همایش گرامی‌داشت روز جهانی آمار و روز ملی آمار و برنامه‌ریزی در دانشگاه گیلان برگزار شد.

05 11 2015
کد خبر : 4202306
تعداد بازدید : 40

همایش گرامیداشت روز جهانی آمار و روز ملی آمار و برنامه‌ ریزی توسط انجمن علمی دانشجویی آمار دانشکده علوم ریاضی در روز سه ‌شنبه مورخ 5 آبان 94 در تالار شهید کریمی دانشکده علوم  پایه برگزار شد.

این همایش با حضور اساتید دانشکده علوم‌ریاضی و با استقبال کم‌نظیر دانشجویان دانشکده علوم ‌ریاضی همراه بود.

در ابتدا پس از تلاوت آیاتی از کلام ا... مجید و پخش سرود ملی، آقای دکتر احمد عباسی رئیس دانشکده علوم ‌ریاضی ضمن خیرمقدم به دکتر پارسیان و تبریک روز جهانی آمار (28 مهر)، پس از ارائه توضیحاتی در خصوص روز جهانی آمار، تلاقی روز ملی آمار (اول آبان) با دهه ریاضیات (1 الی 10 آبان) را اتفاقی مبارک دانست و ابراز امیدواری کرد: این تلاقی، موجب گسترش ریاضی و آمار در سطح جامعه شده و نتایج ارزنده ‌ای در توسعه آمار و نیز در روند مجموعه ریاضی به همراه داشته باشد.

سپس ایشان به بیان نحوه شکل‌گیری علم آمار پرداخته و با بیان این مطلب که جنبه تخصصی آمار، متوجه تجزیه و تحلیل آماری است، تصریح کرد: بشر هر چه بیشتر به زندگی متمدن وابسته‌تر شده و زندگیش پیچیده‌تر می‌شود، نیاز به تحلیل آماری نیز بیشتر می‌شود.

وی در ادامه با ارائه گزارشی از وضعیت گروه آمار دانشکده، توسعه کمّی و کیفی گروه آمار را امری ضروری برشمرد و با اشاره به عزم دانشکده در خصوص جذب بیشتر اعضای هیئت علمی، ابراز داشت: راه‌اندازی دوره دکتری آمار در دانشکده در حال انجام سیر طبیعی خود بوده و پس از اتمام مراحل قانونی، دانشکده، پذیرش دانشجو در این مقطع را انجام خواهد داد.

ایشان در پایان با توجه به برگزاری بزرگداشت‌های مختلف این روز که به صورت موازی در سازمان‌ها و نهادهای استانی برگزار می‌شود، پیشنهاد کرد یک همایش متحد و واحد با پشتیبانی و حمایت سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط نظیر استانداری، شهرداری و ... شکل بگیرد که قطعاً نتایج بهتری خواهد داشت.

سخنران بعدی مراسم، مهندس مهرداد نوروزی کارشناس معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان بود که به همراه چند تن از کارشناسان این سازمان در این همایش شرکت کرده بود.

ایشان در ابتدا ضمن عرض خیرمقدم به دکتر پارسیان به جهت حضور در استان گیلان و پس از گرامیداشت روز ملی آمار و برنامه‌ریزی، با اشاره به روند رو به رشد گروه آمار دانشگاه گیلان، این روند را دور از چشم سازمان متبوع خود ندانست و با انتقاد از جزیره‌ای عمل کردن سازمان‌ها و نیز استقبال از پیشنهاد دکتر عباسی، تصریح کرد: ما هم با برگزاری همایشی متمرکز موافق هستیم.

مهندس نوروزی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های جاری معاونت آمار و اطلاعات سازمان، جمع‌آوری شاخص‌های آماری استان را از جمله این فعالیت‌ها برشمرد.

