دومین وبینار ملی گفتگوهای دانشگاهی« بیماری کرونا و مسأله بازگشایی دانشگاه» برگزار شد

11 01 2022
کد خبر : 4234367
تعداد بازدید : 75

دومین وبینار ملی گفتگوهای دانشگاهی: « بیماری کرونا و مسأله بازگشایی دانشگاه»  با سخنرانی دکتر اسدالله نقدی استاد جامعه­ شناسی دانشگاه بوعلی همدان و دکتر فردین علیخواه استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه گیلان، سه ­شنبه 21 دی ماه 1400 از ساعت ده صبح،  به ­صورت مجازی توسط معاونت فرهنگی دانشگاه گیلان، با همکاری دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی فرهنگی وزارت علوم و تحقیقات، دفتر انجمن جامعه ­شناسی ایران در دانشگاه گیلان و انجمن دانشجویی علوم اجتماعی دانشگاه گیلان برگزار گردید.

در ادامه سلسله گفتارها در خصوص بیماری کرونا و مسأله بازگشایی دانشگاه، دکتر علی ­یعقوبی عضو هیأت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه گیلان و دبیر نشست مزبور ضمن خیرمقدم به شرکت کنندگان، مروری کوتاه بر مباحث جلسه گذشته به ذکر سوالاتی درخصوص اینکه در شرایط فعلی دانشگاه­ ها بلحاظ بازگشایی با چه چالش­ها، فرصت ­هایی همراه هستند و چگونه می ­توان از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب حرکت کرد؟

در ابتدا بحث از سطح دانشجویی آغاز گردید و آقای میلاد فدائی دبیر کل انجمن­های علمی دانشگاه گیلان گفت: در مجموع بین دانشجویان اتفاق نظری وجود ندارد. آموزش حضور و مجازی هرکدام طرفدارانی دارد. به نظر می رسد در طول آموزش مجازی مشکلات روانی و اجتماعی دانشجویان نه تنها کم نشده بلکه در ایام کرونا تشدید شده است. از یکسو  آموزش مجازی مزایایی داشته و امکان حضور افراد را در مجموعه های فرهنگی در سراسر کشور را راحتتر کرده ولی مشکلاتی از قبیل اینترنتی و... را نیز چه در امر فرهنگی و آموزشی بدنبال داشته است. از سوی دیگر آموزش حضوری نیز در دوره پساکرونا بدون مشکل نخواهد بود. مشکلات خوابگاهی، رعایت فاصله گذاری و برگزاری اجتماعات فرهنگی...سوالات و ابهاماتی است که در ذهن آدمی در ایام پساکرونا ایجاد کرده است. متاسفانه تصمیم ­هایی که گرفته می­شود و بخشنامه ­هایی که صادر می­ گردد، بعضأ یک راه روشنی پیش روی دانشگاه­ ها گذاشته نمی­شود.

سپس دکتر فردین علیخواه، عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی در این همایش مجازی ضمن موافقت با بازگشایی دانشگاه ها بیان داشت که هیچ وقت نباید ارتباطات آفلاین به ارتباطات آنلاین کاهش یابد مگر در شرایط خاص و به ضرورت. او با بررسی ویژگی های علوم انسانی به ویژه اهمیت بحث و تبادل نظر در آن بیان داشت که گفتگو، فن بیان، زبان بدن، انتقال موثر منظور و معنا در فضاهای واقعی و عینی جزو عناصر اجتناب ناپذیر علوم انسانی به ویژه جامعه شناسی محسوب می شود و بدون تردید فضای آنلاین صرفا تصویری ناقص و ناتمام از چنین بستری را فراهم می آورد. زمانی که زیرساخت های کشورمان را در نظر آوریم که ارتباط از نظر فنی مدام دچار اختلال می گردد نگرانی درباره کارآیی آموزش های مجازی بیشتر می گردد. وی در ادامه  تأکیدکرد: که اگر قرار است بازگشایی صورت گیرد و دانشگاهها به روال طبیعی خود بازگردند باید اطلاع رسانی و زمان بندی دقیق صورت گیرد چرا که به هر حال برخی دانشجویان درگیر کارهایی شده اند که ترک آنها نیازمند برنامه ریزی است.

