نخستین وبینار ملی گفتگوهای دانشگاهی: " بیماری کرونا و مسأله بازگشایی دانشگاه " برگزار شد

04 01 2022
کد خبر : 4234472
تعداد بازدید : 86

نخستین وبینار ملی گفنگوهای دانشگاهی " بیماری کرونا و مسأله بازگشایی دانشگاه "  با حضور دکتر تقی آزاد ارمکی عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه تهران و دکتر حسن رخ­شاد عضو هیات علمی علوم پزشکی دانشگاه گیلان ، دوشنبه 14 دی 1400 راس ساعت ده صبح  به­صورت مجازی در فضای اسکای روم  توسط معاونت فرهنگی دانشگاه گیلان برگزار گردید.

در ابتدا دکتر علی یعقوبی عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه گیلان و دبیر نشست مزبور در خصوص مسأله بازگشایی دانشگاه­ مطالبی بیان کردند. از نظر ایشان، بازگشایی دانشگاه در طی دو سال اخیر چالشی را در میان مسئولین، خانواده­ها و دانشجویان ایجاد کرده است. سؤال اصلی که مطرح می ­شود این است که، آیا باید دانشگاه­ها باز شود و فعالیت خود را ادامه دهد یا همچنان بسته بماند؟

دکتر یعقوبی اشاره کرد، بیماری کرونا اضطرابی را در بین همۀ مردم ایجاد کرده و مسأله بازگشایی دانشگاه برای افراد مختلف به اشکال متفاوتی بازنما می­شود. این برساخت بازگشایی دانشگاه موجب شده تا مسئولین چند بار تصمیم بگیرند دانشگاه­ها را باز نمایند اما از سویی، مقاومت­ هایی در بین دانشجویان و خانواده­ هایشان به ­وجود آمده که بسی جای تأمل دارد. به ­همین خاطر نیاز به گفتگو در این خصوص داریم. گفتگو در این باره که چطور می­ شود دانشگاه­ها را باز کرد؟ به قول ویتکنشتاین فیلسوف اتریشی: توصیف یک امر، اجرای یک امر است. همین که ما درباره این موضوع گفتگو می ­کنیم به معنایی داریم مسأله بازگشایی دانشگاه ها را اجرا می­ کنیم.

سپس نوبت به خانم فاطمه شفیعی، دبیر شورای صنفی دانشجویی دانشگاه گیلان رسید وی گفت: با توجه به این­که بسیاری از رشته­ها دروس عملی و کارگاهی دارند، دانشجویان تمایل زیادی به بازگشایی دانشگاه نشان می­ دهند تا بتوانند در کلاس­ها از امکانات دانشگاهی بهره ببرند و صرفأ آزمایشگاه­ ها و کارگاه­ ها به این صورت نباشد که در بستر فضای مجازی ارائه شود. در عین حال دانشجویان و خانواده­های آنها دغدغه­ هایی برایشان وجود دارد. دغدغه­ هایی همچون خوابگاه، تغذیه، رفت­ و­آمد دانشجویان بومی و ....

شفیعی گفت: طبیعتأ همه دانشجویان از شرایط مجازی خسته شده و حتی دانشجویان ورودی دو سال است که اصلأ دانشگاه را ندیده ­اند. آنها مدت­ها در دبیرستان تلاش می­ کنند تا موفق شوند و به یک دانشگاه خوب راه پیدا کنند. بنابراین انتظار دارند که در دانشگاه حضور یابند و از شرایطی که در دانشگاه مهیا است استفاده کنند، اما با توجه به این­که فوتی­های کرونا در طی چند مدت اخیر کمتر شده ولی هم­چنان سویه دیگری از کرونا به نام اُمیکرون آمده و نگرانی­ها به قوت خود باقیست. از طرفی اینکه دانشگاه حضوری شود برای دانشجویان اهمیت زیادی دارد. نظر دانشجویان اغلب با توجه به چیزهایی که از آنها شنیده­ام این است که حداقل تحصیلات تکمیلی به­صورت کامل بتوانند به دانشگاه بیایند و حضور داشته باشند. دانشجویان کارشناسی، آن رشته­هایی که بیشتر بُعد عملی دارند و ورودی­های 97 ، 98 هستند با نظر به اینکه دروس تخصصی خود را می­ گذرانند، به صورت حضوری باشد تا بتوانند کارهایشان را انجام دهند.

دبیر شورای صنفی دانشجویی دانشگاه گیلان افزود: گذراندن دروس تخصصی و آزمایشگاهی به­شکل مجازی کار دشواری است و کیفیت علم را پایین می­آورد. ضمن اینکه در همه مناطق کیفیت اینترنت به یک صورت نیست و دانشجویان برای شرکت در کلاس­ها دچار مشکل می­شوند. بنابراین با توجه به اینکه مدت زمان زیادی از آموزش مجازی گذشته، بسیاری از دانشجویان تمایل دارند کلاس­ها به­صورت حضوری برگزار گردد و در عین حال دغدغه ­هایی برای سکونت، تغذیه و حمل­و­نقل دارند که همه این­ها باید در نظر گرفته شود تا دانشجویان با یک شرایط مناسب بتوانند در دانشگاه حاضر شوند و آن­طور که باید از خودشان مراقبت کنند، زیرا کرونا هنوز کاملأ از بین نرفته و نگرانی ­ها برای این موضوع وجود دارد. نکته دیگری که در خصوص بازگشایی دانشگاه وجود دارد و برای دانشجویان حائز اهمیت است، این است که قبل از شروع ترم برنامه­ریزی­ها صورت گیرد و دانشگاه حضوری شود نه اینکه در اواسط ترم یا بازه امتحانات دانشگاه­ها باز شود چون شرایط آمدن از سایر استان­ها و اسکان خوابگاه و تهیه محل سکونت سخت است. بنابراین اگر قرار بر تصمیم قطعی حضوری شدن است، قبل از شروع ترم این کار انجام شود، در غیر این­صورت دانشجویان هم باید دغدغه درس خواندن داشته باشند و هم دغدغه اسکان.  

