نشست تخصصی حوزه اقدامات موثر در مبارزه با مواد مخدر برگزار شد.

05 03 2014
کد خبر : 4206953
تعداد بازدید : 34
با همکاری کانون آسیب های اجتماعی دانشگاه گیلان نشست تخصصی حوزه اقدامات موثردر مبارزه با مواد مخدردر تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد.

 سردار ابراهیم قائد رحمتی در نشست تخصصی حوزه اقدامات موثر در مبارزه با مواد مخدر، عرضه مواد مخدر را متأثر از میزان بالای تقاضا و مصرف دانست و اظهار کرد: باید با آگاهی دادن از پیامدهای سوء مصرف مواد، تقاضا برای مصرف را در بین اقشار مختلف جامعه کاهش داد.

 وی با بیان اینکه  کاهش آسیب های اجتماعی ناشی از مصرف مواد مخدر در کشور را باید در مقوله عدم مصرف مواد مخدر فرهنگ سازی کرد، گفت: اعتیاد بلای خانمان سوزی است که در جامعه بیداد می کند و باید با برنامه ریزی های موثر، این معضل را ریشه کن کرد.

فرمانده نیروی انتظامی گیلان با تأکید بر اینکه باید با فرهنگ سازی جوانان را به یک خودکنترلی در این زمینه سوق داد، خاطرنشان کرد: شورای هماهنگی مبارزه با  مواد مخدر متشکل از کمیته های مختلف است  و برای هر کدام از این کمیته ها برنامه های تدوین شده ای لحاظ شده است.

سردار قائد رحمتی، متولیان امور فرهنگی استان ها را در پیشگیری از اعتیاد بسیار حائژ اهمیت دانست و عنوان کرد: تدوین سیاست های فرهنگی جدید می تواند راهکار مناسبی برای مقابله با معضل اعتیاد باشد.

عباد زاده رییس دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر نیز در ادامه این نشست، اظهار کرد: مواد مخدر، قاچاق اسلحه و قاچاق انسان پر سودترین راه هایی است که خلاف کاران در جهان برای تأمین منابع مالی از آنها استفاده می کنند و تهیه و توزیع مواد مخدر در جهان هر روزه به روش های جدید و هوشمندی عرضه می شود.

وی افزود: جامعه هدف مصرف مواد مخدر برای تولید کنندگان این ماده شوم بسیار گسترده شده است و در سال های اخیر شاهد هستیم که سن اعتیاد نیز کاهش چشمگیری داشته و بسیاری از زنان و دختران نیز به این مواد گرایش یافته اند.

عبادزاده، روی آوردن دختران را به مصرف شیشه و کراک تاسف بار خواند و گفت : بسیاری از زنان و دختران بدون داشتن آگاهی و تحت تاثیر تبلیغات سوء به منظور لاغری به اعتیاد کشانده شده اند.

 وی تصریح کرد: روش های صحیح تربیتی خانواده ها و آگاهی داشتن از فعالیت های فرزندان در جامعه می تواند عامل مهمی برای پیشگیری از اعتیاد نوجوانان و جوانان به مواد افیونی باشد.

 رییس دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، با اشاره به اینکه فراهم نبودن فضای کافی از نظر شغلی و نداشتن مهارت های لازم برای اشتغال می تواند جوانان را به مواد مخدر گرایش دهد، اظهار کرد: اشتغالزایی، ایجاد مراکز تفریحی و ورزشی، تقویت روحیه نشاط در جامعه و آموزش مهارت های حرفه ای نقش بسیار مهمی در عدم تمایل جوانان به اعتیاد خواهد داشت.

وی در مورد شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در استان ها، گفت: ریاست این شوراها در استان های مختلف بر عهده استانداران است و رییس کمیته مقابله، فرمانده نیروی انتظامی هر استان، ریاست کمیته قضایی و حقوقی رییس کل دادگستری استان مربوطه، کمیته پیشگیری بر عهده سازمان بهزیستی ، کمیته درمان بر عهده دانشگاه علوم پزشکی و کمیته اجتماعی بر عهده معاونت سیاسی استانداری هر استان می باشند.

 وی افزود: به صورت ماهانه و طی برگزاری جلساتی، نتایج این کمیته ها مورد بررسی قرار می گیرد و در شهرستانها این مسئولیت به فرمانداران واگذار گردیده است.

دسته بندی :
خبرها