سپس نوبت به دکتر اسدالله نقدی استاد جامعه ­شناسی دانشگاه بوعلی همدان رسید، وی گفت: داستان کرونا سر فصل مهمی در تقدیر بشریت شد. کرونا ابر تغییر اجتماعی است و پیامدهای کرونا هم در حوزه آموزش عالی و نظام آموزشی و هم در مورد کلان اجتماعی است. وی افزود انجمن بیمه ژنو گزارشی را منتشر کرده است و در آن اشاره شده است که کرونا نابرابری ­های اجتماعی را در سطح جهانی تشدید خواهد کرد، زیرا غیر از تعطیلی­ کسب­ و­ کارهای خرد و کلان، به­ ویژه برای فرودستان اجتماعی و شهری پیامدهایش بسیار ناگوار و عمیق و ویرانگر بود. هم­چنین در آنجا اشاره می­شود به اینکه اعتبارات و منابع دولت ­ها به ­ویژه در کشورهای در حال توسعه برای پرداختن به مسائلی مثل تأمین اجتماعی و حمایت از دهک­ های درآمدی فرودست کاهش پیدا خواهد کرد و کرونا ابر تأثیرات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بسیاری دارد.

دکتر اسدالله نقدی بیان کرد، من به­ سبب مسئولیتی که در حدود چهار سال در معاونت دانشجویی دانشگاه داشتم، متوجه شدم هرگز تعداد پرونده ­های کمیسیون موارد خاص به اندازه سال 1399 و 1400 نبوده است. ما بیش از 4000 پرونده کمیسیون موارد خاص داشتیم که بخش قابل توجه ی از آن به ­خاطر شرایط کرونایی بوده است. کرونا بویژه برای دستفروشان، کارگران صنف ­ها و رستوران­ ها و ... ویرانگر و بیچاره­ کننده بوده است. البته درباره پیامدهای منفی کرونا بسیار صحبت شده است و در اینجا می خواهم از منظر جامعه­ شناختی ­به کارکردهای کرونا اشاره کنم.

وی در ادامه افزود: کرونا تمامأ بلا و بلیه نبوده که ذاتش این بود که بیماریست و کشنده است. هزاران نفر را از ما و از جهان گرفت و خانواده ­های بسیاری را داغدار کرد، حسرت ­ها و خسران ­های زیادی ایجاد کرد اما موجب یک تجدیدنظر و بازاندیشی در خصوص جهان و مناسبات اجتماعی شد، خیلی چیزها را اصلاح کرد و جلوی ریخت ­و ­پاش­ها و هزینه ­ها را گرفت. البته نمی­ خواهم از کرونا دفاع کنم چون به قول ژورنالیست­ها کرونا آن­قدر منحوس است که غیرقابل دفاع است. قصد دارم به کارکردهای ناخواسته و پنهانش اشاره کنم که اتفاق افتاد و یکی از آن اتفاقات این بود که جهان را وادار کرد وارد نظام و مناسبات اجتماعی متفاوت و جدیدی شود و تجدید نظرهایی انجام دهد. به قول اولریش بک «این جامعه و جامعه مدرن، جامعه مخاطره است و هر آن از یک جایی ممکن است اتفاقی بیفتد که ما هرگز فکرش را نمی­کردیم» اما به ­طورخاص باید راجع­به دانشگاه­ها هم اشاراتی کنم. انقطاع در جامعه ­پذیری دانشگاهی، آموزشی ایجاد شده است و ما دانشگاه­ها چاره­ ای نداریم که به سمت حضوری شدن برویم. البته دانشگاه­ها هیچ­­وقت در این دو سال تعطیل نبوده است. ما در خوابگاه­ها دانشجو داشتیم اگر چه نسبت به شرایط عادی بسیار کم بود و هم­چنین غذاخوری­ ها، کارگاه­ ها و آزمایشگاه ­ها دایر بوده است. بنابراین هیچ زمانی دانشگاه­ ها به ­طور مطلق تعطیل نشده ­اند ولی بدنه اصلی دانشگاه و به­ ویژه دانشجویان دوره کارشناسی از دانشگاه دور بودند که امیدوار هستم هر چه زودتر بتوانند به دانشگاه بازگردند.

دکتر نقدی گفت: آموزش مجازی یک دستاورد بزرگ بود و دانشگاه­ های ما با تمام اشکالاتی که داشت و هم­چنان دارد، به ­نظرم نمره قابل قبولی از ورود و خروج به نظام آموزش مجازی و آنلاین به نظام آموزش عالی ایران در کنار نقدها و ایراداتی که وجود داشت می ­توان داد اما اگر دانشگاه­ ها به شکل حضوری برگزار شود به­ د­لیل انقطاع در جامعه ­پذیری که اتفاق افتاده، ما دچار اشکالات ارتباط اجتماعی زیادی خواهیم بود. فرض کنید دانشجویی از سال آخر دبیرستان به ­صورت مجازی درس خوانده و بعد وارد دانشگاه شده است. در دانشگاه هم یک یا دو سال به شکل مجازی ادامه تحصیل داده و جامعه­ پذیری در دانشگاه اتفاق نیفتاده است. جامعه ­پذیری ثانویه­ اش در نظام آموزش دبیرستانی هم ناقص بوده و بعد این محصول وارد دانشگاه خواهد شد، بنابراین پیامدهای اجتماعی و روانی و آموزشی بسیاری خواهد داشت. هم­چنین ما افت آموزشی داشتیم زیرا کلاس مجازی، آموزش مجازی قطعا جایگزین آموزش کلاسی نمی­ شود به ­ویژه از لحاظ ابعاد اجتماعی و روانی.

