جوان امروز نیازمند الگو است

18 12 2021
کد خبر : 4234622
تعداد بازدید : 134
بخشی از مصاحبه معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گیلان در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان در حاشیه همایش بین‌المللی بازتاب‌های داخلی و بین‌المللی جنبش جنگل 
دکتر محسن اکبری معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گیلان با اشاره به اهمیت الگوسازی قهرمانان گفت: شخصیت‌هایی مثل میرزا‌ کوچک‌خان، الگوی منحصر به فردی از تحقق عبارت «ما می‌توانیم» هستند.

دکتر محسن اکبری، عضو دبیرخانه دائمی دانشجویی بزرگداشت نهضت جنگل، در حاشیه همایش بین‌المللی بازتاب‌های داخلی و بین‌المللی جنبش جنگل که، ۲۴ آذرماه به‌صورت وبینار در دانشگاه گیلان برگزار شد، با بیان اینکه میرزاکوچک‌خان یک عالم مجاهد بود گفت: صحبت کردن در خصوص شخصیت میرزا کار آسانی نیست. مقاومت و ایستادگی برابر زیاده‌خواهی، صداقت و شفافیت با طرفداران، آرمان‌خواهی و عزت در مقابل غیر‌خدا از ویژگی‌های مجاهدان واقعی است که میرزا کوچک‌خان هم از این قاعده مستثنی نبود.

دانشیار گروه مدیریت دانشگاه گیلان در پاسخ به این سؤال که چقدر ویژگی‌ها و خصوصیات برجسته شخصیتی میرزا به جامعه امروز شناسانده شده‌ است، ابراز کرد: ارزیابی شخصی بنده این است که برای تحقق این هدف و شناساندن آرمان‌های میرزا به عموم جامعه، راهی بسیار طولانی پیش رو است. متأسفانه بسیاری از افراد از ویژگی‌های بارز شخصیتی، آرمان‌ها، تفکرات و خدمات میرزا به جامعه ایرانی و به‌ویژه گیلان اطلاعات محدود و یا گاهی نادرستی دارند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گیلان با اشاره به اهمیت الگوسازی قهرمانان ملی خاطرنشان کرد: شخصیت‌هایی مثل میرزا‌ کوچک‌خان، الگوی منحصر به فردی از تحقق عبارت «ما می‌توانیم» هستند. همانطور که در آیه ۲۴۹ سوره مبارکه بقره خداوند متعال در خصوص این گونه افراد می‌فرمایند: «کَم مِن فِئَةٍ قَلیـلَةٍ غَلَبَت فِئَـةً کَثیرَةً بِاِذنِ‌ الله»، یعنی چه بسیار گروه کوچکی که به فرمان خدا، بر گروه‌های عظیمی پیروز شدند. مصداق این آیه شریفه افرادی هستند که با انگیزه الهی، کارهای بزرگی انجام می‌دهند.

وی یادآور شد: مدیران و مسئولان در حال حاضر نیز باید با الگو قرار‌دادن چنین قهرمانانی، از کارهای بزرگ و هیاهوی جبهه استکبار نهراسند، چرا که خداوند متعال در قرآن کریم وعده داده است: «وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِینَ» یعنی عزت مخصوص خدا، رسول او و مؤمنان است(سوره منافقون، آیه ۸). میرزا کوچک با ایمان قوی به این امر اعتقاد داشت و بدان عمل کرد. مدیران و مسئولان حال حاضر نیز با الگو گرفتن از ایشان می‌توانند به دستاوردهای بزرگی دست یابند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گیلان با بیان اینکه جوان امروز ما نیازمند الگو است، تصریح کرد: قرآن کریم در بخش‌های مختلفی الگوهایی را معرفی می‌کند. در آیه ۴ سوره مبارکه ممتحنه حضرت ابراهیم(ع) و پیروانش را به عنوان الگو معرفی کرده و می‌فرماید: برای شما سرمشق خوبی در زندگی ابراهیم و کسانی که با او بودند وجود داشت ... و در جایی دیگر در آیه ۲۱ سوره احزاب پیامبر اکرم(ص) را الگو و سرمشق نیکویی برگزید.

وی میرزا کوچک را الگویی کامل دانست و افزود: وظیفه ما معرفی الگوهایی است که نه تنها از اسوه‌های قرآنی تبعیت کرده، بلکه با تزکیه و تقوا، خود نیز الگو شده‌اند. اگر از نظر تاریخی شرایط قیام میرزا را بررسی کنیم، در می‌یابیم که میرزا یکی از این الگوهاست چرا که ایستادگی، آرمان‌خواهی، عزت و سربلندی وی را هویدا کرده که نیاز واقعی جامعه امروز و به‌ویژه نسل جوان ماست.

