ساخت دستگاه تولید کننده ی گاز کتن توسط انجمن علمی بین رشته ای صنایع شیمیایی دانشگاه گیلان

14 09 2015
کد خبر : 4202861
تعداد بازدید : 31

انجمن علمی صنایع شیمیایی دانشگاه گیلان با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گیلان با هدف اجرای طرح پژوهشی در بخش تجربی موفق به تولید گاز کتن و ساخت دستگاه تولید کننده ی گاز کتن در مقیاس آزمایشگاهی در دانشگاه گیلان شده است.

کتن و دیمر آن دی کتن، حد واسط های مهمی در فرآیندهای سنتزی می باشند و از این رو توانایی تولید آن ها در گروه شیمی دانشگاه گیلان به لحاظ تحقیقاتی از اهمیت به سزایی برخوردار است.

 

امروزه اهمیت تجاری و صنعتی ترکیبات حاصل از کتن و دیمر آن دی کتن کاملاً محرز شده است. دی کتن نقشی اساسی در شیمی سنتز، به ویژه تولید محصولات مختلف شیمیایی در مقیاس صنعتی ایفا می نماید. کتن و دی کتن به واسطه ی دارا بودن گروه های عاملی مختلف می توانند به ترکیبات کاربردی متنوعی تبدیل شوند. کتن ترکیبی بسیار فعال و ناپایدار بوده و به سرعت دیمر و پلیمر می شود. این ترکیب گازی شکل فقط در دمای نیتروژن مایع قابل نگهداری است و برای جلوگیری از پلیمریزه شدن، باید واکنش های کتن تحت فشار کاهش یافته انجام گردد. اکثر کتن تولید شده در دنیا تا اوایل دهه 80 میلادی برای تولید استیک انیدرید استفاده می گردید.

کتن در تولید سوربیک اسید، کلرو استیل کلرید، تری هالواستات، ایزوپروپنیل استات، استیل استون، لاکتون های کایرال وسینامیک استرها استفاده می شود که این ترکیبات نیز به نوبه ی خود کاربردهای فراوانی در تولید محصولات صنعتی، کشاورزی، دارویی و آرایشی دارند.

 اسامی مجریان ساخت دستگاه تولید کننده گاز کتن دانشگاه گیلان

 مجری طرح:

 سارمین حمیدی دانشجوی رشته شیمی کاربردی

همکاران طرح:

سید اسماعیل محمدی پورحسینی دانشجوی رشته شیمی کاربردی

سعید صالح نیا صومعه سرایی دانشجوی رشته شیمی کاربردی

کسری عسکری فارغ التحصیل رشته  شیمی محض دانشگاه گیلان

 استاد مشاور:

دکتر سید مرتضی مهرداد عضو هیأت علمی گروه شیمی دانشکده علوم پایه

 
دسته بندی :
خبرها