توصیه های روانی - فرهنگی مقابله با کرونا ویروس مدیر گروه علوم تربیتی دانشگاه گیلان

19 03 2020
کد خبر : 4244291
تعداد بازدید : 83

پیرو نامه  وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری در رابطه با اقدامات آموزش عالی در مواجهه با مشکلات حاصل از شیوع بیماری کووید  19 ، معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گیلان اقدام به تشکیل سه هسته فکری نمود که طی ابلاغ حکمی برای مدیران گروه های آموزشی جغرافیا، علوم اجتماعی و علوم تربیتی دانشگاه گیلان؛ ارایه تدابیر پیشگیرانه و درمانی مربوطه را از ایشان و همکاران گروه خواستار شد. که در پی آن دکتر حسن بلند مدیر گروه علوم تربیتی و نماینده هسته فکری 'اجتماعی-فرهنگی مقابله با کرونا' پیشنهاداتی را با عنوان «برنامه محافظت روانی در برابر کرونا» به شرح زیر ارائه نمود:

برنامه‌ی محافظت روانی در برابر کرونا

بیماری کووید 19 در بسیاری از کشورهای جهان به یک بحران ملی و در سطح بین المللی به یک مسئله‌ی جهانی تبدیل شده است. اگر چه به نظر می‌رسد که این بیماری در وهله‌ی نخست یک مشکل پزشکی باشد ولی جنبه‌های روان‌شناختی آن نیز از اهمیت برابری (اگر نگوییم بیشتری) برخوردار است. نکات زیر در مدیریت روان‌شناختی این بلیه‌ی جهانگیر سودمند خواهد بود.
1- مهمترین راهبرد برای مواجهه با بحران‌های فراگیر، «نترسیدن و در همان حال جدی گرفتن» است. اگر چه معمولاً نترسیدن و جدی گرفتن به نوعی با هم متناقض هستند اما راهبرد خردمندانه در همه‌ی بحرانهای شخصی و خانوادگی و اجتماعی، تجمیع این دو ویژگی متضاد است. توصیه‌های معتبر را با جدیت اجراء کنید اما نترسید و دیگران را هم نترسانید. دقت کنید که در حال حاضر (و در نهایت) مهمترین سپر دفاعی ما در برابر کرونا «سیستم ایمنی» ماست و ترس مداوم سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند.
2- احتمالاً خواهید گفت که ترس در اختیار من نیست و من نمی‌توانم نترسم. اگر چه بخشی از ترس ما طبیعی است ولی خواهید دید که با مدیریت محیط بیرون و درون، که این نوشتار کوشش می‌کند مبانی آن را منتقل کند، تا حد زیادی می‌توانیم ترس خود را کنترل کنیم. نکته‌ی 1 تکرار می‌شود: گمان نکنید برای مقابله کارآمدتر با کرونا باید بیشتر ترسید؛ خصوصاً در مورد دیگران (اعضای خانواده، بستگان، دوستان و...) این اعتقاد غلط را کنار بگذارید. تحقیقات روان‌شناسان نشان داده است که کمی ترس برای اقدامات پیشگیرانه مفید است اما ترسِ بیشتر، نتایج معکوس دارد.
3- از آلودگی اطلاعاتی پرهیز کنید. فقط از منابع معتبر و رسمی اطلاع کسب کنید و اطلاعات نامعتبر یا مشکوک یا ناشناس را دریافت نکنید و از دیگران هم مجدانه بخواهید برای شما نفرستند و خودتان نیز برای دیگران ارسال نکنید. شاید متوجه نباشید اما اطلاعات ترسناک بدون آنکه شما مطلع باشید روحیه‌ی شما را تضعیف می‌کند. انسان در پی اطلاعات درست است تا قدرت کنترل خود را افزایش دهد؛ درستی اطلاعات مشکوک معلوم نیست (و چنانکه تاکنون متوجه شده اید، معمولا نادرست است) و افزایش ترس، توانایی کنترل شما را کاهش می‌دهد.