وی افزود: مسأله اسکان و خوابگاه نیز موضوع مهمی است و نوعی هراس اجتماعی و نااطمینانی برای خانواده ­ها و فرزندان آنها ایجاد شده است و این را از منظر روانشناسی اجتماعی عرض می­کنم. ما ممکن است در حال حاضر در مهمانی های خانوادگی شرکت کنیم و خیلی گلایه و نگرانی نداشته باشیم اما اگر قرار بر این باشد به­ جای استخر به کلاس درس برویم و در آن­جا کسی سرفه کند یا در خوابگاه این نگرانی و ناامنی اجتماعی به ­خاطر این است که تصور می­ کنیم مسئولیت با دانشگاه است و با حساسیت خاصی بازتاب خواهد داشت. از این منظر دانشگاه­ ها باید برای پذیرش دانشجویی که دو سال از دانشگاه دور بوده است و اکثر واحدهای درسی خود را گذرانده و حالا به سمت حضوری شدن می ­آید، خوابگاه این دانشگاه، کلاس درس این دانشگاه، سرا و سلف، سالن ورزشی بیش از همه واحدهای مشاوره و مددکاری، مدیران دانشگاه و آموزشی و مدیران دانشجویی و فرهنگی باید آمادگی این فرم از دانشجویان را که در واقع به صورت ناقص جامعه­ پذیری را طی می­ کنند، باید این مراجعه و این پذیرش را داشته باشند. البته ناقص به عنوان صفت منفی نیست و به ­عنوان یک ویژگی اجتماعی، آموزشی عرض می­ کنم.

دکتر نقدی گفت: یک پیمایش بین ­المللی و ملی انجام شده است و نشان داده کرونا به­ خصوص برای دانشجویان بین­ المللی آفت بزرگی بود و آسیب­ های بسیاری به دانشجویان رسانده است. مثلأ دانشجویانی بوده ­اند که به ایتالیا رفتند و درست در زمانی­ که به آنجا رسیدند بحث کرونا آغاز شد و آنها به قرنطینه رفتند و پول­هایشان تمام شده بود، از سویی دیگر نمی­ توانستند با استاد ارتباط برقرار کنند، دوره آنها تمام شد و ویزاهایشان دچار اشکال شده بود که این برای ده­ها هزار دانشجو در سطح بین ­المللی اتفاق افتاده است.

در آخر ایشان در جمع ­بندی صحبت­هایشان بیان کرد: ما ناچار هستیم به سمت آموزش  حضوری برویم با رعایت حداقل پروتکل­ ها و باید واقع ­بینانه نگاه کنیم که امکان رعایت حداکثر پروتکل­ ها وجود ندارد، بنابراین همان­طور که استخرها، رستوران­ ها و تالارها باز هستند ما هم باید به ­عنوان دانشجو انتظارات خود را عقلایی و واقعی کنیم و همان اندازه که در شهر، خانواده، محل و اداره رعایت می­کنیم و انتظار داریم، در خوابگاه­ هم، چنین انتظار و واقعیتی را بپذیریم. در ضمن مدیران دانشگاه ­ها و به­ ویژه معاونت­ های حوزه­ های دانشجویی هم باید حداکثر تقلا و تلاش­ها را برای حفظ سلامت خوابگاه­ ها انجام دهند.   

در ضمن دکتر نقدی تأکید کرد که با بازگشایی دانشگاه­ ها و حضوری شدن کلاس ­ها، آموزش مجازی هرگز نباید تعطیل شود زیرا برای بشریت و دانشگاه و نظام آموزش عالی دستاورد بزرگی است و در کنار آموزش حضوری باید حفظ شود. در واقع آموزش مجازی را باید مکمل آموزش حضوری ببینیم.

این نشست علمی با استقبال زیاد شرکت کنندگان مواجه شد و همراه با پرسش و پاسخ بود که  در شرایط فعلی می ­توان دانشجویان را به طیف­ های مختلفی از آموزش حضوری و مجازی مقوله­ بندی کرد. به­ نحوی که آنان از یک سو آموزش مجازی و تکراری بودن آن خسته شده­ اند و از سوی دیگر هم اضطراب حضور فیزیکی در دانشگاه دارند.

