به همت کانون دانشجویی مهارتآموزی دانشگاه گیلان وبینار بازگشت به خانه؛ 6 اسفند ماه 1399برگزار گردید. دانشجویان زیادی از دانشگاههای سطح استان گیلان و سمنان در این وبینار به صورت آنلاین با نرمافزار ادوبیکانکت و همچنین بهصورت لایو اینستاگرام همراه بودند.
در ابتدا نرگس هزاری مدیر وبینار ودبیر کانون مهارتآموزی دانشگاه گیلان به ارائهی مقدماتی درباره کسب وکار خانگی و ضرورت و اهمیت آن در دوران کرونا پرداخت.
سپس دکتر سجاد سعادت، دکتری روانشناسی تخصصی از دانشگاه اصفهان نکات ارزشمندی را در حیطهی کسبوکار خانگی خاطر نشان کرد که به شرح زیر است:
مهمترین مسئله برای انواع تصمیمگیریها در زندگی خودشناسی است که از راههای مختلفی صورت میگیرد ، اینکه نگاه مسئلهمحور جایگزین ذهن و دیدگاه مشکلمحور شود و بهدنبال چگونگی حل مشکلات باشیم نه چرایی آنها.
مورد بعدی شناخت ارزشهاست که جهت زندگی ما را مشخص میکنند و حوزههای ارزشی مواردی در حیطهی : ازدواج ، روابط خانوادگی ، روابط اجتماعی ، کار و حرفه، تحصیلات و آموزش ، تفریح و سرگرمی ، معنویت ، روابط شهروندی و سلامتی و بهزیستی هستند.
بعد از شناخت ارزشها مشخص کردن اهداف یکی از مهمترین کارهایی است که هر فرد در راستای زندگی شخصی علیالخصوص مسیر شغلی باید تعیین کند که این اهداف باید معین، قابل اندازهگیری، دستیافتنی و دارای زمان باشد و ما نسبت به آنها واقعبین باشیم. ایشان بیان کرد که اکنون زمان اشتغالپذیری است و دانشجویان در کنار کسب مدرک باید به افزایش مهارتها و تقویت تواناییها خویش توجه کنند.
در ادامهی میثم مدرسی، دکتری کارآفرینی و عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان آماری درحیطهی کسب و کار خانگی به شرح زیر مطرح نمود:
کشورهای آمریکا و چین دو اقتصاد برتر دنیا و پیشگامان کسب و کار خانگی هستند. نرخ بیکاری کشور چین با توجه به جمعیت زیاد آنان ، تنها 5 درصد است. در کشور آمریکا 60 درصد از کسب و کارها از خانه شروع میشوند و بعد به جامعه راه پیدا میکنند. کشور ایتالیا توانست با استفاده از کسب و کار خانگی 10 درصد نرخ بیکاری را کاهش دهد. این نوع کسب و کار جزء ضرورتهای کشور عزیز ما ایران است و نباید عموم مردم به این فکر کنند که با کار در خانه وجه اجتماعی انسانها تنزل مییابد بلکه در راستای آن باید مطالعه کنیم و آموزش ببینیم تا مهارتهایی را در این خصوص بیاموزیم.
دکتر مدرسی حوزههایی را برای کسب و کار خانگی معرفی کردند که از جمله موارد زیر هستند: فناوری و اطلاعات ، بازاریابی و تجارت الکترونیک ، تبلیغات ، حوزهی فرهنگ ، حیطهی آموزش ، بهداشت و سلامت ، طراحی مد و...
در پایان به سوالات متعدد شرکتکنندگان ، توسط اساتید پاسخ داده شد. وبینار مذکور، مورد استقبال بسیاری از دانشجویان واقع شد ، به طوری که خواستار تشکیل کارگاههای بیشتر از طرف کانون مهارتآموزی دانشگاه گیلان بودند.
نسخهی آفلاین وبینار بازگشت به خانه و همینطور گواهی حضور در برنامه، طی بررسی مشخصات شرکتکنندگان، در اختیار آنان قرار گرفت.