4- در مواقع بحران، یک رژیم اطلاعاتی سودمند بگیرید:
الف) تنها در جستجوی اطلاعات از منابع رسمی و معتبر باشید +
ب)اطلاعاتی را جستجو کنید که روش مفیدتری را برای پیشگیری معرفی کنند نه اینکه فقط شما را بترسانند (اگر چیزی را خواندید یا شنیدید یا دیدید که فقط ترس شما را اضافه کرد ولی بر دانش یا مهارت پیشگیرانه‌/درمانی شما چیزی نیفزود، مطمئن باشید دریافت و مصرف آن اطلاعات اشتباه بوده است، حداقل آن را برای دیگران نفرستید) +
ج) اطلاعات امیدبخش و مثبت را دریافت کنید و برای دیگران بفرستید (اگر چیزی را خواندید یا شنیدید یا دیدید که فقط امید و خوش‌بینی شما را اضافه کرد ولی بر دانش یا مهارت پیشگیرانه‌/درمانی شما چیزی نیفزود، مطمئن باشید دریافت و مصرف آن اطلاعات درست بوده است، حتماً آن را برای دیگران بفرستید).
با اندکی دقت و تمرین تقریباً به راحتی خواهید توانست اطلاعات آلوده را، پیش از مصرف، شناسایی کنید؛ هر کجا شک کردید، بهتر آن است که آن اطلاعات را آلوده فرض کنید و از دریافت و مصرف و ارسال آن خودداری نمایید.
5- بر زمان حال تکیه کنید؛ از حواستان بیشتر استفاده کنید: از روی زمان‌سنج گوشی همراه‌تان، هر روز ده تا پانزده دقیقه ببینید، بشنوید، لمس کنید، ببویید و بچشید؛ مثلاً الان چه صداهایی را می شنوید؟ از چه جهت‌هایی؟ تلاش کنید تا صداهایی را که به سختی می‌شنوید، شناسایی کنید؛ به دور و بر خود نگاه کنید: چند شئ با رنگ قرمز می‌بینید؟ تفاوت هر قرمز را با قرمز دیگر ببینید؛ و... روی فکرتان نظارت کنید: فقط کافیست هر وقت فکرتان به سمت امور نگران کننده منحرف شد، آن را دوباره روی حس در حال تجربه بگردانید یا حس را عوض کنید (مثلاً از بینایی به شنوایی). این تکنیک نیاز به کمی تمرین دارد؛ شکیبا باشید. در مواقع هجوم ترس و اضطراب این روش را به کار بگیرید.
6- بر زمان حال تکیه کنید؛ دقت کنید که ترس اصولاً به آینده تعلق می‌گیرد و فکر و خیال راهی است که از طریق آن آینده و ترس وارد روان ما می‌شود. نگذارید چرخه‌ی افکار پایان‌ناپذیر شما را در چنبر خود بگیرد: تا متوجه شروع نشخوار ذهنی شدید، موقعیت خود را عوض کنید: با کسی حرف بزنید (در مورد چیزی غیر از نشخوارهای ذهنی)، راه بروید، دوش بگیرید و...چرخه‌ی نشخوار ذهنی را بشکنید. برای آینده برنامه‌ریزی کنید (اگر ضروری است) اما در آینده زندگی نکنید: به صورت واقع‌بینانه‌ای حل مسئله کنید، خیال‌پردازی نکنید. حتماً ساعاتی از روز را از فکر کردن به آینده عمداً بپرهیزید: الف)ذهن خود را نظارت کنید، ب)هر وقت متوجه شدید که وارد آینده شدید، از همان جا بازگردید و به فعالیتی در زمان حال مشغول شوید ج)این آینده‌روی‌ها را به صورتی (مانند نوشتن یا علامت‌گذاری) شمارش کنید.
