برگزاری مراسم تکریم خانواده در دانشگاه گیلان

20 10 2014
کد خبر : 4205631
تعداد بازدید : 39
به همت کانون اخلاق و خانواده و با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بمناسبت روز تکریم خانواده مراسم « ازدواج دانشجویی » در دانشگاه گیلان برگزار گردید. 25 ذیحجه به عنوان روز خانواده و تکریم بازنشستگان در تقویم رسمی کشور درج شده است.

این مراسم با رویکرد تجلیل از زوج های موفق دانشجو و بررسی فرصتها و تهدیدات ازدواج دانشجویی و سخنرانی حجج الاسلام آقایان دکتر توانایی و عبدی از اساتید محترم حوزه و دانشگاه  و با حضور دانشجویان متأهل دانشگاه گیلان (متأهل: نخبه ـ دارای ثبت اختراع ـ دارای رتبه های ورزشی ـ  فعال قرآنی در رشته های شفاهی و کتبی) و سایر دانشجویان و مدعوین و خانوادهای ایشان در تالار حکمت دانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار گردید.

در این برنامه جشن نمادین ازدواج زوج دانشجوی دانشگاه گیلان  با حضور شرکت کنندگان انجام شد و همچنین از تعدادی زوج دانشجو تقدیر بعمل آمد.

از دیگر برنامه های جانبی این مراسم، نمایشگاه کاریکاتور با موضوع خانواده، از تاریخ 22 لغایت 29 مهرماه در دانشکده ادبیات و علوم انسانی برپا گردید.

شایان ذکر است این مراسم در روز دوشنبه مورخ 93/7/28 از ساعت 8 آغاز و در ساعت 12:30 پایان پذیرفت.

 

*********

 

آشنایی با روز خانواده و تکریم بازنشستگان


خانواده به عنوان مهمترین نهاد اجتماعی در جامعه می‌تواند بنای توسعه منابع انسانی را پایه‌ریزی کند و تکریم این نهاد موجب استحکام این واحد اجتماعی شده است و این در حالی است که حضور بازنشستگان به عنوان افرادی، با تجربه که سالها عمر خود را در مسیر خدمت به مردم و سازندگی کشور صرف کرده‌اند نباید فراموش شوند و باید از تجربیات گرانبهای آنان برای ساختن آینده‌ای بهتر بهره برد و جوانان را باید با سوق دادن به سوی این عزیزان به آینده کاری خود امیدوار ساخت.

از سال 86 روز 25 ذیحجه به عنوان روز خانواده و تکریم بازنشستگان در تقویم رسمی کشور درج شده است.

علت انتخاب این روز شأن نزول آیه «هل اتی» در سوره الانسان که راجع به خانواده و استحکام پایه‌های آن است، عنوان شده است. سوره هل اتی در روز 25 ذیحجه در شان اهل بیت پیامبر (ص) نازل  شد که پس از سه روز روزه و انفاق افطار خود؛ از طرف خداوند اطعام شدند.

اما در شورای فرهنگ عمومی اتفاق نظر بر این بود که روز بازنشستگان با یک روز در تقویم رسمی کشور تلفیق شود که بهترین روز برای این منظور روز 25 ذیحجه یعنی روز خانواده بود.

در دین مبین اسلام خانواده یکی از مهم‌ترین ارکان جامعه محسوب می‌شود. پایبندی به خانواده و جلوگیری از بی‌بندوباری و همچنین ارتقاء جایگاه و تحکیم بنیان خانواده، از جمله مسائلی است که به آن شفارش فراوان شده است.

خانواده به عنوان کوچک‌ترین نهاد اجتماعی، آسیب پذیرترین گروه در برابر آسیب‌های اجتماعی است به طوری که اکثر مشکلات و آسیب‌ها ابتدا در خانواده‌ها بروز پیدا می‌کند و در صورت عدم پیشگیری و برخورد ناصحیح با آنها، به درون جامعه نیز رسوخ می‌کند و در این شرایط دشوار دیگر نمی‌توان به راحتی مشکلات و آسیب‌ها را کنترل کرد.

بی شک با انجام فرامین دینی اسلام در مورد خانواده و درنظر گرفتن آنها می‌توان تا حد زیادی زمینه سلامت خانوادگی و سعادت و جاودانگی را برای خویش فراهم سازیم.

در 20 سپتامبر سال 1993 سازمان ملل، سال 1994 را سال جهانی خانواده و روز 15 مه (26 ارديبهشت)را روز جهانی خانواده نامید.

 

 

 

دسته بندی :
خبرها