هفته موسیقی دانشگاه گیلان

01 12 2018
کد خبر : 4218256
تعداد بازدید : 103
با عنایت به اینکه دانشگاه گیلان یکی از دانشگاه هایی است که در آن رشته موسیقی فعال است، کانون دانشجویی موسیقی دانشگاه گیلان، طرحی تحت عنوان هفته موسیقی دانشگاه گیلان،  را همزمان با فرا رسیدن روز دانشجو در دانشگاه گیلان برگزار نمود. مراسم افتتاحیه این جشنواره شنبه 10 آذر ماه 1397، با استقبال بالغ بر سیصد دانشجو در تالار شهید مطهری این دانشگاه برگزار شد. در این مراسم افتتاحیه دکتر علی یعقوبی مدیر فرهنگی اجتماعی دانشگاه، آقای مهدی علومی مدیر گروه موسیقی دانشگاه، آقای منصور حبیب دوست استاد راهنمای کانون موسیقی و نماینده فرهنگی هنری دانشکده هنر و آقای ارژنگ سیفی زاده از مهمانان ویژه مراسم بودند. اولین اجرای این برنامه به گروه موسیقی ئاوات به سرپرستی شهریار قیدارپور (مقام دوم مسابقات گروهنوازی دانشگاه تهران) اختصاص داشت.این گروه اجرای خود را با پیش درآمد شور ساخته آقای فروتن آغاز، و پس از اجرای هفت قطعه، متشکل از تکنوازی، دونوازیی و گروه نوازی کار خود را با اجرای قطعه فولکلور کردی ونوشه به پایان رساند. در بخش دوم، برنامه ساز و آواز و پرسش و پاسخ با نوازندگی و سخنرانی آقای ارژنگ سیفی زاده و آواز رضا سادات برگزار گردید. در ادامه دانشجویان و اساتید به گفتگو پیرامون مباحثی با محوریت تربیت نوازنده و ردیف دان پرداختند. در پایان مراسم نیز از آقایان ارژنگ سیفی زاده و رضا سادات با اهدا لوح و تندیس هفته موسیقی دانشگاه گیلان، تقدیر گردید. روز دوم هفته موسیقی دانشگاه گیلان یکشنبه 11 آذر ماه 1397 با استقبالی نظیر روز قبل، در تالارمطهری دانشگاه برگزار گردید. این برنامه در دو بخش به قرار زیر برگزار گردید: در بخش اول دونوازی سنتور و عود به نوازندگی شهریار قیدار پور (مقام نخست جشنواره ملی موسیقی جوان)  و هیرش مرادگورانی اجرا گردید. همچنین با توجه به لزوم آگاهی دانشگاهیان از مسئولیت اقشار مختلف به خصوص قشر هنرمند، در دوران حساس هر جامعه، بخشی از جشنواره به مستندی پیرامون این موضوع اختصاص یافت.این مستند با نام "بزم رزم" با حضور کارگردان و تدوین گر این اثر، سید وحید حسینی و محدثه گلچین عارفی پخش گردید. محوریت این مستند پیرامون فراز و نشیب های موسیقی ایرانی در دوران جنگ تحمیلی ایران و عراق بود و اساتیدی چون حسین علیزاده، مجید درخشانی، بیژن کامکار، کامبیز روشن روان و... به بیان روایاتی از چالش موسیقی دانان کشور همگام با سایر سربازان در راه پیروزی کشورشان پرداختند .درپایان نیز به رسم یادبود، با اهدا لوح و تندیس جشنواره از کارگردان و تدوین گر این اثر مراحل قدردانی به عمل آمد.
سومین روز هفته موسیقی دانشگاه گیلان دوشنبه 12 آذر 97، با حضور جمع کثیری از دانشجویان و اساتید برگزار گردید.
اولین اجرای این برنامه به گروه همنوازان فروغ به سرپرستی امیر رستمی اختصاص داشت که توسط هفت هنرمند از دانشجویان دانشگاه گیلان به اجرا درآمد. قطعه بیداد استاد پرویز مشکاتیان، تصنیف شوق ساخته امیر رستمی و قطعه پریشانی هادی آذرپیرا از قطعات اجرایی این گروه بود.
اجرای دوم برنامه دونوازی کمانچه و تنبک بود که توسط امیر محمدرضایی و یوحنا علوی برگزار شد.
در انتهای برنامه، گروه شبدیز به سرپرستی نعیم ملاجعفری، به عنوان اجرای پایانی این روز به روی صحنه رفت. پیش درآمد و رنگ کردبیات اثر محمدرضا لطفی و تصنیف قدیمی کردبیات به روایت عبدالله دوامی از قطعات اجرایی این گروه بود.
مراسم اختتامیه هفته موسیقی دانشگاه گیلان، سه شنبه 13 آذر 97، در سالن شهید مطهری این دانشگاه برگزار گردید.
دکتر یعقوبی مدیر برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ، آقای حبیب دوست استاد مشاور کانون دانشجویی موسیقی و نماینده فرهنگی دانشکده هنر و معماری، آقای مهدی علومی مدیر گروه رشته موسیقی و دکتر نرگس ذاکر جعفری استاد گروه موسیقی دانشگاه گیلان از مهمانان ویژه این برنامه بودند.
همچنین این جشنواره در روز آخر میزبان هشت هنرمند مهمان، در قالب دو گروه موسیقی از شهر تهران بود. اولین اجرای این روز توسط گروه کوارتت فیلارمونیک تهران با آهنگ سازی استاد شریف لطفی، به روی صحنه رفت.
اجرای دوم با عنوان "خوابی که نصرت..."  به قطعاتی اختصاص داشت که توسط میثم ستایش بر روی تکه شعرهایی از نصرت رحمانی ساخته شده بود.
آخرین گروهی که در این روز به روی صحنه رفت گروه پویش به سرپرستی امیر محمدرضایی بود که در سال تحصیلی گذشته مقام اول مسابقات گروه نوازی دانشگاه تهران را کسب کرده بود.
در پایان برنامه از اعضای تمامی گروه هایی که طی چهار روز جشنواره به هنرمندی پرداخته بودند و نیز کادر اجرایی جشنواره، با اهدا لوح و تندیس یادبود هفته موسیقی، مراتب تقدیر و تشکر به عمل آمد.
سایر تصاویر
دسته بندی :
خبرها