7- ارتباط برقرار کنید؛ برقراری و حفظ ارتباط شرط مهمی برای سلامت روان و افزایش سیستم ایمنی است. در شرایط «ماندن در خانه» جوری برنامه‌ریزی کنید که همه‌ی افراد خانواده به حد مطلوب و نشاط آوری با هم ارتباط داشته باشند: دقت کنید که با همه‌ی اعضاء صحبت کنید، از بازی‌های خانگی به صورت روزانه برای افزایش تعامل استفاده کنید، با هم فیلم ببینید و تحلیل کنید و....کسی را (مخصوصاً نوجوانان) را مجبور به برقراری ارتباط نکنید راهی برای این مسئله پیدا کنید: مثلاً از آنها بخواهید تا نرم افزاری را برای شما پیدا کنند، نظرشان را در مورد فیلمها بپرسید و... به حریم خصوصی اعضای خانواده احترام بگذارید.
8- ارتباط برقرار کنید؛ برنامه‌ی منظمی برای ارتباط مجازی با اعضای فامیل یا دوستان فراهم کنید؛ از شبکه‌های مجازی به صورت جمعی استفاده کنید؛ با استفاده از نرم‌افرازهایی که امکان چندین ارتباط همزمان را برقرار می‌کنند (مانند اسکایپ) با اعضای خانواده یا فامیل مرتبط شوید. فهرستی از خویشاوندان و دوستان تهیه کنید و با آنها تلفنی صحبت کنید؛ هریک از اعضای خانواده می توانند فهرست اختصاصی خود را داشته باشند. اگر در شرایط «ماندن در خانه» قرار دارید و تنها هستید، حتماً روزانه، و ترجیحاً هر روز چند بار با اعضای خانواده، خویشان، دوستان و آشنایان تماس بگیرید و صحبت کنید.
9- احساس کارآمدی خود را تقویت کنید. مواظب باشید که عدم برنامه‌ریزی و اتلاف وقت می‌تواند به احساس سردرگمی و پوچی و حس عدم کنترل دامن بزند. هر روز «کار مفید» انجام دهید: کاری که نیاز به تمرکز و زحمت دارد و نتیجه‌ی ملموسی به بار می‌آورد مانند یادگیری زبان، دوره کردن دروس، تعمیر وسایل خانه و...ورزش کردن هم در این مقوله جای می‌گیرد. مواظب باشید افراط و تفریط نکنید. برای اعضای خانواده، نیز، با مشورت و نظر خودشان، برنامه‌ی افزایش احساس کارآمدی تدوین کنید ولی اجبار نکنید.
10- ارتباط با خدا و امور معنوی (مانند نماز و مراقبه) را جدی بگیرید. نمازها را با تعقیبات بخوانید و دعای روزانه را با توجه به معانی آنها بخوانید. تحقیقات بسیاری نشان داده‌اند که هر چه احساس مشارکت شما در یک اقدام معنوی (نماز، دعا، مراقبه، آیین های مذهبی و...)عمیق‌تر و طولانی‌تر باشد، احساس معناداری و آرامش بیشتر و به تبع آن سیستم ایمنی قوی‌تری خواهید داشت. روزانه برای تندرستی و آرامش و عافیت برگزیده‌ای از نزدیکان و خویشان و دوستان، با ذکر نام و اولویت و نیز برای همه‌ی انسانها دعا کنید. تلاش کنید تا کسانی را که از آنها کدورتی دارید، ببخشید و برایشان دعا کنید.آیین‌های مذهبی را هم فردی و هم با مشارکت داوطلبانه‌ی اعضای خانواده اجرا کنید.
خلاصه:
1- تا می‌توانید اقدامات پیشگیرانه را جدی بگیرید و تا می‌توانید نترسید.
2- از دریافت و مصرف و ارسال اطلاعات آلوده خودداری کنید.
3- با تکیه بر حواس و خودداری برنامه‌ریزی شده از آینده‌گردی و فکر و خیال، در حال بمانید.
4- با اعضای خانواده و خویشان و دوستان  به صورت مجازی، ارتباط منظم برقرار و آن را حفظ کنید.
5- از احساس کارآمدی خود و اعضای خانواده از طریق انجام دادن روزانه‌ی «کارهای مفید» به صورت برنامه‌ریزی شده و برنامه‌ریزی ناشده، مراقبت کنید.
6- ارتباطتان را با خدا و امور معنوی، بیشتر و عمیق‌تر کنید.

