بازخوانی پیام‌های نوروزی رهبر انقلاب از سال ۶۹ تا ۹۱

08 04 2013
کد خبر : 4208845
تعداد بازدید : 56

 

 

 

 

بازخوانی پیام‌های نوروزی رهبر انقلاب از سال ۶۹ تا  ۹۱

 

 
 
 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در نخستین دقایق آغاز سال نو، در پیامی به ملت شریف ایران، با تشریح اوضاع مهم «سال ِ قبل»، چارچوب کلی و افق پیش روی ملت و مسئولان جمهوری اسلامی را در سال ِ پیش ِ رو، ترسیم می‌کنند.
بخش‌هایی از پیام‌های نوروزی ایشان از سال ۶۹ تا ۹۱ را در زیر می‌خوانید:

پيام به ملت شريف ايران، به مناسبت حلول سال 69
ما امسال عيد نوروز را در حالى برگزار می‌کنيم که خداى متعال با فقدان بزرگ رهبر عظيم‌الشأنمان، امتحان سختى از ما کرد و دوران سختى را بر ما گذراند. آن فقدان، محنت بزرگى بود. اميدواريم که خداى متعال، روح آن بزرگمرد را با ارواح مقدسه‌ى انبيا و اوليا محشور کند و او را از ما راضى نمايد و ما را در راه او، مستمر و مستدام بدارد. اميدواريم که خداوند، نظر لطف و محبت خود را که در طول اين يازده سال همواره بر اين ملت و بر اين نظام داشته است، باز هم آن را بر ما مستمر بگرداند و ما بتوانيم به کمک خدا و با حرکت در راه او و با استغفار و توبه‌ى الى‌اللَّه، متاع حَسَن و قدرت و قوّت و عزت الهى را براى خودمان و براى اين ملت بزرگ و فداکار تأمين کنيم.

پيام به ملت شريف ايران، به مناسبت حلول سال 70
شما ملت عزيز ما توانستيد با کمکهاى خودتان به دولت و به مردم آسيب‌ديده‌ى کشور، کارى بکنيد که در طول تاريخ گذشته‌ى ما بی‌سابقه بود. ما زلزله‌هاى بسيارى را ديده‌ايم؛ حوادث طبيعى بسيارى را در گذشته از نزديک شاهد بوده‌ايم؛ حادثه‌یی با عظمتِ زلزله‌يى که در شمال پيش آمد، بعضاً در گذشته هم اتفاق افتاده بود؛ ليکن هيچوقت نشده بود که آثار و عوارض آن حوادث تلخ، به اين سرعت به سمت بهبودى پيش برود که در اين بار اتفاق افتاد. البته کمبودها در آن مناطق زياد است؛ ليکن آنچه که از پيشرفت امور و کمک به زلزله‌زدگان و آسيبديدگان و تأمين مسکن و غير اينها اتفاق افتاد، به برکت همکارى و همدوشى مردم با دولت و تلاش فراوان ملت و دولت در اين زمينه بود.

پيام به ملت شريف ايران، به مناسبت حلول سال 71
يکى از اين حوادث سال گذشته، از هم پاشيده شدن امپراتورى بزرگ و کشور اتّحاد جماهير شوروى و زوال يک ابر قدرت بود که حقيقتاً حادثه‌اى بزرگ در زمان و تاريخ ما به حساب مىآيد. اين حادثه از چند نظر حائز اهميت است: اوّلاً از اين نظر که موجب شد در خلال کشورها و ملتهايى که استقلال و آزادى خودشان را به دست آوردند، کشورها و ملتهاى مسلمان نيز به اين امتيازات برسند. ميليونها مسلمان در اين منطقه و در همسايگى ما توانستند آشکارا و با صراحت، آرزوها، آرمانهاى اسلامى و فرهنگ خود را بر زبان بياورند و آن را مطرح کنند؛ در حالى که دهها سال از اين حقّ طبيعى محروم بودند.