 

 


دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

07 07 2024

افتخار آفرینی دانشجویان دانشگاه گیلان در مرحله اول سومین جشنواره ملی برهان (ویژه کرسی های آزاد اندیشی )

اختتامیه مرحله اول سومین جشنواره ملی برهان (ویژه کرسی های آزاد اندیشی) در دانشگاه علامه با حضور معاون فرهنگی اجتماعی وزارت عتف و رئیس دانشگاه علامه، مدیران کل وزارتی، معاونین فرهنگی و اجتماعی برخی دانشگاه، کارشناسان و دانشجویان منتخب جشنواره روز یکشنبه مورخ هفدهم تیرماه 1403 برگزار شد . در این جشنواره دانشگاه گیلان در بخش مناظره با دریافت شش عنوان ،یک رتبه دوم ،دو رتبه سوم و سه رتبه چهارم (شایسته تقدیر)، جزء دانشگاههای برتر از حیث کسب تعداد رتبه و دریافت جایزه قرار گرفت . دانشجویان برگزار کننده، عناوین کرسی ها و مقام های کسب شده بدین شرح می باشد . ۱- خطر تجزیه ایران؛ شایعه یا واقعیت، سرکار خانم زینب شهبازی زاده، رتبه دوم، لوح سیمین ۲_ حجاب امری شخصی یا اجتماعی، جناب آقای محمد رضا اسفندیاری، رتبه سوم، لوح برنزین ۳-مردم سالاری دینی یا دموکراسی غربی، جناب آقای علی حجامی، رتبه سوم، لوح برنزین ۴_عملکرد جمهوری اسلامی ایران در برخورد با مفاسد اقتصادی، سرکار خانم سارگل حق پرست، رتبه چهارم (شایسته تقدیر) ۵_آزادی بیان در ایران,شعار یا واقعیت، جناب آقای مرتضی مظفری، رتبه چهارم (شایسته تقدیر) ۶_ تحدید یا ترغیب جمعیت، فرصت ها و چالش ها، سرکار خانم مهسا ساقی بیرق، رتبه چهارم (شایسته تقدیر) معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گیلان ضمن تبریک موفقیت به این عزیزان، توفیقات روز افزون تمامی دانشجویان را آرزو  می نماید.

07 07 2024

تقدیر رئیس ستاد دانشگاهیان استان گیلان در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، از حضور حماسی مردم در انتخابات

رئیس ستاد دانشگاهیان استان گیلان در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، طی پیامی از حضور حماسی ملت ایران تقدیر کرد. متن پیام بدین شرح است. خداوند بزرگ را شاکریم که حماسه‌ حضور پرشور مردم در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، صفحه‌ درخشان دیگری بر افتخارات بزرگ انقلاب اسلامی ایران افزود. از همه مردم ایران و به طور خاص از کلیه اعضای خانواده بزرگ دانشگاهیان استان گیلان که با حضور خود موجب افزایش شور و نشاط انتخاباتی و رقم زدن درصد بالایی از مشارکت مردم شدند، سپاسگزاری نموده و انتخاب دکتر مسعود پزشکیان را به عنوان نهمین رییس جمهور ایران اسلامی تبریک عرض می نمایم و توفیق و سربلندی ایشان را در سایه وفاق و وحدت ملی از خداوند منان خواهانم. دکتر محمد دوستار رئیس ستاد دانشگاهیان استان گیلان در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ۱۶ تیر ۱۴۰۳

26 12 2023

کسب رتبه برگزیده و شایسته تقدیر دانشجویان دانشگاه گیلان در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی حرکت

آیین اختتامیه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی حرکت با حضور دکتر زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، جمعی از مسئولان وزارتی، استانی، دانشگاهی و جمع کثیری از دبیران کل انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور، دبیران اتحادیه‌های علمی دانشجویی و کارشناسان انجمن‌های علمی در روز دوشنبه چهارم دی ماه ۱۴۰۲ به میزبانی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد. در این جشنواره انجمن های علمی دانشگاه گیلان موفق به کسب یک مقام برگزیده و یک مقام شایسته تقدیر گردید. انجمن علمی دانشجویی بیوسیستم دانشگاه گیلان رتبه برگزیده، بخش اختراع گروه کشاورزی - دبیر انجمن - آقای محمد رضا حیدری انجمن علمی دانشجویی دانشکده هنر و معماری دانشگاه گیلان رتبه شایسته تقدیر، بخش نشریه گروه هنر و معماری عنوان اثر: مجله شش سوی هنر با توجه به رویکرد جدید معاونت فرهنگی و اجتماعی و شورای انجمن های علمی دانشگاه گیلان، تنها آثار با کیفیت طراز بالا به جشنواره بین‌المللی ارسال شد که از میان ۱۱ اثر ارسالی، ۲ اثر موفق به کسب رتبه شدند و در مجموع دانشگاه گیلان در رتبه ششم دانشگاه های سراسر کشور قرار گرفت. معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ضمن تبریک به جامعه دانشگاهی، توفیقات روز افزون این عزیزان را آرزو می نماید. ​​​​​​​