در ادامه دکترحسن  رخ­شاد، مدیر گروه پیشگیری از بیماری­های واگیر و غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه بحث بازگشایی دانشگاه­ها چالش بسیار سختی است، اظهار داشت که قبل از پاسخ بله یا خیر به این قضیه، ضرورت می­دانم درباره جایگاه واکسیناسیون یا درصد پوشش واکسیناسیون و وضعیت سویه اُمیکرون که در حال حاضر در کشور حدوداً 250 مورد مثبت داریم و این عدد در واقع خیلی بیشتر از آنی هست که فکر می­ کنیم، صحبت کنم.

دکتر رخ­شاد بیان کرد، واقعیت امر اینست که پوشش واکسیناسیون ما تا تاریخ 10ام دی ماه، نوبت اول 88% است، نوبت دوم 77% و نوبت سوم 11% است. اگر این موضوع را در کنار کشور انگلیس که پوشش نوبت سوم آن حدود 50% بود و حالا دچار سونامی امیکرون شد و روزانه 250000 مورد مثبت داشتند، در این باره می­ توانیم بگوییم ما در معرض خطر جدی امیکرون هستیم و شاید امیکرون واقعآ وارد کشور شده و چون ما تست­ هایی که برای امیکرون انجام می ­دهیم به علت اینکه داشتن محدود این تست بعد از پی.سی.آر رو تست می­کنیم و مهم­تر اینکه خود امیکرون کاملأ شبیه علائم سرماخوردگی است، بسیاری از مردم به­سبب علائم سرماخوردگی مراجعه نمی­ کنند. بنابراین عقیده من این هست، علی­رغم اینکه بستری­های کشوری زیر 2 رقم است و بستری استان ما هم حدودأ کمتر از 30، 40 تا در روز است، به­ نظر می­ آید امیکرون وارد کشور شد یعنی ما باید بپذیریم هر فردی که سرما خورده است امیکرون می ­باشد و لاغیر.

وی در ادامه افزود: کرونا دارد به سوی چیزی شبیه سرماخوردگی می­رود. ما در کشور انتظار داشتیم که موج ششم در پاییز اتفاق بیفتد چون موج پنجم شاید یک ماه بود که تمام شده بود و ما علی­رغم اینکه همه بیولوژیست­ها انتظار داشتن که موج ششم رخ بدهد اتفاق نیفتاد و این به یمن واکسیناسیون گروهی بود که به اوج خود رسید و مردم بخش زیادی از آنها واکسینه شده­اند.   

دکتر رخ­شاد تاکید کرد: در هر صورت من می­خواهم به این جمع­بندی برسم که بازگشایی مدارس و دانشگاه­ها را منوط به واکسیناسیون بگذاریم. متأسفانه در ستاد کرونا که بحث مدارس پیش آمد، وزارت بهداشت بخشنامه کرده بود که حتما حضور دانش­آموزان در صورتی­که واکسیناسیون نشدن تست پی.سی.آر هر سه روز باشد. اگر نوبت اول واکسن را زده­اند تا رسیدن به نوبت دوم هر هفته تست پی.سی. آر منفی بیاورند که این هفته گذشته متأسفانه لغو شد و هیچ منعی و عامل جلوگیری برای حضور دانش­آموزان که واکسن نزدند و معلوم نیست مبتلا نشدن وجود ندارد و این بسیار نگران­کننده است. یعنی به­نظرم دانشگاه هم باید به سویی برود که حضور دانشجو با زدن واکسن نوبت سوم باشد، در این صورت کار خیلی راحت­تر و بهتر است. ما می­ دانیم که امکانات دانشگاه­ها در دسترسی به رعایت پروتکل­های بهداشتی مخصوصأ خوابگاه­ها رعایت نمی­ شود و فکر می­ کنم تنها راهی که باید از آن استفاده کنیم بحث واکسیناسیون نوبت سه است. نوبت سوم باید تا پایان فروردین ماه به بالای 80% و نوبت دوم به 100% برسد. مسأله دیگر بحث پروتکل­های اجتماعی است که باید به 80% برسد ولی متأسفانه در حال حاضر بین 40 تا 45 درصد است، در برخی اصناف حتی این درصد پایین­تر نیز است. من موافق بازگشایی دانشگاه­ها هستم در زمانی­که ما بتوانیم دانشجوهایی را وارد دانشگاه کنیم که نوبت سوم واکسیناسیون را حتما زده باشند و بحث پروتکل­ های اجتماعی زدن ماسک هم به­طور جد رعایت شود. 

در ادامه بحث از دیدگاه دانشجویی و پزشکی وارد ساحت جامعه ­شناختی می­شویم و به دیدگاه دکتر آزاد ارمکی نائب رئیس انجمن جامعه ­شناسی ایران درخصوص قضیه بازگشایی دانشگاه­ها و دیدگاه­های متفاوت و متناقضی که دیده می­شود می ­پردازیم.