پيام به ملت شريف ايران، به مناسبت حلول سال 72
آنچه که من به برنامه‌ريزان و مسؤولين دولتى مؤکّداً سفارش مى‌کنم، اين است که در اين برنامه توجّه کنند که هدف اصلى، کمک به طبقات محروم جامعه باشد. اين، چيزى است که ما را به «عدالت اجتماعى» نزديک مى‌کند. هدف اصلى در کشور ما و در نظام جمهورى اسلامى، عبارت از تأمين عدالت است و رونق اقتصادى و تلاش سازندگى، مقدّمه آن است. ما نمى‌خواهيم سازندگى کنيم که نتيجه اين سازندگى يا نتيجه رونق اقتصادى، اين باشد که عدّه‌اى از تمکّن بيشترى برخوردار شوند و عده‌اى فقيرتر شوند. اين، به هيچ‌وجه مورد رضاى الهى و رضاى اسلام و مورد قبول ما نيست.

پيام به ملت شريف ايران، به مناسبت حلول سال 73
تذکّرى که مى‌خواهم عرض کنم اين است که از آغاز سال جديد، دو شاخص را به عنوان شعار براى خودمان قرار دهيم: اين دو شاخص، عبارت است از «وجدان کار» و «انضباط اجتماعى». اين دو شاخص، براى همه ما، در هر جا که هستيم بسيار مهم است. «وجدان کار» يعنى اين‌که اگر کارى را به عهده گرفتيم و انجام آن را تعهّد کرديم - چه اين کار، براى شخص خودمان يا خانواده خودمان؛ جهت نان درآوردن باشد، و چه کارى اجتماعى و مردمى و مربوط به ديگران باشد آن را خوب و کامل و دقيق و تمام انجام دهيم. به تعبير معروف، براى آن کار، «سنگ تمام بگذاريم». اگر ملتى داراى «وجدان کار» باشد، محصول کار او خوب خواهد شد، و وقتى محصول کار نيکو شد، وضع اجتماعى، به طور قطع بهبود پيدا خواهد کرد.

پيام به ملت شريف ايران، به مناسبت حلول سال 74
من عرض مى‌‌کنم امسال هم می‌خواهم دو توصيه بکنم. يک توصيه اين است که آن دو شعار [شعارهای سال 73] را زنده نگه داريم... توصيه دوم که آن هم براى جامعه ما بسيار مهم است، «انضباط اقتصادى و مالی» است. من اين را از آحاد ملت و مسؤولين کشور و مأمورين دولت، امسال تقاضا دارم. انضباط اقتصادى و مالى يعنى مقابله با ريخت و پاش، زياده روى و اسراف. ريخت و پاش مالى و زياده روى در خرج کردن و زياده روى در مصرف، به هيچ وجه صفت خوبى نيست. نه اسمش جود و سخاست و نه کرم و بزرگ منشى است. فقط اسمش «بى‌‌انضباطى اقتصادى و مالى» است.

پيام به ملت شريف ايران، به مناسبت حلول سال 75
من همه را به رعايت منابع مالى کشور توصيه مى‌کنم... اسراف در ثروت عمومى و موجوديهاى اين کشور و منابع طبيعى و نيز در آنچه که با زحمت زياد به دست مى‌آيد و اسراف در نان و آب و انرژى و نيروى انسانى، همه اينها بد است. اسراف، نقطه مقابل آن توصيه‌اى است که ما در سال گذشته و سالهاى قبل از آن عرض کرديم که عبارت از «انضباط» است. اگر بخواهيم با اسراف مبارزه کنيم، بايد براى اين کار برنامه‌ريزى انجام گيرد و آن را مسؤولان دولتى انجام دهند. بنابراين، توصيه اوّل من، مبارزه با اسراف و زياده‌روى و نابود کردن اموال عمومى و اموال شخصى است؛ چون اموال شخصى هم، به نحوى به اموال عمومى برمى‌گردد.

پيام به ملت شريف ايران، به مناسبت حلول سال 76
من امسال مى‌خواهم مثل سالهاى قبل، به همه مردم يک سفارش بکنم. بحمداللَّه سفارشهايى که شده، مورد توجّه قرار گرفته است. هم مردم توجه کرده‌اند و هم مسؤولان، و من توقّعم از هر دو است؛ هم از مردم و هم از مسؤولان. من می‌خواهم به مردم عزيزمان عرض کنم که امسال همه سعى کنند اسراف را کنار بگذارند. متأسفانه در زندگيهاى ما اسراف وجود دارد. اسراف يعنى تضييع نعمت الهى؛ يعنى نشناختن قدر نعمت الهى. البته بيشتر، مخاطب ما در اين سخن، افراد متمکّنند. افرادى که تهيدتست يا متوسّطند، به نظر مى‌رسد که کمتر اسراف مى‌کنند... کنار گذاشتن اسراف در چيزهايى که به نظر کوچک می‌آيد؛ مثل اسراف در مصرف بی‌رويّه آب، ضرورى است.