 

 

 


دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

07 07 2024

افتخار آفرینی دانشجویان دانشگاه گیلان در مرحله اول سومین جشنواره ملی برهان (ویژه کرسی های آزاد اندیشی )

اختتامیه مرحله اول سومین جشنواره ملی برهان (ویژه کرسی های آزاد اندیشی) در دانشگاه علامه با حضور معاون فرهنگی اجتماعی وزارت عتف و رئیس دانشگاه علامه، مدیران کل وزارتی، معاونین فرهنگی و اجتماعی برخی دانشگاه، کارشناسان و دانشجویان منتخب جشنواره روز یکشنبه مورخ هفدهم تیرماه 1403 برگزار شد . در این جشنواره دانشگاه گیلان در بخش مناظره با دریافت شش عنوان ،یک رتبه دوم ،دو رتبه سوم و سه رتبه چهارم (شایسته تقدیر)، جزء دانشگاههای برتر از حیث کسب تعداد رتبه و دریافت جایزه قرار گرفت . دانشجویان برگزار کننده، عناوین کرسی ها و مقام های کسب شده بدین شرح می باشد . ۱- خطر تجزیه ایران؛ شایعه یا واقعیت، سرکار خانم زینب شهبازی زاده، رتبه دوم، لوح سیمین ۲_ حجاب امری شخصی یا اجتماعی، جناب آقای محمد رضا اسفندیاری، رتبه سوم، لوح برنزین ۳-مردم سالاری دینی یا دموکراسی غربی، جناب آقای علی حجامی، رتبه سوم، لوح برنزین ۴_عملکرد جمهوری اسلامی ایران در برخورد با مفاسد اقتصادی، سرکار خانم سارگل حق پرست، رتبه چهارم (شایسته تقدیر) ۵_آزادی بیان در ایران,شعار یا واقعیت، جناب آقای مرتضی مظفری، رتبه چهارم (شایسته تقدیر) ۶_ تحدید یا ترغیب جمعیت، فرصت ها و چالش ها، سرکار خانم مهسا ساقی بیرق، رتبه چهارم (شایسته تقدیر) معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گیلان ضمن تبریک موفقیت به این عزیزان، توفیقات روز افزون تمامی دانشجویان را آرزو  می نماید.

07 07 2024

تقدیر رئیس ستاد دانشگاهیان استان گیلان در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، از حضور حماسی مردم در انتخابات

رئیس ستاد دانشگاهیان استان گیلان در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، طی پیامی از حضور حماسی ملت ایران تقدیر کرد. متن پیام بدین شرح است. خداوند بزرگ را شاکریم که حماسه‌ حضور پرشور مردم در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، صفحه‌ درخشان دیگری بر افتخارات بزرگ انقلاب اسلامی ایران افزود. از همه مردم ایران و به طور خاص از کلیه اعضای خانواده بزرگ دانشگاهیان استان گیلان که با حضور خود موجب افزایش شور و نشاط انتخاباتی و رقم زدن درصد بالایی از مشارکت مردم شدند، سپاسگزاری نموده و انتخاب دکتر مسعود پزشکیان را به عنوان نهمین رییس جمهور ایران اسلامی تبریک عرض می نمایم و توفیق و سربلندی ایشان را در سایه وفاق و وحدت ملی از خداوند منان خواهانم. دکتر محمد دوستار رئیس ستاد دانشگاهیان استان گیلان در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ۱۶ تیر ۱۴۰۳

26 12 2023

کسب رتبه برگزیده و شایسته تقدیر دانشجویان دانشگاه گیلان در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی حرکت

آیین اختتامیه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی حرکت با حضور دکتر زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، جمعی از مسئولان وزارتی، استانی، دانشگاهی و جمع کثیری از دبیران کل انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور، دبیران اتحادیه‌های علمی دانشجویی و کارشناسان انجمن‌های علمی در روز دوشنبه چهارم دی ماه ۱۴۰۲ به میزبانی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد. در این جشنواره انجمن های علمی دانشگاه گیلان موفق به کسب یک مقام برگزیده و یک مقام شایسته تقدیر گردید. انجمن علمی دانشجویی بیوسیستم دانشگاه گیلان رتبه برگزیده، بخش اختراع گروه کشاورزی - دبیر انجمن - آقای محمد رضا حیدری انجمن علمی دانشجویی دانشکده هنر و معماری دانشگاه گیلان رتبه شایسته تقدیر، بخش نشریه گروه هنر و معماری عنوان اثر: مجله شش سوی هنر با توجه به رویکرد جدید معاونت فرهنگی و اجتماعی و شورای انجمن های علمی دانشگاه گیلان، تنها آثار با کیفیت طراز بالا به جشنواره بین‌المللی ارسال شد که از میان ۱۱ اثر ارسالی، ۲ اثر موفق به کسب رتبه شدند و در مجموع دانشگاه گیلان در رتبه ششم دانشگاه های سراسر کشور قرار گرفت. معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ضمن تبریک به جامعه دانشگاهی، توفیقات روز افزون این عزیزان را آرزو می نماید. ​​​​​​​