در انتها دکتر تقی آزاد ارمکی نائب رئیس انجمن جامعه­ شناسی ایران و عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: یک سؤال سازمانی وجو دارد این است که آیا باید دانشگاه را باز کنیم در شرایط موجود یا دانشگاه هم­چنان بسته بماند؟

در جواب می توان گفت، یک پاسخ، پاسخ حکومتی است، در واقع پاسخ امنیتی و سیاسی است. یک پاسخ، پاسخ پزشکی است که دکتر رخ­­شاد بر این بحث متمرکز شدن و یک پاسخ اجتماعی است و پاسخ دیگر هم از درون نظام دانشگاهی است. چون این پدیده وجوه متعدد دارد ما نمی­ توانیم با یک پاسخ و یک سیاست با آن برخورد کنیم. هر کدام از این­ها را یک جانبه نگاه کنیم، وجوه دیگرش بروز می­ کند و می­ تواند حادثه ­ساز باشد. پس ما باید با توجه به مجموعه این ابعاد یک تصمیمی را در کشور بگیریم و آن هم درست باز شدن دانشگاه در شرایط بعد از کروناست.

دکتر آزاد ارمکی اشاره داشت، دانشگاه قبل از کرونا چند مسیر متوازی و بعضأ متداخل را دنبال می کرد که شرایط کرونایی اثراتی بر آن گذاشت. یکی مسیر بوروکراتیک دانشگاه بود که فی­ الواقع یک جایی بود برای آمدن آدم­ها و یک سری مشغول کار بودند. یک دوره­ای را طی می­ کردند و یک نهاد تقریبأ به­شکل سازمانی و بخشی از نظام اداری مثل بسیاری از واحدهای دیگر که در کشور وجود داشت و بخش مهمی از جامعه هم در آنجا سرگرم بودند و وقتشان را می­ گذراندند و چیزی می­ آموختند و یاد می ­دادند. به ­لحاظ دانشی، دانشگاه در فرایند یک نوع بوروکراتیزه شدن علم عمل می­کرد تا به­زعم من در مقابل و در کنار چیزی به نام تولید دانش اساتید ما، همکاران ما در دانشگاه داشتن عمل می­کردند. به ­همین دلیل ما به دنبال این بودیم که فرد دیپلم را تحویل بگیریم و دکتری تحویل می­ دادیم یا فوق­ لیسانس و لیسانس.  به عبارت دیگر علم را بوروکراتیک می­ کردیم تا اینکه فی­ الواقع تا ساحت دانشمندی عمل کنیم. یک وجه نحیف دانشگاه هم در ساحت تولید دانش و نظریه و تولید معرفت عمل می­کرد ولی وجه غالبش بوروکراتیک حوزه علم بود. در سطح دانشجویی، بخش دانشجویی دانشگاه ما یک عرصه عمومی شکل گرفته بود در دانشگاه که خیلی در همه مسائل کشور حساس بودند. دانشجویان با گرایش­های سیاسی و فکری متفاوت، هر کسی یک مسئله ­ای را در جامعه ایرانی گرفته بود و در دانشگاه بازنمایی می­کرد. مانند فقر، عدالت، نابرابری، فساد و جهانی شدن، که این برمی­ گشت به گروه­های سیاسی و گروه­های متفاوتی با علایق متفاوت. دانشگاه فی­ الواقع تبدیل به بخش عمده­ای از حوزه عمومی شده بود که نتایجی در برداشت که یکی وجه روشنگرانه دانشگاهی را تقویت می­کرد، یعنی دانشجویان عموماً انتظار از اساتید کنش روشنگرانه داشتن، کنش سیاسی داشتن، کنش مشارکت­طلبانه برای حل این مسائل داشتن. البته برخی دانشجویان آمده بودند تا مدرک بگیرند و بروند ولی فضای عمومی دانشگاه و فضای دانشجویی بود که این وقتی ضرب می­ خورد با پدیده دیگری به­ نام آرمان­ گرایی و آرمان­ خواهی دانشجویی، یک خیال­ پردازی رادیکال را در دانشگاه ایجاد کرده بود؛ یعنی حوزه عمومی که وجه دانشجوییش همه امور کشور در آنجا مطرح بود از طریق گروه­ها و بعد هم فشاری به بدنه نهادی و سازمانی دانشگاه می ­آورد و دعوت می­کرد از دانشجو و اساتید که وارد این عرصه شوند تا اینکه نقد حوزه دانشگاه در آن شکل گرفته بود و در عین حال یک خیال­ پردازی عجیبی در دانشگاه به­ وجود آمد که مثلاً محصول دانشجویان ما یا همان تولید مدرک یا کسانی­که رادیکال یا کنش­گران اجتماعی و سیاسی. ما این دو گانه را تولید می­ کردیم مثلاً در علوم اجتماعی ایران سعی می­کردیم بیشتر کنش­گر تولید کنیم تا اندیش­گر و اندیشمند و همین خودش دردسرهای عمده­ای برای نظام سیاسی، نظام اجتماعی، نظام فرهنگی و نظام خانوادگی ایجاد کرده ­بود.

دکتر آزاد ارمکی گفت: ما این مسیر را در دانشگاه طی می­ کردیم که اگر کرونا نبود می­ توانست به یک بحران­هایی برسد و دقیقآ عبور از بحران­ها را فراهم کند ولی کرونا همه این بازی و اتفاقات را تعطیل کرد یعنی اساتید را به داخل خانه­ها فرستاد، دانشجویان را راهی محلاتشان کرد و بعد همه نهادها و عناصری که با آن فضای عمومی دانشگاه را می­ساختند تعطیل کرد. حتی فضای مجازی که در سایه کرونا شکل گرفت و یک سرمایه برای ایران شد که اگر ما می ­خواستیم فضای مجازی را تقویت کنیم در جامعه باید سه الی چهار تا انقلاب اجتماعی صورت می­گرفت که همه آدم­ها بتوانند به فضای مجازی دسترسی پیدا کنند. در واقع الان فضای مجازی غالب زیست­ جمعی جامعه ایرانی شده است. با اینکه فضای مجازی شکل گرفته ولی باز آن­چه در جامعه دانشگاهی شکل گرفته بود دچار ویرانی شد و نتوانست جهان بازتولیدش کند و آن را سروسامان دهد.