پيام به ملت شريف ايران، به مناسبت حلول سال نو 77
امسال توصيه مهمّ من عبارت است از صرفه‌جويى. دولت هم بايد صرفه‌جويى کند؛ ملت هم بايد صرفه‌جویی کند. دولت، علاوه بر صرفه‌جويى بايستى راههاى صرفه‌جويى را هم به مردم تعليم دهد. تا وقت نگذشته است - تا ماههاى اوّل سال، سپرى نشده است - بايستى فهرستى از انواع صرفه‌جوييهايى را که مردم مى‌توانند بکنند - در آب، نان، بنزين و در مصارف گوناگون و همه چيزهايى که براى صرف آنها مجبوريم از سرمايه‌هاى کشور و نفت مصرف کنيم - و راههاى صرفه‌جويى در آنها را به مردم تعليم و نشان دهند؛ مردم هم جدّاً سعى کنند که صرفه‌جويى نمايند.

پيام به ملت شريف ايران، به مناسبت حلول سال 78
سالى که در اين ساعت و در اين روز آغاز مى‌شود، سالى است با اميدها و با امکانات فراوان و انشاءاللَّه با توکّل به خدا، سالى متناسب با خواستها و ارزشهاى ملت ايران است. از مهمترين خصوصيات امسال اين است که مصادف با صدمين سال ولادت امام بزرگوار ماست. به همين مناسبت جا دارد که اين سال را سال امام خمينى (رحمةاللَّه‌عليه) بدانيم و بناميم. فقط هم ناميدن و عنوان، کافى نيست. بايد ان‌شاءاللَّه همه سعى کنند شخصيت بزرگوار امام خمينى را با همان ابعاد عظيم، به درستى بشناسند و خصوصيات آن را ان‌شاءاللَّه در زندگى خود و زندگى ملت و عرض و طول معنوى کشور، اِعمال و پياده کنند.

پيام به ملت شريف ايران، به مناسبت حلول سال 79
سال جديدى را در پيش رو داريم و همان طور که مى‌دانيد، امسال، هم در آغاز و هم در پايان خود، مزيّن به عيد مبارک غدير است؛ يعنى سال 1379، دو عيد غدير دارد. بسيار مناسب است که ما اين سال را به اين مناسبت، «سال امام اميرالمؤمنين، على‌بن‌ابى‌طالب عليه‌السّلام» بدانيم و بناميم و خودمان را به آن بزرگوار نزديک کنيم... اميرالمؤمنين عليه‌السّلام در زندگى حکومتى خود، نسبت به عدالت، نسبت به حقوق ضعفا و درماندگان و پابرهنگان، بى‌اغماض و بى‌گذشت بود. ماهم بايد همينطور باشيم. آن حضرت نسبت به حقّ خود و به سهم خود، بسيار پرگذشت بود؛ همه ما نيز بايد همين‌گونه باشيم.

پيام به ملت شريف ايران، به مناسبت حلول سال 80
در زمينه آنچه که ما در سال 80 بايد به عنوان شعارهاى اساسىِ خودمان به آن نگاه کنيم، من دو نقطه مهم را مطرح مى‌کنم: نقطه اوّل، اقتدار ملى است. اقتدار ملى براى يک کشور، حفظ کننده هويت او، مايه عزّت او و وسيله رسيدن او به آرمانهاست. نکته دوم و نقطه‌ى اساسى ديگر مسأله اشتغال است. سال را بايد از آغاز تا پايان، سالِ تلاش براى ايجاد اشتغال مفيد و مولّد قرار دهيم. در مطالعات عميق و بررسی‌هاى همه‌جانبه اقتصادى، به اين نتيجه مى‌رسيم که نقطه عزيمت و شروع، عبارت است از تلاش براى اشتغال. براى جامعه ما شايسته نيست که جمع بزرگى از مردم –جوانان- از اشتغال مفيد و مولّد محروم باشند.

