مجموعه نشست های ملی وبیناری «جامعه، دانشگاه و گفتگوهای قرآنی » برگزار شد

14 05 2021
کد خبر : 4239064
تعداد بازدید : 90

مجموعه نشست­ های ملی وبیناری «جامعه، دانشگاه و گفتگوهای قرآنی » از تاریخ سه شنبه 31 فروردین 1400 تا سه شنبه  21 اردیبهشت در قالب پنج نشست گفتگو به اهتمام معاونت فرهنگی دانشگاه گیلان، با پشتیبانی دفتر سیاستگذاری فرهنگی وزارت عتف با حضور مخاطبانی متشکل از اعضای هیات علمی و با کارشناسان ادارات و سازمان های دولتی سراسر کشور در فضای مجازی اسکای روم برگزار شد.

نخستین وبینار در روز سه شنبه 31 فروردین 1400، ساعت 21 برگزار شد. ابتدا دکتر محسن اکبری دبیر وبینار به اهمیت بحث های قرآنی نکاتی بیان کرد. آنگاه حجت ­الاسلام والمسلمین علی محمد عباسی، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه گیلان با موضوع راه­های انس با قرآن به ایراد سخن پرداخت وی گفت: کسی که با قرآن انس داشته باشد باید زمینه­ های مثبت را برای خود فراهم کند. اولین زمینه مثبت انس با قرآن، شنیدن کلام حق است. کسی که خودش را در معرض شنیدن قرآن قرار ندهد یا به آن بی ­توجه باشد، آن کلام در او تأثیری نخواهد داشت.دومین زمینه مثبت انس با قرآن علم است. برای فهم بیشتر کلام وحی باید با کلام وحی آشنا شد سومین زمینه مثبت انس با قرآن فکر و در اندیشه سعادت بودن است. اگر انسان به فکر سعادت خود نباشد در برخورد با بهترین ابزار هم واکنشی از خود نشان نمی­دهد. چهارمین زمینه­­ های مثبت انس با قرآن عقل است. اگر در آیات و مفاهیم قرآن هم تعقل کند شیفته و مجذوب آیات می­شود. گاهی در فضای علمی دچار علم ­زدگی می­ شویم، شاید اشراف به مباحث علمی پیدا کنیم اما بهره بردن از کلام وحی مختصر باشد، گاهی آن را بدیهی می ­دانیم و حتی گاهی از یک تلاوت و روخوانی قرآن غافل هستیم که لازم است در این مورد دقت نظری صورت بگیرد. سخنران دوم این وبینار دکتر مهدی رفیعی ­موحد، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با موضوع مفهوم شناسی گناه در قرآن بود وی به معناشناسی انواع مفاهیم مترادف گناه در قرآن اشاره کرد و به تفاوت ماهوی این مفهوم در قرآن و دانش جامعه شناسی اشاره کرد: اولین نتیجه­ ای که از مقایسه به دست می­ آید این است که منبع اصلی تعیین­ کننده ارزش یا ضد ارزش، انحراف یا هم نوایی، هنجار یا نابهنجاری در جامعه­ شناسی عبارت است از جامعه و اکثریت افراد جامعه، اما در متون اسلامی منبع اصلی تعیین­ کننده مفاهیم و مصادیق بنیادی جامعه و اکثریت افراد جامعه نیستند بلکه کلام وحی است. دومین نتیجه ­ای که از این بحث­ها می­ گیریم عبارت است از اینکه متون اسلامی در برخورد با گناه رویکردی توحیدی و معادی دارد، اما در مفاهیم جامعه ­شناسی گرایش دنیایی حاکم است که برگرفته از آن مکاتب فکری است.