20 11 2023

جشن ازدواج 31 زوج دانشجویی به میزبانی دانشگاه گیلان برگزار شد

جشن ازدواج 31 زوج دانشگاهی با حضور رئیس دانشگاه گیلان، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان، مدیران دانشگاهی و دانشجویان در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد. دکتر فرید نجفی رئیس دانشگاه گیلان در این مراسم ضمن تبریک میلاد حضرت زینب (س) و روز پرستار، برای تمامی مزدوجین آرزوی خوشبختی کرد. رئیس دانشگاه گیلان ضمن معرفی دانشگاه گیلان به عنوان دانشگاه دوستدار خانواده گفت: ما پیگیر ساخت 210 واحد آپارتمانی متاهلی از سهمیه وزارت علوم برای دانشگاه گیلان هستیم و همانطور که سال قبل قول دادیم که مسکن متاهلی را در دانشگاه راه اندازی کنیم با همت واحدهای مختلف، از ترم آینده میزبان دانشجویان متاهل در 18 خوابگاه متاهلی دانشگاه خواهیم بود. دکتر نجفی در انتها هم با توجه به تقارن این جشن با سالروز میلاد حضرت زینب (س)، زندگی مشترک را شبیه پرستاری دانست و گفت: زن و شوهری که با هم زندگی می کنند در همه ابعاد زندگی باید پرستار همدیگر باشند. حجت الاسلام والمسلمین علی محمد عباسی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های گیلان؛ ازدواج دانشگاهی را ازدواجی آگاهانه، به هنگام و آسان دانست و گفت: سعی خواهیم کرد که ازدواج آگاهانه را در کنار همکارانمان ترویج دهیم. وی همچنین از آمادگی دفتر نهاد رهبری در دانشگاه برای پذیرش مراجعه دانشجویان پسر و دختر در امر ازدواج خبر داد و گفت: ما تلاش می کنیم تا مقدمات ازدواج عزیزان دانشگاهی را فراهم کنیم. شایان ذکر است ادای احترام به شهدای گمنام دانشگاه، کاشت 31 نهال مثمر به اسم زوج های دانشگاهی، جاری شدن صیغه عقد یکی از زوجین به صورت نمادین، پرچم گردانی حرم امام رضا (ع)، اجرای برنامه های شاد و مفرح، کارگاه های آموزشی و اردوی تفریحی از دیگر برنامه های این مراسم بود. تصاویر

14 05 2024

پنجمین دوره آموزشی "کنشگری فرهنگی رسانه ای" ویژه کارشناسان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه های مناطق 2 و 3 کشور به میزبانی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گیلان

پنجمین دوره آموزشی کنشگری فرهنگی رسانه ای ویژه کارشناسان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه های مناطق ۲ و ۳ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به میزبانی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گیلان در حال برگزاری است. این دوره آموزشی توسط دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تا 27 اردیبهشت ماه 1043 با برگزاری کارگاه های آموزشی همچون تولد یک ایده؛ خلاقیت و ایده پردازی، سیر تولید محتوا، آشنایی با رسانه و مخاطب و بازاریابی و بازاریابی محتوایی اجرا می شود. دکتر اکبری معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گیلان در مراسم افتتاحیه این دوره با اشاره به اهمیت حضور رسانه ای و کنشگری فعالان فرهنگی در عرصه های مختلف ابراز امیدواری کرد این دوره موجب ایجاد جریان سازی رسانه ای در محیط های فرهنگی دانشگاه ها و زمینه ساز ایجاد پیوست رسانه ای برای تمامی فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی شود. تصاویر  

05 07 2024

اختتامیه جشنواره ملی برهان در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می‌شود