سؤال: چه اتفاقی در کل جامعه ایرانی افتاد؟

دکتر آزاد ارمکی در پاسخ به سؤالی که مطرح کرد، گفت: یکی از چیزهایی که در فضا و شرایط کرونایی و کل نظام اجتماعی اتفاق افتاد، مجازی شدن جامعه است و وجه غالب ساحت مجازی بر جامعه است و آن حکم­ران اصلی فرهنگ، سیاست، اقتصاد و ... برای مثال دی­جی کالا را نگاه کنید، خرید و فروش­ها را ببینید، آمدن و رفتن­ ها.

اتفاق دوم چیزی که در دوره کرونا به آن دچار شدیم جدایی­گزینی. به­نام فاصله­گذاری اجتماعی، جدایی­ گزینی را در دستور کار خود قرار دادیم. ما مردمانی بودیم که تحت فشار سنت­های اجتماعی مجبور بودیم همدیگر را ببینیم. کرونا این را دچار شکاف کرد. البته در مرحله اول مسأله این بود که فاصله­گذاری اجتماعی اتفاق بیفتد اما جدا افتادگی اجتماعی اتفاق افتاد. پیران از جوانان، جوانان از جوانان و جوانان از خودشان و .... که ما این گرفتاری ­ها را داشتیم که یک جاهایی همان مراسم­گرایی ایرانی این را ترمیم کرده ولی اساساً این جدایی­گزینی اجتماعی که جدایی مکانی، جدایی اجتماعی را داشت چند نتیجه به همراه داشت. اول موجب ظهور چیزی به ­نام تنهایی شد. دل­مرده ­شدن و تنهاشدن. مثلاً استاد حیاتش در ارتباط با دانشجوست بنابراین اساتید دل­مرده شدند.

دانشجو در دانشگاه باید باشد و جان بگیرد و بتواند فردا انرژی خود را در سیستم اجتماعی قید کند ولی دچار دل­مردگی شده­ اند در واقع آن تنهایی به دل­مردگی رسیده. تنهایی که به سرعت می ­توانست به ظهور فرد مدرن بیانجامد به یک دل­مردگی رسیده و یک مفهومی تولید شده به­نام غریبگی. ما داریم به سمتی می­رویم که جامعه ما مجموع آدم­های غریبه می­شوند تا مجموع آشنا. این غریبگی می ­تواند ضرب در تنهایی و انزواطلبی شود و برای ما بحران­های مهم انسانی فراهم کند.  

نکته دیگری که اتفاق افتاد، غلبه شبکه­ های سازمان­های رسمی بر سازمان­ها و نهادهای غیررسمی است و دولت مسلط­ تر شده بر نظام اجتماعی ایران. بعضی از نهادها قدرت بیشتری پیدا کردند. همه این موارد بیان شد تا بگویم ما با یک شرایط جدیدی در دوران کرونا مواجه ­ایم که خودمان نمی ­دانیم چه بر سرمان آمده است و باید یک دوره تاریخی طی بشود تا متوجه شویم چه اتفاقی افتاده است. به همین خاطر می­ گوییم کرونا انقلاب نبود ولی اثرات انقلاب را در ایران ایجاد کرده است، انقلاب از نوع انقلاب اجتماعی و انقلاب فرهنگی. حالا ما می­ خواهیم پایانش را اعلام کنیم ولی نمی ­توانیم و نمی­ دانیم بعد می­ خواهیم نهادهایمان را، سازمان­ها را سروسامان دهیم و فکر می­ کنیم بازگشت به دیروز باید کنیم ولی اختلالات آن وجود دارد.

سؤال: حالا با توجه به شرایطی که اتفاق افتاد می­دانید در عرصه دانشگاه چه پیش آورد؟ و در دانشگاه چه اتفاقی افتاده است؟

کرونا موجب شد دانشگاه از آن ساحت آغازینی که عرض کردم خارج شود و ما نمی­ توانیم دانشگاه را به حالت قبلش برگردانیم. ما در شرایط کنونی باید سخن از دانشگاه جدید، دانشجوی جدید، استاد جدید و زیست جدید بزنیم. بنابراین گشایش دانشگاه یک ضرورت است ولی می­شود به اختیار گذاشت.

این نشست علمی با پرسش و پاسخ حاضران با اساتید دانشگاه به پایان رسید.

 


دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

Asset Publisher

07 07 2024

افتخار آفرینی دانشجویان دانشگاه گیلان در مرحله اول سومین جشنواره ملی برهان (ویژه کرسی های آزاد اندیشی )