دومین نشست وبیناری «جامعه، دانشگاه و گفتگوهای قرآنی»  در روز سه شنبه  7 اردیبهشت 1400، ساعت 21 برگزار شد.  ابتدا دکتر علی یعقوبی مدیر وبینار به اهمیت بحثهای تبیینی قرآن در دانشگاه و مطالعات بین رشته ­ای آن اشار کرد. آنگاه دکتر علی شریفی، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با موضوع روش شناسی ایزوتسو در تفسیر قرآن کریم به ایراد سخن پرداخت. وی گفت معنا شناسی ایزوتسو با روش تفسیر قرآن علامه طباطبایی در المیزان انجام داده­اند اندکی شباهت دارد. علامه در المیزان تلاش کرده که از غیر قرآن چیزی در تفسیر راه پیدا نکند؛ از یک آیه قرآن در تفسیر آیه دیگر استفاده کرده است. در معناشناسی هم شبیه همین کار انجام می ­شود، منتها مکانیزم ­ها و روش­هایی که در علم معناشناسی انجام می ­شود با تفسیر قرآن متفاوت است. ایزوتسو با توجه به زمینه ­های بافتی، واژگان مترادف و متضاد به تبیین امر قرآنی پرداخته است. آنگاه دکتر سعید عدالت­ نژاد، عضو هیأت علمی بنیاد دائره­المعارف اسلامی با موضوع «معناشناسی فهم قرآن»  برای فهم قرآن باید به سه اصل  معناشناسی توجه کرد اول اینکه کلمات معنا داشته باشند دوم به ساختار توجه شود سوم معنای قابل فهمی داشته باشد. معناشناسان به معنای اول می­گویند معنا و به آن معانی بعدی که به دلایل مختلف به وجود می­ آیند، مفهوم می­ گویند. ما باید بین مفهوم و معنا فرق بگذاریم و ببینیم که معنای کلمات در قرآن چیست و معانی دیگری که برآن بار شده و تفسیرها گفته­ اند را تشخیص دهیم. وقتی می خواهیم به تفسیر یا لغتی مراجعه کنیم باید از خودمان بپرسیم که این معنایی که این لغت­دان یا مفسر برای ما بیان می ­کند متعلق به چه دوره تاریخی است.

سومین نشست وبیناری «جامعه، دانشگاه و گفتگوهای قرآنی»  در روز سه شنبه  14 اردیبهشت 1400، ساعت 21 برگزار شد.  ابتدا دکتر مهیار خانی مقدم، با ارایه مقدمه و ضمن تشکر از برگزاری این وبینار در شبهای قرآنی  به معرفی  سخنرانان پرداخت.  سپس دکتر نوروز امینی عضو هیات علمی دانشگاه گیلان سخنرانی خود را با عنوان «زندگی معنوی و معنای زندگی از نظرگاه قرآن» آغاز کرد. وی گفت حیات طیّبه (زندگی معنوی) در پرتو ولایت خدای تعالی و از طریق ولایت اهل بیت (علیهم السلام) تحقق می یابد و جز از طریق آنها، که معدن علم و منزل نور و مهبط وحی الهی اند، نمی توان به سرچشمه حیات طیّبه و محضر الهی بار یافت. آنها نشانه های راه و بلکه خود راه و از این فراتر، عین عالم عنداللّه و کامل ترین درجات نزد خدای تعالی هستند و معرفت آنها کمال معرفت حق تعالی است. معنای(هدف) زندگی نیز، زندگی معنوی در بستر حیات مادی، در پرتو ولایت خدا و معصومان است. آنگاه دکتر مسعود فکری، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با موضوع «اهمیت و ارزش خردورزی در قرآن کریم» به ایراد سخن پرداخت. وی گفت ما در هندسه معرفتی قرآن با شش مفهوم روبرو هستیم، البته از این شش مورد، دو تا نقش نتیجه­ ای و چهار تا نقش توجیهی دارند. ما وقتی می­ خواهیم به متن مقدس مراجعه کنیم ناگزیر هستیم که ابتدا گزاره­ هایی را که یک سنخیتی با هم دارند کنار هم قرار دهیم تا بتوانیم از همنشینی میان اینها به یک مدل ابتدایی برسیم و اگر توانستیم این مدل را معتبرسازی کنیم آن وقت می­گوییم این مدل در فلان موضوع در قرآن قابل کشف است و شاید این همان روشی است که کسانی که قرآن را با قرآن تفسیر می ­کنند مانند مرحوم علامه طباطبایی از این روش استفاده می­کنند. اولین مفهوم تعقل است؛ نزدیک پنجاه آیه از قرآن کریم با تفاوت­های پیکره واژگانی آن راجع به اندیشیدن و تعقل به کار رفته است. واژه دوم فکر، تفکر و اندیشیدن از مفاهیم پایه در هندسه معرفتی قرآن کریم است. سومین واژه تدبر است و واژه چهارم علم است. واژه پنجم معرفت است و واژه ششم تفقه است. این شش واژه می­تواند ما را به اسکلت و ساختاربندی نگاه قرآن به چگونه اندیشیدن و سامان­دهی نظام شناختی و معرفتی مخاطبان خودش رهنمون کند.

