به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم؛ دکتر علی ربیعی، دستیار رئیسجمهور در امور اجتماعی بعنوان سخنران دومین روز از اجلاس به موضوع اهمیت وفاق و همدلی در سطح حاکمیتی و همچنین در ارتباط با جامعه پرداخت.
دکتر ربیعی در توضیح این موضوع مطرح کرد: فهم شرایط هر دوره ای برای عبور از آن دوره یک پیش نیاز اساسی است. در طول تاریخ شکست هایی که خورده ایم نیز ناشی از فهم نادرست ما بود.
واقعیت این است که هیچ متجاوزی برای تغییر حکومت نمی آید همه متجاوزان تاریخ برای ماندن و سوزاندن و از بین بردن آمدند. در این دوران ما مرجعیت رسانه را از دست داده ایم و رسانه های بیگانه که مغرضانه در جهت نفی منافع ملی گام بر می دارند، سردمداری می کنند.
ما باید نسل جدید را درک کنیم میدان بدهیم و ارتباط عمیق برقرار کنیم. حفظ آرامش جامعه مهمترین اقدام ما در این روزگار است که از طریق امدادرسانی معیشتی و همدلی و درک انسان ها صورت خواهد گرفت. ثبات، تاب آوری و همراه نمودن جامعه می تواند مسئولیت اجتماعی معاونت های فرهنگی در شرایط کنونی باشد.
مهم است که دانشجویان را در کارهای مدنی و اجتماعی و حضور در ساختن جامعه بهتر مشارکت دهیم.
هویت تاریخی فرهنگی به معنای کیستی یک جامعه است
دکتر محمد بهشتی عضو شورایعالی میراث فرهنگی، دیگر سخنران کلیدی روز دوم اجلاس، با طرح این موضوع که احساس استیصال چه زمانی ما را مبتلا به خود می کند گفت استیصال به معنای اصل جداشده است تنه و ریشه درخت. هویت تاریخی فرهنگی به معنای کیستی یک جامعه است. این همان اصلی است که از آن جدا افتاده ایم. به شکل ملموس و واقعی باید پرداختن به هویت ایرانی را جدی گرفت و در این راستا دانشگاه به صورت جدی پرسش از ایران داشته باشد.
ایحاد پرسش و تقویت لهن پرسشگر در دانشجو باعث می شود که هویت ملی او در یک تعامل دائمی و هدفمند تکامل یاید. ما سال هاست که روایت پیروزی نداریم و این می تواند حس ناامیدی به جوانان ما تلقین می کند گویی سوار بر کشتی نوحی نیست که مقصدی داشته باشد.
اینجا است که مساله روایت پیروزی برای ما بسیار مهم قلمداد می کند. روایت پیروزی و نقش آفرینی ایران در تاریخ علمی و فرهنگی جهان با رجوع به اصل و ریشه خودمان کاملا در دسترس و موجود است.
معاونان فرهنگی فرصت ها را برای تربیت نیکو دریابند
حجه الاسلام رستمی، رئیس نهاد رهبری در دانشگاهها بعنوان سخنران اصلی برنامه اختتامیه شصتوهفتمین اجلاس معاونین فرهنگی و اجتماعی دانشگاهها سخنان خود را با تجلیل از مقام شهدای آکادمیک آغاز نمود و گفت: در این بخش ما افتخار داشتیم که در ابتدا خدمت خانواده شهدای جنگ اسرائیل علیه ایران بوده ایم که این دیدار فرصت مغتنمی بود که صحبت را با چنین آغاز نیکویی شروع کنم.
همه عزیزان حاضر، در دوران مهم مسئولیت هستید که عاقبت و انجامی دارد و همانطور که امیر المؤمنین می فرمایند، فرصت ها چون ابر در حال گذرند و ما فرصت محدودی داریم تا ایده ها و فعالیت هایی در این سطح را ساماندهی کنیم. تربیت نیکو یک فرایند است که باید در ارکان مختلف دانشگاه از فضای محیطی، فعالیت های فرهنگی، متون درسی و... جاری باشد و باید یک هماهنگی و نظمی بین این جریان علمی در راستای نقش تربیتی جاری باشد.
به تعبیر حضرت امام اگر متن الحادی را استاد مؤمن تدریس کند خروجی آن انسان موحد خواهد بود. شهدای عزیز ما درس بزرگی به ما دادند که پایان دوران خدمت ما با سرفرازی همراه باشد. کسی که روش نیکویی را به سنتی تبدیل کند، پاداش همه کسانیکه بر این سنت پرورش یابند برای او نیز مقرر خواهد شد و البته بالعکس آن نیز صادق است.
اگر کسی دست فرزند جاافتاده ای را به دست پدر( امام عصر) او برساند پاداش او از نهصد سال عبادت بالاتر است. بر این اساس فرزندان ایران را در دانشگاهها دریابیم و در جهت پرورش این نسل هوشمند کوشا باشیم.
گفتنی است در ادامه برنامه از خانواده دانشمندان شهید دفاع ۱۲ روزه و چند تن از معاونان فرهنگی و اجتماعی برگزیده دانشگاهها در شصت و هفتمین اجلاس معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی تقدیر شد.