اختتامیه مرحله اول سومین جشنواره ملی برهان (ویژه کرسی های آزاد اندیشی) در دانشگاه علامه با حضور معاون فرهنگی اجتماعی وزارت عتف و رئیس دانشگاه علامه، مدیران کل وزارتی، معاونین فرهنگی و اجتماعی برخی دانشگاه، کارشناسان و دانشجویان منتخب جشنواره روز یکشنبه مورخ هفدهم تیرماه 1403 برگزار شد . در این جشنواره دانشگاه گیلان در بخش مناظره با دریافت شش عنوان ،یک رتبه دوم ،دو رتبه سوم و سه رتبه چهارم (شایسته تقدیر)، جزء دانشگاههای برتر از حیث کسب تعداد رتبه و دریافت جایزه قرار گرفت . دانشجویان برگزار کننده، عناوین کرسی ها و مقام های کسب شده بدین شرح می باشد . ۱- خطر تجزیه ایران؛ شایعه یا واقعیت، سرکار خانم زینب شهبازی زاده، رتبه دوم، لوح سیمین ۲_ حجاب امری شخصی یا اجتماعی، جناب آقای محمد رضا اسفندیاری، رتبه سوم، لوح برنزین ۳-مردم سالاری دینی یا دموکراسی غربی، جناب آقای علی حجامی، رتبه سوم، لوح برنزین ۴_عملکرد جمهوری اسلامی ایران در برخورد با مفاسد اقتصادی، سرکار خانم سارگل حق پرست، رتبه چهارم (شایسته تقدیر) ۵_آزادی بیان در ایران,شعار یا واقعیت، جناب آقای مرتضی مظفری، رتبه چهارم (شایسته تقدیر) ۶_ تحدید یا ترغیب جمعیت، فرصت ها و چالش ها، سرکار خانم مهسا ساقی بیرق، رتبه چهارم (شایسته تقدیر) معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گیلان ضمن تبریک موفقیت به این عزیزان، توفیقات روز افزون تمامی دانشجویان را آرزو  می نماید.

07 07 2024

تقدیر رئیس ستاد دانشگاهیان استان گیلان در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، از حضور حماسی مردم در انتخابات

رئیس ستاد دانشگاهیان استان گیلان در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، طی پیامی از حضور حماسی ملت ایران تقدیر کرد. متن پیام بدین شرح است. خداوند بزرگ را شاکریم که حماسه‌ حضور پرشور مردم در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، صفحه‌ درخشان دیگری بر افتخارات بزرگ انقلاب اسلامی ایران افزود. از همه مردم ایران و به طور خاص از کلیه اعضای خانواده بزرگ دانشگاهیان استان گیلان که با حضور خود موجب افزایش شور و نشاط انتخاباتی و رقم زدن درصد بالایی از مشارکت مردم شدند، سپاسگزاری نموده و انتخاب دکتر مسعود پزشکیان را به عنوان نهمین رییس جمهور ایران اسلامی تبریک عرض می نمایم و توفیق و سربلندی ایشان را در سایه وفاق و وحدت ملی از خداوند منان خواهانم. دکتر محمد دوستار رئیس ستاد دانشگاهیان استان گیلان در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ۱۶ تیر ۱۴۰۳

26 12 2023

کسب رتبه برگزیده و شایسته تقدیر دانشجویان دانشگاه گیلان در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی حرکت

آیین اختتامیه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی حرکت با حضور دکتر زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، جمعی از مسئولان وزارتی، استانی، دانشگاهی و جمع کثیری از دبیران کل انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور، دبیران اتحادیه‌های علمی دانشجویی و کارشناسان انجمن‌های علمی در روز دوشنبه چهارم دی ماه ۱۴۰۲ به میزبانی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد. در این جشنواره انجمن های علمی دانشگاه گیلان موفق به کسب یک مقام برگزیده و یک مقام شایسته تقدیر گردید. انجمن علمی دانشجویی بیوسیستم دانشگاه گیلان رتبه برگزیده، بخش اختراع گروه کشاورزی - دبیر انجمن - آقای محمد رضا حیدری انجمن علمی دانشجویی دانشکده هنر و معماری دانشگاه گیلان رتبه شایسته تقدیر، بخش نشریه گروه هنر و معماری عنوان اثر: مجله شش سوی هنر با توجه به رویکرد جدید معاونت فرهنگی و اجتماعی و شورای انجمن های علمی دانشگاه گیلان، تنها آثار با کیفیت طراز بالا به جشنواره بین‌المللی ارسال شد که از میان ۱۱ اثر ارسالی، ۲ اثر موفق به کسب رتبه شدند و در مجموع دانشگاه گیلان در رتبه ششم دانشگاه های سراسر کشور قرار گرفت. معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ضمن تبریک به جامعه دانشگاهی، توفیقات روز افزون این عزیزان را آرزو می نماید. ​​​​​​​

20 11 2023

جشن ازدواج 31 زوج دانشجویی به میزبانی دانشگاه گیلان برگزار شد

جشن ازدواج 31 زوج دانشگاهی با حضور رئیس دانشگاه گیلان، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان، مدیران دانشگاهی و دانشجویان در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد. دکتر فرید نجفی رئیس دانشگاه گیلان در این مراسم ضمن تبریک میلاد حضرت زینب (س) و روز پرستار، برای تمامی مزدوجین آرزوی خوشبختی کرد. رئیس دانشگاه گیلان ضمن معرفی دانشگاه گیلان به عنوان دانشگاه دوستدار خانواده گفت: ما پیگیر ساخت 210 واحد آپارتمانی متاهلی از سهمیه وزارت علوم برای دانشگاه گیلان هستیم و همانطور که سال قبل قول دادیم که مسکن متاهلی را در دانشگاه راه اندازی کنیم با همت واحدهای مختلف، از ترم آینده میزبان دانشجویان متاهل در 18 خوابگاه متاهلی دانشگاه خواهیم بود. دکتر نجفی در انتها هم با توجه به تقارن این جشن با سالروز میلاد حضرت زینب (س)، زندگی مشترک را شبیه پرستاری دانست و گفت: زن و شوهری که با هم زندگی می کنند در همه ابعاد زندگی باید پرستار همدیگر باشند. حجت الاسلام والمسلمین علی محمد عباسی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های گیلان؛ ازدواج دانشگاهی را ازدواجی آگاهانه، به هنگام و آسان دانست و گفت: سعی خواهیم کرد که ازدواج آگاهانه را در کنار همکارانمان ترویج دهیم. وی همچنین از آمادگی دفتر نهاد رهبری در دانشگاه برای پذیرش مراجعه دانشجویان پسر و دختر در امر ازدواج خبر داد و گفت: ما تلاش می کنیم تا مقدمات ازدواج عزیزان دانشگاهی را فراهم کنیم. شایان ذکر است ادای احترام به شهدای گمنام دانشگاه، کاشت 31 نهال مثمر به اسم زوج های دانشگاهی، جاری شدن صیغه عقد یکی از زوجین به صورت نمادین، پرچم گردانی حرم امام رضا (ع)، اجرای برنامه های شاد و مفرح، کارگاه های آموزشی و اردوی تفریحی از دیگر برنامه های این مراسم بود. تصاویر

