسعود فکری دانشیار دانشگاه تهران و مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با موضوع «اوقات فراغت از منظر فرهنگ دینی» پرداخت و گفت: اوقات فراغت رابطه مستقیمی با بعد مسئولیت انسان و وظیفه او در مقابل منابع در اختیار خویش دارد که از مهم‌ترین آن‌ها بهره‌مندی از وقت و زمانی که در اختیار او قرار گرفته است. از آنجا که فرصت‌های در اختیار انسان محدود است مسئولیت او اقتضاء می‌کند که بهترین بهره‌برداری از این زمان را داشته باشد. در فرهنگ اسلامی فراغت اگر به معنی بی هدفی و ناتوانی مدیریت وقت باشد مذموم اما اگر به معنای آزاد ساختن روح و جان از درگیری‌های بیهوده باشد ستودنی است. در خصوص اوقات فراغت اگر توازن درستی میان اختصاص اوقات به برآوردن نیازهای همه جانبه انسان تحقق یابد اهداف فرهنگ دینی در عرصه مدیریت زمان حاصل می‌شود. وی در ادامه گفت: در سیاستگذاری فرهنگی سه اصل مهم است. نخست اینکه گوناگونی و تکثری که در ذایقه ها وجود دارد مد نظر قرار داد. دوم اینکه چگونه میتوان از محتوای فاخر و قابل استفاده برای برآوردن این ذایقه ها بهره برد. سوم چگونه می توان حدو مرز نگاه فراغتی را بدون نگاه تنگ نظرانه حفظ کرد.
 آنگاه خانم دکتر فاطمه  کریمی معاون فرهنگی دانشگاه گیلان ضمن تشکر از دکتر فکری مدیر دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت عتف و مجموعۀ معاونت فرهنگی و مرکز فنآوری دانشگاه گیلان و اساتید و سخنرانان طی سخنان کوتاهی گفت: فراغت در زمان کنونی تنها در اختیار قشر خاصی نیست بلکه امری فرازمانی و فرامکانی است. پدیدۀ همه جایی است و عمومیت دارد. در گذشته امر فراغت در داستان گویی و امر قصه گویی بویژه در قهوه خانه ها رواج داشت وجود اعیاد ملی از قبیل عید مهرگان، نوروز، اعیاد مذهبی و مذهبی چون عید مبعث، عید غدیر، عید قربان و...  محملی برای اوقات فراغت بود. ولی امروزه امری همه جایی و همه زمانی است. وی در ادامه گفت:  اگر اوقات فراغت درست استفاده شود می تواند در کیفیت زندگی و هوش معنوی فرد نقش تعیین کننده داشته باشد.
سپس دکتر سینا جهاندیده پژوهشگر و مدرس دانشگاه سخنران بعدی این مراسم در سخنانی تحت عنوان «فراغت و  تجربۀ خواندن»  گفت: در تجربه خواندن  به  وجه پدیدارشناختی، ابتدا باید به این سوال پاسخ داد که چه رابطه ای بین تجربه خواندن و  تقابل دو گانۀ گفتار و نوشتار وجود دارد. به تعبیر سقراط  نوشتار برعکس گفتار به شکل پرسه زدن و سرک کشیدن ظاهر میشود و هر نوشتهای ممکن است با ابهام درک شود. تجربه خواندن از آنجا که با ابهام همراه  است و در آن شکاف منظور و نتیجه منجر به نوعی هرمنوتیک میشود. خواندن در هر شکل آن نوعی فهم است. چه خواندن سطحی باشد چه خواندن عمیق .چه خواندن آثار مکتوب باشد چه آثار دیداری. در نهاد های آموزشی هر کشوری  معمولاً سازوکار خواندن به شکلی تعلیم داده میشود. در نظام آموزش رسمی مدرسه و دانشگاه ایران متاسفانه توجه به سازوکار خواندن مستقیم نیست یعنی دانش آموز و دانشجو چگونه خواندن متون را به شکل نظام مند یاد نمی گیرد به همین دلیل انواع خواندن های شخصی و حتی خواندن های غلط می تواند تهدیدی برای شناخت دقیق متون باشد. وی در ادامه افزود: فراغت رابطه عمیقی با سوژه مندی و اراده آزاد دارد. در نظام آموزش رسمی ایران بیشتر تاکید به ،«درس خواندن » است تا خواندنهای وجودی و پرسشگرایانه. مفهوم درس خواندن مفهومی فایده گرایانه است زمانی میتوان از عادتواره خواندن گفت که درس خواندن تنها در یادگیری برای مدرک و نمره محدود نباشد. یکی از بزرگترین موانع خواندن انتقادی در ایران خواندن برای آماده شدن در کنکور است. این نوع خواندن ناخواسته الگویی را دامن میزند که  خواننده همیشه در جستجوی پاسخهای آماده است. متاسفانه خواندن به قصد کنکور در ایران تا مقطع دکترا ادامه دارد. این الگوی خواندن خود به خود ذهن را تبدیل ماشین میکند و چنان ذهن را از خود بیگانه می کند که دیگر نمیتواند فراتر از حکم ها و گزاره های تحمیلی فکر کند. خواندنی که معطوف به یادگیری چهارگزینه ای است معمولا این نتیجه را دارد که همیشه جواب در متن است و کار خواننده تنها پیدا کردن جواب های معهود است. به همین دلیل است از دانشجوی مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا می خواهند مقاله ای بنویسید خود را ناتوان از تحلیل می یابد. این امر موجب «ضدخواندن» در دانشجویان میشود. او در انتهای بحث، درخصوص کانونهای کتابخوانی دانشگاهی پیشنهاد داد:  باید به  این کانونها  پرسشگری یاد داد و صداهای آنها را شنید حوزه نقد کتاب را فعال کرد وقتی دانشجویان پژواک صدای خود را بشنوند علاقه به خواندن در آنها افزایش می یابد. جمع ها و کانونهای دانشجویی باعث «خواندن انتقادی و وجودی» در آنها می شود.


دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

14 05 2024

پنجمین دوره آموزشی "کنشگری فرهنگی رسانه ای" ویژه کارشناسان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه های مناطق 2 و 3 کشور به میزبانی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گیلان

پنجمین دوره آموزشی کنشگری فرهنگی رسانه ای ویژه کارشناسان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه های مناطق ۲ و ۳ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به میزبانی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گیلان در حال برگزاری است. این دوره آموزشی توسط دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تا 27 اردیبهشت ماه 1043 با برگزاری کارگاه های آموزشی همچون تولد یک ایده؛ خلاقیت و ایده پردازی، سیر تولید محتوا، آشنایی با رسانه و مخاطب و بازاریابی و بازاریابی محتوایی اجرا می شود. دکتر اکبری معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گیلان در مراسم افتتاحیه این دوره با اشاره به اهمیت حضور رسانه ای و کنشگری فعالان فرهنگی در عرصه های مختلف ابراز امیدواری کرد این دوره موجب ایجاد جریان سازی رسانه ای در محیط های فرهنگی دانشگاه ها و زمینه ساز ایجاد پیوست رسانه ای برای تمامی فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی شود. تصاویر  

15 05 2024

با حضور مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مراسم اختتامیه جشنواره دانشگاهی حرکت در دانشگاه گیلان برگزار شد.

 دکتر محمدمهدی ذوالفقارزاده مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این مراسم طی سخنانی برگزاری جشنواره‌ها و رویداد‌های فرهنگی را موجب تقویت فضای نشاط و پویایی محیط‌های دانشگاهی دانست. وی ادامه داد: آنچه که فضای دانشگاه را از سایر سازمان‌ها متفاوت می‌کند، فرصت یادگیری، تمرین و آزمون و خطا با بها یا هزینه به مراتب پایین‌تر و نزدیک صفر است که در انجمن‌های علمی دانشجویی این فرصت به حد مطلوبی وجود دارد و در سایر سازمان‌ها این فرصت یادگیری از تجربه‌ها و خطا‌ها را نمی‌توان یافت. ذوالفقارزاده افزود: تقویت روحیه کار تیمی، تضارب آرا، مدیریت زمان، تاب‌آوری، تفکر انتقادی، رهبری و مانند آن در قالب فعالیت در انجمن‌های علمی و سایر گروه‌های داوطلب دانشجویی امکان تحقق پیدا می‌کند. وی در ادامه اظهار کرد: انجمن‌های علمی، زمینه فراگیری مهارت‌های نرم را در دانشجویان فراهم می‌کند که این مهم در کنار دانش تخصصی موجب می‌شود تا ضریب موفقیت در ورود به محیط کار تا حد زیادی افزایش پیدا کند، چرا که طبق مطالعات، مهارت‌های نرم نقش کلیدی در جذب به بازار کار دارد. مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سیاست معاونت فرهنگی و اجتماعی در دوره فعلی اظهار داشت: در این دوره با پیگیری‌های به عمل آمده و همراهی مؤثری که از سوی معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم صورت گرفته است، سعی بر آن شده است تا انجمن‌های علمی دانشجویی به سمت فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه سوق پیدا کنند و از درون این کنش جمعی، هسته‌های فناور شکل گیرد. وی در ادامه سخنان خود با اشاره به راه‌اندازی سامانه فرنما گفت: این سامانه امکان ثبت و رصد لحظه‌ای فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها را میسر می‌کند. ذوالفقارزاده خاطر نشان کرد: ثبت فعالیت‌ها و برنامه‌ها در سامانه فرنما، این فرصت را به وجود می‌آورد تا از طریق آن بتوان در کنار سوابق فعالیت‌های آموزشی یا پژوهشی، سوابق کنش‌های مثبت فرهنگی و اجتماعی دانشجویان را ارائه کرد که این اقدام می‌تواند شرایط جذب دانش آموختگان فعال فرهنگی و اجتماعی در محیط کسب و کار را تسهیل کند. مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی وزارت علوم در پایان ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران این جشنواره در دانشگاه گیلان و تبریک به برگزیدگان ابراز‌ امیدواری کرد: این رویداد سرآغاز توفیقات بیشتر برای آینده‌سازان کشور عزیزمان باشد.   تصاویر

