سومین نشست وبیناری فراغت به مثابۀ گفتگو در روز یکشنبه 23/ 6 / 1399 از ساعت یازده صبح به اهتمام معاونت فرهنگی دانشگاه گیلان، با پشتیبانی دفتر سیاستگذاری فرهنگی وزارت عتف و دفتر دانشگاهی انجمن جامعه شناسی ایران با حضور مخاطبانی متشکل از کارشناسان و مدیران فرهنگی دانشگاههای سراسر کشور و با شرکت سایر دانشگاهیان برگزار شد. ابتدا دکتر علیخواه با موضوع «گسست معنایی و اوقات فراغت» به ایراد سخن پرداخت و گفت: برنامههای فراغتی در دانشگاه ادامه کلاس و درس و مشق است. در واقع ادامه فرایند آموزش و یاددهی است. مثلا دانشگاهها مسابقات کتابخوانی می گذراند و ترتیب می دهند. شاید به همین دلیل است که اساسا احساس فراغت به جوانان دست نمیدهد. در واقع با اقتباس از «فراغت شبیه به کار» ما شاهد «فراغت شبیه به درس» هستیم.
وی گفت: در برنامههای فراغتی جماعتهای سلیقه دیده نمیشوند. همه دانشجویان یکسان و یکگونه دیده میشوند. به تعبیری همه باید از یک نوع برنامه تفریحی استفاده کنند. وی برای برون رفت از وضعیت فعلی گفتگو با جوانان و دانشجویان را راه حل مناسبی دانست و گفت: هرگونه سیاستگذاری فراغتی از بالا به پایین توفیق چندانی نخواهد داشت بلکه سیاستگذاری فرهنگی دانشجویان باید از پایین به بالا باشد. انجام تحقیقات اجتماعی جهت نیازسنجی فراغتی دانشجویان ضروری دانست. وی استفاده از ابزارهای الکترونیکی و رسانه ای برای برای اعمال برخی سیاستهای فراغتی در شرایط کرونایی را مفید تلقی کرد. وی استفاده از اینترنت رایگان برای دانشجویان و دانش آموزان در شرایط کنونی را راه حل مناسبی برای فعالیتهای فراغتی دانست.
دکتر کاظمی عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم به بحث در خصوص «پیوند اجتماعی و اواقات فراغت» تأکید کرد و گفت: ما دو نوع پیوند اجتماعی داریم قوی و ضعیف. اغلب گفته میشود بین طبقه و پیوند اجتماعی ارتباط نزدیک وجود دارد. طبقه پایین از پیوند اجتماعی قوی و طبقه بالا از پیوند اجتماعی فردگرایانه و ضعیفتری برخوردارند. اما نتایج تحقیقات در ایران جور دیگری نشان میدهد که بین طبقه و الگوهای فراغتی ارتباط وجود دارد. طبقه پایین از امکانات فراغتی ضعیفتر و طبقات متوسط و بالا امکانات فراغتی بیشتری برخوردارند. وی ادامه داد: بین مصرف فراغتی و امر خانواده ارتباط وجود دارد و اغلب مصرف فراغتی از قبیل تئاتر و فیلم در ایران را صبغه خانوادگی دارد. افراد مایلند با خانوادهایشان به مصرف این فعالیتها فراغتی بپردازند. دکتر کاظمی نیز هرگونه سیاستگذاری فراغتی آمرانه در خصوص جوانان را موفقیت آمیز ندانست و تاکید نمود که این برنامه ها باید توسط تشکلهای دانشجویی و نهادهای مدنی شکل پیدا کند. او اضافه کرد فعالیتهای فراغتی منجر به پیوند اجتماعی در بین جوانان و دانشجویان خواهد شد. او ادامه داد فاصله گذاری فیزیکی منجر به فاصله گذاری اجتماعی خواهد شد در شرایط کرونایی افراد نیاز به پیوند اجتماعی دارند و دانشجویان نیازهای عاطفی شدیدی دارند شاید تماسهای تلفنی نهادهای فرهنگی از خانوادههای آسیب پذیر و عموم دانشجویان موجب دلگرمی بیشتر در آنها شود. در شرایط عادی نیز استفاده از جشن تولدهای دانشجویی منجر به پیوند اجتماعی بیشتر در بین دانشجویان شود. نشست بعدی روز چهارشنبه 26/ 6/ 1399 ساعت 11 با حضور دکتر حمید اراضی و دکتر مهدی رحمتی با موضوع «ورزش و فراغت»