پيام به ملت شريف ايران، به مناسبت حلول سال 81
امسال، سال شمسى ما، هم در فروردين و هم در آخر سال در اسفند، با عاشوراى حسينى مقارن و مصادف است. بنابراين جا دارد که ما امسال را «سال عزّت و افتخار حسينى» بدانيم. اميدواريم ملت عزيز ما با تمسّک به معنويتِ حسين‌‌بن‌‌على عليه‌السّلام و با آشنايى بيشتر با آن بزرگوار، عزّت و افتخار و سربلندى را براى خود کسب کند؛ همچنان که بحمداللَّه به برکت آن حضرت و به برکت اسلام و قرآن، از عزّت و افتخار معنوى برخوردار بوده و هست.

پيام به ملت شريف ايران، به مناسبت حلول سال 82
نکته‌‌اى که امسال اضافه مى‌‌کنم و به آن تأکيد مى‌‌ورزم، اين است که همه‌‌ى مسؤولان در سه قوّه، بايد نهضتى را براى خدمت‌‌رسانى به مردم شروع کنند. ممکن است ما انواع و اقسام کارها و برنامه‌‌ها را در پيش‌‌رو داشته باشيم و اجرا کنيم؛ بايد در ميان آنها آنچه خدمت‌‌رسانىِ عميقتر و ماندگارتر و زودبازده‌‌تر محسوب مى‌‌شود، اولويّت پيدا کند. به ويژه اين کارها بايد بيشتر در خدمت قشرهاى مستضعف و محروم و محتاج جامعه صورت گيرد... مسؤولان بايد مردم را در قبال يک گزارش درست و متقن، مختار به قضاوت کنند تا مردم بتوانند کارآمدىِ نظام را به چشم ببينند و نسبت به آن قضاوت نمايند. نهضت خدمت‌‌رسانى به مردم يک مبارزه‌‌ى بزرگ و سنگين است؛ زيرا خدمت رساندن به عموم مردم با منافع بعضى گروههاى خاص تضاد پيدا مى‌‌کند و اين‌‌جاست که بايد با مبارزه و همّت و عزم راسخ وارد ميدان شد.

پيام به ملت شريف ايران، به مناسبت حلول سال 83
سال 83 آخرين سال دولت خدمتگزار کنونى است؛ همچنانکه مدت مسؤوليت پنج ساله‌ی اول رئيس قوه‌ی قضائيه و مجلس ششم شوراى اسلامى دوران مسؤوليت خود را به پايان مى‌برند. آنچه که در اين سال مناسب و لازم است که انجام بگيرد، اين است که مسؤولان بخشهاى مختلف به مردم گزارش بدهند که در دوران مسؤوليتى که در حالِ پايان يافتن است يا پايان يافته، چه خدمت بزرگ و چه کار شايسته‌ای را براى مردم انجام داده‌اند. دولت خدمتگزار، قوه‌ی قضائيه و مجلس شوراى اسلامى به مردم پاسخ دهند که آنچه را که به عنوان شعار کار خود بر زبان آورده‌اند و همچنين آنچه را که مطالبات عمده‌ی رهبرى در اين سالها بوده است، چگونه تحقق بخشيده‌اند. درواقع سال 83، سال پاسخگويى سه قوه به ملت ايران است.

پيام به ملت شريف ايران، به مناسبت حلول سال 84
آنچه براى مردم و مسؤولان - هر دو - حايز اهميت است، عبارت است از همکارى و حفظ وحدت ملى و همبستگى عمومى ملت در قبال آنچه مسؤولان موظفند انجام دهند. ادامه‌ى اين راه از يک طرف، و همکارى مردم و مسؤولان از سوى ديگر، مىتواند ما را در پيشرفت اين راه و پيشبرد اين اهدافِ والا کمک کند. بنابراين امسال «همبستگى ملى و مشارکت عمومى» مى‌تواند شعار بزرگ ملت ايران باشد. يقيناً مشارکت عمومى مردم - چه در انتخابات و چه در مسائل گوناگونى که اين دولت و همچنين دولت آينده در پيش‌رو دارد - و همبستگى ملى آنان خواهد توانست به پيشرفت برنامه‌ها کمک کند.