21 05 2024

مراسم سوگواری شهادت آیت الله رئیسی با حضور استاندار گیلان در دانشگاه گیلان برگزار شد

مراسم سوگواري شهادت آيت الله رئيسي و ياران شهيد ايشان با حضور استاندار گیلان، سرپرست دانشگاه، رؤسای دانشگاه های استان و دانشگاهیان گیلان در مسجد باقرالعلوم (ع) دانشگاه گیلان برگزار شد. دکتر اسدالله عباسی استاندار گیلان در این مراسم در سخنانی با تسلیت شهادت رئیس جمهور اظهار کرد: شهید آیت الله رئیسی در راه خدمت رسانی به مردم شب و روز نمی شناخت؛ اخلاص، ایمان و امید در وجود ایشان موج می زد. دکتر عباسی با گرامیداشت یاد و خاطره شهید حاج قاسم سلیمانی بیان کرد: آیت الله رئیسی از ویژگی‌های حاج قاسم سلیمانی برخوردار بود و در جبهه مبارزه حق علیه باطل، مبارزه با فساد، عدالت خواهی و خدمات صادقانه همواره در میدان عمل بود. وی افزود: شهید آیت الله رئیسی رئیس جمهور مردمی و باکفایت بود و بین خود و مردم فاصله‌ای نمی دید؛ با جان و دل به صحبت‌های مردم گوش می‌داد؛ ملت ایران در این حادثه تلخ خدمت‌گزار صمیمی، مخلص و باارزشی را از دست داد. نماینده عالی دولت در گیلان به مظلومیت آیت الله رئیسی اشاره کرد و ادامه داد: هیچ چیزی مانع تلاش شبانه‌روزی وی برای اصلاح امور کشور نمی‌شد و با تمام وجود در راه خدمت‌رسانی به مردم تلاش می‌کرد. وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای کشور از جمله شهیدان دفاع مقدس، امنیت، سلامت، مدافع حرم و شهدای ترور گفت: از آغاز انقلاب شکوهمند انقلاب اسلامی پای اسلامیت و جمهوریت، عزیزان زیادی را فدای انقلاب کردیم تا حقانیت ماندگار شود. استاندار گیلان با بیان اینکه آیت الله رئیسی در تمام امور صلاح مردم و رضایت الهی را مد نظر داشت اظهار کرد: امروز وظیفه ماست تا با جهاد تبیین ادامه دهنده راه عزیرانی باشیم که برای اعتلای کشور جانشان را فدا کردند. وی با تشریح اقدامات رئیس جمهور شهید در سه سال اخیر در کشور و گیلان بیان کرد: احیاء واحدهای راکد، ساخت مسکن، اشتغال و محرومیت زدایی اعم از اقدامات ارزشمند دولت سیزدهم آیت‌الله رئیسی است. دکتر عباسی در پایان ضمن تقدیر از سرپرست دانشگاه در راستای برگزاری این مراسم گفت: دست برادری به سوی همه دراز می کنم تا فضای استان فضای کار و خدمت باشد.