چهارمین نشست وبیناری «جامعه، دانشگاه و گفتگوهای قرآنی »  در روز یک شنبه  19 اردیبهشت 1400، ساعت 21 برگزار شد. ابتدا دکتر جواد نظری مقدم به عنوان مدیر وبینار به اهمیت بحث های قرآنی در فضای دانشگاه، مقدمه ای بیان کرد. سپس دکتر ابوالفضل خوش­منش، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با موضوع «زن و حیات جسم و جان در بیان اسطوره و قرآن» سخنران نخست این نشست بود. وی گفت: هرچند وجود اسطوره بسیار کهن و به قبل از اسلام بر می­گردد اما نگاه اسطوره­ای بویژه اسطوره زن در همه حوزه ­های فرهنگی از جمله دین نیز انعکاس داشته است. در داستان پیغمبر اکرم، کوثر پیغمبر، صدرالمنتهی، شجره طوبی، سیب بهشتی پیغمبر، کوثر در دنیا و آخرت و دو زن؛ اول خدیجه کبری و دوم فاطمه زهرا (س) هستند. سخنران دوم مهندس محمدتقی میرزایی، مدرس بازنشسته دانشگاه­ های استان گیلان با موضوع «مبانی اولیه تفسیر تدبری قرآن» بود وی تأکید کرد: تفسیر تدبری در مقابل تفسیر قرآن به قرآن قرار دارد.  تصور ما از تفسیر قرآن با قرآن تصور نادرستی است و تصور درست این است که این تفسیر بر اساس تدبر در قرآن است چون همیشه تفاسیر افراد یا از حیث سند ضعیف است یا با بلاغت آمیخته است.

پنجمین و آخرین نشست وبیناری «جامعه، دانشگاه و گفتگوهای قرآنی »  در روز سه شنبه  21 اردیبهشت 1400، ساعت 21 برگزار شد. ابتدا دکتر نوروز امینی به عنوان مدیر وبینار به اهمیت بحث های قرآنی در فضای دانشگاه، مقدمه ای بیان کرد. آنگاه آقای اردشیر منصوری، پژوهشگر فرهنگی با موضوع «نیایش در قرآن» به ایراد سخن پرداخت وی گفت: نیایش هسته و محور اصلی دین­ورزی است می ­تواند سه کارکرد مهم داشته باشد. کارکرد اصلی نیایش، کارکرد اجتماعی آن است که هویت مؤمنان را تحکیم می ­بخشد. دومین کارکرد نیاش تحکیم خصلت ­های اخلاقی است. اگر فرد مؤمنی با واژگان و مفاهیمی گفتگو کند، آن مفاهیم می­تواند درونی شود؛ ما در ماه رمضان در تلویزیون می ­شنویم که اسماء حسنی را تکرار می­ کنند همین که مؤمنی کلمه ستار را زمزمه می­کند می­تواند این عیب­پوشی در او نهادینه شود. سومین کارکرد استعلای معنوی است؛ یعنی از سطح عالم ماده و لذت­های دنیوی بالاتر رفتن. البته من ماده و زندگی مادی را چیز منفی نمی ­دانم، برخلاف برخی گروه­های افراطی، در زندگی پیشوایان دینی اهتمام به زندگی دنیا چیز مضمومی نیست اما غرق شدن در دنیا و فاصله از تعالی گرفتن مضموم است. سپس آقای سید محمدصدیق قطبی، پژوهشگر قرآنی با موضوع «رستگاری در قرآن» طی سخنانی گفت: رستگاری در قرآن، بیشتر مبتنی بر «روحیات معنوی» و «ارزش‌های اخلاقی» است که وجه مشترک همه‌ی ادیان است. رستگاری یعنی؛ رستن از نوعی رهیدن و آزاد شدن می ­آید، کسی که از قید و بندها آزاد می شود. در قرآن یکی از رسالت­ هایی که برای پیامبر اسلام تعریف شده است این است که غل و زنجیر را از دست و پا و گردن انسان­ها برمی­ دارد و این یک مأموریت رهایی­ بخش است که در قرآن برای پیامبر اسلام(ص) به تصویر کشیده شده است.


دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

ناشر الأصول

19 06 2024

سرپرست دانشگاه در مراسم گرامیداشت روز بسیج استادان: بسیج درخت تنومدی برای خدمت رسانی به جامعه است

گرامیداشت روز قشر بسیج استادان با حضور سرپرست دانشگاه گیلان، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان و جمعی از استادان بسیجی استان در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد.  دکتر محمد دوستار سرپرست دانشگاه گیلان در این نشست ضمن گرامیداشت سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران افزود: بسیج یکی از نوآوری های امام راحل بود که هم اکنون به درخت تنومدی برای خدمت رسانی در جامعه تبدیل شده است.  وی با اشاره به چندوجهی بودن بسیج در جامعه تصریح کرد: بسیج متعلق به قشر خاصی نیست و به جغرافیای خاصی تعلق ندارد و باتوجه به نیاز جامعه در مسائل فرهنگی، سازندگی، دفاعی، علمی و... در همه زمان ها و مکان ها برای حل مشکلات جامعه متبلور می شود.  سرپرست دانشگاه با بیان اینکه اکنون در جنگ ترکیبی به سر می بریم افزود: لازمه مبارزه با جنگ ترکیبی جهاد است که رهبر معظم انقلاب جهاد تبیین را اقدامی قطعی و فوری برای مبارزه با دشمنان دانسته اند. وی با اشاره به اینکه مطالبه مقام معظم رهبری جهش تولید است تأکید کرد: یکی از عرصه های جهاد تبیین توسط استادان دانشگاهی، ایجاد شرکت های دانش بنیان است که این فرصت مناسبی برای تبیین نقش آفرینی های اساتید بسیجی در عرصه تولید و صنعت خواهد بود.  دکتر دوستار با بیان اینکه بسیج به دنبال خدمت بی منت است، یکی از راه های نیل به مطالبات مقام معظم رهبری را همکاری و همفکری دانشگاهیان دانست و تصریح کرد: زمانی که متعلق به مردم است نباید صرف تقابل با یکدیگر شود و چنانچه دانشگاه ها نسبت به آگاه سازی اهمیت انتخابات به دانشجویان وارد عمل شوند، شاهد برگزاری انتخاباتی پرشور و اثرگذار خواهیم بود.  سرپرست دانشگاه ضمن امیدواری به اینکه دانشگاهیان در عرصه جهاد تبیین بیش از پیش همت گمارند، تحکیم روابط استادان با دانشجویان را منجر به ترویج دستاوردهای انقلاب به دانشجویان و انتشار امیدواری در جامعه دانست.  دکتر حبیبی مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان نیز در این مراسم، ضمن گرامیداشت روز بسیج اساتید که با سالروز شهادت شهید چمران آمیخته شده، از مرحوم دکتر رحمدل استاد بسیجی دانشگاه گیلان یاد کرد و گفت: دکتر رحمدل از مفاخر تأثیرگذار در حوزه ادبیات دفاع مقدس بود که در آثار خود به نیکویی بین علم و اخلاق و ایمان پیوند زد.  دکتر حبیبی با بیان اینکه یکی از ویژگی های مهم شهید چمران ولایت مداری و مردم داری بود گفت: تبلور این ویژگی را در شهید آیت الله رئیسی دیدیم همانگونه که ایشان از نزدیک در کنار مردم حضور داشتند و پیگیر حل مشکلات مردم بویژه مردم مناطق محروم بودند.  وی ضمن تأکید بر صداقت گفتار و رفتار شهید آیت الله رئیسی با مردم، ایشان را احیاگر گفتمان انقلاب اسلامی دانستند که مورد اقبال مردم قرار گرفت و افزود: ارادت خاص شهید آیت الله رئیسی به مردم، یک ارادت کاملاً قلبی، واقعی و دو طرفه بود که شاهد وداع باشکوه مردم در مراسم تشییع پیکر ایشان بودیم.  دکتر حبیبی با اشاره به ظرفیت های جامعه دانشگاهی برای ترویج گفتمان جامعه به سمت مطالبات مقام معظم رهبری گفت: در حوزه جهاد تبیین، انتظارات از اساتید فرهیخته بیش از سایرین است زیرا با تربیت نیروهای جوان و آینده ساز کشور، فرصت مناسبی برای پرورش نیروهای همتراز انقلاب اسلامی خواهند داشت که برای رشد و تعالی کشور اثرگذار باشند.  مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان ضمن اشاره به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری به عنوان یک رویداد سیاسی بزرگ کشور گفت: پشتیبانی رأی آحاد مردم برای انتخاب رئیس جمهور می تواند نخبگانی شایسته را در مسیر رشد و تعالی کشور سوق دهد. 