اختتامیه مرحله اول سومین جشنواره ملی برهان (ویژه کرسی‌های آزاداندیشی)، ۱۵ تا ۱۷ تیرماه با حضور دانشجویان منتخب، مسئولان دانشگاه‌ها و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می‌شود. این جشنواره در سال‌های ۹۵ و ۹۸ در قالب کرسی‌های آزاد‌اندیشی توسط معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم برگزار شده است. دور سوم و جدید آن با بازنگری جدی در شیوه‌نامه آغاز و فرایند اجرایی آن از دی ماه سال گذشته آغاز شد. دانشجویان علاقه‌مند از ۱۵ بهمن تا ۱۵ اسفند وقت داشتند تا آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند. جشنواره برهان مخصوص دانشگاه‌های وزارت علوم است که در سال‌های گذشته در فضای کرسی‌های آزاد‌اندیشی فعال بوده‌اند. بازه زمانی برگزاری کرسی‌ها نیز اول مهر ۱۴۰۱ تا آخر بهمن ۱۴۰۲ بوده است. حدود ۶۸۶ اثر به دبیرخانه ارسال شده که از این تعداد ۵۷۲ اثر به بخش رقابتی اصلی و ۱۱۴ اثر به مرحله رقابتی جانبی راه یافتند، ۴۹ داور در فرایند بررسی آثار حضور داشتند. سال گذشته در مجموع سه هزار و ۴۴۷ کرسی در دانشگاه‌های کشور برگزار شد که نسبت به سال ۱۴۰۱ با افزایش ۹۶۵ کرسی، رشد حدود ۲ و نیم برابری داشته است. گفتنی است براساس اعلام وزارت علوم، جشنواره برهان در دو مرحله تقدیر از بهترین کرسی‌ها، رویداد توانمند‌سازی و بازنمایی کرسی‌ها در فضای رقابتی برگزار می‌شود.  

03 07 2024

آئین دانش آموختگی دانشجویان ورودی سال 1399 دانشگاه گیلان برگزار می شود

طبق روال هر ساله آئین دانش آموختگی دانشجویان دانشگاه گیلان با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در حال برگزاری است . شایان ذکر است، این مراسم از روز سه شنبه 12 تیر آغاز و تا روز پنج شنبه  14 تیر ماه 1403 در دانشکده های مختلف ادامه خواهد یافت. جدول زمانی مراسم سه شنبه 12 تیر ماه ـ ساعت 14 الی 17 ـ دانشکده تربیت بدنی ـ تالار معین چهارشنبه 13 تیر ماه ـ ساعت 8 الی 16 ـ دانشجویان دانشکده ادبیات و علوم انسانی ـ تالار حکمت چهارشنبه 13 تیر ماه ـ ساعت 13 الی 15:30 ـ دانشجویان دانشکده شیمی ـ تالار شهید کریمی چهارشنبه 13 تیر ماه ـ ساعت 16 الی 19 ـ دانشجویان دانشکده ریاضی ـ تالار شهید کریمی چهارشنبه 13 تیر ماه ـ ساعت 16:30 الی 20 ـ دانشجویان دانشکده معماری و هنر ـ تالار حکمت چهارشنبه 13 تیر ماه ـ ساعت 17 الی 19 ـ دانشکده منابع طبیعی ـ تالار معین چهارشنبه 13 تیر ماه ـ ساعت 17 الی 20 ـ دانشجویان دانشکده مکانیک ـ تالار حکمت پنج شنبه 14 تیر ماه ـ ساعت 8 الی 11 ـ دانشکده فنی شرق ـ تالار معین پنج شنبه 14 تیر ماه ـ ساعت 8 الی 11 ـ دانشجویان دانشکده علوم کشاورزی ـ تالار حکمت پنج شنبه 14 تیر ماه ـ ساعت 10 الی 12 ـ دانشجویان فیزیک ـ تالار شهید کریمی پنج شنبه 14 تیر ماه ـ ساعت 13 الی 15 ـ دانشجویان دانشکده مدیریت و اقتصاد ـ تالار حکمت پنج شنبه 14 تیر ماه ـ ساعت 13:30 الی 15:30 دانشجویان زیست سلولی و مولکولی و زیست جانوری ـ تالار شهید کریمی پنج شنبه 14 تیر ماه ـ ساعت 17 الی 20 ـ دانشجویان دانشکده فنی ـ تالار حکمت پنج شنبه 14 تیر ماه ـ ساعت 17 الی 20 ـ دانشجویان زیست گیاهی و زیست دریا ـ تالار شهید کریمی

04 07 2024

رئیس دانشگاه گیلان در آئین دانش آموختگی: ما به انسان توسعه یافته ای نیاز داریم که در همه ابعاد توسعه یافتگی، به رشد متوازن برسد

