جشنواره ملی «کرسی های آزاداندیشی و مناظره های رضوی» در دانشگاه گیلان برگزار گردید.
30 06 2015
کد خبر : 4203349
تعداد بازدید : 58
جشنواره ملی کرسی های آزاداندیشی و مناظره های رضوی با هدف «اشاعه و ترویج فرهنگ رضوی» در دانشگاه گیلان برگزار شد. حجتالالسلام والمسلمین مصطفی حائری فومنی، دستیار ویژه وزیر امور خارجه در امور نظارتی در همایش ملی «کرسیهای آزاداندیشی و مناظرههای رضوی» که در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد، برگزاری کرسیهای آزاداندیشی در دانشگاه را یکی از ابتکارات خوب و ارزشمند مقام معظم رهبری دانست و اظهار کرد: دانشجویان باید از این فرصت به وجود آمده برای واکاوی، بازنگری و بررسی مسائل روز استفاده کنند و به استخراج و دریافت نکات کلیدی در همه زمینهها بپردازند. وی در ادامه به نکات کلیدی مناظرات ائمه معصومین(ع) به خصوص امام رضا(ع) با مخالفین و حتی معاندین اشاره کرد و افزود: مذاکره و مناظره با دشمنان برگرفته از فرهنگ مکتب اسلام است. وقتی امام رضا(ع) از مدینه به خراسان آمد، شرایطی فراهم شد تا حضرت با مخالفینش به مناظره بنشیند. امام هشتم(ع) بر مبنای علم امامت از مکنونات قلبی و فکری مامون در برگزاری جلسه مناظره خبر داشت، با این حال مناظره را پذیرفت. حجتالاسلام حائری فومنی به روششناسی مناظرات رضویه پرداخت و تصریح کرد: ائمه(ع) از یک نکته روششناسانه در مناظراتشان بهره میگرفتند و هرگز خودشان را حق کامل فرض نمیکردند، بلکه با حقیابی و حقگویی از مغالطه دوری میجستند. یکی از ملاکهای روششناسی امامان بهویژه امام رضا(ع) این بود که محور لجبازی و عناد در مناظراتشان وجود نداشت و علاوه بر استدلال عقلی و نقلی سعی میکردند با منش و ملاکهای عملیشان طرف مقابل را تحت تاثیر صداقتی که در وجودشان بود، قرار دهند. دستیار ویژه وزیر امور خارجه در امور نظارتی ادامه داد: یکی از اصول بسیار مهم در مناظرات رضویه تکیه بر مشترکات به عنوان یکی از قویترین روشهای مناظره است. در واقع امام رضا(ع) بر مبنای وجود مشترکاتی وارد مناظره میشد و در غیر این صورت با هیچ فردی مناظره نمیکرد. حضرت در مواجهه با اهل کتاب از طریق استدلال عقلی و بر اساس مشترکات اعتقادی و دینی به رفع اشکالات و اثبات حقایق در اسلام میپرداخت، زیرا بدون تعقل نمیتوان تناقضات بین ادیان را تشخیص داد و راه مطلوب را پیدا کرد. وی با بیان اینکه علمای بزرگ ادیان مختلف با امام رضا(ع) به مناظره پرداختند، اضافه کرد: امام در استدلالات خویش از انجیل استفاده میکرد. علمای مسیحی با این استدلالت قوی قانع میشدند و بر تسلط امام رضا(ع) از کتاب الهیشان صحه میگذاشتند. ایشان بر استفاده کاربردی از مناظرات رضویه تأکید کرد و گفت: ما در شرایط امروز حقوقی داریم که مورد قبول جامعه بینالمللی قرار نمیگیرد. «استفاده صلحآمیز از انرژی هستهای» یک محور از محورهای حقوق ملی ماست که حدود دو دهه درگیر آن هستیم. اعضای سازمان بینالمللی انرژی اتمی براساس چارچوب مسلم حق بهرهبرداری از تکنولوژی هستهای و استفاده بهینه از آن را دارند. کشور ما نیز از قبل عضویت در این سازمان را پذیرفته است، اما کشورهایی در منطقه هستند که سازمان بینالمللی انرژی اتمی را قبول ندارند و بمب و کلاهکهای هستهای میسازند. حجتالاسلام حائری با بیان اینکه قدرتهای جهانی مقررات بینالمللی در رابطه با قطع استفاده از سلاح کشتار جمعی را اجرا نمیکنند، متذکر شد: ابرقدرتها با تحت فشار قرار دادن ایران، حق استفاده صلحآمیز از انرژی هستهای برای ما قائل نیستند؛ لذا ما باید براساس قوانین بینالمللی با مخالفین مذاکره کنیم و تا حقوق حقهمان را به کرسی بنشانیم. دستیار