حضور معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در سی و پنجمین نشست کمیته هویت و همبستگی ملی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

01 07 2015
کد خبر : 4204311
تعداد بازدید : 48

خانم دکتر کریمی معاون محترم فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گیلان در سی و پنجمین نشست کمیته هویت و همبستگی ملی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که 7 لغایت 9 بهمن ماه سال جاری در دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار برگزار گردید حضور داشتند.

سی و پنجمین نشست کارگروه هویت و همبستگی ملی با موضوع بررسی نشریات دانشجویی و بحث بومی گزینی با حضور 40 دانشگاه و همچنین تفاهم نامه وزارت علوم با نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی به میزبانی نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران  برگزار گردید.

************

بخشی از سخنرانی دکتر هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در مراسم افتتاحیه :

دکتر سید ضیاء هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم تحقیقات و فناوری: استعمار فرهنگی و جنگ نرم، وحدت ملی را ضعیف می‌کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: امروز ما جامعه ای مقتدر و همبسته هستیم و در موقعیتی قرار داریم که باوجود نا آرامی ها و ناامنی های مختلف در کشورهای پیرامونی ، از امنیت و آرامش پایدار برخورداریم. دکتر سید ضیاء هاشمی افزود : آرمان یک کشور این است که همبسته باشد و اقتدار هر کشوری در گرو وجود و احساس همبستگی و هویت ملی در مردمان است. به گفته وی، جامعه ضعیف نمی تواند آرامش را تامین و نهادینه کند. کشور فقیر، کشور ضعیف است و ماباید با ایجاد و تقویت همیستگی و هویت ملی به چنان صلابتی برسیم که دیگران نتوانند ما را تهدید کنند . وی افزود: ما در مولفه های اجتماعی و نرم نیز باید صلابت پبدا کنیم، مولفه های فرهنگی منشا قدرت است که بر اساس هویت جمعی مردمان شکل می گیرد . معاون وزیر علوم تصریح کرد: وقتی مطرح می شود که یک سردار ایرانی به اندازه 40 قدرت خارجی در مقابله با داعش این جریان و توطئه استکباری، ایفای نقش می کند، به آن افتخار می کنیم. دکتر هاشمی تاکید کرد: هویت و همبستگی باید به قدری نهادینه و عمیق شود که حتی تصور هرگونه تهدید از سوی دشمنان غیرقابل انجام باشد و این نیازمند تلاش برای نهادینه کردن ارزش های بومی ، ملی و مذهبی تمام آحاد، اقشار و اقوام مختلف است . وی خاطر نشان کرد: چرا این همه افتخارات ملی را به خوبی معرفی نکرده ایم و خطر حذف گروه هایی از اقشار و اقوام مختلف به نوعی خلاف جهت منافع و مصالح نظام است چراکه باید تقویت همبستگی و هویت ملی در اولویت قرار گیرد . به گفته وی، استعمار فرهنگی و جنگ نرم ادامه دارد، و بدنبال آن است که فرهنگ و وحدت ملی را ضعیف کند .

 بخشی از سخنرانی امیر دریادار حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریای ارتش جمهوری اسلامی ایران در مراسم افتتاحیه :

 امیر دریادار حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریای ارتش جمهوری اسلامی ایران در همایش تخصصی هویت و همبستگی ملی در دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار: خنثی شدن توطئه ایران هراسی از دستاوردهای حضور در آبهای آزاد است .

امیر دریادار حبیب الله سیاری در همایش تخصصی هویت و همبستگی ملی در دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار اظهار داشت: ناوگان تجاری، نظامی، صنایع و زیرساخت ها، نیازهای مهم و ضروری اقتدار دریایی کشور ها است که در ایران این دو بعد ناوگان تجاری و نظامی در موقعیت بسیار خوبی نسبت به سایر کشورهای همسایه قرار دارد. وی افزود: در زمینه تقویت و پیشبرد صنایع و زیرساخت های دریایی نیازمند همکاری بیشتر دانشگاه ها و افزایش رشته های دانشگاهی علوم دریایی در سطح مراکز علمی هستیم . وی اظهار امیدواری کرد که با تعامل جدی وزارت علوم و تحقیقات با نیروی دریایی و افزایش رشته های دریا محور، بسترهای لازم برای جذب دانشجو در راستای توسعه این بخش فراهم شود . وی همچنین در خصوص فرمایشات رهبری مبنی بر توسعه و عمران سواحل به ویژه سواحل جنوب، گفت: ما در نیروی دریایی افتخار می کنیم که پیشتاز حرکت توسعه ای این سواحل بوده ایم و با قدرت در این جهت با اقتدار در سواحل مکران مستقر شده ایم . ایشان با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران همه شرایط برای تسلط بر دریاها را دارد، افزود: به برکت انقلاب اسلامی و تدابیر رهبری در دو دهه گذشته طرح بازگشت به دریا در کشور اجرا شده است . بر اساس این گزارش: جمهوری اسلامی ایران دارای سه هزار کیلومتر مرز دریای مشترک با کشورهای همسایه است . دسترسی به آب های آزاد از داشته های ارزشمند یک کشور است به طوری که بر اساس آمارها، اکنون بیش از ۹۰ درصد تجارت جهانی از طریق حمل و نقل دریایی انجام شده و در ایران نیز به دلیل وجود دسترسی مناسب به آب های آزاد و اقیانوسی، بیش از ۹۳ درصد حمل و نقل و تجارت از طریق دریا انجام می شود .
 
دسته بندی :
خبرها