همایش بین المللی غذاهای سنتی استان با همکاری دانشگاه گیلان

11 03 2017
کد خبر : 4197643
تعداد بازدید : 50

سمینار و نمایشگاه بین المللی غذاهای سنتی ، فن اوری ، تجاری سازی ، بازاریابی و تاثیرات آن بر گردشگری، 19 اسفندماه 95 توسط دانشگاه گیلان و با مشارکت شهرداری رشت در مجتمع خاتم الانبیاء رشت برگزار شد.

دکتر احمد رضی رئیس دانشگاه گیلان در این سمینار یکی از وظایف تخصصی دانشگاه را نقش آفرینی در حوزه‌های تخصصی و تجاری‌سازی در جامعه دانست.

دکتر رضی با بیان اینکه در سال‌های اخیر نگاه و رویکرد دانشگاه گیلان به مباحث ساختاری و تولیدی تغییر کرده است گفت: کانون‌های رشد و شکوفایی با همکاری پارک علم و فناوری در دانشگاه گیلان تشکیل شده است. وی با اشاره به اینکه مقوله فن بازارها در سال‌های اخیر در دانشگاه گیلان به‌صورت جدی پیگیری می‌شود توضیح داد: دانشگاه گیلان در عرصه‌های مختلف علمی ورود می‌کند که یکی از تخصصی‌ترین ابعاد آن پیوند اقتصاد و دانشگاه است. دکتر رضی با بیان اینکه ۱۵۰ رشته در مقطع دکتری و ۲۶۰ رشته در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه گیلان وجود دارد گفت: دانشگاه گیلان باید در فعالیت‌های اجتماعی نقش ویژه ایفا کند که این مورد می‌تواند توانایی دانشگاه را افزایش دهد. رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به اینکه این دانشگاه می‌تواند در بحث برندسازی شهر رشت به‌عنوان شهر خلاق غذا نقش ویژه‌ای داشته باشد افزود: دانشگاه می‌تواند اثربخشی ویژه در بخش ایجاد آگاهی در جهانیان ایفا کند. وی با بیان اینکه لازمه معرفی شهر رشت به‌عنوان شهر خلاق غذا ایجاد برندسازی شهری است گفت: برندسازی شهری می‌تواند سبب ایجاد اشتغال و جذب گردشگری به سوی استان گیلان شود که لازمه آن پیوند دانشگاه و مدیران شهری است. دکتر رضی با اشاره به اینکه شهر رشت توانایی زیادی را در امر توانایی‌های خلاق و برندسازی شهری دارد اظهار داشت: قدمت منابع در شهر رشت بیشتر از بسیاری از نقاط دیگران ایران همانند تهران است.

دکتر مجید جوانمرد دبیر علمی این سمینار و رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران نیز در این مراسم با اشاره به اینکه در اروپا تمایل زیادی به غذاهای سنتی وجود دارد بیان کرد: غذای سنتی از عوامل فرهنگی و میراث یک کشور جهت شناسایی آنها به جهانیان به حساب می‌آید.

دکتر جوانمرد با بیان اینکه کشورهای زیادی اقدام به ثبت غذاهای سنتی خود در مجامع بین‌المللی کرده‌اند گفت: یکی از کشورهای موفق در امر ثبت غذا کشور ترکیه محسوب می‌شود که توانسته دوغ را به نام خود ثبت جهانی کند.

رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با اشاره به اینکه رنگ، عطر و شکل ارائه غذا در گیلان بسیار زیبا است توضیح داد: در مستندسازی غذاهای سنتی مشکلات زیادی وجود دارد که باید این نقص‌ها مرتفع شود.

دکتر جوانمرد با بیان اینکه برای ادامه روند شهر رشت به‌عنوان شهر خلاق باید مستندسازی انجام بگیرد افزود: یکی از پیشنهادات راهبردی در امر توسعه و معرفی فرهنگ راه‌اندازی مرکز غذای سنتی است.

در این سمینار همچنین شهردار رشت و دو تن از اعضای شورای اسلامی شهر رشت نیز به ارائه سخنرانی پرداختند.

شایان ذکر است در این سمینار ۲ نمایندگی صنایع غذایی از کشور تایوان و نمایندگانی از۷  کشور اندو نزی، تاجیکستان ،عمان، آفریقای جنوبی ، اتریش، تایلند و هندحضور دارند و نمایشگاه صنایع غذایی سنتی از عصر امروز به مدت دو روز در پیاده راه فرهنگی رشت دایر است.

تصاویر

photo_2017-03-06_00-32-32

دسته بندی :
خبرها