14 05 2024

پنجمین دوره آموزشی "کنشگری فرهنگی رسانه ای" ویژه کارشناسان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه های مناطق 2 و 3 کشور به میزبانی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گیلان

پنجمین دوره آموزشی کنشگری فرهنگی رسانه ای ویژه کارشناسان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه های مناطق ۲ و ۳ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به میزبانی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گیلان در حال برگزاری است. این دوره آموزشی توسط دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تا 27 اردیبهشت ماه 1043 با برگزاری کارگاه های آموزشی همچون تولد یک ایده؛ خلاقیت و ایده پردازی، سیر تولید محتوا، آشنایی با رسانه و مخاطب و بازاریابی و بازاریابی محتوایی اجرا می شود. دکتر اکبری معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گیلان در مراسم افتتاحیه این دوره با اشاره به اهمیت حضور رسانه ای و کنشگری فعالان فرهنگی در عرصه های مختلف ابراز امیدواری کرد این دوره موجب ایجاد جریان سازی رسانه ای در محیط های فرهنگی دانشگاه ها و زمینه ساز ایجاد پیوست رسانه ای برای تمامی فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی شود. تصاویر  

05 07 2024

اختتامیه جشنواره ملی برهان در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می‌شود

اختتامیه مرحله اول سومین جشنواره ملی برهان (ویژه کرسی‌های آزاداندیشی)، ۱۵ تا ۱۷ تیرماه با حضور دانشجویان منتخب، مسئولان دانشگاه‌ها و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می‌شود. این جشنواره در سال‌های ۹۵ و ۹۸ در قالب کرسی‌های آزاد‌اندیشی توسط معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم برگزار شده است. دور سوم و جدید آن با بازنگری جدی در شیوه‌نامه آغاز و فرایند اجرایی آن از دی ماه سال گذشته آغاز شد. دانشجویان علاقه‌مند از ۱۵ بهمن تا ۱۵ اسفند وقت داشتند تا آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند. جشنواره برهان مخصوص دانشگاه‌های وزارت علوم است که در سال‌های گذشته در فضای کرسی‌های آزاد‌اندیشی فعال بوده‌اند. بازه زمانی برگزاری کرسی‌ها نیز اول مهر ۱۴۰۱ تا آخر بهمن ۱۴۰۲ بوده است. حدود ۶۸۶ اثر به دبیرخانه ارسال شده که از این تعداد ۵۷۲ اثر به بخش رقابتی اصلی و ۱۱۴ اثر به مرحله رقابتی جانبی راه یافتند، ۴۹ داور در فرایند بررسی آثار حضور داشتند. سال گذشته در مجموع سه هزار و ۴۴۷ کرسی در دانشگاه‌های کشور برگزار شد که نسبت به سال ۱۴۰۱ با افزایش ۹۶۵ کرسی، رشد حدود ۲ و نیم برابری داشته است. گفتنی است براساس اعلام وزارت علوم، جشنواره برهان در دو مرحله تقدیر از بهترین کرسی‌ها، رویداد توانمند‌سازی و بازنمایی کرسی‌ها در فضای رقابتی برگزار می‌شود.  

03 07 2024

آئین دانش آموختگی دانشجویان ورودی سال 1399 دانشگاه گیلان برگزار می شود

طبق روال هر ساله آئین دانش آموختگی دانشجویان دانشگاه گیلان با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در حال برگزاری است . شایان ذکر است، این مراسم از روز سه شنبه 12 تیر آغاز و تا روز پنج شنبه  14 تیر ماه 1403 در دانشکده های مختلف ادامه خواهد یافت. جدول زمانی مراسم سه شنبه 12 تیر ماه ـ ساعت 14 الی 17 ـ دانشکده تربیت بدنی ـ تالار معین چهارشنبه 13 تیر ماه ـ ساعت 8 الی 16 ـ دانشجویان دانشکده ادبیات و علوم انسانی ـ تالار حکمت چهارشنبه 13 تیر ماه ـ ساعت 13 الی 15:30 ـ دانشجویان دانشکده شیمی ـ تالار شهید کریمی چهارشنبه 13 تیر ماه ـ ساعت 16 الی 19 ـ دانشجویان دانشکده ریاضی ـ تالار شهید کریمی چهارشنبه 13 تیر ماه ـ ساعت 16:30 الی 20 ـ دانشجویان دانشکده معماری و هنر ـ تالار حکمت چهارشنبه 13 تیر ماه ـ ساعت 17 الی 19 ـ دانشکده منابع طبیعی ـ تالار معین چهارشنبه 13 تیر ماه ـ ساعت 17 الی 20 ـ دانشجویان دانشکده مکانیک ـ تالار حکمت پنج شنبه 14 تیر ماه ـ ساعت 8 الی 11 ـ دانشکده فنی شرق ـ تالار معین پنج شنبه 14 تیر ماه ـ ساعت 8 الی 11 ـ دانشجویان دانشکده علوم کشاورزی ـ تالار حکمت پنج شنبه 14 تیر ماه ـ ساعت 10 الی 12 ـ دانشجویان فیزیک ـ تالار شهید کریمی پنج شنبه 14 تیر ماه ـ ساعت 13 الی 15 ـ دانشجویان دانشکده مدیریت و اقتصاد ـ تالار حکمت پنج شنبه 14 تیر ماه ـ ساعت 13:30 الی 15:30 دانشجویان زیست سلولی و مولکولی و زیست جانوری ـ تالار شهید کریمی پنج شنبه 14 تیر ماه ـ ساعت 17 الی 20 ـ دانشجویان دانشکده فنی ـ تالار حکمت پنج شنبه 14 تیر ماه ـ ساعت 17 الی 20 ـ دانشجویان زیست گیاهی و زیست دریا ـ تالار شهید کریمی