20 11 2023

جشن ازدواج 31 زوج دانشجویی به میزبانی دانشگاه گیلان برگزار شد

جشن ازدواج 31 زوج دانشگاهی با حضور رئیس دانشگاه گیلان، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان، مدیران دانشگاهی و دانشجویان در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد. دکتر فرید نجفی رئیس دانشگاه گیلان در این مراسم ضمن تبریک میلاد حضرت زینب (س) و روز پرستار، برای تمامی مزدوجین آرزوی خوشبختی کرد. رئیس دانشگاه گیلان ضمن معرفی دانشگاه گیلان به عنوان دانشگاه دوستدار خانواده گفت: ما پیگیر ساخت 210 واحد آپارتمانی متاهلی از سهمیه وزارت علوم برای دانشگاه گیلان هستیم و همانطور که سال قبل قول دادیم که مسکن متاهلی را در دانشگاه راه اندازی کنیم با همت واحدهای مختلف، از ترم آینده میزبان دانشجویان متاهل در 18 خوابگاه متاهلی دانشگاه خواهیم بود. دکتر نجفی در انتها هم با توجه به تقارن این جشن با سالروز میلاد حضرت زینب (س)، زندگی مشترک را شبیه پرستاری دانست و گفت: زن و شوهری که با هم زندگی می کنند در همه ابعاد زندگی باید پرستار همدیگر باشند. حجت الاسلام والمسلمین علی محمد عباسی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های گیلان؛ ازدواج دانشگاهی را ازدواجی آگاهانه، به هنگام و آسان دانست و گفت: سعی خواهیم کرد که ازدواج آگاهانه را در کنار همکارانمان ترویج دهیم. وی همچنین از آمادگی دفتر نهاد رهبری در دانشگاه برای پذیرش مراجعه دانشجویان پسر و دختر در امر ازدواج خبر داد و گفت: ما تلاش می کنیم تا مقدمات ازدواج عزیزان دانشگاهی را فراهم کنیم. شایان ذکر است ادای احترام به شهدای گمنام دانشگاه، کاشت 31 نهال مثمر به اسم زوج های دانشگاهی، جاری شدن صیغه عقد یکی از زوجین به صورت نمادین، پرچم گردانی حرم امام رضا (ع)، اجرای برنامه های شاد و مفرح، کارگاه های آموزشی و اردوی تفریحی از دیگر برنامه های این مراسم بود. تصاویر

14 05 2024

پنجمین دوره آموزشی "کنشگری فرهنگی رسانه ای" ویژه کارشناسان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه های مناطق 2 و 3 کشور به میزبانی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گیلان

پنجمین دوره آموزشی کنشگری فرهنگی رسانه ای ویژه کارشناسان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه های مناطق ۲ و ۳ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به میزبانی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گیلان در حال برگزاری است. این دوره آموزشی توسط دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تا 27 اردیبهشت ماه 1043 با برگزاری کارگاه های آموزشی همچون تولد یک ایده؛ خلاقیت و ایده پردازی، سیر تولید محتوا، آشنایی با رسانه و مخاطب و بازاریابی و بازاریابی محتوایی اجرا می شود. دکتر اکبری معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گیلان در مراسم افتتاحیه این دوره با اشاره به اهمیت حضور رسانه ای و کنشگری فعالان فرهنگی در عرصه های مختلف ابراز امیدواری کرد این دوره موجب ایجاد جریان سازی رسانه ای در محیط های فرهنگی دانشگاه ها و زمینه ساز ایجاد پیوست رسانه ای برای تمامی فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی شود. تصاویر  

05 07 2024

اختتامیه جشنواره ملی برهان در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می‌شود

اختتامیه مرحله اول سومین جشنواره ملی برهان (ویژه کرسی‌های آزاداندیشی)، ۱۵ تا ۱۷ تیرماه با حضور دانشجویان منتخب، مسئولان دانشگاه‌ها و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می‌شود. این جشنواره در سال‌های ۹۵ و ۹۸ در قالب کرسی‌های آزاد‌اندیشی توسط معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم برگزار شده است. دور سوم و جدید آن با بازنگری جدی در شیوه‌نامه آغاز و فرایند اجرایی آن از دی ماه سال گذشته آغاز شد. دانشجویان علاقه‌مند از ۱۵ بهمن تا ۱۵ اسفند وقت داشتند تا آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند. جشنواره برهان مخصوص دانشگاه‌های وزارت علوم است که در سال‌های گذشته در فضای کرسی‌های آزاد‌اندیشی فعال بوده‌اند. بازه زمانی برگزاری کرسی‌ها نیز اول مهر ۱۴۰۱ تا آخر بهمن ۱۴۰۲ بوده است. حدود ۶۸۶ اثر به دبیرخانه ارسال شده که از این تعداد ۵۷۲ اثر به بخش رقابتی اصلی و ۱۱۴ اثر به مرحله رقابتی جانبی راه یافتند، ۴۹ داور در فرایند بررسی آثار حضور داشتند. سال گذشته در مجموع سه هزار و ۴۴۷ کرسی در دانشگاه‌های کشور برگزار شد که نسبت به سال ۱۴۰۱ با افزایش ۹۶۵ کرسی، رشد حدود ۲ و نیم برابری داشته است. گفتنی است براساس اعلام وزارت علوم، جشنواره برهان در دو مرحله تقدیر از بهترین کرسی‌ها، رویداد توانمند‌سازی و بازنمایی کرسی‌ها در فضای رقابتی برگزار می‌شود.  