پيام به ملت شريف ايران، به مناسبت حلول سال 85
در اين مقطع زمانى، ياد و نام مبارک پيامبر اعظم از هميشه زنده‌تر است؛ و اين يکى از تدابير حکمت و الطاف خفيّه‌ى الهى است. امروز امت اسلام و ملت ما بيش از هميشه به پيغمبر اعظم خود نيازمند است؛ به هدايت او، به بشارت و انذار او، به پيام و معنويت او، و به رحمتى که او به انسان‌ها درس داد و تعليم داد. امروز درس پيغمبر اسلام براى امتش و براى همه‌ى بشريت، درسِ عالم شدن، قوى شدن، درس اخلاق و کرامت، درس رحمت، درس جهاد و عزت، و درس مقاومت است. پس نام امسال به طور طبيعى، نام مبارک پيامبر اعظم است. در سايه‌ى اين نام و اين ياد، ملت ما درس‌هاى پيغمبر را بايد مرور کند و آنها را به درس‌هاى زندگى و برنامه‌هاى جارى خود تبديل کند.

پيام به ملت شريف ايران، به مناسبت حلول سال 86
ملت ما بايد هشيار باشد. تلاش براى سازندگى کشور و عمده‌تر و مهمتر از آن، تلاش براى اتحاد کلمه و يکپارچگى ملى و اتحاد امت اسلامى ادامه يابد. عاقلانه، هوشيارانه، خردمندانه و مدبرانه بايستى اين اتحاد را حفظ کرد و روزبه‌روز تقويت کرد. من به همين جهت به مسأله‌ى اتحاد کلمه‌ى ملتمان اهميت مى‌دهم. و به نظر من امسال، سالِ «اتحاد ملى و انسجام اسلامى» است؛ يعنى در درون ملت ما اتحاد کلمه‌ى همه‌ى آحاد ملت و قوميتهاى گوناگون و مذاهب گوناگون و اصناف گوناگون ملى؛ و در سطح بين‌المللى، انسجام ميان همه‌ى مسلمانان و روابط برادرانه‌ى ميان آحاد امت اسلامى از مذاهب گوناگون و وحدت کلمه‌ى آنها.

پيام به ملت شريف ايران، به مناسبت حلول سال 87
من برای اين سال دو چيز را انتظار می‌برم... در اين سال بايد نوآوری فضای کشور را فرا بگيرد و همه خود را موظف بدانند که کارهای نو و ابتکاری را ـ در سايه‌ی مديريت صحيح و تدبير درست ـ در فعاليت کشور وارد کنند. انتظار دوم اين است که فعاليتهايی که در سالهای گذشته انجام گرفته است، کارهايی که دولت کرده است، سرمايه‌گذاریهای بزرگی که مسئولان گوناگون و آحاد مردم در بخشهای مختلف ـ چه سرمايه‌گذاری مادی، چه سرمايه‌گذاری معنوی ـ انجام داده‌اند، اينها به شکوفايی برسد و مردم نتايج آن را در زندگی خود حس کنند. لذا من امسال را «سال نوآوری و شکوفايی» می‌نامم و انتظار دارم که ان‌شاءالله هم در زمينه‌ی نوآوری و هم در زمينه‌ی شکوفايی، ملت ما شاهد نتايج شيرينی باشند.

پيام به ملت شريف ايران، به مناسبت حلول سال 88
ما بايستى الگوى مصرف را اصلاح کنيم. ما بايستى به سمت اصلاح الگوى مصرف حرکت کنيم. مسئولين کشور در درجه‌ى اول - چه قوه‌ى مقننه، چه قوه‌ى مجريه، و چه ساير مسئولين کشور؛ قوه‌ى قضائيه و غير آنها - و اشخاص و شخصيتها در رتبه‌هاى مختلف اجتماعى، و آحاد مردم ما از فقير و غنى، بايستى به اين اصل توجه کنند که بايد الگوى مصرف را اصلاح کنند. اينجور مصرف کردن در همه‌ى زمينه‌ها - در امور ضرورى زندگى، در زيادى‌هاى زندگى  - مصرف کردن بى رويّه و بدون منطق و بدون تدبير عقلانى، به ضرر کشور و به ضرر آحاد و اشخاص ماست. من از عموم مردم و بخصوص از مسئولين درخواست ميکنم، خواهش ميکنم که در اين زمينه فعاليت خودشان را در اين سال زياد کنند، افزايش بدهند و براى اصلاح الگوى مصرف برنامه‌ريزى کنند. لذا من اين سال را، سال «حرکت مردم و مسئولين به سوى اصلاح الگوى مصرف» ميدانم.