آئین دانش آموختگی دانشجویان ورودی 1399 دانشگاه گیلان به تفکیک دانشکده های دانشگاه برگزار شد که  رئیس دانشگاه گیلان در این آئین، رشد متوازن در همه ابعاد توسعه یافتگی را، نیازمند انسان توسعه یافته دانست. دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان با تبریک دانش آموختگی دانشجویان ورودی 1399 دانشگاه گفت: تحصیل در دانشگاه لذت و شیرینی خاص خود را دارد و امروز مرحله دیگری از مراحل زندگی شما، در حال رقم خوردن است. رئیس دانشگاه گیلان با اشاره شرایط کرونایی حاکم بر جامعه در سال 1399 و آموزش غیرحضوری دانشجویان گفت: دوران دانشجویی به سرعت سپری می شود و مهم این است که ما چه توشه ای از دوران دانشجویی برای خود اندوخته می کنیم. دکتر دوستار با تاکید بر اینکه موفقیت امروز شما دانش آموختگان در پشت سر گذاشتن مقطعی از مقاطع تحصیلیتان، مرهون تلاش های خودتان، استادان، کادر علمی و اجرایی و به طور خاص والدین شما است گفت: خوشا به حال کسی که توانسته از لحظات زندگی خودش، بهره‌برداری موثر و کارآمد داشته باشد و برای مسیر زندگیش هدف داشته باشد. وی  با بیان اینکه درزمان ورود دانشجویان ورودی جدید، برای دانشجویانم دو سوال مطرح می کنم یکی اینکه در طول دوران تحصیل چه توانمندی کسب می کنید که جامعه به شما مراجعه کند و دیگری اینکه چه نیازمندی هایی در جامعه بشریت وجود دارد که تاحالا کسی به فکر برآورده شدن آن نبوده و شما می توانید آن ها را برآورده کنید تصریح کرد: در زمان دانش آموختگی نیز مجدد این سوالات را از آنها می پرسم که اگر کسی به یکی از این دو سوال هم پاسخ دهد، نشان دهنده این است که زمینه کارآفرین شدن در وجودش قرار دارد. دکتر دوستار تصریح کرد: ما به انسان توسعه یافته ای نیاز داریم که در همه ابعاد توسعه یافتگی همچون علمی، تربیتی، اجتماعی، مهارتی و معنوی به رشد متوازن برسد. رئیس دانشگاه گیلان تفاوت کشورهای توسعه یافته و توسعه نیافته را فرای منابع زیرزمینی و روی زمینی دانست و گفت: مدیریت منابع است که کشور را در مسیر توسعه پرشتاب قرار می دهد. شایان ذکر است آئین دانش آموختگی دانشجویان ورودی 1399 دانشگاه گیلان، طی روزهای 12 تا 14 تیر ماه 1403 به تفکیک دانشکده های دانشگاه در تالار اجتماعات حکمت، استاد معین دانشکده تربیت بدنی و شهید کریمی علوم پایه به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی برگزار شد که بیش از 1823 تن از دانشجویان، دانش آموخته شدند.  

19 06 2024

سرپرست دانشگاه در مراسم گرامیداشت روز بسیج استادان: بسیج درخت تنومدی برای خدمت رسانی به جامعه است