24 06 2024

سرپرست دانشگاه در جمع اعضای هیأت دانشجویی باقرالعلوم (ع): لازمه کنترل هیجانات و عقلانیت، معنویت راستین است

اعضای هیأت دانشجویی باقرالعلوم (ع)، شامگاه روز یکشنبه 3 تیر ماه 1403 در تالار مسجد دانشگاه میزبان سرپرست دانشگاه بودند و طی نشستی به بیان مسائل مرتبط با هیأت پرداختند. دکتر محمد دوستار سرپرست دانشگاه گیلان در این نشست ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع دانشجویان گفت: تصمیمات و مبنای رفتار ما تحت تأثیر هیجانات یا عقلانیت است که هر کدام از این دو، مسیر حرکتی خاص خود را دارد. دکتر دوستار با بیان اینکه هر دو مسیر لازمه زندگی است خاطرنشان کرد: عنصر کنترل هیجانات و عقلانیت، معنویت راستین است. وی فعالیت های مذهبی در دانشگاه را خصوصاً در قشر دانشجویی با اهمیت خواند و تصریح کرد: دانشجویان هیأت باید در کارهای خود دارای هدف باشند و لازمه این کار نیز برنامه ریزی برای ترویج، تبلیغ و تثبیت معنویت است. سرپرست دانشگاه توجه به فرائض دینی و برنامه های معنوی را در فضای دانشگاه و به طور خاص در خوابگاه های دانشجویی مهم خواند و به انتظار رهبر معظم انقلاب از دانشجویان مبنی بر «تحصیل، تهذیب و ورزش» اشاره کرد و گفت: شما عزیزان دانشجو به عنوان خادمین اهل بیت، تهذیب را در دانشگاه زمینه سازی می کنید. شایان ذکر است در ابتدای این نشست نیز علی زارعی مسئول هیأت دانشجویی باقرالعلوم (ع) دانشگاه به ارائه گزارشی از اقدامات هیأت دانشجویی در طول سال پرداخت و سایر اعضای هیأت نیز به بیان مطالبات، دغدغه‌ها و انتظارات خود پرداختند.

20 06 2024

بیانیه معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گیلان به مناسبت روز ملی بسیج اساتید

بسم الله الرّحمن الرّحیم سالروز عروج شهید مصطفی چمران یادآور سه نکته اساسی است: ۱. کار تدریس و معلمی، جهاد دائم و شبانه روزی و در ابعاد و میدان های مختلف است تا با بذل دانایی، توانایی، جایگاه و جان، دیدگاه و جان مخاطبان خود را با نور ناب توحیدی، روشن سازد و مسیر پیشرفت به سوی کمال فردی و اجتماعی را رقم زند. ۲. شخصیت الگویی شهید چمران که دارای ابعاد مختلف علمی، نظامی، هنری و ... برای اساتید جوان است، یک راهنمای کم نظیر بوده که حقیقتا نیازمند توجه بیش از پیش به دلایل موفقیت های مختلف و متفاوت شهید چمران و انتقال آن در قالب هم اندیشی ها و همچنین دوره هایی چون منش استادی به استادان است. ۳. از مهمترین کارکرد بسیج اساتید، شناخت و ارائه راهکارهای علمی برای چالش های امت اسلامی و جامعه ایران اسلامی است که این امر در حال حاضر در قالب کارگروه‌های تحقیقاتی و شرکت های دانش بنیان، در حال اجرایی شدن بوده که نیازمند ارتقای بيش از پيش است. ۳۱ خردادماه سالروز شهادت شهید چمران، استاد نمونه و تراز انقلاب اسلامی و روز ملی بسیج اساتيد را گرامی می داریم.