پيام به ملت شريف ايران، به مناسبت حلول سال 89
امسال براى اينکه ما بتوانيم آنچه را که در اين دعاى شريف به ما تعليم داده شده است و وظيفه‌ى ماست، انجام بدهيم، براى اينکه بتوانيم بر طبق اقتضائات کشور و ظرفيتهاى کشور حرکت کنيم، احتياج داريم به اينکه همت خودمان را چند برابر کنيم؛ کار را متراکم‌تر و پرتلاش‌تر کنيم. من امسال را به عنوان سال «همت مضاعف و کار مضاعف» نامگذارى ميکنم. به اميد اينکه در بخشهاى مختلف، بخشهاى اقتصادى، بخشهاى فرهنگى، بخشهاى سياسى، بخشهاى عمرانى، بخشهاى اجتماعى، در همه‌ى عرصه‌ها، مسئولين کشور به همراه مردم عزيزمان بتوانند با گامهاى بلندتر، با همت بلندتر، با کار بيشتر و متراکم‌تر، راه‌هاى نرفته‌اى را بپيمايند و به هدفهاى بزرگ خود ان‌شاءاللَّه نزديکتر شوند. ما به اين همت مضاعف نيازمنديم. کشور به اين کار مضاعف نيازمند است.

پيام به ملت شريف ايران، به مناسبت حلول سال 90
همین تحریمهائی که دشمنان ملت ایران زمینه‌سازی کردند یا آن را بر علیه ملت ایران اعمال کردند، به قصد این بود که یک ضربه‌ای بر پیشرفت کشور ما وارد کنند و آن را از این حرکت شتابنده باز بدارند. البته خواسته‌ی آنها برآورده نشد و نتوانستند از تحریمها آن نتیجه‌ای را که انتظار داشتند، بگیرند و تدابیر مسئولان و همراهی ملت بر ترفند دشمنان فائق آمد؛ اما دنبال میکنند. لذا این سال جاری را که از این لحظه آغاز میشود، ما بایستی متوجه کنیم به اساسی‌ترین مسائل کشور، و محور همه‌ی اینها به نظر من مسائل اقتصادی است. لذا من این سال را «سال جهاد اقتصادی» نامگذاری میکنم و از مسئولان کشور، چه در دولت، چه در مجلس، چه در بخشهای دیگری که مربوط به مسائل اقتصادی میشوند و همچنین از ملت عزیزمان انتظار دارم که در عرصه‌ی اقتصادی با حرکتِ جهادگونه کار کنند، مجاهدت کنند. حرکت طبیعی کافی نیست؛ باید در این میدان، حرکت جهشی و مجاهدانه داشته باشیم.

پيام به ملت شريف ايران، به مناسبت حلول سال 91
اگر ما توانستيم توليد داخلى را رونق ببخشيم، مسئله‌ى تورم حل خواهد شد؛ مسئله‌ى اشتغال حل خواهد شد؛ اقتصاد داخلى به معناى حقيقى کلمه استحکام پيدا خواهد کرد. اينجاست که دشمن با مشاهده‌ى اين وضعيت، مأيوس و نااميد خواهد شد. وقتى دشمن مأيوس شد، تلاش دشمن، توطئه‌ى دشمن، کيد دشمن هم تمام خواهد شد.
بنابراين همه‌ى مسئولين کشور، همه‌ى دست‌اندرکاران عرصه‌ى اقتصادى و همه‌ى مردم عزيزمان را دعوت ميکنم به اين که امسال را سال رونق توليد داخلى قرار بدهند. بنابراين شعار امسال، «توليد ملى، حمايت از کار و سرمايه‌ى ايرانى» است.
دسته بندی :
خبرها