اولین نشست وبیناری «دگرخواهی به مثابۀ گفتگو» در روز یکشنبه سوم اسفند ماه 99 از ساعت 20 به اهتمام معاونت فرهنگی دانشگاه گیلان، با پشتیبانی دفتر سیاستگذاری فرهنگی وزارت عتف و دفتر دانشگاهی انجمن جامعه شناسی دانشگاه گیلان با حضور مخاطبانی متشکل از اعضای هیات علمی، دانشجویان تحصیلات تکمیلی، کارشناسان و مدیران فرهنگی دانشگاههای سراسر کشور برگزار شد. نخست دکتر علی یعقوبی دبیر وبینار به چرایی و اهمیت بحث دگرخواهی و گفتگو و ارتباط بین آن دو در جامعه و دانشگاه ایرانی پرداخت. آنگاه دکتر نعمت الله فاضلی استاد انسان شناسی پژوهشگاه علوم انسانی مطالعات فرهنگی در سخنانی تحت عنوان«دگرخواهی و علوم انسانی» گفت:فرهنگ علم انسانی اجتماعی، فرهنگ دگرخواهی است؛ یعنی ویژگیهای فرهنگ علم انسانی اجتماعی در سطوح گوناگون با دگرخواهی انطباق دارد. اگر قرار باشد که برای فرهنگ علوم انساین اجتماعی هستهای کانونی در نظر بگیریم، آن هسته کانونی دگرخواهی است.دگرخواهی به معنای فرهنگ بر این نکته استوار است که درون جوامع انسانی اشکال گوناگون تفاوتهای هستی شناسانه وجود دارد. دگرخواهی بر این استوار است که این تفاوتها را چگونه باید به عنوان زندگیهای مسالمتآمیز و مدارا در نظر گرفت، به عنوان دیگری که ما از طریق آن بزرگ میشویم و توسعه پیدا می کنیم و در عین حال از طریق آن امکان زندگی پیدا می کنیم. نکته مهم این است که اگر به تاریخ علوم انسانی نگاه کنیم، چه در سطح کنشگران و چه در سطح نظریه ها و روشها این ارزش بنیادی است که ما سمت دیگری گشوده باشیم و مدارا و تساهل کنیم و از اشکال گوناگون خودپرستیهای جمعی و دگرستیزی پرهیز کنیم. علوم انسانی از چند منظر دگرخواهی، دموکراتیک گرایی و گفتگوگرایی را توسعه میدهد. مسئولیت اخلاقی علوم انسانی این است که در آموزش، در کلاس درس معلم باید هم استاد زندگی باشد. استاد زندگی یعنی باید شخصیت استاد در کلاس و رویارویی او با موضوعات و تعاملی که با دانشجویان برقرار میکند، همه اینها امکان تعامل و دوستی بیشتر را فراهم کند. این بحث در پایان با پرسش و پاسخ گسترده شرکت کنندگان همراه شد.