وی ضمن انتقاد از نبود آدرس‌های آماری استاندارد در سطح استان، عدم نزدیکی حوزه‌های اجرایی استان با دانشگاه را از بزرگ‌ترین چالش‌های فعلی خواند و در همین راستا بیان کرد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان، آمادگی همکاری با گروه آمار دانشگاه گیلان و نیز کمک به راه‌اندازی خانه آمار گیلان را اعلام می‌کند. مشکلات عدیده استان را می‌توانیم با کمک اساتید آمار در قالب طرح‌های پژوهشی از بین ببریم. همچنین او در انتها درخواست کرد مبحث آمارهای رسمی، بیش از پیش در برنامه‌های آموزشی مورد توجه قرار گیرد.

در بخش بعدی مراسم، دکتر بهروز فتحی عضو هیأت علمی گروه آمار دانشگاه گیلان و رئیس دانشکده فنی مهندسی شرق گیلان برای معرفی دکتر پارسیان به جایگاه رفت. دکتر فتحی ضمن تشکر از دست‌اندرکاران برنامه، روز جهانی آمار را تبریک گفته و با تشکر از دکتر پارسیان به دلیل حضور مجدد در دانشگاه گیلان، در سخنانی کوتاه به معرفی شخصیت علمی این استاد بزرگ پرداخت.

ایشان در ابتدا مروری کوتاه بر سوابق علمی دکتر پارسیان داشته و پس از معرفی تعدادی از تألیفات دکتر پارسیان، با رونمایی از کتاب استنباط آماری، تبریک و عرض خسته‌نباشید خود را به مناسبت چاپ این کتاب به دکتر پارسیان ابراز داشت.

او در پایان سخنان خود و پیش از دعوت از دکتر پارسیان برای ایراد سخنرانی، به بیان نحوه آشنایی خود با دکتر بهبودیان استاد بزرگ آمار ایران در حاشیه پنجمین کنفرانس بین‌المللی ریاضی در دانشگاه صنعتی اصفهان پرداخت و به نقل از ایشان گفت: پیشرفت آمار به سمتی می‌رود که ما باید در فصل مشترک بین سه رشته آمار، ریاضی و علوم کامپیوتر فعالیت کنیم.

در ادامه دکتر احمد پارسیان رئیس سابق انجمن آمار ایران و استاد آمار دانشگاه تهران با تبریک روز جهانی آمار و دهه ریاضیات و نیز اشاره به تقارن جالب روز ملی آمار و برنامه‌ریزی با نخستین روز دهه ریاضیات، انتخاب توأم «آمار» و «برنامه‌ریزی» را برای این روز، انتخابی درست دانست و اظهار داشت: دولتمردان بدانند هر برنامه‌ریزی که پشتوانه آمار نداشته باشد، محکوم به شکست است. بر این باورم که از آمار، زیاد گفته می‌شود اما در عمل، به آن اقتدا نمی‌شود.

ایشان با اشاره به درخواست مهندس نوروزی، ابراز امیدواری کرد که در خصوص آمارهای رسمی، دانشجویان آمار به کار گرفته شوند.

دکتر پارسیان در ادامه به بیان توصیه‌های خود به دانشجویان آمار پرداخت: علم آمار در ایران هنوز نوپا است؛ اگر می‌خواهید در شکوفایی آن سهیم باشید، خوب بخوانید و خوب یاد بگیرید و درست و بجا از آن استفاده کنید. اگر می‌خواهید در علم آمار سرآمد باشید، ریاضی را خوب یاد بگیرید؛ آنگاه از عهده دانش احتمالی برخواهید آمد و در نتیجه در آمارریاضی موفق خواهید بود.  با داشتن این سه، دروازه هر تخصص آماری به روی شما باز خواهد بود. بارها به دانشجویانم گفته‌ام که هر چه در آمارریاضی مشکل دارید، از احتمال است و هر چه از احتمال می‌کشید، از ریاضی است. با داشتن هر سه در کنار هم، موفق خواهید بود. دکتر پارسیان پس از صحبت های مقدماتی، اقدام به ارائه سمینار علمی برای دانشجویان نمود.

پرسش و پاسخ، اهدای جوایز به نفرات برگزیده مسابقه و تندیس یادبود همایش و پخش کلیپ تصویری و برگزاری سمینار تخصصی توسط دکتر پارسیان برای علاقه مندان از دیگر برنامه های این همایش بود.

101855569

 
دسته بندی :
خبرها