04 07 2024

رئیس دانشگاه گیلان در آئین دانش آموختگی: ما به انسان توسعه یافته ای نیاز داریم که در همه ابعاد توسعه یافتگی، به رشد متوازن برسد

آئین دانش آموختگی دانشجویان ورودی 1399 دانشگاه گیلان به تفکیک دانشکده های دانشگاه برگزار شد که  رئیس دانشگاه گیلان در این آئین، رشد متوازن در همه ابعاد توسعه یافتگی را، نیازمند انسان توسعه یافته دانست. دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان با تبریک دانش آموختگی دانشجویان ورودی 1399 دانشگاه گفت: تحصیل در دانشگاه لذت و شیرینی خاص خود را دارد و امروز مرحله دیگری از مراحل زندگی شما، در حال رقم خوردن است. رئیس دانشگاه گیلان با اشاره شرایط کرونایی حاکم بر جامعه در سال 1399 و آموزش غیرحضوری دانشجویان گفت: دوران دانشجویی به سرعت سپری می شود و مهم این است که ما چه توشه ای از دوران دانشجویی برای خود اندوخته می کنیم. دکتر دوستار با تاکید بر اینکه موفقیت امروز شما دانش آموختگان در پشت سر گذاشتن مقطعی از مقاطع تحصیلیتان، مرهون تلاش های خودتان، استادان، کادر علمی و اجرایی و به طور خاص والدین شما است گفت: خوشا به حال کسی که توانسته از لحظات زندگی خودش، بهره‌برداری موثر و کارآمد داشته باشد و برای مسیر زندگیش هدف داشته باشد. وی  با بیان اینکه درزمان ورود دانشجویان ورودی جدید، برای دانشجویانم دو سوال مطرح می کنم یکی اینکه در طول دوران تحصیل چه توانمندی کسب می کنید که جامعه به شما مراجعه کند و دیگری اینکه چه نیازمندی هایی در جامعه بشریت وجود دارد که تاحالا کسی به فکر برآورده شدن آن نبوده و شما می توانید آن ها را برآورده کنید تصریح کرد: در زمان دانش آموختگی نیز مجدد این سوالات را از آنها می پرسم که اگر کسی به یکی از این دو سوال هم پاسخ دهد، نشان دهنده این است که زمینه کارآفرین شدن در وجودش قرار دارد. دکتر دوستار تصریح کرد: ما به انسان توسعه یافته ای نیاز داریم که در همه ابعاد توسعه یافتگی همچون علمی، تربیتی، اجتماعی، مهارتی و معنوی به رشد متوازن برسد. رئیس دانشگاه گیلان تفاوت کشورهای توسعه یافته و توسعه نیافته را فرای منابع زیرزمینی و روی زمینی دانست و گفت: مدیریت منابع است که کشور را در مسیر توسعه پرشتاب قرار می دهد. شایان ذکر است آئین دانش آموختگی دانشجویان ورودی 1399 دانشگاه گیلان، طی روزهای 12 تا 14 تیر ماه 1403 به تفکیک دانشکده های دانشگاه در تالار اجتماعات حکمت، استاد معین دانشکده تربیت بدنی و شهید کریمی علوم پایه به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی برگزار شد که بیش از 1823 تن از دانشجویان، دانش آموخته شدند.  

19 06 2024

سرپرست دانشگاه در مراسم گرامیداشت روز بسیج استادان: بسیج درخت تنومدی برای خدمت رسانی به جامعه است