03 07 2024

آئین دانش آموختگی دانشجویان ورودی سال 1399 دانشگاه گیلان برگزار می شود

طبق روال هر ساله آئین دانش آموختگی دانشجویان دانشگاه گیلان با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در حال برگزاری است . شایان ذکر است، این مراسم از روز سه شنبه 12 تیر آغاز و تا روز پنج شنبه  14 تیر ماه 1403 در دانشکده های مختلف ادامه خواهد یافت. جدول زمانی مراسم سه شنبه 12 تیر ماه ـ ساعت 14 الی 17 ـ دانشکده تربیت بدنی ـ تالار معین چهارشنبه 13 تیر ماه ـ ساعت 8 الی 16 ـ دانشجویان دانشکده ادبیات و علوم انسانی ـ تالار حکمت چهارشنبه 13 تیر ماه ـ ساعت 13 الی 15:30 ـ دانشجویان دانشکده شیمی ـ تالار شهید کریمی چهارشنبه 13 تیر ماه ـ ساعت 16 الی 19 ـ دانشجویان دانشکده ریاضی ـ تالار شهید کریمی چهارشنبه 13 تیر ماه ـ ساعت 16:30 الی 20 ـ دانشجویان دانشکده معماری و هنر ـ تالار حکمت چهارشنبه 13 تیر ماه ـ ساعت 17 الی 19 ـ دانشکده منابع طبیعی ـ تالار معین چهارشنبه 13 تیر ماه ـ ساعت 17 الی 20 ـ دانشجویان دانشکده مکانیک ـ تالار حکمت پنج شنبه 14 تیر ماه ـ ساعت 8 الی 11 ـ دانشکده فنی شرق ـ تالار معین پنج شنبه 14 تیر ماه ـ ساعت 8 الی 11 ـ دانشجویان دانشکده علوم کشاورزی ـ تالار حکمت پنج شنبه 14 تیر ماه ـ ساعت 10 الی 12 ـ دانشجویان فیزیک ـ تالار شهید کریمی پنج شنبه 14 تیر ماه ـ ساعت 13 الی 15 ـ دانشجویان دانشکده مدیریت و اقتصاد ـ تالار حکمت پنج شنبه 14 تیر ماه ـ ساعت 13:30 الی 15:30 دانشجویان زیست سلولی و مولکولی و زیست جانوری ـ تالار شهید کریمی پنج شنبه 14 تیر ماه ـ ساعت 17 الی 20 ـ دانشجویان دانشکده فنی ـ تالار حکمت پنج شنبه 14 تیر ماه ـ ساعت 17 الی 20 ـ دانشجویان زیست گیاهی و زیست دریا ـ تالار شهید کریمی

04 07 2024

رئیس دانشگاه گیلان در آئین دانش آموختگی: ما به انسان توسعه یافته ای نیاز داریم که در همه ابعاد توسعه یافتگی، به رشد متوازن برسد

