حضور مدیر کل سیاستگذاری و برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گیلان

30 06 2015
کد خبر : 4203303
تعداد بازدید : 35

با توجه به برگزاری همایش استانی «گفتمان اعتدال؛ دیپلماسی فرهنگی و توسعه گردشگری» در دانشگاه گیلان و حضور آقای دکتر فریدون رحیم زاده مدیر کل محترم  سیاستگذاری و برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این همایش، جلسه ای با حضور ایشان و معاونت محترم فرهنگی و اجتماعی دانشگاه  همکاران حوزه در تاریخ 94/03/24 در اتاق شورای معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه برگزار گردید.

در این جلسه خانم دکتر کریمی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ضمن خیرمقدم به مدیر کل سیاستگذاری فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با اشاره به موقعیت منطقه ای دانشگاه گیلان به عنوان  بزرگترین دانشگاه جامع شمال کشور و جایگاه علمی و رتبه هشتم در بین دانشگاه های کشور  نکاتی را مطرح  نمودند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، با توجه به محورهای سیاست فرهنگی دانشگاه، اعتمادسازی را اصل دانستند و رشد متوازن آموزشی، پژوهشی و فرهنگی در راس فعالیتهای دانشگاه معرفی نمودند ایشان به  فعالیتهای فرهنگی انجام شده در سال گذشته به ویژه در حوزه دانشجویی اشاره و به تلاش همه دست اندرکاران دانشگاه در خصوص تبیین فعالیت های فرهنگی و ورود آن از حاشیه به متن تأکید داشتند.

همچنین در این جلسه آقای دکتر فریدون رحیم زاده مدیر کل محترم سیاستگذاری و برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری،  با قدردانی از معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه جهت فراهم آوردن فرصتی که به طور مستقیم با همکاران معاونت فرهنگی آشنا شوند، افزوند با توجه به اینکه شهر رشت یکی از شهرهای مهم فرهنگی، سیاسی و اجتماعی  شمال کشور است  دانشگاه گیلان را از لحاظ ساختار و قدمت دارای  اهمیت ویژه ای در بین دانشگاههای کشور معرفی نمودند.

ایشان در ادامه افزودند: کارکردن در حوزه فرهنگی هم لغزنده و هم لغزاننده است و مثل راه رفتن روی لبه تیغ می ماند و در عین حال بحث کردن در حوزه فرهنگ، یک امر سهل و ممتنعی است. همه از فرهنگ حرف می زنند، همه فرهنگ را تعریف می کنند و تأکید بر اهمیت آن دارند ولی در میدان عمل، عمل کردن به آن سخت است. این حوزه منطقه حساسی است که همین حساسیت چه بسا خطرناک می شود و آدمهای با انگیزه را هم در عمل محافظه کار می کند. سخت ترین حوزه در دانشگاه حوزه فرهنگ می باشد و حوزه فرهنگ دانشگاه هم مدعی و هم متولی متعدد دارد. سیاست آموزش عالی این است که فرهنگ نباید به فوق برنامه تقلیل پیدا کند و اینکه فرهنگ و فعالیتهای فرهنگی در دانشگاهها از جایی شروع می شود که آموزش تمام شود. یعنی این دیدگاه که فرهنگ در حاشیه دانشگاه است دیدگاه درستی نمی باشد. فرهنگ در متن و بطن فعالیتهای ذاتی دانشگاه وجود دارد. بنابراین این  درست نیست که بگوییم در دانشگاه آموزش و پژوهش است و فرهنگ تعطیل است و کار فرهنگی شروع نشده است و جهت پر کردن اوقات فراغت، حوزه فرهنگی شروع می شود. این دیدگاه نه درست و نه قابل دفاع می باشد.

مدیر کل سیاستگذاری و برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ادامه داد: امروزه ساختارهای رسمی دانشگاهی مخصوصاً در حوزه های اجتماعی و فرهنگی به سمتی می روند که مجوز فرهنگی منتفی شود به نحوی که نیازی به آن نداشته باشند. در 10 یا 15 سال پیش که شبکه های اجتماعی به آن صورت وجود نداشت، یک دانشجو به چه چیزهایی وابسته بود؟ از جمله مجوزی برای اجرای برنامه ای می خواست که دانشجویان در کنار هم جمع شوند و بتوانند مثلاً شب شعر داشته باشند، فیلمی ببینند و مشاعره و گفتگو کنند. حال اگر در جامعه و حوزه رسانه ای و فرهنگی اتفاقی بیفتد که مجوز بلاموضوع شود و دانشجو بتواند بدون مراجعه به سیستم، کار خودش را انجام دهد و ساختاری وجود نداشته باشد، ساختار رسمی دانشگاه بلاموضوع خواهد شد و این اتفاق حالا در دانشگاههای کشور افتاده است. ما وارد عرصه ای از این اتفاقات شدیم که نیازمند این است که یک شستشوی درست و حسابی در روشها و برنامه های ما و خصوصاً در حوزه فرهنگی و اجتماعی بدهیم. نکته مهم این است که  در چنین شرایطی در قبال فرایندی می ایستیم که از هزینه عمومی پرداخت می شود و بلا­اثر است و هر کنش ممانعت آمیز ما نه تنها چیزی را به تأخیر نمی اندازد و اثرش را کم نمی کند بلکه به مضربش اضافه و اثر منفی آن امر محفوظ را زیادتر می کند. ایشان افزود :حوزه های فرهنگی باید رصد فرهنگی انجام دهند، دیده بانی های فرهنگی این امکان را به ما می دهند که از یک وسعت و ارتفاع بالاتری به حوزه فرهنگ، اجتماع و سیاست نگاه کنیم، نسبتها را با همدیگر دقیق ببینیم. در واقع امروز در همان نقطه ای هستیم که 10 یا 15 سال پیش گفته می شد که اگر سلیقه ها و تنوع رابه رسمیت نشناسیم، به روزی خواهیم رسید که سیستم رسمی در حوزه فرهنگی از سیستم غیررسمی که زیرزمینی می باشد، عقب می ماند. باید در فضای اجتماعی و سیاسی، گشایشهایی ایجاد شود. وزارت علوم از بررسی و تحقیق در دانشگاهها در حد وسع خودش استقبال و حمایت می کند. کوچکترین طرح در ستاد وزارت علوم مورد بررسی و حمایت قرار می گیرد.

این جلسه با معرفی افراد حاضر، نمایندگان فرهنگی و اجتماعی دانشکده ها و کارشناسان و کارکنان معاونت فرهنگی و اجتماعی دنشگاه و  پرسش و پاسخ پایان گرفت.

 
دسته بندی :
خبرها