طرح علمی - فرهنگی صحف در دانشگاه گیلان برگزار می شود.

01 10 2012
کد خبر : 4210240
تعداد بازدید : 35
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گیلان با اعلام این خبر افزود:طرح علمی- فرهنگی صحف (صحبت،حکمت و فکر) از مهر امسال در دانشگاه گیلان برگزار می شود.

 

دکتر شاکری نیا گفت:با توجه به تاکیدات بنیان گذار نظام مقدس جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در خصوص دانشگاه اسلامی و به جهت ارتقاء و بهبود کيفيت فعالیت های فرهنگی و اشراف یابی بر  نقش تربیتی اساتید ایده های متنوعی توسط برنامه ریزان فرهنگی دانشگاه ها ارائه شده است. مسئولین فرهنگی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در این راه طرح های مختلف فرهنگی نظیر طرح ضیافت اندیشه اساتید، طرح ولایت، برنامه های توانمند سازی مختلف نظیر حضور در کلاسها و کارگاه های آموزشی را برای عموم اساتید ارائه کرده اند. اینگونه برنامه ريزی ها از سوی متوليان و صاحب نظران مسائل فرهنگی در دانشگاه ها همواره در راستای جستجوی شاخص ها و يادستیابی استاندارهای مطلوب فرهنگی در این مجتمع های علمی بوده اند و تاسيس و آماده سازی معاونت فرهنگی در وزارت علوم و تحقیات وفن آوری نیز در همین راستا ارزیابی می شود. از جمله شاخص های فعالیتهای فرهنگی مطلوب در این زمینه، ورود اساتید دانشگاه به این مبحث بسیار مهم می باشد. دانشگاه اسلامی که مطلوب طبع مدیران ارشد نظام جمهوری اسلامی ایران من جمله امام راحل بوده و مقام معظم رهبری مدضله العالی می باشد با ورود همراه انگیزه، عشق و علاقه استادان پژوهشگر، مطلع و با بصیرت محقق خواهد شد.

 

وی ادامه داد: معاونت فرهنگی دانشگاه گیلان با رویکرد فعالسازی و پویایی بیشتر اساتید و با هدف ارتقای حضور بیشتر اساتید دانشگاه گیلان و نقش آفرینی هرچه بیشتر در حوزه های فرهنگی و تربیتی اقدام به تدوین طرح صحف (صحبت حکمت و فکر)نموده است.

 

ایشان با بیان اینکه این طرح، کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاه گیلان، با رتبه های مربی، استادیار، دانشیار، استاد و با نوع استخدام پیمانی، رسمی آزمایشی و رسمی قطعی را در بر گرفته و طرح فوق در دانشکده های دانشگاه گیلان اجرا خواهد شد و در برگیرنده اعضای هیأت علمی شاغل در کلیه گروه های آموزشی دانشگاه است. اعضای محترم هیأت علمی می توانند در هر نیمسال یک جلسه سخنرانی، کارگاه آموزشی یا جلسه پرسش و پاسخ داشته باشند. مخاطبین این برنامه های علمی فرهنگی به انتخاب عضو هیأت علمی می تواند مخاطب عام (کلیه دانشگاهیان)، یا خاص(اعضای هیأت علمی، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و یا کارکنان خاص) باشد.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گیلان در باره موضوعات سخنرانی ها، کارگاه ها و جلسات پرسش و پاسخ گفت:اعضای محترم هیأت علمی می توانند موضوعات سخنرانی ها، کارگاه ها و جلسات پرسش و پاسخ خود را از میان موضوعات متنوع علمی، پژوهشی، اخلاقی، با رویکرد مبتنی بر فرهنگ اسلامی برگزینند و برخی از عناوین سخنرانی ها، کارگاه ها و جلسات پرسش و پاسخ که اعضای هیأت علمی مشارکت کننده در این طرح می توانند حول آنها برنامه های خود را اجرا کنند به شرح ذیل می باشد :

 

-دانشگاه اسلامى، تعریف، بیان ویژگی ها و شاخصها
- اولويتهاى کوتاه مدت و درازمدت دانشگاه اسلامى
- ويژگى هاى جامعه مطلوب اسلامی
-انديشه دينى
-مباحث مربوط به انقلاب اسلامى
-انقلاب اسلامی و قانون اساسی
- انديشه های سیاسی، اجتماعی، عرفانی، فقهی و..... امام خميني(ره)‌
- جامعه مدنى در بستر حکومت دينى
- تبیین ابعاد مردم سالاری دینی
- جايگاه تحصيلات تکميلى در نظام آموزش عالى ايران
- جايگاه استاد در نظام آموزش عالى ايران
-صنعت، فن آورى و رابطه آن با فرهنگ
- بينش اسلامى و نقش آن در فرهنگ
-تعميق و گسترش اطلاعات دينی و تقويت خدا باوری و ايمان دانشجويان.
-آشنايی با ديدگاه اسلام دربارة انسان و جايگاه او(در حوزه های حقوق و آزادي‌های مدنی و سياسي).
-اخلاق اسلامی و تقويت پايبندی به رفتارهای اخلاقي
-شيوه صحيح سير و سلوک و تزکيه نفس؛
-ظهور و گسترش اسلام و شکل‌گيری تمدن اسلامی و عوامل تعالی و انحطاط آن؛
-مفاهيم زندگی ساز قرآن کريم و نهج‌البلاغه.
- عناوین مشابه

 

دکتر شاکری نیا در خصوص روند اجرایی این طرح هم  گفت:هرکدام از اعضای هیأت علمی می توانند موضوع مورد علاقه خود را به مدیر محترم گروه اعلام کرده و مدیر گروه با توافق با معاونت فرهنگی دانشگاه(دانشکده) مجوز برگزاری مراسم را صادر نماید که پس از صدور مجوز برگزاری مراسم، معاون فرهنگی دانشگاه(دانشکده) موارد اداری (صدور مجوز، تعیین مکان اجرای مراسم، پشتیبانی مراسم، صدور تأییدیه و نظایر اینها)، را جهت اجرای مطلوب مراسم فراهم می کند. 

 

وی در انتها هم خاطر نشان کرد:اعضایمحترم هیأت علمی می تواند از محتوای سخنرانی خود مقاله ای تهیه کرده، به حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ارسال کرده تا  مقاله مذکور جهت چاپ در ویژه نامه های معاونت فرهنگی دانشگاه گیلان و یا در مجلات فرهنگی(وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری) با نام عضو محترم هیأت علمی ارسال و در صورت احراز استانداردهای لازم به چاپ خواهد رسید و همچنین امتیاز فرهنگی برگزاری این جلسات با توجه به آیین نامه ارتقاء فرهنگی توسط معاونت فرهنگی و اجتماعی در نظر گرفته خواهد شد.

دسته بندی :
خبرها