آئین دانش آموختگی دانشجویان ورودی 1399 دانشگاه گیلان به تفکیک دانشکده های دانشگاه برگزار شد که  رئیس دانشگاه گیلان در این آئین، رشد متوازن در همه ابعاد توسعه یافتگی را، نیازمند انسان توسعه یافته دانست. دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان با تبریک دانش آموختگی دانشجویان ورودی 1399 دانشگاه گفت: تحصیل در دانشگاه لذت و شیرینی خاص خود را دارد و امروز مرحله دیگری از مراحل زندگی شما، در حال رقم خوردن است. رئیس دانشگاه گیلان با اشاره شرایط کرونایی حاکم بر جامعه در سال 1399 و آموزش غیرحضوری دانشجویان گفت: دوران دانشجویی به سرعت سپری می شود و مهم این است که ما چه توشه ای از دوران دانشجویی برای خود اندوخته می کنیم. دکتر دوستار با تاکید بر اینکه موفقیت امروز شما دانش آموختگان در پشت سر گذاشتن مقطعی از مقاطع تحصیلیتان، مرهون تلاش های خودتان، استادان، کادر علمی و اجرایی و به طور خاص والدین شما است گفت: خوشا به حال کسی که توانسته از لحظات زندگی خودش، بهره‌برداری موثر و کارآمد داشته باشد و برای مسیر زندگیش هدف داشته باشد. وی  با بیان اینکه درزمان ورود دانشجویان ورودی جدید، برای دانشجویانم دو سوال مطرح می کنم یکی اینکه در طول دوران تحصیل چه توانمندی کسب می کنید که جامعه به شما مراجعه کند و دیگری اینکه چه نیازمندی هایی در جامعه بشریت وجود دارد که تاحالا کسی به فکر برآورده شدن آن نبوده و شما می توانید آن ها را برآورده کنید تصریح کرد: در زمان دانش آموختگی نیز مجدد این سوالات را از آنها می پرسم که اگر کسی به یکی از این دو سوال هم پاسخ دهد، نشان دهنده این است که زمینه کارآفرین شدن در وجودش قرار دارد. دکتر دوستار تصریح کرد: ما به انسان توسعه یافته ای نیاز داریم که در همه ابعاد توسعه یافتگی همچون علمی، تربیتی، اجتماعی، مهارتی و معنوی به رشد متوازن برسد. رئیس دانشگاه گیلان تفاوت کشورهای توسعه یافته و توسعه نیافته را فرای منابع زیرزمینی و روی زمینی دانست و گفت: مدیریت منابع است که کشور را در مسیر توسعه پرشتاب قرار می دهد. شایان ذکر است آئین دانش آموختگی دانشجویان ورودی 1399 دانشگاه گیلان، طی روزهای 12 تا 14 تیر ماه 1403 به تفکیک دانشکده های دانشگاه در تالار اجتماعات حکمت، استاد معین دانشکده تربیت بدنی و شهید کریمی علوم پایه به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی برگزار شد که بیش از 1823 تن از دانشجویان، دانش آموخته شدند.  

19 06 2024

سرپرست دانشگاه در مراسم گرامیداشت روز بسیج استادان: بسیج درخت تنومدی برای خدمت رسانی به جامعه است