15 06 2024

درخششی دیگر از انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه گیلان در عرصه ملی

در شصت و سومین اجلاس سراسری معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، در راستای انگیزش و حمایت از توسعه و ترویج گفتمان فناوری و نوآوری در عرصه گروه های دانشجویی، از برگزیدگان طرح ها و ایده های برتر رویداد ملی روشنا، تقدیر شد. در این جلسه که با حضور دکتر زلفی گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری، حجت الاسلام و المسلمین دکتر رستمی مسئول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، دکتر کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و دکتر محمدعلی نژاد معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم و معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه های کشور برگزار گردید، انجمن های علمی دانشگاه گیلان در دو حوزه به عنوان برترین ها معرفی شدند. * حوزه فناوری: کسب رتبه اول توسط انجمن علمی نانو فناوری - تقدیر از خانم فروغ جباری دانشجوی مقطع ارشد رشته نانو فناوری و دبیر انجمن علمی * ترویج حوزه فناوری و نوآوری: کسب رتبه سوم توسط انجمن علمی بیوتکنولوژی کشاورزی - تقدیر از خانم نگین حق پرست دانشجوی مقطع ارشد رشته بیوتکنولوژی و دبیر کل انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه گیلان معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گیلان ضمن تبریک این موفقیت به متولیان انجمن های علمی مذکور، توفیقات روز افزون تمامی دانشجویان را آرزو  می نماید.  

14 05 2024

پنجمین دوره آموزشی "کنشگری فرهنگی رسانه ای" ویژه کارشناسان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه های مناطق 2 و 3 کشور به میزبانی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گیلان

پنجمین دوره آموزشی کنشگری فرهنگی رسانه ای ویژه کارشناسان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه های مناطق ۲ و ۳ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به میزبانی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گیلان در حال برگزاری است. این دوره آموزشی توسط دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تا 27 اردیبهشت ماه 1043 با برگزاری کارگاه های آموزشی همچون تولد یک ایده؛ خلاقیت و ایده پردازی، سیر تولید محتوا، آشنایی با رسانه و مخاطب و بازاریابی و بازاریابی محتوایی اجرا می شود. دکتر اکبری معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گیلان در مراسم افتتاحیه این دوره با اشاره به اهمیت حضور رسانه ای و کنشگری فعالان فرهنگی در عرصه های مختلف ابراز امیدواری کرد این دوره موجب ایجاد جریان سازی رسانه ای در محیط های فرهنگی دانشگاه ها و زمینه ساز ایجاد پیوست رسانه ای برای تمامی فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی شود. تصاویر  

15 05 2024

با حضور مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مراسم اختتامیه جشنواره دانشگاهی حرکت در دانشگاه گیلان برگزار شد.

 دکتر محمدمهدی ذوالفقارزاده مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این مراسم طی سخنانی برگزاری جشنواره‌ها و رویداد‌های فرهنگی را موجب تقویت فضای نشاط و پویایی محیط‌های دانشگاهی دانست. وی ادامه داد: آنچه که فضای دانشگاه را از سایر سازمان‌ها متفاوت می‌کند، فرصت یادگیری، تمرین و آزمون و خطا با بها یا هزینه به مراتب پایین‌تر و نزدیک صفر است که در انجمن‌های علمی دانشجویی این فرصت به حد مطلوبی وجود دارد و در سایر سازمان‌ها این فرصت یادگیری از تجربه‌ها و خطا‌ها را نمی‌توان یافت. ذوالفقارزاده افزود: تقویت روحیه کار تیمی، تضارب آرا، مدیریت زمان، تاب‌آوری، تفکر انتقادی، رهبری و مانند آن در قالب فعالیت در انجمن‌های علمی و سایر گروه‌های داوطلب دانشجویی امکان تحقق پیدا می‌کند. وی در ادامه اظهار کرد: انجمن‌های علمی، زمینه فراگیری مهارت‌های نرم را در دانشجویان فراهم می‌کند که این مهم در کنار دانش تخصصی موجب می‌شود تا ضریب موفقیت در ورود به محیط کار تا حد زیادی افزایش پیدا کند، چرا که طبق مطالعات، مهارت‌های نرم نقش کلیدی در جذب به بازار کار دارد. مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سیاست معاونت فرهنگی و اجتماعی در دوره فعلی اظهار داشت: در این دوره با پیگیری‌های به عمل آمده و همراهی مؤثری که از سوی معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم صورت گرفته است، سعی بر آن شده است تا انجمن‌های علمی دانشجویی به سمت فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه سوق پیدا کنند و از درون این کنش جمعی، هسته‌های فناور شکل گیرد. وی در ادامه سخنان خود با اشاره به راه‌اندازی سامانه فرنما گفت: این سامانه امکان ثبت و رصد لحظه‌ای فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها را میسر می‌کند. ذوالفقارزاده خاطر نشان کرد: ثبت فعالیت‌ها و برنامه‌ها در سامانه فرنما، این فرصت را به وجود می‌آورد تا از طریق آن بتوان در کنار سوابق فعالیت‌های آموزشی یا پژوهشی، سوابق کنش‌های مثبت فرهنگی و اجتماعی دانشجویان را ارائه کرد که این اقدام می‌تواند شرایط جذب دانش آموختگان فعال فرهنگی و اجتماعی در محیط کسب و کار را تسهیل کند. مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی وزارت علوم در پایان ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران این جشنواره در دانشگاه گیلان و تبریک به برگزیدگان ابراز‌ امیدواری کرد: این رویداد سرآغاز توفیقات بیشتر برای آینده‌سازان کشور عزیزمان باشد.   تصاویر