گرامیداشت روز قشر بسیج استادان با حضور سرپرست دانشگاه گیلان، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان و جمعی از استادان بسیجی استان در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد.  دکتر محمد دوستار سرپرست دانشگاه گیلان در این نشست ضمن گرامیداشت سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران افزود: بسیج یکی از نوآوری های امام راحل بود که هم اکنون به درخت تنومدی برای خدمت رسانی در جامعه تبدیل شده است.  وی با اشاره به چندوجهی بودن بسیج در جامعه تصریح کرد: بسیج متعلق به قشر خاصی نیست و به جغرافیای خاصی تعلق ندارد و باتوجه به نیاز جامعه در مسائل فرهنگی، سازندگی، دفاعی، علمی و... در همه زمان ها و مکان ها برای حل مشکلات جامعه متبلور می شود.  سرپرست دانشگاه با بیان اینکه اکنون در جنگ ترکیبی به سر می بریم افزود: لازمه مبارزه با جنگ ترکیبی جهاد است که رهبر معظم انقلاب جهاد تبیین را اقدامی قطعی و فوری برای مبارزه با دشمنان دانسته اند. وی با اشاره به اینکه مطالبه مقام معظم رهبری جهش تولید است تأکید کرد: یکی از عرصه های جهاد تبیین توسط استادان دانشگاهی، ایجاد شرکت های دانش بنیان است که این فرصت مناسبی برای تبیین نقش آفرینی های اساتید بسیجی در عرصه تولید و صنعت خواهد بود.  دکتر دوستار با بیان اینکه بسیج به دنبال خدمت بی منت است، یکی از راه های نیل به مطالبات مقام معظم رهبری را همکاری و همفکری دانشگاهیان دانست و تصریح کرد: زمانی که متعلق به مردم است نباید صرف تقابل با یکدیگر شود و چنانچه دانشگاه ها نسبت به آگاه سازی اهمیت انتخابات به دانشجویان وارد عمل شوند، شاهد برگزاری انتخاباتی پرشور و اثرگذار خواهیم بود.  سرپرست دانشگاه ضمن امیدواری به اینکه دانشگاهیان در عرصه جهاد تبیین بیش از پیش همت گمارند، تحکیم روابط استادان با دانشجویان را منجر به ترویج دستاوردهای انقلاب به دانشجویان و انتشار امیدواری در جامعه دانست.  دکتر حبیبی مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان نیز در این مراسم، ضمن گرامیداشت روز بسیج اساتید که با سالروز شهادت شهید چمران آمیخته شده، از مرحوم دکتر رحمدل استاد بسیجی دانشگاه گیلان یاد کرد و گفت: دکتر رحمدل از مفاخر تأثیرگذار در حوزه ادبیات دفاع مقدس بود که در آثار خود به نیکویی بین علم و اخلاق و ایمان پیوند زد.  دکتر حبیبی با بیان اینکه یکی از ویژگی های مهم شهید چمران ولایت مداری و مردم داری بود گفت: تبلور این ویژگی را در شهید آیت الله رئیسی دیدیم همانگونه که ایشان از نزدیک در کنار مردم حضور داشتند و پیگیر حل مشکلات مردم بویژه مردم مناطق محروم بودند.  وی ضمن تأکید بر صداقت گفتار و رفتار شهید آیت الله رئیسی با مردم، ایشان را احیاگر گفتمان انقلاب اسلامی دانستند که مورد اقبال مردم قرار گرفت و افزود: ارادت خاص شهید آیت الله رئیسی به مردم، یک ارادت کاملاً قلبی، واقعی و دو طرفه بود که شاهد وداع باشکوه مردم در مراسم تشییع پیکر ایشان بودیم.  دکتر حبیبی با اشاره به ظرفیت های جامعه دانشگاهی برای ترویج گفتمان جامعه به سمت مطالبات مقام معظم رهبری گفت: در حوزه جهاد تبیین، انتظارات از اساتید فرهیخته بیش از سایرین است زیرا با تربیت نیروهای جوان و آینده ساز کشور، فرصت مناسبی برای پرورش نیروهای همتراز انقلاب اسلامی خواهند داشت که برای رشد و تعالی کشور اثرگذار باشند.  مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان ضمن اشاره به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری به عنوان یک رویداد سیاسی بزرگ کشور گفت: پشتیبانی رأی آحاد مردم برای انتخاب رئیس جمهور می تواند نخبگانی شایسته را در مسیر رشد و تعالی کشور سوق دهد. 

24 06 2024

سرپرست دانشگاه در جمع اعضای هیأت دانشجویی باقرالعلوم (ع): لازمه کنترل هیجانات و عقلانیت، معنویت راستین است

اعضای هیأت دانشجویی باقرالعلوم (ع)، شامگاه روز یکشنبه 3 تیر ماه 1403 در تالار مسجد دانشگاه میزبان سرپرست دانشگاه بودند و طی نشستی به بیان مسائل مرتبط با هیأت پرداختند. دکتر محمد دوستار سرپرست دانشگاه گیلان در این نشست ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع دانشجویان گفت: تصمیمات و مبنای رفتار ما تحت تأثیر هیجانات یا عقلانیت است که هر کدام از این دو، مسیر حرکتی خاص خود را دارد. دکتر دوستار با بیان اینکه هر دو مسیر لازمه زندگی است خاطرنشان کرد: عنصر کنترل هیجانات و عقلانیت، معنویت راستین است. وی فعالیت های مذهبی در دانشگاه را خصوصاً در قشر دانشجویی با اهمیت خواند و تصریح کرد: دانشجویان هیأت باید در کارهای خود دارای هدف باشند و لازمه این کار نیز برنامه ریزی برای ترویج، تبلیغ و تثبیت معنویت است. سرپرست دانشگاه توجه به فرائض دینی و برنامه های معنوی را در فضای دانشگاه و به طور خاص در خوابگاه های دانشجویی مهم خواند و به انتظار رهبر معظم انقلاب از دانشجویان مبنی بر «تحصیل، تهذیب و ورزش» اشاره کرد و گفت: شما عزیزان دانشجو به عنوان خادمین اهل بیت، تهذیب را در دانشگاه زمینه سازی می کنید. شایان ذکر است در ابتدای این نشست نیز علی زارعی مسئول هیأت دانشجویی باقرالعلوم (ع) دانشگاه به ارائه گزارشی از اقدامات هیأت دانشجویی در طول سال پرداخت و سایر اعضای هیأت نیز به بیان مطالبات، دغدغه‌ها و انتظارات خود پرداختند.