بازدید از کارگاه ساخت درب ورودی سرداب امام زمان(عج)

23 05 2016
کد خبر : 4200362
تعداد بازدید : 38

با هماهنگی بسیج اداری منتظران المهدی (عج) دانشگاه گیلان و به مناسبت سالروز فرخنده میلاد امام زمان (عج)، مراسم بازدید از کارگاه ساخت درب ورودی سرداب امام زمان(عج)، برگزار گردید.

در این مراسم معنوی که با حضور تعدادی از کارکنان دانشگاه گیلان در روز سه شنبه مورخ  95/03/04 در مصلی شهر رشت برگزار شد، نماینده واحد خواهران ستاد بازسازی عتبات عالیات در گیلان، مطالبی را در رابطه با معرفی کار ستاد بازسازی، تشریح نمودند همچنین قطعه ادبی و شعری در مدح حضرت مهدی (عج) توسط یکی از شاعران گیلانی خوانده شد.

2 3 4 5 6

 ماجراي سرداب امام زمان چیست ؟ سرداب به معني زيرزمين است ، كه در زيرِ زمين ساخته مي شود ، تا در شدت گرماي تابستان ، به آن پناه برند ، اكثر خانه هاي مناطق گرمسيري عراق ، از قديم و نديم داراي سرداب مي باشد ، تا در تابستان مورد استفاده قرار گيرد ، خانه امام حسن عسكري (ع) در شهر سامرا نيز داراي سرداب بود ، مدتي امام هادي (ع) و امام حسن عسكري (ع) در اين سرداب زندگي كردند ، و حضرت مهدي (ع) نيز در اين سرداب زندگي نموده است ، بنابراين ، اين سرداب به خاطر زندگي اين بزرگواران ، مبارك و پر ميمنت شده است . عصر معتضد عباسي (شانزدهمين خليفه عباسي) بود ، او در بغداد مي زيست ، او سپاهي را به سامرا براي دستگيري حضرت مهدي (ع) فرستاد ، يكي از مأموران برجسته او به نام ‹‹رشيق›› مي گويد : وقتي كه سپاه معتضد وارد سامرا شدند ، از آنجا به طرف آن سرداب كه حضرت مهدي (ع) در آنجا بود ، هجوم آوردند ، پشت در سرداب صداي تلاوت قرآن را از حضرت مهدي (ع) كه در سرداب بود شنيدند ، لشگر در پشت در سرداب اجتماع نمودند ، تا امام صعود نكند و بيرون نرود ، فرمانده لشگر در پيشاپيش لشگر ايستاده بود ، تا همه افراد لشگر برسند . ناگاه حضرت مهدي (ع) از راهي كه به در سرداب منتهي مي شد آمد ، و از پيش روي لشگر عبور كرد و رفت و غايب شد . در اين هنگام فرمانده لشگر ، خطاب به سپاه گفت : ‹‹وارد سرداب شويد و مهدي (ع) را دستگير كنيد.›› سپاهيان گفتند : مگر نديدي كه مهدي (ع) از روبروي تو عبور كرد . فرمانده گفت : من او را نديدم ، شما كه ديديد چرا به او حمله نكرديد ؟ سپاهيان گفتند : ما گمان كرديم كه تو او را ديدي ، چون فرماني ندادي ما نيز حركتي از خود نشان نداديم . (بحارالانوار ج52 ، ص52 و 53(. به اين ترتيب حضرت مهدي (ع) با قدرت اعجاز ، از گزند سپاه خونخوار معتضد نجات يافت و غايب گرديد . اين سرداب مبارك ، از آن زمان تاكنون- در كنار مرقد مطهر امام هادي (ع) و امام حسن (ع) باقي مانده است ، و شيعيان كنار آن سرداب مي روند و به خاطر آنكه در آن سرداب ، سه امام (امام هادي (ع) و امام حسن عسكري (ع) و حضرت مهدي (ع) مدتي زندگي نموده اند ، تبرك مي جويند ، زيرا آن سرداب خانه اي است كه خداوند آن را شايسته احترام و اكرام نموده است .

دسته بندی :
خبرها