گرامیداشت روز قشر بسیج استادان با حضور سرپرست دانشگاه گیلان، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان و جمعی از استادان بسیجی استان در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد.  دکتر محمد دوستار سرپرست دانشگاه گیلان در این نشست ضمن گرامیداشت سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران افزود: بسیج یکی از نوآوری های امام راحل بود که هم اکنون به درخت تنومدی برای خدمت رسانی در جامعه تبدیل شده است.  وی با اشاره به چندوجهی بودن بسیج در جامعه تصریح کرد: بسیج متعلق به قشر خاصی نیست و به جغرافیای خاصی تعلق ندارد و باتوجه به نیاز جامعه در مسائل فرهنگی، سازندگی، دفاعی، علمی و... در همه زمان ها و مکان ها برای حل مشکلات جامعه متبلور می شود.  سرپرست دانشگاه با بیان اینکه اکنون در جنگ ترکیبی به سر می بریم افزود: لازمه مبارزه با جنگ ترکیبی جهاد است که رهبر معظم انقلاب جهاد تبیین را اقدامی قطعی و فوری برای مبارزه با دشمنان دانسته اند. وی با اشاره به اینکه مطالبه مقام معظم رهبری جهش تولید است تأکید کرد: یکی از عرصه های جهاد تبیین توسط استادان دانشگاهی، ایجاد شرکت های دانش بنیان است که این فرصت مناسبی برای تبیین نقش آفرینی های اساتید بسیجی در عرصه تولید و صنعت خواهد بود.  دکتر دوستار با بیان اینکه بسیج به دنبال خدمت بی منت است، یکی از راه های نیل به مطالبات مقام معظم رهبری را همکاری و همفکری دانشگاهیان دانست و تصریح کرد: زمانی که متعلق به مردم است نباید صرف تقابل با یکدیگر شود و چنانچه دانشگاه ها نسبت به آگاه سازی اهمیت انتخابات به دانشجویان وارد عمل شوند، شاهد برگزاری انتخاباتی پرشور و اثرگذار خواهیم بود.  سرپرست دانشگاه ضمن امیدواری به اینکه دانشگاهیان در عرصه جهاد تبیین بیش از پیش همت گمارند، تحکیم روابط استادان با دانشجویان را منجر به ترویج دستاوردهای انقلاب به دانشجویان و انتشار امیدواری در جامعه دانست.  دکتر حبیبی مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان نیز در این مراسم، ضمن گرامیداشت روز بسیج اساتید که با سالروز شهادت شهید چمران آمیخته شده، از مرحوم دکتر رحمدل استاد بسیجی دانشگاه گیلان یاد کرد و گفت: دکتر رحمدل از مفاخر تأثیرگذار در حوزه ادبیات دفاع مقدس بود که در آثار خود به نیکویی بین علم و اخلاق و ایمان پیوند زد.  دکتر حبیبی با بیان اینکه یکی از ویژگی های مهم شهید چمران ولایت مداری و مردم داری بود گفت: تبلور این ویژگی را در شهید آیت الله رئیسی دیدیم همانگونه که ایشان از نزدیک در کنار مردم حضور داشتند و پیگیر حل مشکلات مردم بویژه مردم مناطق محروم بودند.  وی ضمن تأکید بر صداقت گفتار و رفتار شهید آیت الله رئیسی با مردم، ایشان را احیاگر گفتمان انقلاب اسلامی دانستند که مورد اقبال مردم قرار گرفت و افزود: ارادت خاص شهید آیت الله رئیسی به مردم، یک ارادت کاملاً قلبی، واقعی و دو طرفه بود که شاهد وداع باشکوه مردم در مراسم تشییع پیکر ایشان بودیم.  دکتر حبیبی با اشاره به ظرفیت های جامعه دانشگاهی برای ترویج گفتمان جامعه به سمت مطالبات مقام معظم رهبری گفت: در حوزه جهاد تبیین، انتظارات از اساتید فرهیخته بیش از سایرین است زیرا با تربیت نیروهای جوان و آینده ساز کشور، فرصت مناسبی برای پرورش نیروهای همتراز انقلاب اسلامی خواهند داشت که برای رشد و تعالی کشور اثرگذار باشند.  مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان ضمن اشاره به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری به عنوان یک رویداد سیاسی بزرگ کشور گفت: پشتیبانی رأی آحاد مردم برای انتخاب رئیس جمهور می تواند نخبگانی شایسته را در مسیر رشد و تعالی کشور سوق دهد. 

24 06 2024

سرپرست دانشگاه در جمع اعضای هیأت دانشجویی باقرالعلوم (ع): لازمه کنترل هیجانات و عقلانیت، معنویت راستین است

اعضای هیأت دانشجویی باقرالعلوم (ع)، شامگاه روز یکشنبه 3 تیر ماه 1403 در تالار مسجد دانشگاه میزبان سرپرست دانشگاه بودند و طی نشستی به بیان مسائل مرتبط با هیأت پرداختند. دکتر محمد دوستار سرپرست دانشگاه گیلان در این نشست ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع دانشجویان گفت: تصمیمات و مبنای رفتار ما تحت تأثیر هیجانات یا عقلانیت است که هر کدام از این دو، مسیر حرکتی خاص خود را دارد. دکتر دوستار با بیان اینکه هر دو مسیر لازمه زندگی است خاطرنشان کرد: عنصر کنترل هیجانات و عقلانیت، معنویت راستین است. وی فعالیت های مذهبی در دانشگاه را خصوصاً در قشر دانشجویی با اهمیت خواند و تصریح کرد: دانشجویان هیأت باید در کارهای خود دارای هدف باشند و لازمه این کار نیز برنامه ریزی برای ترویج، تبلیغ و تثبیت معنویت است. سرپرست دانشگاه توجه به فرائض دینی و برنامه های معنوی را در فضای دانشگاه و به طور خاص در خوابگاه های دانشجویی مهم خواند و به انتظار رهبر معظم انقلاب از دانشجویان مبنی بر «تحصیل، تهذیب و ورزش» اشاره کرد و گفت: شما عزیزان دانشجو به عنوان خادمین اهل بیت، تهذیب را در دانشگاه زمینه سازی می کنید. شایان ذکر است در ابتدای این نشست نیز علی زارعی مسئول هیأت دانشجویی باقرالعلوم (ع) دانشگاه به ارائه گزارشی از اقدامات هیأت دانشجویی در طول سال پرداخت و سایر اعضای هیأت نیز به بیان مطالبات، دغدغه‌ها و انتظارات خود پرداختند.