گرامیداشت روز قشر بسیج استادان با حضور سرپرست دانشگاه گیلان، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان و جمعی از استادان بسیجی استان در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد.  دکتر محمد دوستار سرپرست دانشگاه گیلان در این نشست ضمن گرامیداشت سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران افزود: بسیج یکی از نوآوری های امام راحل بود که هم اکنون به درخت تنومدی برای خدمت رسانی در جامعه تبدیل شده است.  وی با اشاره به چندوجهی بودن بسیج در جامعه تصریح کرد: بسیج متعلق به قشر خاصی نیست و به جغرافیای خاصی تعلق ندارد و باتوجه به نیاز جامعه در مسائل فرهنگی، سازندگی، دفاعی، علمی و... در همه زمان ها و مکان ها برای حل مشکلات جامعه متبلور می شود.  سرپرست دانشگاه با بیان اینکه اکنون در جنگ ترکیبی به سر می بریم افزود: لازمه مبارزه با جنگ ترکیبی جهاد است که رهبر معظم انقلاب جهاد تبیین را اقدامی قطعی و فوری برای مبارزه با دشمنان دانسته اند. وی با اشاره به اینکه مطالبه مقام معظم رهبری جهش تولید است تأکید کرد: یکی از عرصه های جهاد تبیین توسط استادان دانشگاهی، ایجاد شرکت های دانش بنیان است که این فرصت مناسبی برای تبیین نقش آفرینی های اساتید بسیجی در عرصه تولید و صنعت خواهد بود.  دکتر دوستار با بیان اینکه بسیج به دنبال خدمت بی منت است، یکی از راه های نیل به مطالبات مقام معظم رهبری را همکاری و همفکری دانشگاهیان دانست و تصریح کرد: زمانی که متعلق به مردم است نباید صرف تقابل با یکدیگر شود و چنانچه دانشگاه ها نسبت به آگاه سازی اهمیت انتخابات به دانشجویان وارد عمل شوند، شاهد برگزاری انتخاباتی پرشور و اثرگذار خواهیم بود.  سرپرست دانشگاه ضمن امیدواری به اینکه دانشگاهیان در عرصه جهاد تبیین بیش از پیش همت گمارند، تحکیم روابط استادان با دانشجویان را منجر به ترویج دستاوردهای انقلاب به دانشجویان و انتشار امیدواری در جامعه دانست.  دکتر حبیبی مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان نیز در این مراسم، ضمن گرامیداشت روز بسیج اساتید که با سالروز شهادت شهید چمران آمیخته شده، از مرحوم دکتر رحمدل استاد بسیجی دانشگاه گیلان یاد کرد و گفت: دکتر رحمدل از مفاخر تأثیرگذار در حوزه ادبیات دفاع مقدس بود که در آثار خود به نیکویی بین علم و اخلاق و ایمان پیوند زد.  دکتر حبیبی با بیان اینکه یکی از ویژگی های مهم شهید چمران ولایت مداری و مردم داری بود گفت: تبلور این ویژگی را در شهید آیت الله رئیسی دیدیم همانگونه که ایشان از نزدیک در کنار مردم حضور داشتند و پیگیر حل مشکلات مردم بویژه مردم مناطق محروم بودند.  وی ضمن تأکید بر صداقت گفتار و رفتار شهید آیت الله رئیسی با مردم، ایشان را احیاگر گفتمان انقلاب اسلامی دانستند که مورد اقبال مردم قرار گرفت و افزود: ارادت خاص شهید آیت الله رئیسی به مردم، یک ارادت کاملاً قلبی، واقعی و دو طرفه بود که شاهد وداع باشکوه مردم در مراسم تشییع پیکر ایشان بودیم.  دکتر حبیبی با اشاره به ظرفیت های جامعه دانشگاهی برای ترویج گفتمان جامعه به سمت مطالبات مقام معظم رهبری گفت: در حوزه جهاد تبیین، انتظارات از اساتید فرهیخته بیش از سایرین است زیرا با تربیت نیروهای جوان و آینده ساز کشور، فرصت مناسبی برای پرورش نیروهای همتراز انقلاب اسلامی خواهند داشت که برای رشد و تعالی کشور اثرگذار باشند.  مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان ضمن اشاره به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری به عنوان یک رویداد سیاسی بزرگ کشور گفت: پشتیبانی رأی آحاد مردم برای انتخاب رئیس جمهور می تواند نخبگانی شایسته را در مسیر رشد و تعالی کشور سوق دهد. 

24 06 2024

سرپرست دانشگاه در جمع اعضای هیأت دانشجویی باقرالعلوم (ع): لازمه کنترل هیجانات و عقلانیت، معنویت راستین است

اعضای هیأت دانشجویی باقرالعلوم (ع)، شامگاه روز یکشنبه 3 تیر ماه 1403 در تالار مسجد دانشگاه میزبان سرپرست دانشگاه بودند و طی نشستی به بیان مسائل مرتبط با هیأت پرداختند. دکتر محمد دوستار سرپرست دانشگاه گیلان در این نشست ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع دانشجویان گفت: تصمیمات و مبنای رفتار ما تحت تأثیر هیجانات یا عقلانیت است که هر کدام از این دو، مسیر حرکتی خاص خود را دارد. دکتر دوستار با بیان اینکه هر دو مسیر لازمه زندگی است خاطرنشان کرد: عنصر کنترل هیجانات و عقلانیت، معنویت راستین است. وی فعالیت های مذهبی در دانشگاه را خصوصاً در قشر دانشجویی با اهمیت خواند و تصریح کرد: دانشجویان هیأت باید در کارهای خود دارای هدف باشند و لازمه این کار نیز برنامه ریزی برای ترویج، تبلیغ و تثبیت معنویت است. سرپرست دانشگاه توجه به فرائض دینی و برنامه های معنوی را در فضای دانشگاه و به طور خاص در خوابگاه های دانشجویی مهم خواند و به انتظار رهبر معظم انقلاب از دانشجویان مبنی بر «تحصیل، تهذیب و ورزش» اشاره کرد و گفت: شما عزیزان دانشجو به عنوان خادمین اهل بیت، تهذیب را در دانشگاه زمینه سازی می کنید. شایان ذکر است در ابتدای این نشست نیز علی زارعی مسئول هیأت دانشجویی باقرالعلوم (ع) دانشگاه به ارائه گزارشی از اقدامات هیأت دانشجویی در طول سال پرداخت و سایر اعضای هیأت نیز به بیان مطالبات، دغدغه‌ها و انتظارات خود پرداختند.