برگزاری دومین مجمع عمومی اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی گروه کشاورزی

07 03 2017
کد خبر : 4197673
تعداد بازدید : 38

دومین مجمع عمومی اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی گروه کشاورزی با حضور دکتر فضل ا.... ایرجی کجوری؛ مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه گیلان برگزار شد.

دکتر ایرجی کجوری در این نشست با اشاره به اینکه کشاورزی امروز به دلایل مختلف حوزه ای استراتژیک است، بیان کرد: کشاورزی در سیاستگذاری های ملی و در سیاست های آموزشی و در برنامه های توسعه ای کشورها جایگاه ویژه ای دارد.

وی تاکید کرد: به خاطر تامین مواد غذایی، کشاورزی برای زیست بشری و تداوم حیات و بقای جوامع و کشورهای از جمله اولین نیازها است و همچنین کشاورزی از جهت تجارت و درآمدهای اقتصادی برای کشورها یک منبع مهم است چرا که بازراهای ملی و جهانی کشش زیادی برای عرضه اقلام متنوع محصولات کشاورزی و فرآورده های مختلف آن دارد.

مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم اظهار داشت: حوزه ی کشاورزی ظرفیت ویژه ای برای اشتغال و امکان ایجاد کسب و کارهای مختلف و متنوع و درآمد زا دارد و از طرف دیگر رشد و رونق کشاورزی و تداوم یا پایداری آن نقش مهمی در تداوم زیست بوم بشری دارد و این مسئله ای مهم است که کشاورزی با چه امکانات و چه روش های انجام می شود تا که محیط زیست و منابع مختلف آب و خاک و هوا و نیز حفاظت شود.

دکتر فضل ا... ایرجی کجوری ادامه داد: پیدایش مفاهیم امنیت غذایی و امنیت زیست محیطی در قرن بیست و یکم به طور مستقیم به حوزه ی کشاورزی پیوند دارد و با توجه به اهمیت و تاثیرات مهمی که کشاورزی برای کشور ما دارد و در برنامه های توسعه ای هم بدان اشاره شده است.

مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم بیان کرد: کشاورزی یکی از مهمترین و شاید مهمترین رکن اقتصاد مقاومتی است. از این رو، آنچه که در این حوزه هدف گذاری شده است تحقق بخشی از آن به کارکرد نظام آموزشی و به ویژه آموزش عالی بستگی دارد و در این میان شما دانشجویان رشته ها و گرایش های مختلف کشاورزی می توانید نقش مهمی ایفا کنید.

وی گفت: کشور ما ظرفیتی های مهم و قابل توجهی در حوزه ی کشاورزی دارد که شاید در کمتر جایی از دنیا کشوری را به این قابلیت بتوان پیدا کرد. تنوع آب و هوایی و اقلیم های مختلف بخشی از این واقعیت زیبا و فرصت استثنایی است والبته این ظرفیت و فرصت در عین حال با تهدیدها و مشکلاتی روبرو است. هدر رفت منابع آبی، فرسایش خاک و تخریب های که کشاورزی غیر اصولی متاسفانه برای کشور به بار آورده است بخشی از این واقعیت موجود است.

فضل ا... ایرجی کجوری اظهار داشت: شما دانشجویان و متخصصان دانشگاهی امروز شانس و امیدی هستید که می توانید با بهره گیری علمی و هوشمندانه از ظرفیت های موجود و تلاش برای کاهش تهدید ها کشاورزی را به رکن مهم توسعه کشور تبدیل کنید و با علم و دانش و فرهنگی که در اختیار دارید ضمن برآورد فرصت های ارتقای مطالبات و نیازها و خواست های شخصی خود، منافع ملی و نیازهای کشور را برآورده سازید و از این منظر ما هم خود را مکلف به حمایت از گسترش و توسعه فعالیت های علمی و خلاقیت ها و تشکل های علمی که در این حوزه فعالیت می نمایند شاید بیش از هر فعالیت دیگری میدانیم.

مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ادامه داد: اما سیاست ما در این حوزه و حوزه های دیکر به طور کلی مبتنی است بر چند اصل اساسی:

۱- فراهم کردن ظرفیت های قانونی برای امکان ایجاد و رشد فعالیت های علمی دانشجویی و گسترش زمینه های که مشوق این گونه فعالیت ها باشد.

۲- تاکید بر سیاست گسترش شبکه های علمی دانشجویی و پیوند آنها با نهادهای علمی تخصصی و نهادهای اجرایی و مسئول در هر حوزه

۳- پیوند نهاد علم و علم آموزان با نهاد بازار به معنای کلی آن یعنی صنعت، جامعه و...

۴- ایجاد فضای رقابتی با عطف به رقابت برای عرضه محصولات و تولیدات و دستاوردهای دانشجویی در بازار و جلب مشتری برای کالاها و دستاوردهای آنها.

وی در پایان یاد آور شد: لازم به ذکر است که به رغم اینکه سیاست حمایتی وزارت علوم می تواند به ایجاد و توسعه انجمن های علمی و به ویژه اتحادیه ها کمک کند، اما واقعیت این است که اتحادیه ها باید به سمت اتکای به فعالیت های که اعتبار واقعی برای آنها ایجاد می کند بروند. اتحادیه ها باید به خاطر سطح و کیفیت فعالیت ها متکی به خود، تبدیل به برند شوند. باید فعالیت های خود را گونه ای پیش ببرند که با آمدن اسم یک اتحادیه مراکز علمی و اجرایی نسبت به آن باور داشته باشند که قابلیت علمی، اجرایی و برنامه ریزی و تخصص در کنار توانایی کافی را دارند واگر اتحادیه تنها به خاطر توانایی و کارکردهایی که می توانند ایفا کنند می تواند ماندگار باشد، شما باید فعالیت هایی خود را بر روی ایجاد کارکرد متناسب با نیازهای مختلف جامعه متمرکز کنید. این شرط موفقیت و اعتبار کار شما خواهد بود.

 
دسته بندی :
خبرها