21 05 2024

مراسم سوگواری شهادت آیت الله رئیسی با حضور استاندار گیلان در دانشگاه گیلان برگزار شد

مراسم سوگواري شهادت آيت الله رئيسي و ياران شهيد ايشان با حضور استاندار گیلان، سرپرست دانشگاه، رؤسای دانشگاه های استان و دانشگاهیان گیلان در مسجد باقرالعلوم (ع) دانشگاه گیلان برگزار شد. دکتر اسدالله عباسی استاندار گیلان در این مراسم در سخنانی با تسلیت شهادت رئیس جمهور اظهار کرد: شهید آیت الله رئیسی در راه خدمت رسانی به مردم شب و روز نمی شناخت؛ اخلاص، ایمان و امید در وجود ایشان موج می زد. دکتر عباسی با گرامیداشت یاد و خاطره شهید حاج قاسم سلیمانی بیان کرد: آیت الله رئیسی از ویژگی‌های حاج قاسم سلیمانی برخوردار بود و در جبهه مبارزه حق علیه باطل، مبارزه با فساد، عدالت خواهی و خدمات صادقانه همواره در میدان عمل بود. وی افزود: شهید آیت الله رئیسی رئیس جمهور مردمی و باکفایت بود و بین خود و مردم فاصله‌ای نمی دید؛ با جان و دل به صحبت‌های مردم گوش می‌داد؛ ملت ایران در این حادثه تلخ خدمت‌گزار صمیمی، مخلص و باارزشی را از دست داد. نماینده عالی دولت در گیلان به مظلومیت آیت الله رئیسی اشاره کرد و ادامه داد: هیچ چیزی مانع تلاش شبانه‌روزی وی برای اصلاح امور کشور نمی‌شد و با تمام وجود در راه خدمت‌رسانی به مردم تلاش می‌کرد. وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای کشور از جمله شهیدان دفاع مقدس، امنیت، سلامت، مدافع حرم و شهدای ترور گفت: از آغاز انقلاب شکوهمند انقلاب اسلامی پای اسلامیت و جمهوریت، عزیزان زیادی را فدای انقلاب کردیم تا حقانیت ماندگار شود. استاندار گیلان با بیان اینکه آیت الله رئیسی در تمام امور صلاح مردم و رضایت الهی را مد نظر داشت اظهار کرد: امروز وظیفه ماست تا با جهاد تبیین ادامه دهنده راه عزیرانی باشیم که برای اعتلای کشور جانشان را فدا کردند. وی با تشریح اقدامات رئیس جمهور شهید در سه سال اخیر در کشور و گیلان بیان کرد: احیاء واحدهای راکد، ساخت مسکن، اشتغال و محرومیت زدایی اعم از اقدامات ارزشمند دولت سیزدهم آیت‌الله رئیسی است. دکتر عباسی در پایان ضمن تقدیر از سرپرست دانشگاه در راستای برگزاری این مراسم گفت: دست برادری به سوی همه دراز می کنم تا فضای استان فضای کار و خدمت باشد.