عصر امروز استاندار گیلان در سالن شهید انصاری استانداری، میزبان دانشمندان یک و دو درصد برترِ جهان از دانشگاه گیلان بود که در این نشست در ارتباط با موضوعات مختلف بحث و تبادل نظر شد.
استاندار گیلان در این نشست با تأکید بر جایگاه کلیدی نخبگان علمی در توسعه پایدار، اظهار داشت: دستاوردهای علمی برخلاف موفقیتهای زودگذر، اثرات ماندگار و بلندمدتی در جامعه دارند و حمایت از پژوهشگران و دانشمندان، مسیر اصلی برای حل چالشهای اساسی استان است.
دکتر حقشناس گفت: اگر فردی در طول عمر خود حتی یک گزاره تازه به دانش بشری بیفزاید، زندگی او با برکت همراه خواهد بود؛ چه رسد به دانشمندانی که یافتههایشان در سطح جهانی مورد استفاده قرار میگیرد.
وی با مقایسه دستاوردهای علمی و موفقیتهای ورزشی افزود: ورزش سرمایه اجتماعی کوتاهمدت ایجاد میکند، اما پژوهشهای علمی پس از دستیابی به نتیجه، تازه آغازگر تأثیرات پایدار بر زندگی بشر هستند.
استاندار گیلان با اشاره به اینکه بسیاری از تحولات بزرگ تاریخ بشر حاصل تلاش دانشمندانی بوده که شاید هرگز ثمره نهایی کار خود را ندیدهاند، تصریح کرد: فناوریها و امکانات امروز، نتیجه پژوهشهای سالهای گذشته است و همین امر ضرورت حمایت مستمر سیاستگذاران از حوزه علم و پژوهش را دوچندان میکند.
وی یکی از اهداف اصلی این نشست را شناسایی ظرفیتهای علمی استان دانست و اعلام کرد: افزایش ارتباط با نخبگان و دانشگاهیان و رشد تدریجی بودجه پژوهشی در دستور کار قرار دارد و از سال آینده، نیمی از بودجه پژوهشی استان به طرحهای تحقیقاتی دانشمندان یک و دو درصد برتر جهان در دانشگاههای استان گیلان اختصاص خواهد یافت.
دکتر حقشناس با اشاره به نقش پژوهش در حل مسائل استان افزود: اتکا صرف به منابع دولتی کافی نیست و میتوان با استفاده از ظرفیت بنگاههای اقتصادی، آنان را در قالب طرحهای پژوهشی در حل مشکلات استان مشارکت داد.
وی در ادامه به چالشهای زیستمحیطی استان بهویژه مدیریت پسماند اشاره کرد و تأکید نمود: دولت بهتنهایی قادر به حل این مشکل نیست و از هر طرح علمی و اجرایی که کمترین آسیب را به محیطزیست وارد کند، حمایت خواهد کرد.
دکتر باستی رئیس دانشگاه گیلان هم در این نشست، با اشاره به جایگاه تاریخی و علمی دانشگاه، بر ضرورت پاسخگویی دانشگاهها به نیازهای جامعه تأکید کرد.
رئیس دانشگاه گیلان ضمن قدردانی از استاندار گیلان برای برگزاری این جلسه، گفت: دانشگاه گیلان از نظر جمعیتی در رتبه دوازدهم کشور قرار دارد، اما از منظر عدالت آموزشی و بودجه آموزشی، جایگاه شانزدهم را به خود اختصاص داده است.
دکتر باستی در ادامه گزارشی از وضعیت اعضای هیئت علمی، کارمندان، دانشجویان و نیروهای شرکتی دانشگاه ارائه کرد.
وی با مرور سیر تحول دانشگاهها، به چهار نسل متفاوت اشاره کرد و گفت: دانشگاهها در آغاز راه، در قالب نسل نخست، بیشتر بر آموزش و انتقال دانش تمرکز داشتند و رسالت اصلی آنها تربیت نیروی انسانی متخصص برای جامعه بود. در ادامه، نسل دوم دانشگاهها با محوریت پژوهش شکل گرفت و تلاش کرد تا علاوه بر آموزش، تولید علم و گسترش مرزهای دانش را در دستور کار قرار دهد. با ورود به نسل سوم، دانشگاهها به عرصه فناوری و نوآوری گام نهادند و نقشآفرینی آنها در تجاریسازی دانش و ارتباط با صنعت پررنگتر شد. اما امروز، دانشگاهها در آستانه نسل چهارم قرار دارند؛ نسلی که مسئولیتپذیری اجتماعی را به عنوان مأموریت اصلی خود تعریف میکند و باید پاسخگوی نیازهای جامعه باشد، به حل مسائل و چالشهای مردم بپردازد و در مسیر توسعه پایدار کشور نقشآفرینی کند.
رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به شرایط دشوار تحریمها و محدودیتهای مالی، حفظ جایگاه علمی و بینالمللی دانشگاهها را نشانهای از اقتدار علمی کشور دانست و تأکید کرد: مرجعیت علمی بخشی از اقتدار ملی محسوب میشود.
دکتر باستی همچنین بر نقش صنعت در حمایت از توسعه فعالیتهای علمی و پژوهشی تأکید کرد و گفت: ظرفیت عظیمی که در دانشگاهها وجود دارد باید هم توسط بخش دولتی و هم بخش خصوصی به کار گرفته شود تا به ثمر بنشیند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: هر سال حدود ۹۰۰ دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه گیلان رسالههای علمی تعریف میکنند که اگر این ظرفیت عظیم در راستای حل مشکلات استان هدایت شود، میتواند تحولی بزرگ در توسعه منطقهای ایجاد کند.
شایان ذکر است در پایان این نشست، دانشمندان یک درصد و دو درصد برتر جهان، در ارتباط با تهیه بانک اطلاعاتی جامع استان در حوزه مشکلات و معضلات استان، توجه به ظرفیتهای دانشگاه گیلان در حوزههای مختلف، اقتصاد دریا محور، محیط زیست، گردشگری پایدار، معیشت اعضای هیئت علمی، کمبود تجهیزات و امکانات آزمایشگاهی، وضعیت آسفالت، اعتبارات پژوهشی، عضویت در کارگروه استانی، توجه به ظرفیتهای نخبگانی و ... دیدگاهها و پیشنهادهای خود را مطرح کردند.