 

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

14 05 2024

پنجمین دوره آموزشی "کنشگری فرهنگی رسانه ای" ویژه کارشناسان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه های مناطق 2 و 3 کشور به میزبانی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گیلان

پنجمین دوره آموزشی کنشگری فرهنگی رسانه ای ویژه کارشناسان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه های مناطق ۲ و ۳ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به میزبانی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گیلان در حال برگزاری است. این دوره آموزشی توسط دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تا 27 اردیبهشت ماه 1043 با برگزاری کارگاه های آموزشی همچون تولد یک ایده؛ خلاقیت و ایده پردازی، سیر تولید محتوا، آشنایی با رسانه و مخاطب و بازاریابی و بازاریابی محتوایی اجرا می شود. دکتر اکبری معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گیلان در مراسم افتتاحیه این دوره با اشاره به اهمیت حضور رسانه ای و کنشگری فعالان فرهنگی در عرصه های مختلف ابراز امیدواری کرد این دوره موجب ایجاد جریان سازی رسانه ای در محیط های فرهنگی دانشگاه ها و زمینه ساز ایجاد پیوست رسانه ای برای تمامی فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی شود.  

16 04 2024

بیانیه معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گیلان در راستای عملیات غرورآفرین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

بسم الله الرحمن الرحیم « قَاتِلُوهُمْ يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَيْدِيكُمْ وَيُخْزِهِمْ وَيَنْصُرْكُمْ عَلَيْهِمْ... »  « با آنها پیکار کنید که خداوند آنها را به دست شما مجازات می کند و آنها را رسوا می سازد و شما را بر آنها منصور و غالب می نماید ... »  پس از سکوت مذبوحانه شورای امنیت و سران مفتون صهیون ملل، فجر گستران سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران در لبیک به بیانات ولی امر مسلمین جهان حضرت آیت الله امام خامنه‌ای (مدظله العالی) به اذن الله وعده صادق را رقم زدند و با هیبت خیبر شکن اهدافی را در داخل سرزمین‌های اشغالی با ده‌ها فروند موشک و پهپاد مورد اصابت قرار دادند و این تازه آغاز پاسخ‌ ها نه به خون به ناحق ریخته شده و شهادت فرماندهان و مستشاران نظامی ایران است بلکه  تلألو تادییی؛ برای رفتار غیر عرف این رژیم خبیث و کودک کش صهیونیستی در حمله به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق می باشد. آری ، آری قدرت نمایی مشروع ایران در جهان شروع شده است. سجیل های خدا یاور ما ساعت های متمادی در آسمان منطقه ، در امنیت کامل، مسیر خود را تا رسیدن به فوج عظیم  ابرهه طی کردند و هیچ کشوری در منطقه جز اذناب و ایادی رذل صهیون جرأت نکرد علیه آنها اقدامی کند. از یمن تا لبنان هم نوا و خودجوش  با موشک ها و پهپاد های ایران ، در حملاتی ترکیبی خطوط استکبار در منطقه درهم شکسته شد .  سلام و ثنای خدا بر روح پاک، بلند و اندیشه ژرف نگر شهید حاج حسن تهرانی‌مقدم که با مجاهدتی بی وصف ، کاری کرد که خط مقدم جنگ کیلومتر‌ها از مرز‌های ما فاصله داشته باشد و اینک آرزوی آن شهید والامقام در هدف قراردادن قلب رژیم منحوس صهیونیستی تحقق یافته و موشک‌های جمهوری اسلامی ایران  کیلومتر‌ها آن طرف‌تر، بیخ گوش ظالمان و جهانخواران، مراکز استراتژیک رژیم صهیونیستی را شخم زدند تا این پیام روشن را به آمریکا و مزدورانش در منطقه برسانند: «رژیم غاصب رفتنی است» . دانشگاهیان غیور دانشگاه گیلان ضمن حمایت قاطع از فخر آفرینان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به تمامی جهان‌خواران و ایادی زبون آنان گوشزد می‌کند که مردمان این آب و خاک تا آخرین قطره خون پای اهداف بلند انقلاب اسلامی ایستاده اند و دست همه بدخواهان را از دین ، آیین و خاک مقدس مقاومت کوتاه خواهند کرد.  انَّا مِنَ الْمُجْرِمِینَ مُنْتَقِمُونَ .