پنجمین نشست وبینار«دگرخواهی به مثابۀ گفتگو» در روز یکشنبه 24 اسفند با حضور مخاطبانی متشکل از اعضای هیات علمی، دانشجویان تحصیلات تکمیلی، کارشناسان و مدیران فرهنگی دانشگاههای سراسر کشور برگزار شد. در این وبینار، دکتر فاطمه کریمی دانشیار بازنشسته گروه علوم تربیتی و معاون سابق فرهنگی دانشگاه گیلان در مورد «دوگانۀ خودخواهی و دگرخواهی از منظر روانشناسی اسلامی» سخن گفت. ایشان ضمن بیان دیدگاههای طرفداران اصالت خودخواهی و اصالت دگرخواهی به ارایه دوگانه خودخواهی و دگرخواهی از منظر روانشناسی اسلامی پرداخت. انگیزه های درونی روانی که بقای نفس را تامین می کند منجر به خودخواهی مثبت و خودخواهی منفی در انسان میشود که منشاء آنها بخشی از ساختار روانی به نام هوش روانی (آی کیو) است که در روانشناسی اسلامی از آن به عقل نظری جزیی تعبیر می شود. بخشی دیگر از انگیزه های درونی روانی که بقای نوع را تامین می کند منجر به دگرخواهی میشود که ناشی از بخشی از ساختار روانی به نام هوش معنوی ( اس کیو ) است ودر روانشناسی اسلامی از آن به عقل کلی تعبیر می شود که عامل عشق، دگرخواهی، خداخواهی، تمنای جاودانگی و خدمت به همنوع است.
سپس حجت الاسلام حسین سرانجام از مدرسین حوزه و دانشگاه در سخنانی با عنوان «بازتعریف دیگری در پرتو فرهنگ و دین» گفت. دین در نوع تعاملش با دیگری به طوری که دیگری را به رسمیت بشناسد و نخواهد او را مانند خود کند، توانسته موفق باشد. عمده جوانانی که در اردوهای جهادی شرکت میکنند، دغدغه مالی و اومانسیم ندارند بلکه خدمت کردن به دیگران فارغ از اینکه از چه طبقه و نژاد و دینی هستند را برای خود سلوک می دانند و این مسیر را راه تعالی به سمت امر مطلق می دانند. خدمت به دیگری و تلاش برای رفع نیاز دیگری باعث می شود که خود فرد در مسیر تعالی گام بردارد.