ویژه وزیر امور خارجه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری، تیم مذاکرهکننده هستهای را افسران جنگ نرم خواند و گفت: تیم مذاکرهکننده هستهای دولت تدبیر و امید طی 18 ماهه گذشته در مقابل 1+5 روشمندانه وارد عمل شده است و انشاءالله تا 10 تیر 94 به توافق نهایی خواهد رسید؛ لذا یکی از وظایف اصلی دانشجویان شرکت در کرسیهای آزاداندیشی و واکاوی و بررسی موشکافانه مسائل روز است؛ باید حقایق را دریابید و آن را برای دیگران بیان کنید. دکتر فاطمه کریمی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گیلان هم در این همایش با اشاره به برگزاری سیزدهمین جشنواره بینالمللی امام رضا(ع)، اظهار کرد: این جشنواره در بخش دانشگاهی با 14 موضوع و به صورت متمرکز با همکاری بنیاد بینالمللی امام رضا(ع)، معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با مشارکت دانشگاههای سراسر کشور برگزار میشود. معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گیلان ادبیات داستانی رضوی، کتابخوانی رضوی، هنرهای تجسمی رضوی، وبلاگنویسی رضوی، کرسیهای آزاداندیشی و مناظرههای رضوی و... را از جمله محورهای این جشنواره دانست و گفت: دانشگاه گیلان محور کرسیهای آزاداندیشی و مناظرههاس رضوی را دستور کار خود قرار داد، زیرا جزو لوازم اولیه ساز و کار زندگی اجتماعی به طور عام و در دانشگاهها به طور خاص است و این روند را به عنوان ابزار تفهیم و تفاهم زندگی جمعی میشناسیم. دبیر همایش ملی «کرسیهای آزاداندیشی و مناظرههای رضوی» با اشاره به مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر برگزاری کرسیهای آزاداندیشی در دانشگاهها، اضافه کرد: دانشجو باید لوازم مربوط به کرسیهای آزاداندیشی را بشناسد و گام به گام زمینه را برای عملیاتی کردن این مهم تدارک ببیند. امروز بیش از یک دهه از مطالبه رهبری میگذرد، اما فعالیتهای صورت گرفته در این حوزه دارای ژرفای لازم نیست. دکتر کریمی با بیان اینکه تاریخ اسلام ساز و کار برگزاری کرسیهای آزاداندیشی را به درستی تبیین میکند، افزود: قرآن کریم از پیامبران ادیان توحیدی که مناظره را دستور کار خویش قرار دادهاند، سخن میگوید. ادامه این حرکت خوشایند را در سیره اهل بیت(ع) میبینیم، اما مناظرات ژرف امام رضا(ع) بسیار شنیدنی است. آن چیزی که مناظرات حضرت را متفاوت میکند، شرایط زمانی است که امام رضا(ع) در کوفه، بصره، بغداد و خراسان بزرگ در آن قرار داشت. بحثهای کلامی و غیر کلامی امام رضا(ع) در هر دوره تاریخی به عنوان یادگاری ارزشمند، نوعی چالشآفرین بود. معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گیلان در پایان خواستار واکاوی مناظرات امام رضا(ع) شد و خاطرنشان کرد: امیدواریم بررسی و واکاوی مناظرههای رضوی بتواند ما را از ذخیره فرهنگ تمدنی اسلام – شیعی برخوردار سازد تا با تدارک لوازم مربوطه، گامهای درست و مناسبی به سوی دانشگاه تمدنساز اسلامی برداریم. ابراهیم قاسمی روشن دبیر علمی این جشنواره هم در این مراسم با اشاره به امور مربوط به برگزاری جشنواره و بازبینی 40 مقاله ارائه شده گفت:مقالات بر اساس پنج محور اخلاق و مناظره های رضوی، ابعاد علمی و مناظره های رضوی، بررسی مقایسه ای مناظره های رضوی با سایر متفکران، فضای فکری و تاریخ عصر حکومت عباسی و مناظره های رضوی و موضوعات مرتبط به دبیرخانه این همایش رسید که پس از داوری 21 مقاله انتخاب شد که 7 مقاله به صورت ارائه شفاهی و 14 مقاله به صورت پوستر ارائه می شود. شایان ذکر است در پایان این همایش از صاحبان مقالات برتر با اهدای جایزه نقدی،لوح تقدیر و تندیس جشنواره تقدیر به عمل آمد.
دسته بندی :
خبرها